Wie had dat ooit bedacht! Een model van Porsche tuner 9ff waarmee je 1 op 33 kan rijden! Het is dan ook geen verbouwde Porsche maar een Golf 1.9 TDI. Het gaat hier om een samenwerking tussen VOX Magazin, Auto Motor und Sport TV en 9ff om te bewijzen dat een auto van het formaat Golf ook zuinig kan zijn (en je dus geen Prius nodig hebt).
Om dit te bereiken is de Golf ontdaan van een heleboel overbodig gewicht waarbij wel in het achterhoofd is gehouden dat de Golf wel veilig moet blijven. Er is onder andere gebruik gemaakt van een carbon motorkap en kofferklep en er zijn speciale smalle banden gemonteerd. Auto Motor und Sport TV heeft de transformatie van de Golf uitgezonden op TV in een 10-delige serie die begon op 9 mei 2007.
vla zegt
spetterend…
nichos zegt
een beetje zwarte lak op de wielen en je kan undercover door een turkenbuurt rijden
Turbopaultje zegt
Kosten ? M.a.w. pure volksverlakkerij.
Punto zegt
Leuk :)
Maar zorgen die speciale smalle banden niet voor een langere remweg…
musclecar zegt
mischien best een keertje herspuite want de combinatie van plastiek, carbon en dat ander zwart materiaal en daar bovenop nog rode lak, maakt me misselijk.
Liefst in het mat, misschien kan dat enkele kilootjes bespare?
Floris zegt
“om te bewijzen dat een auto van het formaat Golf ook zuinig kan zijn (en je dus geen Prius nodig hebt).”
Een Prius is niet kleiner dan een Golf :)
Een BlueMotion Golf doet al 4,5L/100km. Is een stuk minder lelijk dan dit apparaat.
sjaak trekhaak zegt
die wielen !!!:shock:
A-Town zegt
Ow wat een vette rims. Ik ga eens kijken of ik die hier kan importeren en dan aan de Homies met hun Escalades kan verkopen. Ik voel een trend aankomen.
Rutger zegt
lol deze auto lijkt té veel op een modelauto, afgaande op de foto’s. Ik ruik hier neppigheid.
VonStroke zegt
Och god, wat is dit nu weer voor ‘groene’ onzin? Zal vast wel hoor maar whats the point?
Papa zegt
Nuchter bekeken verbaast het me dat de prius bestaansrecht heeft, volgens mij is dat alleen door de door Southpark zo juist omschreven reden in de episode: “Smug Alert”
A-Town zegt
Hebben we niet een of ander Photoshop-genie in the house die effe die wielen onder een ’68 Chevelle kan shoppen??????
Ben benieuwd hoe dat eruit ziet!
Johannes zegt
@Rutger
misschien moet je de laatste zin even lezen :)
Mustang zegt
Een getunede golf die zuiniger is als een normale ^o)
Dat klopt niet;)
Juppe zegt
Heb het stukje ff snel doorgelezen, ze hebben de golf compleet gestript tot ie uiteindelijk 999kg woog en de 1.9 TDI is vervangen door de 1.2 TDI uit de Lupo 3L.
Uiteindelijke verbruik was 4,09 L/100km (standaard 5,6L, doel was 3,0L)
De gebruikte bandjes waren speciale prototypen van Vredestein.
Maar ff over die Prius: Die is dus ff groter dan de Golf, en sneller dan de standaard 1.9, laat staan deze 1.2. Doe mij de Prius maar.
Stephan zegt
Tevens ook de traagste auto van 9ff :P
JH zegt
Gewicht is verlaagd naar 1000kg en de motor is een 3-cilinder diesel uit een lupo (geloof ik). Doel was door gewichtsverlaging de auto zuiniger te maken zonder de veiligheid te verlagen vandaar ook die velgen (stuk lichter dan normaal) Alles wat overbodig is, is eruit gesloopt. De aerodynamica is aangepast (koelopeningen voor zijn dichtgemaakt) Door het gebruik van veel koolstof (deuren, motorkap, kofferklep) is helaas de prijs een stuk hoger geworden…
AMV8 zegt
Hij mag dan zuinig zijn.
Maar mooi is ie niet.
met die vreselijk lelijke velgen.
RenesisHP zegt
Het is alleen zo jammer dat zuinigheid ook rijplezier gaat kosten, alhoewel de gewichtsbesparing goed is. Alleen die banden en de motor zijn twijfelachtig.
Armada zegt
W00t. Die velgen maken hem wel echt “af”
Tinos zegt
Vraag me wel af waarom ze dan niet om het eerste gewicht te besparen voor een drie-deurs hebben gekozen.
Rick zegt
Dus de auto mag ook MINDEr ademen, appart maar wel leuk!
Luc zegt
leuk, zo zuinig, maar maak er dan ook wat moois van
M@RS zegt
Het is er niet mooier op geworden, maar dat was ook niet de bedoeling..
koeniggseg zegt
met andere velgen zou hij er echt heel knap uitzien! 9ff bewijst dat écht zuinige wagens niet per se lelijk moeten zijn ( in mijn achterhoofd denk ik aan de toyota prius)…
Trabbi zegt
Niet mis als projectje, laat het carbon gedoe vallen en het valt misschien nog wel te verkopen. En die velgen: prachtig! Klein dekseltje in het hart zoals de Golf II en die kan zo de weg op.
EJS zegt
k vind t niks..:P geef me ddan toch maar een prius,, ook al is die ook niet moeders schoonste..:P maar tis wel weer es wat anders van 9ff..xD
Jan C. zegt
Die mensen hebben ook uitgelegd bij Stern TV van RTL dat voor een tuner deze onderdelen relatief duur zijn, want weinig geproduceerd. Zou Volkswagen in zijn productie dit direct hebben gedaan kon het zelfs goedkoper zijn.
Over de motor hoeven we verder niet zoveel te zeggen, maar de top van een Prius is 170 km/u, de versie met het minste pk van de 1.9 TDI is 176 km/u dus Juppe, doei!!!
RenesisHP zegt
Ook leuk als je zuinig wil rijden, een korte snelwegoprit. Leuk met opkomend verkeer.
Rick zegt
Om het zuinige geweld te compenseren staat er (in het filmpje) een dikke cayenne tegenover de golf!
Tinos zegt
ja leuk als projectje maar niet realistisch:
– Durch eine leichtere Dämmung wog der Golf immerhin 10 kg weniger.
– Und auch die 19 kg schwere Batterie wurde gegen einen deutlich leichteren Lithium-Ionen-Akku ausgetauscht.
– Ein kleinerer Motor
– eine leichtere Rücksitzbank
– Bremsscheiben aus Keramik,
– ein neuer Tank
– hintere Türen aus Biofaser
– eine neu konstruierte Hinter- und Vorderachse aus Edelstahl
– Zwei neue Leichtbautüren sollten vorne noch mal 5 kg sparen.
Goed te doen in serie productie!
Juppe zegt
@Jan C,
Wow! 6 km verschil. Compenseert de 2 seconden dat ie trager is naar de 100 toch niet?
Jan C. zegt
@Juppe: Nou nou, die 2 seconden wil ik jou wel eens zien doen dan. Ook een giga verschil. Let wel, ik had het over de minst kracthige TDI-versie!. Nee het spijt me, maar zelfs zonder de 9FF-ombouw was de Prius al een waardeloze en overbodige auto. Het is enkel nog veel duidelijker geworden. VW had wel gelijk toen ze zei dat Hybrides de toekomst niet zijn.
Rovvel zegt
@Jan C.: De Golf 1.9 tdi 90 pk haalt 0-100 in 12.9s, de 105 pk-versie in 11.3s en de Prius in….taratatataaaa…10.9! Volgens mij is de acceleratie belangrijker dan de topsnelheid, niet? (gegevens uit Carbase van Autoweek.nl)
@mx5-owner: door de gewichtsbesparing heb je evenredig minder kracht nodig om dezelfde acceleratie te behalen, dus het is nog niet gezegd dat de aangepaste Golf trager is dan de originele versie. Ook de prestaties van de banden zijn nog onbekend. Het gepruttel van de driecylinder is andere koek, vrees ik.
Ik vind dit toch wel een goeie poging van AMS.
Jan C. zegt
@Tinos: maar er zijn zat dingen die men wel kan doen, zoals de motorkap uit koolstofvezel. In serieproductie hoeft dat niet duurder te zijn. Zo zijn er zat dingen te bedenken. Heb je serieus 200pk (en dus dito gewicht) nodig in een wat in principe een compacte auto zou moeten zijn?
Jan C. zegt
@Rovvel: Je kan toch al die 10.9 niet halen in het echie. Er zijn er maar weinig die het aandurven zonder koppeling te schakelen met hun nieuwe heilige koe. Daarbij vind ik dat niet echt wow, zoveel extra tijd is het niet. In de praktijk mis je het simpelweg niet.
Juppe zegt
@Jan C,
Eh.. ik wil jou die 12.9 wel eens zien doen. Ik kan je op een briefje geven dat die Prius een stuk vlotter is. Zeker bij stoplichtenwerk (automaat, meteen 400nm elektrisch koppel op je wielen)
Hoe is het duidelijk geworden dat de Prius een waardeloze en overbodige auto is in dit artikel? Ik kan daar geen enkele aanwijzing voor vinden, ook niet in andere artikelen.
RenesisHP zegt
@Rovvel.
Dat motorblok is nu niet bepaald krachtig te noemen. Zo’n lupo gaat ook niet hard, en wat weegt die? Ik denk dat hij minder snel dan het origineel is.
Over de banden. Hoeveel grip kan een 155(of minder)mm brede straatband met een lage rolweerstand nu leveren. Genoeg om veilig te rijden wel, maar in verhouding met de originele bandenmaat is het niet veel.
Juppe zegt
@mx5-owner,
Klopt, de Lupo weegt 803kg en gaat in 14,5 sec naar de 100. Als je dat bekijkt snap ik het punt van deze Golf niet, want de zuinigheid van de Lupo haalt ie ook niet.
Misschien is hybride een idee? :)
Jan C. zegt
@Juppe: Dat was precies wat ik zei. 12.9 is nog niet zo makkelijk, maar een 10.9 ook niet ;)
@mx5-owner: een smallere band kan juist in regenachtige omstandigheden veel meer grip geven.
Jan C. zegt
@juppe: de 9ff is niet gemaakt als stoplichtsprinter ;)
Juppe zegt
@Jan C,
Dat klopt idd. Maar in de praktijk zal de Prius toch een stuk vlotter zijn. Helemaal in de eerste meters door z’n elektrische aandrijving, en doordat je niet hoeft te koppelen. (Gas instampen en gaan, ipv beetje gasgeven, koppeling op laten komen, meer gas, wachten op turbo, overschakelen etc.) Je moet erg alert zijn en je best zijn om dat bij te houden.
RenesisHP zegt
Jan C.
Alleen in regen ja, en daar hebben we genoeg van, maar aangezien deze band een lage rolweerstand moet hebben, denk ik dat afwatering geen prioriteit had.
RenesisHP zegt
Ik heb alleen niemand over de verlaging van dit Golfje gehoord, das tuurlijk wel gunstig voor verbruik en acceleratie(minder luchtweerstand).
Juppe zegt
@Jan C,
Nee dat snap ik, en daar gaat het ook helemaal niet om. Maar ik snap die aversie tegen het hybride gebeuren niet zo. Dan heb je ook een zuinige auto, zonder concessies te doen aan de prestaties of luxe. Waarom is de Prius wel een succes, en de Lupo 3L niet?
Rovvel zegt
@mx5-owner:
Over die motor: ik heb de prestaties van de Lupo snel opgezocht, het intrigeert me nl. ook :-). De Lupo 3L woog 803 kg en haalde 100 km/u in 14.5s. Deze Golf weegt 25% meer, dus er valt inderdaad te vrezen dat hij geen potten gaat breken.
Wat die banden betreft: weet er iemand waarom smallere banden minder hoge bochtensnelheden tot gevolg zouden hebben? Ik dacht altijd dat de wrijvingsweerstand evenredig is met het gewicht dat op de band drukt, en de wrijvingscoëfficiënt (het type rubber dus), maar niet met de grootte van het contactoppervlak (evenredig met de breedte van de band).
@Jan C.: Dan denk ik toch dat we moeten besluiten dat de Prius minstens even snel is als een Golf 1.9 tdi 90 en 105 pk, waarbij hij zuiniger is op de koop toe (zie ook autoweek.nl). Al eens met een Prius gereden? Ik wel. Erg aangenaam: heel stil, accelereert prettig, comfortabel en laag verbruik. Ik zou het geen straf vinden mocht ik mijn dagelijks woon-werkverkeer met een Prius afleggen.
Juppe zegt
@mx5-owner,
Was wel het eerste wat me opviel :) Ik zou er alleen nog vlakkere velgen onder zetten voor minder luchtweerstand (of dichte doppen erop). Er kan ook nog wel een buitenspiegel af. Een 3 deurs zal ook lichter zijn zoals hierboven al gezegd, en heeft ook niet allemaal van die spijltje over de ramen lopen.
Vlakke bodemplaat misschien? Er hangen nog steeds van die handremkabels onder.
Jan C. zegt
Nee een TDI is zuiniger. Zonder hybride. Zou je een diesel-hybride maken is het zelfs nog zuiniger. hybrides zijn een compromis.
floryn zegt
het is goed dat dit soort zaken bewezen worden. Zouden er ook niet een paar van die platte citroen schijven op de wielen gemonteerd kunnen worden? Gewichtsreductie en aerodynamiseren is niet zo heel heel moeilijker alles gewoon vlak plat en glad maken
maak de auto:
– lager
– lichter
– gladder
– zuiniger
Juppe zegt
Ze hadden beter dat Lupo blok in een Opel Calibra kunnen hangen, die heeft tenminste een lage Cw waarde :) Wel een leuk ideetje eigenlijk, alleen hou ik niet zo van VW’s of Opels ;)
Dan maar een Crx met zo’n punt achterop zoals die Civic in het artikel van laatst. Daar een VEi motor in (of Hybride pakket van de Prius, als het past).
Trabbi zegt
Er zijn er maar weinig die het aandurven zonder koppeling te schakelen met hun nieuwe heilige koe.
Om snel te zijn moet je net wel heel kort ontkoppelen anders zit je te lang op je syncro’s te wachten.
Rick dos zegt
Kijk maar even niet naar de tv, schatje. Mensen zijn hier aan het cijferneuken…..
….ik ga dan ook gelijk switchen….
Rovvel zegt
@Jan C.:
Ik wil niet lullig doen, maar volgens http://www.spritmonitor.de (database met real-lifeverbruiken van Jan-met-de-pet) verbruikt een Prius 5.24l benzine en een Golf tdi (66 kW en 77 kW) 6.15 l diesel. Als je dan weet dat een liter diesel meer energie bevat dan een liter benzine, wordt het verschil in MJ/100 km nog groter… Toen ik een testritje deed met de Prius (ong. 100 km stadsverkeer en snelweg) kwam ik op 5 l rond uit (boordcomputer).
Trabbi zegt
m’n vorige post bevatte en maar dat wordt ier als html-tag gezien.
Trabbi zegt
argl
(QUOTE Jan C.) en (UNQUOTE Jan C.) dus, maar dan tussen de hoekige haakjes…
Nog een poging
m’n vorige post bevatte (QUOTE Jan C.) en (UNQUOTE Jan C.) maar dat wordt ier als html-tag gezien.
Jonas zegt
Wat een bullshit is dit nu weer. De Toyota is het begin van een nieuwe technologie in ontwikkeling die veel deuren gaat openen in de toekomst. Dit is gewoon een stinkende en vervuilende motor in een slick kostuum. Al die aanpassingen kosten trouwens ook een hoop geld. Dit verandert niets aan de huidige situatie.
Toyota heeft veel werk, tijd en geld in deze technologie gestopt. De batterij alleen al is een staaltje van prachtig werk. Toen ik mijn eindwerk maakte was dat trouwens de batterij met de hoogste vermogensdichtheid ter wereld. Onderzoek op dat niveau maakt de ontwikkeling naar eventueel volledig elektrische auto’s gemakkelijker.
Ik vind het schandalig dat de Toyota Prius soms zo zwart gemaakt wordt en nutteloos kan genoemd worden volgens sommigen hier. Ik zeg ook niet dat hybride de toekomst is maar het is een geweldig initiatief. Dus vooraleer belachelijke commentaar te geven (wrs gwn omdat het niet bepaald de mooiste wagen is), ga dan eens nadenken en lezen…
Benz zegt
En de prijs?
Erwin zegt
Haal de stickers er af en je haalt de 1 op 35 :)
Rovvel zegt
@Jonas: maar vooroordelen zijn zoooveel gemakkelijker dan nadenken en lezen ;-)
Quinten zegt
waarom hebben ze niet de 3-deurs versie gedaan??????
Juppe zegt
@Jonas,
Exact.
MRTN zegt
hij is er niet mooier op geworden, en ik rij nog steeds liever de gti of r32, maar het idee is leuk
Prius Stinks
Jonas zegt
ja sorry maar daar kan ik me enorm in opjagen :). Zeker na een jaar lang een te werken aan een 95blz lange GIP over de Prius kan ik enorm foute zinnen zoals:
– “dat een auto van het formaat Golf ook zuinig kan zijn (en je dus geen Prius nodig hebt).” –
en: “maar zelfs zonder de 9FF-ombouw was de Prius al een waardeloze en overbodige auto.”
Ik stel mij trouwens serieuze vragen over het nut van dit hele project maar ik heb dan ook nooit Duits geleerd.
Ik lees wel elders dat de prijs minimum al €30.000 zou zijn. Een prius heb je voor €26.000 min dan nog eens een belastingsvermindering van €4270 euro (België). Groot verschil als je het mij vraagt, en dan is de Prius toch groter, handiger, en veel leuker om met te rijden door het Power split device. Plus daarbovenop rijd je met een Toyota die in de lijsten van betrouwbaarheid nog altijd beter scoort dan volkswagen.
Neen begin nog niet te vloeken VW-fans ik ben ervan overtuigd dat jullie dan ook weer argumenten zullen hebben om voor VW te kiezen ipv Toyota maar zuiver met de stelling dat een prius nutteloos is nu deze wagen er is, kan ik echt niet akkoord gaan.
Verder vraag ik me ook af waarom een grille er is als zij hem gewoon dicht maken…? Voor een Tuners die 1000pk bakken ontwikkelen kan ik me toch niet inbeelden dat ze koeling niet belangrijk vinden. Dat roostertje onderaan de bumper zal daar denk ik niet veel aan helpen maar goed.
Ik vind het gewoon compleet nutteloos. Gewichtsbesparing wordt al van de eerste wagens toegepast voor betere prestaties maar dan gewoon met een andere essentie…
speedlimit zegt
@ MRTN
Uhhh vraagje…heb je aan de prius geroken dan ofzo???
Had je beter kunnen doen als ie alleen op z’n elektromotor aangedreven wordt…geen uitstoot dus geen stank ;)
Rovvel zegt
@Jonas:
Over die grille: ik denk dat de originele grille al serieus overgedimensioneerd was (moet ook dienen voor de motorversies met de meeste warmtedissipatie). Door het inbouwen van het 1.2l motortje in combinatie met de gewichtsbesparing is er gewoon veel minder afvalwarmte en dus koellucht nodig.
NLX zegt
Waar gaat dit nou weer over joh, dit gaat toch nergens over?
Jonas zegt
Kan ik wel inkomen. Had trouwens niet zien staan dat het een 1.2 was.
Tijdens het typen heeft MRTN trouwens nog eens bevestigd wat Rovvel zegt, vooroordelen zijn veel makkelijker dan nadenken en lezen :p
Citrofiel zegt
Het mag dan veel te duur zijn geworden en er niet uit zien, wat tot resultaat heeft dat het geen goed alternatief is voor een Prius (hoewel, is die wel mooi?), maar ik vind dit toch een gigantische verbetering qua verbruik. Floris zegt dat een Bluemotion 4,5 L/100km doet, en deze dan 3L… Dat is toch mooi een derde er vanaf! Ik vind het een flinke prestatie…
@ Rovvel; Waar haal je 1.2L vandaan? Er staat toch duidelijk: “Het is dan ook geen verbouwde Porsche maar een Golf 1.9 TDI.”
Jonas zegt
Zoals ik al zei heb ik het gewoon over de stelling dat de Prius dan nutteloos wordt. Het is mooi en zeker leuk voor een vw tuner om dit te hebben, want uiteindelijk dragen zij dan ook iets bij aan het milieu maar dat wil niet zeggen dat morgen ieder merk zijn auto gaat beginnen uitrusten met carbon. Wat wrs voor hen veel duurder zal uitkomen. Het is zeer goed gedaan maar gewoon niets speciaals en op grote schaal leidt het naar niets.
Just my two cents :)
Juppe zegt
@Citrofiel,
In het gelinkte artikel staat dat ze er een 3 cilinder diesel uit de Lupo ingelepeld hebben. Dat moet wel de 1.2 van de 3L versie zijn (genoemd aantal pk’s kloppen ook voor die motor).
Het doel was om een verbruik van 3.0L/100km te realisren, maar ze haalden 4.09L/100km.
Citrofiel zegt
@ Juppe; Dus AB zet het gewoon weer eens onduidelijk/fout neer? Aha, dan snap ik het. En dan neem ik mijn hele vorige reactie terug…
Juppe zegt
Haha, weer eens ja :)
Nick zegt
@Juppe: In tegenstelling tot populaire conclusies, de 400 Nm koppel word niet meteen beschikbaar gesteld.
Een variabele weerstand laat het koppel langzaam aan opgroeien tot het punt waar de versnellingsbak tegen kan.
Er zit immers een CVT in en die kan niet zo goed tegen hoge koppels.
Wel als we het over het kaliber hebben die Audi gebruikt met de Multitronic.
Tenzij we het hebben over de eerste generatie Pruisjes met een planetaire automaat.
Rovvel zegt
@Nick: de tweede generatie heeft ook de bak met planetaire stelsels en dus continu variabele verhoudingen. Het gaat niet om een dafjesCVT waarop die van Audi is gebaseerd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive
Sorcerer zegt
Wat een kinderachtige reacties zeg…
Iedereen die afgeeft op en zeikt over de Prius: heb je er zelf wel eens in gereden? Vergeleken met een luxe sedan zoals een Audi/BMW/Volvo rijdt het minder comfortabel, maar langzaam kun je de Prius niet noemen onder de 100 km/h! Elektromotor maakt erg veel goed!
Maar toch, deze auto lijkt me een beetje een flop: de lupo 3L rijdt ook 1 op 33, maar dan zonder heel veel aanpassingen. VW is maar een klein stukje groter…
Interessanter is zo zuinig mogelijk rijden met een grote motor: probeer maar eens 1 op 10 te halen met een Ferrari bijvoorbeeld. Dat lijken me de echte challenges en ook de punten waarop de meeste winst te halen valt. Oja, wat BMW doet is ook super: Efficient Dynamics: een accu die wordt opgeladen door remkracht en uitrollen (net als bij de Prius), in plaats van door een dynamo die op de motor hangt; scheelt flink! En daarnaast ook nog een kleppen die dichtgaan om aerodynamica te verbeteren bij koele motor (
Jurgen zegt
Hmm, oninteressant. Beter een Lupo 3L kopen (worden niet meer gemaakt) en die nog wat tweaken, met bluemotion onderdelen.
Andere turbo en ECU.
Met Eco-tuning moet je dan 2,7-2,8 Liter op 100 km kunnen halen.
SKODA OCTAVIA II - 34000km zegt
Zal wel aan mij liggen; vind die velgen juist wel mooi,….mooi standaard,..jammer van de fietsbanden,..maar de “kale” velg vind ik wel wat hebben!!
Wouterman! zegt
Dit is echt übercool (fraaie verdraaiing van Duits en Engels, ik weet het…).
Goed dat ook “tuners” in de gaten hebben dat het milieu een steeds belangrijkere rol gaat spelen, gewild of niet, het is nu eenmaal een feit.
Driewerf hoera voor dit geweldige project van 9ff.
Ben ik toch niet de enige die de Prius geen auto vind…
Jan C. zegt
Kennelijk denkt men dat omdat ik diesel beter vind, dat ik direct Volkswagen ook beter vind. Een Golf is naar mijn mening geen ideale auto. Maar een Prius nog minder. Het is geen “nieuwe” stap, want de hybride auto bestaat op 20 jaar na net zo lang als een gewone auto. Ene Porsche bouwde al eens een hybride auto in 1900 en rond dezelfde tijd was ene Henri Pieper ook al bezig. Dus door een extra motor toe te voegen, die de auto zwaarder maakt, is een auto veel beter? Daarbij vind ik 1:20 vergelijken met 1:25 (zelf gereden) toch een fors verschil in het voordeel van een diesel. De oplossing is dus niet nieuw en ook geen verbetering.
Tieuw GTR zegt
doet me een beetje denken aan een miniatuur autotje of ligt dat aan mij of aan de foto….
70m515 zegt
Ok, alles samen een dure auto, maar niet vergeten dat deze slechts 1x gemaakt wordt, dus alles custom is. Ik denk dat de eco-wagen nog in zijn kinderschoenen staat. BMW met efficient dynamics, de toyota prius, seat ecomotive, de VW 3L, …
alles samen kan men beter.
Ik vraag mij persoonlijk af wat ze bij VW en hun miljarden-studies doen, als een firma zoals 9ff, in enkele weken tijd meer dan 300kg en het verbruik van 5.61 naar 3L kan krijgen.
70m515 zegt
Wat ik nog even wou toevoegen, laat de duurste stukken vallen zoals die deuren en dergelijke, maar bv de ophanging, zetels, dit is perfect mogelijk! En niet enkel voor een eco-versie, maar voor ALLE versies.
We zijn hier allen autofreaks samen, en we weten allemaal dat bij een lichtere auto ALLES beter wordt.
Remmen, accelereren, bochtenwerk, ALLES wordt beter.
Dus waar wachten die constructeurs eigenlijk op?
Tombnolz zegt
Laat ze eens een extreem zuinige Porsche maken!
70m515 zegt
@Tombnolz: als je niet naar het verbruik kijkt, is een GT3 RS toch een heel zuinige wagen :-) Daar deed porsche effectief wat 9ff deed. Buiten banden & motor natuurlijk.
Ik heb ‘ns bekeken wat het allemaal inhoudt zo’n bluemotion golf, polo, enz.
Andere bumpers, andere banden, en een zuinigere motor met partikelfilter.
Voila, een “revolutionaire” nieuwe generatie. Sorry, is dat waar VW’s miljarden naartoe gaan in hun studies?
9ff bewijst dat ze (VW) simpelweg lui-lakken zijn.
Het moet niet allemaal in carbonfiber zijn, neem nu de vloermatten, ophanging, de opties beperken, de kabelboom, carter, …
Ik stond zelf verbaast in hoeverre men kan gaan. 9ff gaat toch ver, VW jammergenoeg niet.
Daytona zegt
mmzz die golfjes worden toch aleen gebruikt om de boodschappen mee te doen dus waarom zou die nou persee zuinig moeten zijn.
wimbers zegt
over de prius en andere hybrides, zodra ze die dingen in een bruikbaar formaat gaan maken (lees: station, carrosserievarianten gelijk aan normale modellen, zoals lexus) sta ik vooraan hoor.
doe mij maar een bmw 325 i hybride met bpm korting, of een audi a4 1.8t hybride met 14% bijtelling. duitse vrienden, waarom moet het allemaal zo traag
?
hape zegt
Wat een aanfluiting….4.09 ltr op de 100 km… en daar zijn al deze inspanningen voor nodig…. en consessies … die smalle banden… da’s wel heel erg fout in een tijd waar voor elke meter extra remweg een hoop heisa wordt gemaakt.
Serieus, dit wil toch niemand? Een 1.2L 3 cilinder dieselmotor in een Golf die dan niet meer vooruit te branden is, lekker lawaai schopt en dreunt omdat de geluidwerende materialen er ook wel uitkonden voor de gewichtbesparing…. en dan nauwelijks energie bespaart. Zo bekeken is het verbruik van een nauwelijks gewijzigde Lupo 3L helemaal nog niet zo gek.
Maw…doe maar gauw een Prius dan…
Jammer van de energie (en het geld) wat hierin gestoken is.
John zegt
@Jonas schrijft,
2 January 2008 om 20:06
Nou nou, je maakt je nogal druk. De Prius is ook een overbodige auto. Welke halve zool gaat er nu een auto bouwen met een elektromotor terwijl je ook een volledig emissieloze waterstofmotor kunt gebruiken. Veel beter voor het milieu. Al eens nagedacht over alle schadelijke stoffen die uit die batterijen het milieu in lekken bij een serieuze aanrijding?
Juppe zegt
@John,
Op vraag 1: Misschien omdat je niet overal waterstof kunt tanken? Dat had je zelf wel kunnen bedenken toch? (Een waterstofmotor bestaat trouwens niet, maar dat terzijde)
Op vraag 2: Ja, over nagedacht. Nee, lekt niks uit.
Juppe zegt
Een waterstofmotor bestaat trouwens niet, maar dat terzijde
Oeps, dat bestaat natuurlijk wel (zat aan een brandstofcel te denken) want dat heeft de Hydrogen 7. Maargoed, dat is ook hopeloos inefficient, dus welke halve zool doet dat nou? ;)
Jonas zegt
En uw punt is…?
Zoals juppe al schrijft, jouw waterstofmotor is nu nog in volle ontwikkeling en nog niet mogelijk op de baan dus daar ben je nog niet veel mee he. De Prius is ondertussen al meer dan 6 jaar (of meer?) op de baan.
Dus op het moment dat de prius al in ontwikkeling was werd er nog maar net gezocht op gebied naar wagens met een waterstofcel. En aangezien die in het begin ontploften omdat de ontbranding van het waterstof gebeurde vooraleer het de cilinder binnenkwamen denk ik dat het maar best was dat ze eerst gezocht hebben voor een alternatief. spijtig genoeg heeft het zolang geduurt tot dat de mensen de Prius echt ontdekten. Zo kan ik nog eeuwen doorgaan met feiten die erop wijzen dat de Prius een goede uitvinding is. Nog maar eens: ik weet dat de Prius een concept is dat niet zal blijven bestaan maar voorlopig was dit zeker niet nutteloos…Zij ondernemen iets en zetten de volgende stap samen met andere merken zoals BMW. Zonder die concrete stappen zou er niet veel gebeuren…
Toyota werkt trouwens ook al een tijdje aan die volgende stap. Dit gaat dan OOK een hybride wagen zijn maar met een brandstofcel.
En denk jij trouwens dat die batterij in een kartondoos zit ofzo? :D
Jonas zegt
Blijkbaar kan je op dit moment in Ijsland zelfs al een Prius huren op waterstoffen.
Maar goed ik verspil mijn tijd hier niet meer aan, ik ben er een heel jaar met bezig geweest. En mij kan je niet meer overtuigen dat het zinloos is/was
lennart zegt
dat zo’n spetterende getunede auto zo zuinig kan zijn