Wie weet komt het bestaan van de dikste Fiat 500 ten einde: de Pogea Racing Hercules op basis van de Abarth 595 is in ieder geval nog een heerlijk bommetje.
Bij FCA zijn er twee scenario’s wanneer een model nog (te) lang ongewijzigd op de markt is. Ofwel de auto loopt voor geen meter maar het ontwerpen van een opvolger gaat moeizaam, ofwel de auto vliegt nog steeds als warme broodjes over de toonbank en never change a winning team. De revival van de Fiat 500 uit 2007 is de laatste categorie.
Juist retro
De auto was in 2007 bedoeld als een soort handtasje. Voor de goedkoopste Fiat, helemaal als je meetelt dat deze vierdeurs was, is de Panda een betere deal. De 500 was kleiner en minder praktisch, maar was ontworpen als knipoog naar de originele Fiat 500 uit de jaren ’60. Dat sloeg aan. Releasejaar 2007 is het enige jaar dat er niet meer dan 140.000 exemplaren zijn verkocht in Europa. Zelfs in 2020 stond de teller nog op veel meer dan dat, terwijl de auto geen metamorfoses heeft doorstaan in die 13 jaar.
Stereotype
Als we even mogen hokjesdenken: de Fiat 500 was qua schattigheid vooral in trek bij de vrouw. Dat maakte het de ideale tweede auto om voor vrouwlief even naar de buurtsuper of markt te gaan. Een imago is snel gemaakt en dus werd de auto serieus een soort handtasje: de man heeft liever iets cools. Toch kun je dan, zelfs als rasechte autoliefhebber, nog in het 500-gamma terecht. De Fiat 500 werd namelijk ook langs Abarth gestuurd.
Bommetje
De term ‘heerlijk bommetje’ is zo’n beetje uitgevonden voor de Abarth 500. Een piepkleine 1.4 is niet bepaald wat je verwacht in een sportieve auto, maar deze levert tot en met 180 pk en bovendien weegt het natuurlijk helemaal niks. Abarth heeft inmiddels meer versies van de Fiat 500 gebouwd dan je kunt opnoemen, dus ook dat kan je bestempelen als een succes.
Pogea
Fiat gooit het met de nieuwe 500 over een andere boeg. De volledig nieuwe 500 is eindelijk hier, maar is tot dusver enkel beschikbaar als volledig elektrische 500e. Het is maar de vraag of de nieuwe Fiat 500 nog met een benzinemotor komt en dus of Abarth hem nog onder handen kan nemen. Sterker nog: misschien is de laatste benzine-aangedreven Abarth 500 al gebouwd. Dan zou Pogea Racing kunnen opeisen dat ze laatste der Mohikanen nog met een lekker dik bommetje op de proppen komen.
Hercules
Het betreft een Abarth 595, die Pogea Racing heeft omgetoverd tot volledig zwarte ‘Hercules’. Wat direct in het oog springt, tenminste, als je de duistere auto niet in een slecht verlichte donkere kamer zet, is de widebody. Die wordt vergezeld door een gigantische achterspoiler en eveneens vrij forse velgen. Het enige beetje kleur wat je gaat vinden: de rode naafdoppen en remklauwen. Verder gaat de Pogea Racing Hercules verdomd lastig terug te vinden worden in het donker.
Subtiele power
Pogea Racing is niet vies van lekker veel pk ergens in proppen, maar met de Hercules hielden ze zich in. Het gaat dit keer slechts om wat ECU-aanpassingen die de motor 220 pk en 350 Nm geven. Dat is zo’n 40 pk meer dan de 180 die standaard in de dikste Abarth 595 zit. De auto wordt verlaagd met een verenset van KW en je krijgt ook een MONSTER-uitlaat. Serieus, zo heet hij. De met kleppen te bedienen uitlaat zal de al heerlijk klinkende 1.4 omtoveren tot een mitrailleur. Tenminste, zo gaat dat vaak bij de Abarth 500. Prestaties zijn nu 6,2 seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid van 232 km/u.
Duur
We zeiden al dat de Fiat 500 nooit koning korting was, dat geldt al helemaal voor de Abarth 500. De Pogea Racing Hercules kost 18.810 euro bovenop de prijs van de door jou aangeleverde Abarth 595. Je moet het willen, maar in het geval van de Abarth 500 wil je het waarschijnlijk wel.
jcwminif56 zegt
Een hoop geld, maar wel een gaaf bommetje! Alleen jammer dat de zit positie zo hoog is bij een 500 wat het sportieve gevoel wat teniet doet (voor mij dan)
soes750 zegt
Een 1.4 met 220 ok en een top van 232 km/h. Ik hoop dat dat lang mee gaat, maar ben bang van niet. Daarnaast moet je echt levensmoe zijn wil je met zo’n Tupperware doosje zo hard dat eens te testen.
veloce zegt
Hahahaha, Pogea…..het bedrijf dat er om bekend staat zijn vermogensclaims nooit waar te maken, verschrikkelijk slechte bouwkwaliteit levert en zijn klanten als grof vuil behandelt. Maar los daarvan is 220pk totaal niet indrukwekkende of moeilijk voor zo’n Abarth.
hans75 zegt
idd.. recent met een bak popcorn het relaas van een klant zitten lezen die anderhalf heeeft moeten wachten op een verbouwde 4C die het dubbele van ori kost en nooit is geleverd door Pogeo…
Op het 4C forum is die ook al uitgekotst met zijn arrogante beterweten houding… je zal er je geld maar heen willen brengen..
lithiumion zegt
232 km/uur, met zo’n korte wielbasis en vlieg gewicht… Enige rij/race ervaring is gewenst bij aanschaf, lijkt me. Anders is een ongecontroleerde crash onvermijdelijk.
autodrome zegt
Op de voorwielen, zonder sper is dat niet te doen, dat moet naar de achterwielen ….
boomhauwer zegt
@autodrome: hebben jullie er al eens mee gereden… Aan 200+ rijdt de Abarth nog verbazingwekkend stabiel.
HZW zegt
Ja en bij 230 Km/u ook nog, niets aan de hand.
knapzuur zegt
Als een standaard Kia Picanto nog prima koers vast is bij 190 heuveltje af dan geloof ik direct dat een Abarth met aangepast onderstel prima ligt boven de 200.
supertjeduc zegt
Die 232 , dat is gewoon wat het is omdat je in het rode gebied komt in zijn 5
Maar ja ook niet zo belangrijk
supertjeduc zegt
En met een paar goeie schokbrekers ( dus niet de originele) weet ik uit ervaring dat je prima 230 kunt rijden
lithiumion zegt
@supertjeduc: held!
HZW zegt
De snellere Serie-4 Abarth’s 595/695 hebben KONI FSD schokdempers met Eibach veren, niets mis mee op hoge snelheid.
veloce zegt
Wat een overgedreven reacties zeg, waarschijnlijk heeft nooit niemand daarvan met een Abarth gereden. Met een beetje software zit je met gemak al boven de 210pk en 320Nm, ennsat gaat echt helemaal prima. Als het droog is heb je het sper bijna niet nodig, aleen met nat weer mis je het. Die korte wielbasis maakt het ook alleen maar leuker, rotondes en krappe bochten zijn echt een feest met zo’n ding. Zeker als je een versie koopt zoals een Competizione met de grotere turbo en grote Brembos kun je weinig leukere auto’s kopen voor dat geld. Ik heb genoeg snellere auto’s gehad, maar tegenwoordig gaan veel van die hot hatches te makkelijk te snel. Ik ben daarom.een beetje afgeknapt op al die versies met 4WD en (vooral) automaat. Ik rij nu al 2.5jr in een Competizione met 210pk en heb in jaren niet zoveel lol gehad in mijn dagelijkse auto.
HZW zegt
Als de geruchten uit Italië kloppen dan is het in 2023 gedaan met brandstof motoren in Fiat’s 500 en Abarth’s 595/695.
Er gaan zelf geruchten dat Abarth al werkt aan een Abarth 595e, die in 2022 al voorgesteld zou worden.
shicomm zegt
Altijd al een zwak gehad voor de abarth 500’s ;)
Toch weet ik niet zo goed wat ik nu van dit ding moet vinden..
Op zich is ie nog een tandje extremer qua looks maar het komt wel heel erg overdreven over op een paar punten..
Ik zou passen voor die widebody denk ik..
Uiteraard heeft ie die extra power niet nodig maar i.c.m. die afvoerpijp zal het ongetwijfeld nog krankzinniger klinken en dat is precies het leuke aan dit ding.
Het mag wat kosten maar een abarth kost sowieso al flink wat geld dus dan kan dit er ook nog wel af.. ;)
anthwan zegt
6.2 sec? Waarom zo traag? 220pk in z’n klein auto’tje dat moet toch veel sneller kunnen? Ergens in de lage 5sec
Toch altijd wel gaaf gevonden de 500 Abarth modellen.