Als je een zuinige C-segment hatchback zoekt, waar kom je dan op uit? Daar waren wij ook wel heel erg benieuwd naar!
Autorijden in Nederland is duur. Heel eg duur. En zoals het ernaar uitziet, gaat het niet goedkoper worden. Als je geen nieuwe elektrische auto van de zaak kunt rijden, ben je een absolute paria en zul je financieel gestraft moeten worden. Aan de pomp betaal je veel geld, naast het feit dat we allerlei autobelastingen hebben als BPM en MRB om te zorgen dat het niet aantrekkelijk wordt.
Maar in tegenstelling wat de overheid lijkt te denken, rijden we niet allemaal voor onze lol. Veel mensen zijn afhankelijk van de auto om er naar mee naar hun werk te kunnen gaan. Dat is voor Brandon niet anders. Dankzij een veranderende werkomstandigheid gat hij vanaf de herfst meer kilometers rijden. Daar heeft hij een auto voor nodig. Op dit moment heeft zijn partner een Peugeot 108 en Brandon zoekt iets wat ietsje groter is en comfortabeler is.
Wel moet de auto heel erg zuinig zijn. Die 108 doet 1 op 15,5, en als het kan mag de tweede auto flink zuiniger zijn. Maar het mag absoluut geen koekblik zijn. Kortom, wat is dan een handige optie qua zuinige C-segment hatchback?
De wensen en eisen van Brandon voor een zuinige C-segment hatchback kun je hieronder in deze tabel bekijken:
Huidige/vorige auto’s | Peugeot 108, Volkswagen Golf |
Koop/lease | Koop |
Budget | 10.000 |
Jaarkilometrage | 35.000 km |
Brandstofvoorkeur | Geen |
Reden aanschaf andere auto | Nieuwe baan met een langere reisafstand |
Gezinssamenstelling | 2 personen |
Voorkeursmerken / modellen | Geen |
No go’s | Suzuki Alto |
Tip voor een zuinige C-segment hatchback: ga voor een diesel.
Wat, gaan we nu weer diesels aanraden? Maar dat is toch ‘uit’? Ja, dat klopt. Reken er dan ook niet op dat je weinig zult afschrijven. Maar met de gekke brandstofprijzen van tegenwoordig is een diesel best aardig alternatief. Daarbij zijn diesels goedkoop in aanschaf op het moment.
Een relatief eenvoudige diesel heeft nog altijd een prima koppel, terwijl een eenvoudige benzinemotor, eh, niet zoveel over heeft. Dat maakt vaak de diesel een prettigere auto op de snelwegen. Ja, de overheid zal de diesel zeker gaan weren en de MRB zal ongetwijfeld stijgen. Maar de brandstofprijzen stijgen waarschijnlijk harder. Dus dan is een diesel wel een prettige peace-of-mind.
Volkswagen Golf 1.6 TDI Comfortline (Typ 5G)
€ 9.450
2012
170.000 km
Ja, de Volkswagen Golf is een beetje saai en let maar op, veel mensen in de comments zullen ons voor gek verklaren dat we deze Volkswagen aanraden. Toch is het een uitstekende optie als je een zuinige C-segment hatchback zoekt. Als je alles bij elkaar optelt, is het gewoon een goede keuze. Zitpositie: top. Stoelen: goed. Onderstel: uit de kunst. De motor is niet heel erg spannend (integendeel) en het is een sjoemeldiesel, maar je kan er wel degelijk zuinig mee rijden.
Is het allemaal hosanna? Nee. Zo zijn niet alle Golfjes compleet uitgerust en worden ze snel duurder als ze completer zijn. Ook even opletten, de Golf VI is echt een tandje minder, maar vind je meer in Nederland in dit budget. Met name particulier zagen we heel erg leuke aanbiedingen. Tussen de 8 en 10 mille is er zat te vinden. Toppertje, dit. Wel even goed het Golf 7 aankoopadvies lezen.
Volvo V40 D2 Summum
€ 10.000 (particulier)
2013
140.000 km
Is deze Volvo de bekendste leasert van Nederland? Het is inmiddels zo’n bekende verschijning dat je ‘m zou vergeten. Het is een kleine doch volwassen hatchback. Een beetje tussen premium en non-premium in. Qua aankleding kan het overigens volledig premium zijn. Sterker nog, de V40 is beter te vinden in het budget met veel opties. Wat te denken van een volgepakte Summum-uitvoering met niet al te veel kilometers? Gewoon te vinden.
Zeker omdat deze Volvo V40 nog voor de lage bijtelling gereden werd, zijn ze niet allemaal opgereden door mensen die per se een diesel moesten rijden. Qua ruimte valt het ietwat tegen, zeker op de achterbank. Voorin zit je prima, overigens. De auto is jarenlang een verkooptopper geweest in Nederland, dus reken er maar op dat je ze overal kunt vinden. Lees even het Volvo V40 aankoopadvies!
Mazda 3 CiTD TS+ (BL2)
€ 8.500 (particulier)
2013
170.000 km
Als het iets sportiever mag zijn en je wil nog wat geld overhouden, kijk dan eens naar de Mazda 3. Deze auto wordt nog weleens vergeten. Logisch, er zijn niet veel Japanners die mogelijk zijn. In tegenstelling tot de 1.6 CiTD is de grotere diesel een echte Mazda-motor (de MZR-CD) en een stuk betrouwbaarder, getuige het Mazda 3 aankoopadvies. Daarbij is de Mazda motor een stuk krachtiger. Kwalitatief zijn het uitstekende auto’s, maar houd roest in de gaten.
Dat was bij de voorgaande generatie (eigenlijk is het een grote facelift) nog echt een probleem en komt bij deze minder voor, maar het is goed om in het in de gaten te ouden. Ook iets om rekening mee te houden: ze zijn behoorlijk sportief. Fijne zitpositie, strakke wegligging, verfijnd stuurgevoel: wij kunnen het waarderen, maar voor sommigen is het ietsje te strak. Andere soortgelijke optie: de Ford Focus.
BMW 116d EDE Business (F20)
€ 8.900 (specialist)
2012
170.000 km
We moeten deze auto benoemen, want het is namelijk de enige auto met achterwielaandrijving. Daarbij is het ook een typische kleine auto die een maatje groter en luxer aanvoelt. Althans, voorin. Niet op de achterbank of op de achterbank. Het grote voordeel van de BMW 1 Serie zijn de volwassen rijkwaliteiten. Het is niet een enorm sportieve BMW, maar wel een vrij typische BMW.
Net als met de Golf zit je wel aan de onderkant van het aanbod. Dus een hoge kilometerstand en niet al te veel uitrusting. Er is enorm veel mogelijk qua opties en ‘Full Options’ bestaat bijna niet. Het is een bijzonder zuinige auto, 1 op 20 is mogelijk en als je een beetje rustig aan doet kan het zelfs wel beter. In vergelijking met de non-premium auto’s in dit overzicht is de 1 Serie wel een paar jaartjes ouder en heeft ‘ie wat meer gelopen. Dus je moet het 1 Serie F20 aankoopadvies aandachtig bekijken!
Opel Astra 1.6 CDTI Business Executive (K)
€ 9.895 (universele garage)
2016
140.000 km
Als je zoveel mogelijk waar voor je geld wil hebben, koop een Astra! De voorlaatste generatie is namelijk ruim vertegenwoordigd. Deze generatie Opel Astra wordt helaas vaak door mensen over het hoofd gezien en dat is onterecht. Het zijn puike auto’s. Een groot voordeel is de hoeveelheid waar die je krijgt voor je geld. Dit exemplaar komt uit 2016 en komt nog lang niet verouderd over.
Nog een voordeel, er staan niet al te veel kilometers op de klok. Je kunt kiezen tussen veel verse exemplaren. Heel erg sprankelend is het allemaal niet in de Opel en je hebt ook niet die hoogwaardige uitstraling en ‘feel’ van de Golf. Maar daar staat tegenover dat de Astra uit de kunst rijdt. Zelfs Wouter kon er tijdens de rijtest weinig op aanmerken! Ook wel lekker, tot voor kort was dit het huidige model, dus je hebt niet het idee dat je in een oude auto rondrijdt.
YOLO: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM Distinctive (940)
€ 9.995
2014
160.000 km
Net als bij de Opel Astra is dit model ook maar net uit productie. Dat komt voornamelijk omdat Alfa Romeo de auto véél te lang in productie heeft gehouden. We kwamen enkele schitterende modellen tegen. Alfa Romeo-eigenaren zijn bij voorbaat liefhebbers en in de meeste gevallen kun je zo zien of er zo voor gezorgd is. Net als de Mazda en in mindere mate de BMW is de Alfa Romeo Giulietta een echte rijdersauto. Komt prima uit de voeten op de snelweg, maar vindt een klaverblad stiekem nog leuker.
Er is een 1.6 diesel, maar die 2.0 JTD moet je jezelf gunnen. Je leeft maar een keer. Qua betrouwbaarheid zijn er uiteraard aandachtspunten (check deze ons Giulietta aankoopadvies), maar over het algemeen zijn die diesels van Alfa Romeo typische langlopers. Sterker nog, waar ze bij veel merken (complete concerns) notoir onbetrouwbaar of ‘sjoemel’ zijn, waren de Fiat diesels ongeveer het beste wat je kon krijgen destijds.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
mx5wijf zegt
Die vag dieseltjes staan wel bekend als ‘sjoemel’ maar als eigenaar merk je daar niks van. Lekker zuinig ook, met 100 over de snelweg sukkelen haal je makkelijk 25-27 km op een liter diesel.
Maar 10k voor een 10 jaar oude diesel, pfff, ik dacht dat de diesels in de ramsj waren!
HelldogBE zegt
Rijden ze niet een pak slechter na de software update om de emissies alsnog binnen de perken te houden?
Collega kocht laatste een 2ehands Sharan met 1.6TDI en die had toch echt een chipkuurtje nodig omdat deze niet te rijden viel…
miata93 zegt
Hoe rijdt iemand 1 op 15,5 in een 108…
1 op 20 of beter lukt makkelijk zonder echt moeite te doen.
kenner zegt
Misschien veel in de stad? Je weet het niet he
Johanneke zegt
Ja dat denk ik ook. Als je constant van drempel naar drempel aan het racen bent.
pignon zegt
Dit keer is de YOLO gewoon de beste keus! Ik zeg doen
simonferrari zegt
Hoe gaaf ik de Alfa ook vind, ik kan er met mijn 1,83m niet fatsoenlijk in zitten. Continu die knieen tegen het dashbord. Dan toch maar de Volvo of VW. Functionaliteit boven de looks, helaas.
ahs1979 zegt
Ben zelf ietsje langer (2,07m) en heb met veel plezier in een Giulietta gereden. Ruimte hield niet over natuurlijk maar je moet er iets voor over hebben. Maar deels zal het ook afhangen van je voorkeur. Persoonlijk ben ik niet happy met die middenconsole van de Volvo. Die ga ik voelen in mijn onderbeen.
DeGoudenRaket zegt
1 op 15.5 in een 108 is wel een matig verbuik, of rijd je continu vol gas dan?
atrak zegt
Je zal wel moeten om een beetje met het verkeer mee te komen.
SpiderIV zegt
Die yolo lijkt me DE keuze in dit geval. Beetje lol in je leven hebben.
Johanneke zegt
Is een Ford Focus niet iets? Die zijn volgensmij spotgoedkoop als diesel.
kniesoor zegt
Met het oog op de toekomstige Wiederverkaufswert is de Golf 7 waarschijnlijk de beste optie. Dus als je er geen probleem mee hebt voor “maatje 42” versleten te worden : doen. En anders de Astra, een oto uit 2016 vs exemplaren, die de nodige jaren ouder zijn, zou voor mij een doorslaggevend argument zijn. Maar goed, ’t is maar waar de prioriteiten liggen, natuurlijk.
bernoulli zegt
Ik heb dit model Astra als voorloper gehad. (1.0T benzine). Was toen al een paar jaar oud. Uiteindelijk met 120.000 km op de klok ingeleverd.
Ik had er niks mee, ik heb er niks mee, en daarom kan ik onbevooroordeeld zeggen dat het een hele fijne, probleemloze wagen was.
monsieurleloure zegt
Een Lexus CT200
Prijsverschil tussen diesel en benzine per liter lijkt al kleiner te worden, dus een diesel wordt steeds minder rendabel.
Voordeel is dat er een extra Golfje overblijft voor de straatdealer en dat is ook iets moois.
kenner zegt
Interieur/ navi is echt van het jaar kruik. Stoelen zijn wel top. Zou zelf voor de Astra gaan denk ik
Variomatic zegt
Prijsverschil is alweer terug en gaat niet zomaar weg
alassad zegt
Peugeot 308. Zoek een blue lease premium en klaarblijkelijk is kees. Let wel op: distributie moet bij 180d km en eigenlijk ook het roetfilter.
bernoulli zegt
De Blue Leasers zijn te herkennen aan de ouderwetse halogeenlampen. Jammer dat ze daar geen full-LED-koplampen monteerden.
alassad zegt
vandaar dat ik zeg ‘bleu lease premium’ – die zijn wel geleverd op de hatchback en hadden full-Led koplampen.
Johanneke zegt
Lekker betrouwbaar. Ja de motor, maar alles eromheen, wat een ramp.
bernoulli zegt
Let op met de V40. De ene D2 is de andere niet. Hij was er eerst als 1.6 (PSA-blok) en later was de D2 een 2.0 van eigem makelij. Dat laatste blok heb ik gehad in een V40 Business R-Design. Dat 14% leaseding inderdaad in trainingspak en op 16” winkewagenvelgjes. Prima blok wel, maar wel een slome wagen. Kun je beter maar de D4 kijken. Zelfde blok, maar 2 turbo’s en 190 pk.
Zou zelf de V40 niet doen. Echt een ouderwets dash, absoluut niet premium en krap. Wel leuk om te zien en goede stoelen.
Heb nu nog een 1.6 TDI (Octavia) en dat is een leuker blok dan die Volvo D2. En zonder opletten rijd je makkelijk 1:22/23. Nu bijna een ton op de klok in 3,5 jaar een geen problemen gehad.
basman147 zegt
Heb zelf sinds 4 jaar en bijna een ton een Guilietta 1.6 JTD uit 2011, en kan haar zeker aanraden.
Enige dingen die bij mij kapot zijn gegaan zijn de ontgrendelingsknop van de kofferklep, afbladderende lak bij het panoramadak en het touwtje waar de tankdop aan hangt. Voor de rest alleen jaarlijks onderhoud.
Verbruik is net geen 1 op 20, maar dat zou makkelijk beter kunnen als ik wat langzamer zou rijden….Olieverbruik heb ik nooit iets van gemerkt, en ik peil regelmatig.
Wegligging en weggedrag zijn prima, achterkant had wat harder geveerd mogen zijn, slaat nu door bij volle bepakking, en is niet echt speels.
Gelukkig nog iets van gevoel in de besturing, maar de 147 was beter wat dat betreft. Maakt op zich niet uit, want als je uit een 108 oid komt (mijn vriendin heeft een Aygo) weet je alsnog niet wat je meemaakt… Klaverblaadjes zijn idd erg leuk om te nemen.
Maak wel eerst een wat langere proefrit, stoelzittingen van de standaardstoelen zijn aan de korte kant, en dat gaat bij langere ritten (+2 uur) irriteren. Sportstoelen schijnen wat dat betreft fijner te zitten.
wimof zegt
Hou er rekening mee dat bij +- 200.000 (ik ben nog optimist) de injectoren moeten vervangen moeten worden, en daar gaan je oren van flapperen
soundgarden zegt
Die C-stijl van deze generatie Astra is echt de meest achterlijke mispeer qua ontwerp in eeuwen. Man man man gedrocht op wielen
techniekmeneer zegt
Koop nou geen moderne diesel meer. Door alle idiote milieu eisen is de kwaliteit om te janken. Bij dure onderdelen als EGR kleppen, roetfilters, verstuivers, turbo’s etc is het niet de vraag óf, maar wannéér het kapot gaat. Daarnaast is de restwaarde straks om te janken.
tortuga zegt
Helemaal dit! Naar de jaar kilometrage snap ik het wel, maar de meesten hier boven hebben binnenkort een diesel partikels filter nodig of toch een reiniging (dat niet garandeerd dat het goed is) en onderhoud is zeer belangrijk in dit geval.
Als het dan echt een diesel moet worden en aan die prijs. Best 1 die al het vorige heeft gehad of max een 130000km heeft gelopen (dan kun je max 3 jaar “gerust” rijden)
sabrerator zegt
En een Renault Megane van rond 2013 / 2013?
Heb zo’n ding in de lease gereden, bijna 4,5 jaar en 217.000km. Was een prima auto, zeer betrouwbaar en reed lekker.
Wel wat saai, maar dat is bijna alles in dit segment.
camber24 zegt
Heb zelf een tijdje met een Golf 7 gereden (benzine, en DSG), tot zeer grote tevredenheid. Top auto. Geen enkele problemen mee gehad. Geen ervaring met de diesel echter. Hierboven wordt ook de 308 aangeraden, die heb ik als voorloopauto gehad. Als diesel, handbak. Ook super fijn! Goeie tip was dat.
Dutchdriftking zegt
Dat lijkt mij makkelijk. Een Guilietta. Een auto die ik persoonlijk gaaf vind, maar het interieur moet wel je ding zijn. De 147 is een stuk knapper van binnen. De 1.6 diesel is prima, de 2.0 nóg beter. Echter is de 2.0 in de 159 geen zuinigheidswonder. Deze auto is natuurlijk ook een stukje zwaarder, maar wel iets om rekening mee te houden.
mondeoscti202 zegt
Het valt mij op dat er regelmatig een advies verschijnt met daarin algemeen bekende onbetrouwbare auto-motor combinaties. Bijvoorbeeld de PSA 1.6 turbo of de hierboven beschreven 1.6 diesel van zowel de Volvo als de Ford focus. Als het om zuinigheid gaat klopt jullie advies wel maar zou je de wagens echt aanraden aan je zusje die elke dag de weg op gaat?
Off topic: ik heb tijden gezeurd over een slecht werkende app maar dat gaat niet meer op. Chapeau.
yupyup zegt
Met die 1.6 diesel is weinig mis overigens. De bekende horrorverhalen gaan over de 16v uitvoering. Vanaf 2011 werd dit blok als 8v geleverd en zijn vrijwel alle problemen opgelost. Enige nadeel dat bleef is de relatief kleine hoeveelheid olie in het blok; op tijd beurtjes doen dus.
Het blok wordt trouwens gebruikt door peugeot, citroen, volvo en ford en is in de afgelopen jaren in tich modellen van deze merken verkocht.
Richmond zegt
De 1.6 hdi ,8 klepper heeft wel kwalen hoor
net10 zegt
Nee de 1.6 HDI 8 klepper is juist enorm betrouwbaar.
In de Volvo V40 zit deze motor vanaf 2012, we hebben zelf een Citroën uit 2011 met 1.6 HDI motor.
Ververs gewoon om de 20.000 km, of elk jaar de olie, en ze blijven gaan.
Je kunt beter niet de BMW 1 met N47 dieselmotor kopen, die kent best veel dure problemen.
HelldogBE zegt
De 2012 116D EDE 1600cc heeft ook nog het N47 blok met zwakke ketting zoals bij de 2L broertjes. In 2013 kwam de N47T uit en zou het beter moeten zijn… Blijft toch een gokje!
Doe mij maar de 18D of 20D icm automaat
techniekmeneer zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
autoped zegt
Goed advies Willeme!
Vraagje: Ondanks een jaarkilometrage van 35000 zijn er meer aspecten dan alleen verbruik. De restwaarde bij een diesel zal serieus laag zijn. Zijn er geen moderne betrouwbare kleine benzine motoren te koop voor dit budget?
Toch diesel? Kijk vooral even naar het uitstoot label! Steden hanteren steeds strengere grenzen. Als een euro6 label tot de opties behoort, zou ik die zeker overwegen.
In het kader van toekomstige verkoopbaarheid zou ik de Golf nemen, de rest verkoopt waarschijnlijk toch iets minder makkelijk later.
Qua yolo is de Guliette echt de mooiste. Qua rijden is de BMW serieus leuk. Maar als het kostenplaatje het belangrijkste is, zijn dit niet de beste opties, ondanks goeie uitzonderingen.
Richmond zegt
Mijn vriendin heeft de f20 lci 116d gehad, vond het niet bijzonder rijden ondanks de rwd
DeWitteCondor zegt
Wij hebben een F20 118i. Rijdt bijzonder prettig, en voor het rijgevoel een klassse hoger. Heeft wel wat pakketjes nodig want is standaard heel erg kaal. Ruimte achterbank is inderdaad erg beperkt maar de kofferbak valt me best mee.
Voor mij zou t tussen de BMW, Mazda of Alfa gaan.
racerx zegt
Zo heel erg Yolo is die Giulietta toch niet? Een benzine T-jet staat op de verlanglijst om over een jaar de Mito van vrouwlief te vervangen.
pier zegt
10 jaar oude diesels met 170k op de
teller voor 10k. Persoonlijk vind ik dat veel geld voor dergelijke auto’s, ik zou het er niet voor over hebben.
torsen zegt
Kijk ipv de Golf naar een Seat Leon limited edition I of II.
Zeker die laatste is lekker compleet.
rutger97 zegt
Civic van de vorige generatie is ook voor dit geld te vinden. Probleemloze auto’s als je het design kan waarderen
net10 zegt
De al genoemde Renault Megane 1.5 DCI is een uitstekende optie, het is een sterke, comfortabele en betrouwbare auto.
Kijk naast de Alfa Giulietta ook een naar de Lancia Delta, erg ruim, en goede en degelijke techniek. Veel beter dan veel mensen denken.
De Citroen C4 tweede generatie vanaf 2010 is hier ook niet genoemd, de 1.6 HDI van de tweede generatie is in tegenstelling tot zijn voorganger, heel betrouwbaar, degelijk, en zuinig. En loopt erg mooi.
Ik heb hele goede ervaringen met deze motor.
De problemen die je leest gaan eigenlijk altijd over de eerste generatie.
Ford, Volvo en Peugeot gebruiken deze motor ook. Maar kregen de tweede generatie iets later dan Citroën.
cloverleaf zegt
E90 BMW 320d EDE. Scheelt qua kosten nauwelijks aan een 1 serie en je hebt een sloot meer ruimte!
Ook op hogere snelheid blijft zo’n 2 liter relatief zuinig. Ik heb er zo eentje en sta elke keer weer versteld van hoe zuinig dat ding is icm mijn rijstijl.
net10 zegt
Met 35.000 km per jaar kun je natuurlijk ook voor een B segment diesel gaan, die zijn goedkoper om te rijden, en zijn
ruim en comfortabel genoeg.
Kijk dan zeker naar de (Citroën) DS3, Citroën C3 (2), Peugeot 208 met 1.6 HDI . En natuurlijk Renault Clio 1.5 DCI ( ook als station).
We hebben 40.000 km per jaar met een C3 gereden en dat ging erg goed. Iin de praktijk is de motor heel zuinig, en bijna onverslijtbaar.