De renstal reed in zijn korte bestaan geen deuk in een pakkie boter, wat ze nu de beresterke motoren van Mercedes oplevert.
Akkoord, da’s wel heel kort door de bocht, maar we vermoeden dat er wel degelijk een kern van waarheid in bovenstaande redenering zit. Dieter Zetsche, aka El Snorro, drukte eventuele geruchten over een motorendeal tussen Mercedes en Red Bull/Toro Rosso namelijk meteen de kop in. Waarschijnlijk is de baas van Daimler bang voor concurrentie uit Oostenrijk en Italië.
Manor kon echter wel op krachtbronnen rekenen, zo blijkt vandaag. De renstal tweette vandaag vrolijk de wereld in dat zij volgend jaar de beschikking krijgen over Duitse motoren. Goed, het zullen niet dezelfde blokken zijn die Rosberg en Hamilton ongetwijfeld naar een hoop overwinningen zullen stuwen, maar het blijft in elk geval heel. Da’s ook wat waard, toch Max?
Daarmee is de vraag alleen nog niet beantwoord of Red Bull en Toro Rosso volgend jaar de beschikking krijgen over potente motoren. Ferrari heeft een stevige onderhandelingspositie en maakt daar ook gretig gebruik van door de Oostenrijkers verouderd materiaal aan te bieden. Geen best vooruitzicht, maar veel andere opties lijken de renstallen van Mateschitz niet te hebben. De voorheen zo warme band met Renault is momenteel immers koeler dan een februarinacht met wind uit het oosten.
martinus zegt
Tegelijkertijd ‘moeten’ ze bij Manor via de rechter afdwingen dat ze meer geld vanuit de F1 krijgen om voort te kunnen blijven bestaan.
Volgens mij is het zo erg nog niet dat Max bij TR rijdt. De TR heeft een relatief goede wegligging en grip, en ook daarvan moet Max het hebben met zijn vele inhaalacties.
Wel hoop ik dat er voor TR een competitive motor komt voor volgend jaar.
viezefreddyw zegt
Mercedes is gewoon bang dat de concurrentie hen te veel wordt als Toro Rosso en met name Red Bull met een Mercedes krachtbron rijden. Ferrari is dat natuurlijk ook, vandaar dat ze oud materiaal willen aanbieden. Dat Manor met een Mercedes motor gaat rijden maakt dus voor Mercedes zelf niks uit, ze zijn geen gevaar voor het kampioenschap.
KUYL zegt
@viezefreddyw: Bedankt voor het samenvatten van 3 Autoblog alinea`s in 1 van jezelf.
gtwillem zegt
Horner moet even een bosje bloemen sturen naar Renault en weer lief doen. Dan met elkaar doorgaan. Renault komt hier wel bovenop.
Als dat niet meer gat werken: Honda. Ook die komen er vast weer bovenop. De zijn er niet om een paar jaar achteraan te rijden. Kan de kosten voor het Japanse merk wat verlichten.
Mercedes is nu nog DE motor, maar over een paar jaar zul je zien dat ze nauwelijks in de buurt komen van de McLarens en Ferrari’s. Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven. De laatste keer dat McLaren zo beroerd scoorde was in de jaren 90 met de Peugeot motor, volgens mij. Dat team komt er wel weet bovenop. Dus als Red Bull nou eens daarop gaat mee liften komt het allemaal goed :-).
thierryvth zegt
@gtwillem: heb altijd een schurft hekel gehad aan Mclaren (ferrari fan boy dus moest niks van Mclaren/Honda en Senna hebben) maar ik kan nog wel inzien dat ze briljant goed zijn en dat ze er zeker bovenop gaan komen en ik kijk ook niet raar op als Honda volgend jaar al een competitieve motor heeft. Dus als Dietrich nou ff met Honda gaat praten, maar goed dat schijnt het echte probleem te zijn, Dieter is zijn interesse kwijt en doet niet meer zelf de onderhandeling maar laat dat over aan Totz en Horner.
thierryvth zegt
Niks is zuur voor max, zoals M brundle weer aan gaf dit weekend; Max kiest zelf in de aankomende jaren in welke winnende auto die wil zitten. Waar die fijntjes min of meer bij zij; het enige wat Max nog kan tegen houden is als die zich zelf te pletter rijd
Jochempie zegt
@thierryvth: We zullen het zien… Max heeft zeer veel potentie, maar de helft van het huidige veld kan wereldkampioen worden in de snelste auto.
thierryvth zegt
@Jochempie: dat is niet de mening van de kenners, als je het verschil nog niet gezien heb tussen max en de rest van het veld dan heb je er helaas geen verstand van of last van kinnesinne
toniominestrone zegt
@thierryvth: Oja, Martin Brundle, was dat niet die F1 coureur wiens mond altijd groter was dan zijn daden? Geen spat veranderd.
Edge zegt
Nu Manor met Mercedes motoren gaat rijden moet je er niet raar van opkijken als Pascal Wehrlein en/of Esteban Ocon straks voor Manor rijden. Goedkopere motoren in ruil voor een racezitje voor Mercedes’ junioren. Net zoals Ferrari dat met Jules Bianchi bij Manor, toen nog Marussia, deed.
w0o0dy zegt
Een van de twee teams van RedBull gaat met Ferrari rijden (ik denk RedBull zelf) en Toro Rosso krijgt Mercedes of Honda.. Zo kunnen Ferrari en Mercedes hun concurrentie beperken en doen die teams gewoon weer mee….
thierryvth zegt
@w0o0dy: ik lees alles over F1 en dat is een aanname die je doet die niet gestoeld is op de huidige stand van zaken, zou best zo kunnen uitmonden en het contract van max zal nog een rol gaan spelen in dit hele circus maar een wilde gok is het tot nu toe
w0o0dy zegt
@thierryvth: Lauda heeft aangegeven dat er nooit een serieus gesprek is geweest… Tussen Mateschitz en Mercedes en dat een kennelijke aversie van Mr. Redbull een serieuze onderhandeling in de weg zou staan. Dat zegt hij niet omdat het bedrijf Mercedes-Benz principieel tegen de levering is… De MB Renstal is wel tegen.
Daarnaast is het logisch dat RB zich niet door Ferrari wil laten ringeloren en dat Ferrari en Mercedes geen twee teams van de beste spullen willen voorzien en zo hun eigen kans om zeep willen helpen.
Dus splitsen en beide leveren aan een team. Op die manier valt er voor beide fabrikanten ook Pr te halen maar nadien ze zichzelf minder…
Logische oplossing dus eigenlijk en RB wil geen Honda en Honda wil eigenlijk geen klanten teams…
thierryvth zegt
@w0o0dy: Nou dat zou kunnen kloppen als Lauda gesproken heeft met Helmut Marko en niet met Dietrich, het schijnt zo te zijn dat juist Lauda wel voor was maar dat Toto Wolf tegen motoren leveren was aan redbull, maar er is zeker gesproken, daar is geen twijfel over.
Het scenario dat ferrari en mercedes beiden gaan leveren aan STR en RBR heb ik helemaal nergens gehoord of gelezen, dat lijkt mij alleen waarschijnlijk als Bernie druk gaat uitvoeren om de F1 voor volgend jaar te redden, want zodner de 2 redbull teams word hetd roevig volgend jaar. Maar jouw scenario is speculatie die door geen van de mannen die met het circus mee reizen naar voren is gebracht. Meest zorgelijke is is dat Dietrich er klaar mee is en alle gesprekken over laat aan marko, totz en horner terwijl hij vroeger juist de man was die die zaken regelde.
KUYL zegt
@w0o0dy: Zullen de motorenleveranciers dat accepteren? Natuurlijk zal het in feite niet veel uit moeten maken omdat de kopende/ontvangede teams zelf niet of nauwelijks wat kunnen en mogen doen aan de motoren. Maar twee verschillende leveranciers onder hetzelfde dak zal denk ik Ferrari of Mercedes niet accepteren. Zal een beetje principekwestie zijn.
kilum zegt
@KUYL: Torro rosso reed eerst ook met Ferrari motoren terwijl Red Bull met Renault blokken reed. Dat kan prima. Officieel zijn het namelijk 2 verschillende teams.
KUYL zegt
@kilum: Ja maar daar zit dan weer een verhaal achter, dat kwam door de overstap van Red Bull naar Renault terwijl het contract met Ferrari nog doorliep. Dit hebben ze toen slim doorgeschoven naar Toro Rosso,. Daarnaast hebben ze afgelopen jaar nog eens extra de teams dichter bij elkaar gehaald en ontwikkelingen samen gedaan. Ik denk toch dat MB of Ferrari, als ze het al zouden doen, er niet voor zouden kiezen om een van de teams motoren te leveren en de “andere” door de concurrent.
thierryvth zegt
@KUYL: Het zijn simpelweg 2 verschillende teams met 1 eigenaar, ze opereren volledig onafhankelijk. RBR zit in Engeland en STR zit in Italië en daar komt nog bij dat ze in het verleden ook met verschillende motoren reden, het is eerder een bezwaar als ze wel met de zelfde motoren rijden (mogelijkheid tot uitwisselen van data)
KUYL zegt
@thierryvth: Volledig onafhankelijk is dus volledig niet waar. Toro Rosso is niet alleen een opleidingsteam betreffende rijders. Ook ontwikkelingen aan verschillende onderdelen doen ze meer en meer samen.
http://www.motorsport.com/f1/news/toro-rosso-to-work-more-closely-with-red-bull-in-2015/
thierryvth zegt
@KUYL: ging er vanuit dat je wist dat het 2 verschillende zaken betreft, aandrijflijn en chassis.
Robbert89 zegt
@w0o0dy: Kijk dit filmpje eens
https://www.youtube.com/watch?v=6C2phzt2GrA
Edge zegt
@w0o0dy: Je zou best eens gelijk kunnen hebben. Ik zou straks thuis even de bron erbij moeten zoeken maar het gerucht is als volgt: Honda heeft het lastig en wil meer teams van motoren voorzien om zo meer data te verzamelen, maar mag contractueel gezien alleen aan McLaren leveren. McLaren is bereid de exclusiviteit te schrappen, mits Honda McLaren de works-status geeft en ervoor zorgt dat het tweede Honda-team Stoffel Vandoorne aan een zitje helpt. Toro Rosso zou dan met Honda motoren kunnen rijden, op voorwaarde dat ze Vandoorne een zitje geven. Om dat te realiseren zou Kvyat bij Red Bull mogen vertrekken, en Max doorgeschoven worden naar Red Bull. Red Bull zou dan met Mercedes of Ferrari gaan rijden.
philipf zegt
Heel zuur voor max
clarkson zegt
@philipf: Ik hou mn hart vast. Het zou een drama zijn als max volgend jaar geen niks kan laten zien
Robbert89 zegt
1. Laatst was een er een stuk bij Sky F1 waarbij Brundle de fabriek van Mercedes bezocht (uiteraard kan ik het zo snel niet terugvinden). Daarin gaf Mercedes aan dat zij exact dezelfde motoren leveren aan hun klanten als zijzelf gebruiken. Al is het soms wel met een vertraging.
2. Mercedes wil graag Wehrlein bij Manor stallen maar daar niet te veel voor betalen dus doen ze er motoren bij. Tegelijk krijgt Mercedes weer informatie terug van Manor over de motor.
Het is voor beide een win-win. Echter moet Manor wel het chasis verbeteren want als daar geen vooruitgang inzit dan rijden ze volgend jaar nog steeds stijf achteraan.
Ik gun het Manor echter van harte en ik zou het waanzinnig tof vinden als ze het niveau van achterhoedeteam kunnen ontstijgen en in de middenmoot of sub-top kunnen meedoen.
Robbert89 zegt
@Robbert89:
https://www.youtube.com/watch?v=yr1j7mZkHDA
@3:50 gaat het over dat iedereen dezelfde motor krijgt.
thierryvth zegt
@Robbert89: thnx, die had ik nog niet gezien.
thierryvth zegt
@Robbert89: horner bevestigd min of meer ook wel het hele VW verhaal (dat had ik wel gezien)
kjeld zegt
@Robbert89: Precies. Als het chassie niet verbeterd wordt gaan ze nog harder in de spin net als op Suzuka.
Edge zegt
@Robbert89: Dat klopt. En die vertraging komt vooral doordat je binnen het huidige motorreglement niet zomaar onbeperkt motoren mag wisselen. Als Mercedes een update doorvoert, krijgen klantenteams die bij de eerstvolgende motorwissel. Als je dus net een nieuwe motor in je wagen hebt gelegd, duurt het nog een paar races voordat je de geupdate versie krijgt.
stephanotis zegt
RB en STR hebben volgend jaar 2016 Ferrari motoren op voorwaarde dat Max bij Ferrari rijdt in 2017, denk ik.
Leuker F1-nieuws: “De vertrouwde herrie keert volgend jaar definitief terug in de Formule 1. De sportauto’s in de koningsklasse van de autosport worden voorzien van een extra uitlaat, louter en alleen bedoeld om meer lawaai te produceren. De internationale autosportfederatie FIA heeft de maatregel goedgekeurd.”
Author zegt
@stephanotis: thanks, maar die hadden we gisteren al ;) http://www.autoblog.nl/nieuws/zo-gaan-formule-1-autos-volgend-jaar-meer-lawaai-maken-80750
mashell zegt
Dit soort concurrentie vervalsing maakt wel duidelijk dat er behoefte is aan een onafhankelijk motorenleverancier zoals Cosworth ooit was.
trustmeiamanengineer zegt
Misschien rijden ze dan eindelijk wat minder in de weg… Was geen enkele toevoeging aan de grid met die twee slome hokken.
RedblBull moet gewoon lekker Renault blokken blijven monteren, ik weet zeker dat die Fransen er nog wat van kunnen maken. Bovendien is een nieuwe eerste klas Renault blok vast beter dan een 1 jaar oud 2e klas Ferrari blok.
henkhupelschoten zegt
Wat zit er in die haas f1
thierryvth zegt
@henkhupelschoten: de motor en versnellingsbak en ieder ander onderdeel dat ze van ferrari kunnen en mogen kopen binnen het reglement, het is dus een halve ferrari
ahs1979 zegt
@henkhupelschoten: Ferrari blok.
Tonnie zegt
Manor krijgt dezelfde motoren als williams en force india. Of dit dezelfde zijn als het fabrieksteam betwijfel ik dan. Nu rijden ze nog met ferrarimotoren van vorig jaar, dus ik denk dat ze volgend jaar rond het niveau van sauber moeten kunnen zitten.
terazino zegt
Ik wilde tikken oude rommel. Maar zo slecht is die 2015 motor niet :-)
Dutchdriftking zegt
Zuur hoor.
berlinetta zegt
Ik had op formule1.nl gelezen dat Manor gewoon de beschikking krijgt over 2016-motoren, hetgeen ook logisch is. Mercedes kan op die manier data aangeleverd krijgen van Manor over hoe hun motor het in de praktijk doet en ze hoeven tevens niet te vrezen dat Manor een concurrent wordt. Daar hebben ze het budget niet voor.
mauricerma zegt
De geruchten gaan dat deze deal inclusief wehrlein als rijder bij manor is. Een begrijpelijke keus voor beide partijen
Edge zegt
Overigens een leuke aanvulling: Manor heeft zojuist ook bekendgemaakt dat ze een overeenkomst met Williams hebben gesloten waarbij Manor de versnellingsbak en (een gedeelte) van de ophanging bij Williams kan inkopen. Met een goede motor van Mercedes en dit soort lastige onderdelen van Williams in te kopen verwacht ik dat ze echt enorme stappen kunnen zetten en kijk ik niet raar op als ze gewoon af en toe de top 10 in duiken.