Mij ook niet overigens. Heel soms denk ik na het tanken wel eens: “Hoe lang zou ik met een tank kunnen doen?” Dat gevoel gaat altijd na 20 km of 13 minuten over, dus ik weet het nog steeds niet. Shell heeft eens onderzocht of andere mensen dat wel boeit en dat blijkt dus ook niet zo te zijn.
Slechts 44% van de ondervraagde Nederlanders bleek bereid om een zuinige rijstijl aan te houden. In Duitsland wil bijna twee derde (62%) de rijstijl aanpassen. De overige 38% zullen wel de automobilisten zijn die een gemiddelde snelheid van 230 proberen aan te houden.
Belangrijkste reden (63%) om wel zuinig te rijden is het geld wat er mee bespaard kan worden. Volgens Shell wordt onderschat hoeveel geld kan worden bespaard. De gemiddelde automobilist denkt dat er slechts 9,57 euro per maand kan worden bespaard, maar dat is “maar liefst” 29,75 euro. Ofwel ruim 350 euro per jaar en voor dat geld kun je al bijna een keer een dagje naar de Efteling met het hele gezin. Niet te onderschatten dus. (via ad.nl)
Lout zegt
Liever een heel jaar lekker doorknallen dan een dagje naar de Efteling :p
Keukenhulp zegt
Maar waarom niets over al die leaselutsers met hun TDI en pasje van de zaak?
Natuurlijk maakt die het allemaal niets uit.
EvilestFool zegt
Wow 350 euro en dan ben je altijd te laat ben je baan en je vrienden kwijt. Het is het niet waard.
freark zegt
ja ik rij liever 220 op de snelweg dan 60 in de python:P
DafMaf zegt
*Ofwel ruim 350 euro per jaar en voor dat geld kun je al bijna een keer een dagje naar de Efteling*.
Als je met Airmiles tankt bij Shell en gebruik maakt van de extra spaaracties kun je jaarlijks gratis met 4 personen naar de Efteling, dus ik zou met die 350 iets anders doen…
Sorcerer zegt
30 euro per maand? Dan mag je wel verdomde veel rijden of verdomde zuinig rijden.
Een tientje per maand is denk ik wel realistisch als je 20.000 km per jaar rijdt.
Wat wel gemakkelijk (en zonder frustratie) kan, is bijv. direct gas loslaten als een stoplicht oranje wordt. Meer afstand houden op de snelweg… rotondes in z’n 3 nemen (niet te veel afremmen dus ;). Hard optrekken zo nu en dan mag best hoor, als je maar niet te veel remt. Scheelt je trouwens ook banden en (vooral!) remmen doordat je vaker uitrolt en minder vaak remt, waar je remschijven blij mee zullen zijn.
Deze rijstijl scheelt je al gauw 1L/100km bij een benzine-auto (de mijne slurpt circa 10L/100km). Zal bij andere auto’s wat minder zijn, maar hoe dan ook: zuinig rijden hoeft niet saai te zijn.
Sorcerer zegt
Evilestfool: je kunt ook op tijd vertrekken én zuinig rijden, scheelt je 350 euro per jaar (volgens Shell dan, eerder 150-200 volgens mij).
Maargoed, je kunt ook laks zijn en altijd te laat vertrekken natuurlijk. Komt ook lekker betrouwbaar over bij iedereen met wie je afspraken hebt (als je in de file komt kun je immers ook niet wat meer gas geven).
Karel zegt
Die e. 350,- boeit me niet zo, maar ik merk wel dat ik veel minder gestressed achter het stuur zit, sinds ik een zuinige rijstijl hanteer.
Net meer jakkeren=niet meer ergeren aan anderen en me niet meer opwinden over kleine files en andere tegenslagen in het verkeer.
Uiteindelijk zou dat wel eens veel meer waard blijken te zijn dan die 3e. 350,-
(en niet te vergeten dat je meteen ook van die stomme boetes af bent van 5 km/h overschrijding of erger)
Alwood zegt
tijdje gedaan… best rustig en comfortabel als je zuiniger gaat rijden. Alles werkt rustiger en je hoeft niet zo alert te zijn ;) Zeker bij mijn oude bak geld echter dat die écht slecht gaat rijden na een tijdje. Alsof het hele motorblok vol drek komt te zitten.
Bij gewoon lekker optrekken, motor rustig warm laten worden en dan lekker laten werken, rijdt ‘ie veel lekkerder. Kwam ik een half jaar terug na een tripje Duitsland achter :P Met te veel zuinige kilometers sla je een auto helemaal dood.
Sjappoo zegt
Bespaar je 350 euro en elk moment op de weg moet je op je rijstijl letten… niet op de weg!
Dat is toch niet fijn! Rijden moet nog beetje leuk blijven..! Maarja met al die ongein als traject controles en alles moet groen… Word het leuke er wel af gehaald!
Subaru zegt
Als ik een dagje circuit ga rijden verstook ik 50 liter benzine in 150 km.
Ik denk dat daar wel wat te besparen valt.
Alwood zegt
De fris&fruitigheid wordt trouwens het best geholpen door optrekken vanuit lage toeren en cruisen @3200rpm (= ietsje meer dan 120kpu :P ).
En die liter brandstof besparen we natuurlijk allemaal dankzij shell…
JW zegt
Alwood, verklaar je verder
hoe merk je dat, wat voor een auto reed je, en wat deed je er precies mee.
AppieFlappie zegt
En is er onderscheid gemaakt tussen benzine en dieselrijders? En onderscheid tussen lease en normale rijders?
kortom: flutonderzoek!
Alwood zegt
@JW
ik heb een 20j oude Volvo met 2.3 viercilinder, lage compressie en brandstofinjectie. Een tijd lang heb ik expres zuinig gereden, max 2700tpm in z’n 5 @ 110km/u. Ook bij het optrekken niet boven de 3000tpm uitkomen.
De auto was echter nooit een snelheidsmonster en had toen een behoorlijke aanmoediging nodig op het gaspedaal om in z’n vijf te accelereren. Reacties van de motor waren altijd erg traag.
Toen ben ik een keer naar winterberg heen en weer geweest en heb ik eens wat meer uit de auto geperst. In het begin wilde hij niet echt voorbij de 155km/u, na wat aanmoediging later op de rit was 170 weer mogelijk. Ivm de leeftijd van de auto heb ik harder niet geprobeerd maar het gaspedaal had nog over.
Sindsdien rij ik de auto strikt op de koppeling weg bij het stoplicht om hem in de 3e vaak vrolijk tot 3800rpm door te laten trekken. Op de snelweg mag de motor vrolijk boven de 3000rpm purren en dat heeft tot nu toe geresulteerd in een veel levendiger, meer alert blok. Nog steeds is het geen snelheidsmonster maar de gasrespons is veel beter.
wapz zegt
@Alwood
Volgensmij ben je gewoon vergeten hoe het voelt om te accelereren en denk je dat het sneller is als je hem weer eens op z’n staart trapt. Tenzij je met een technische onderbouwing kan komen, natuurlijk!
Laurens zegt
@alwood
heeft het ding al een lambdasonde?
Carburateurauto’s staan misschien niet altijd lekker afgesteld (soms beetje rijk, dat rijdt “lekker”) maar bij moderne benzine motoren is dat “schoonbranden” toch echt uit de tijd.
OT: we kunnen met het huidige wagenpark makkelijk 20% zuiniger rijden. Hebben we onze CO2 uitstoot reductie doelstelling gehaald zonder er een cent voor te hoeven uitgeven. Alleen even wat hersencellen transplanteren hier en daar, maar dat heeft zowiezo zin :lol:
Alwood zegt
nee hoor… bij volgas @2300tpm gebeurde vroeger niks, nu zet de motor flink kracht op de aandrijflijn. Rollerbanken e.d. lijkt me pas nuttig als ik alles reviseer en nieuwe ontsteking en injectoren ga gebruiken… gaat voorlopig niet gebeuren.
De beste ’technische onderbouwing’ is het feit dat na alle 110-ritten de auto nog maar 155km/u kon, en na veel aandringen 170+ weer mogelijk was. Verder zijn verbrandingsmotoren er niet op gemaakt zich niet in te spannen. Alles moet zo snel mogelijk warm worden en dan zo lang mogelijk op hoge bedrijfstemperatuur werken, dan blijft het goed.
Poll zegt
Degenen die er geld mee willen besparen rijden al-láng zuinig(er), en bij degenen die het niet interesseert gaat dat echt niet zomaar veranderen hoor.
BR de Wilde zegt
denk maar niet dat ik met mijn V8 geld ga besparen. daar is hij veel te leuk voor :p
Laurens zegt
Praat geen poep.
Waarom lopen we dan zo te janken over een krediet crisis, als iedereen hier een virtuele tulband draagt en net doet of hij/zij oliesheik is :-)
Alwood zegt
@Laurens
hij had een lambdasonde ;) volgens mij werkt het ding niet meer… Modern zou ik de motor verder niet willen noemen, heeft wel brandstofinjectie (niet direct) maar ook bijvoorbeeld nog ‘ouderwetse’ ontsteking (verdelerkap enzo…).
Overigens zijn er een hoop gradaties in zuinig rijden. De 2.3 kan 1:8 rijden als je je best doet, ik rij er 1:10/11 mee en als je écht zuinig rijdt doet ‘ie 1:13/14.
Paul zegt
De komst van de “boordcomputer” met verbruik en gemiddeld verbruik heeft volgens mij al heel wat mensen (in ieder geval af en toe) iets zuiniger laten rijden.
Sinds ik in een auto rijd die het verbruik netjes bijhoudt maak ik er, tijdens flinke drukte en als ik er zin in heb, een sport van om lekker richting de 1 op 18 te kachelen i.p.v. 1 op 12 als ik zou gaan jagen. Met de drukte schiet je er qua tijd uiteindelijk toch niets mee op.
Roy zegt
Logisch, als je al zoveel betaald aan wegenbelasting, verzekering, onderhoud maakt dat beetje extra geld voor brandstof ook niets meer uit. Je wilt toch wel wat plezier terughebben voor die berg geld die je betaald.
Bovendien heb ik geen 306 GTI gekocht heb om altijd rustig aan te doen. :D
Tombnolz zegt
Weet je wat ik super vind? Cruise control. Als je een lange trip maakt en je zet je cc aan op bijvoorbaal 125 km/u, dan vang je echt 3 vliegen in 1 klap:
1. je kan niet geflitst worden
2. je verbruikt minder, want je zit niet constant een beetje te versnellen
3. super-aangenaam voor de passagiers, constant dezelfde snelheid, dus veel minder schokjes
En hierboven werd het ook al aangestipt, de boordcomputer het huidige verbruik laten geven, kan echt leuk zijn. Ook het verbruik op lange afstand proberen met een tientje te doen afnemen, kan leuk zijn.
Maar begrijp me niet verkeerd: regelmatig het gaspedaal helemaal vloeren krijg ik er niet uit :)
@ Alwood: Rijd je een 240, 740 of 940? Niet op gas?
wimbers zegt
@Tombnolz: ik zet de boordcomputer bij langere trips altijd op gemiddelde snelheid. probeer die dan een kilometer hoger te krijgen. da’s het omgekeerde effect als de brandstofmeting..
SjonnieTurk zegt
@BR de Wilde
..is iemand die mijn zegen krijgt.
Larrs zegt
Ik vind het wel een sport om zo veel mogelijke kilometers te maken op 1 tank.
Het laatste witte streepje is voor mij het punt om te tanken. Ik wil dan meestal de 400km of meer gehaald hebben.
Ik heb een Micra 1.3 met een 42 liter tank, die op papier 1 op 14 zou moeten halen. En dat haal ik ook, heel soms wat meer.
Aangezien het geld ook niet binnen stroomt, let ik wel op de brandstofkosten.
Patrick Createmedia.nl zegt
Van al dat zuinige rijden wordt mijn motor lui… daarom heb ik helaas een abonnement bij het CJIB, die flitsgestapo moet echt eens minder op snelwegen gaan controleren.
Simpson zegt
Je kunt voor 2800 airmiles naar de efteling.
of voor 1300 airmiles plus €15,-
of voor 28 euro
je krijgt 1 airmile per 2 liter brandstof.
je kunt 20% zuiniger zegt de shell, dus als 6 liter op 100km normaal is, zou dat voor 4,8 liter kunnen.
dus gewoonlijk rij je 3 airmiles per 100 km, en zuinig 2,4 airmiles per kilometer
normaal: efteling in (2800/3) = 934 km
zuinig: efteling in (2800/2.4) = 1167km
kortom, hoe kom je goedkoper in de efteling?
Thijs van Wijk zegt
Leuk, maar waarom staat het plaatje schuin ?
RenesisHP zegt
@Patrick Createmedia.nl.
Dat gevoel kennen wij maar al te goed. Een wankelmotor moet regelmatig schoongeblazen(afgetrapt) worden. Anders gaat hij vervuilen.
Leg dat maar eens uit aan een flitsnicht.. :?
Zuinig rijden interesseert mij vrij weinig. Daar heb je geen sportauto’s voor.
Soms let ik er wat meer op. Dat heeft echter meer met financiën te maken. ;)
Simpson zegt
eh, die kilometers moeten natuurlijk liters brandstof zijn…
Vaag zegt
@ Simpson: Geniaal :D!
Benjamin1 zegt
Zolang de motor ieder ritje minimaal 1 keer flink doortrekt komt het wel goed ;)
bmw zegt
Ik heb er in mijn benzine-karretje altijd op gelet en verbruikte zo minder dan opgegeven. Toch bespaarde ik niet meer dan 300 EUR per jaar en ik deed er 30.000 op een jaar.
Nu met mijn nieuwe dieselbakje raak ik zelfs niet meer aan het opgegeven verbruik (lees: 25 procent meer). Read my lips: er wordt nu nog harder dan vroeger gelogen over verbruikscijfers door de constructeurs, want er hangen milieulabels van af. Nochtans, ik anticipeer, rem heel weinig, doe haast nooit stadswegen aan, rijd niet harder dan 100 op de snelweg. *gefrustreerd*
Dat zuinig rijden gelijk staat aan irritant slakkerig rijden is trouwens een fabeltje. Ik vlam goed door, alleen kijk ik wat meer vooruit en ik ben ook niet de eerste weg aan het verkeerslicht.
bmw zegt
PS: krijg last aan mijn nek van die foto…
RenesisHP zegt
@Benjamin.
Mits voldoende opgewarmd zeker weten(voor de Amerikanen). Door de weeks rust in het dagelijkse drukke verkeer(probeer maar eens gas te geven) en in het weekend helemaal los. Regelmatig naar Duitsland om de versnellingen weer eens geheel te gebruiken helpt ook wel een stuk. Een sportauto die nooit boven de 170km/u komt is ook niet echt bevoordelijk voor de motor.
Grote Smurf zegt
Net even Frankrijk heen en weer gereden. Heenrit: het “nieuwe rijden”: 5,2 liter/100 km; terugrit: op GPS gemeten steeds op of 10 km/u over de aangegeven snelheidslimiet, wat tussensprintjes, cruise-control-slapers uit de koffer schudden, …: 5,4 liter/100 km en gewoon veel relaxter.
Reken het verschil uit over mijn 20000 km/jaar: 40 liter of nog geen 35 euries. Dat zijn 2 of 3 filmtickets of een restaurantje op z’n zeer goedkoop. Dat heb ik er voor over.
@laurens: na een uitstapje op de Autobahn haal ik uit de volgende tank gemakkelijk 50 à 75 km extra – dat is dus 5,5 à 8,5 % zuiniger. Bij een tweede tank is er geen verschil meer te meten.
AlwinH zegt
Voor 30 euro per maand de hele maand lekker doorknallen? Koopje.
GOD zegt
Vind je het gek, elke keer als de auto’s weer wat zuiniger worden dan word de benzine prijs ook weer wat duurder. onbegonnen werk dankzij die maffia praktijken.
RenesisHP zegt
GOD.
Dat heet inflatie. Iets waar oliemaatschappijen de Nederlandse staat bij laat verbleken.
RenesisHP zegt
@Alwin.
Zeker een koopje. Die 30 euro ben ik na minder dan een half uur doorknallen(Duitsland) echt wel kwijt.
GOD zegt
@ mx5/rx8owner
inflatie my ass.
Mao zegt
@MX5/RX8Owner
Wat hebben de olie maatschappijen nou weer met inflatie te maken ? (ok olieprijs heeft wel veel invloed)
Kijk wat Obama doet.
$ 4.000.000.000.000 uit et niets creeren in 2 jaar
Dat is inflatie :)
RenesisHP zegt
@GOD en @Mao.
Ik denk dat oliemaatschappijen er een eigen vorm van inflatie op na houden.
Die oliemaatschappijen hebben gewoon vastgestelde targets. Net zoals een regering dat doet. Die inflatie is nodig(kuch) om de targets te behalen.
Bas zegt
…”Zuinig rijden interesseert Nederlanders niet”…
Of die titel klopt niet….of ik ben geen Nederlander.
timberleek zegt
inderdaad geen ruk
en het gaat ook niet veranderen.
het mag dan goedkoper zijn. de lol is ook meteen weg
Roland zegt
De winter heeft een grotere invloed op mijn verbruik dan mijn rijstijl. Als ik mijn best doe, kan ik 10% zuiniger, maar in de winter daalt het verbuik van 1 op 13 naar 1 op 11.
Dat wetend heb ik dus een goed voornemen geschrapt.
SJ zegt
Waarom wil Shell nou weer reclame gaan maken voor zuinig rijden? Alsof Frisia gaat zeggen vooral zo min mogelijk te lenen, omdat dat geld kost.
Desondanks verbaast het me trouwens dat het kuddevolk der Nederlanders toch minder achter de Al Gore-cultuur aanhobbelt (wat betreft dit onderwerp) dan Duitsers. Dus er is nog hoop.
VivelaFRANCE zegt
@ Simpson, volgens mij klopt er iets niet aan je berekening of mist er iets (een conclusie ?), maar je punt klopt: je kan net zo goed meer liters verbruiken om toch in de Efteling te komen!!!
@ wouter, “Volgens Shell wordt onderschat hoeveel geld kan worden bespaard. De gemiddelde automobilist denkt dat er slechts 9,57 euro per maand kan worden bespaard, maar dat is “maar liefst” 29,75 euro.”
Alsof de ‘gewone’ automobilist denkt dat er 9,57 euro kan worden bespaard??? Zeg dan gewoon 10 €! De gemiddelde persoon rekent het echt niet precies uit. En dan klopt dit trouwens ook niet, want het is per auto en gedrag afhankelijk hoeveel er bespaard kan worden.
VivelaFRANCE zegt
@ SJ, om te laten zien dat ze ‘milieuvriendelijk’ bezig zijn en hun imago van ‘grote onheilsbrenger’ (opgelegd door o.a. GroenLinks, die zelf onheilsbrengers zijn) schoon te wassen.
Uit dit bericht kan trouwens worden afgelezen dat je mensen niet zomaar kan zeggen dat ze zuiniger of minder moeten rijden. Veel critici menen dat men minder moet gaan rijden en dat benzine steeds duurder moet worden. Maar op die manier los je het probleem niet op; je kan niet tegen al die automobilisten zeggen te stoppen met rijden, dat is onmogelijk. Daarom moet je een vervanger vinden die net zo werkt als de huidige auto, maar dan milieuvriendelijk. Bijvoorbeeld elektrische auto’s en waterstofauto’s. De auto zal nooit verdwijnen, maar zal wel (moeten) veranderen.
Laurens zegt
@Alwood schrijft:
14 April 2009 om 11:25
Als je niet heel veel rijdt met het ding, loont het niet echt om er wat aan te doen misschien. Moderne auto’s met injectie, electronische ontsteking en wat heb je lopen relatief schoon inwendig waardoor het “ontkolen” tijdens een snelle rit niet echt meer veel toevoegt. Dat is echt iets van voor de oorlog!
Klassiekers idem dito, mits alles in goede staat is en afgesteld. Mijn klassieker heb ik wat getuned, het ding moet eigenlijk de rollenbank op om hem eens echt lekker af te stellen voor de nieuwe situatie. Vaak maakt alleen al de verdeler eens goed inspecteren en indien nodig gangbaar maken al een wereld van verschil.
Pim Brussee zegt
Ik rijdt zoveel mogelijk met ingeschakelde cruise control, en niet sneller dan de toegestane maximum snelheid. Op het display zie ik gunsige brandstofverbruik resultaten. Die gunstige resultaten zijn meteen verdwenen als ik in de file kom. Je schrikt je dood wat je auto dan verbruikt. Uiteindelijk is het resultaat na een dagje rijden, dat er geen besparing is te noteren. En wat Shell betreft, die wil helemaal niet dat we zuiniger rijden, want dan verdienen ze minder. Energiemaatschappijen maken ook reclame over zuinig energiegebruik. Onzin want elke onderneming wil winst maken.
blokker5 zegt
@viva la france
Het is inderdaad een zinsfout. Wel een beetje dom om er zo op te reageren.
Ipv ‘de gemiddelde automobiliest denkt dat er slechts 9.57 kan worden bespaard’ is het natuurlijk ‘uit onderzoek onder de automobilisten is gebleken dat ze gemiddeld 9,57 kunnen besparen’.
Van mij, voor jou.
bobo zegt
Zuinig rijden doe je door niet in de stad te rijden. Scheelt zomaar de helft.
Carmaster zegt
@ Keukenhulp
Sorry hoor ik weet dat het een GS-woord ismaar…..
WTF = EEN LUTSER???
typfout? dyslexie of een algemeen taalkundig gebrek op GS?
BMW325dE90 zegt
@ Wouter
Je kunt die foto beter andersom kantelen :P Zo bereikt het de tank nog niet!
boj zegt
Aggg lekker wijf!
H zegt
@viva la france
Eén woord: gemiddelde!
Citrofiel zegt
Maar die paar mensen die wél zuinig willen rijden zijn heel aanwezig, daar vooraan in de file… :x
Tieuw zegt
achja, ik vind het niet erg om mijn tank wat vaker vol te spuiten. Wat jullie?
timberleek zegt
@tieuw
het baasje lust ook wel eens een slokje meer toch ;-)
Ali zegt
Zuiniger rijden? Wat maakt mij dat nu uit. Mijn baas betaalt toch het grootste gedeelte van mijn privekilometers en ik heb niet eens een leasebak. :D
Laus zegt
elke 2 dagen aan de pomp staan is vervelend. Met 190 km per dag gebeurde dat nogal eens. Sinds ik wat rustiger rijdt is 1 op2,5 a 3 dagen haalbaar. Dus ja, zuinig rijden boeit me wel. Ook al rijdt ik een leaseauto.
De meeste reacties zijn hier puur recalcitrant gedrag. Oftwel kortzichtig, dom enz enz. je mag best een dikke V8 rijden, zou ik zelf ook graag doen (69’charger please). Maar dat wil nog niet zeggen dat we stil moeten staan in ontwikkeling.
Bmw325iCoupe zegt
Zuiniger rijden? dacht het niet. Ik laat me 325 altijd brullen. of het nu 1,10 of 2,00 euro per liter is.
1 op 7 in de stad.
1 op 10 op de snelweg.
Thats Life
kyanite zegt
Als het file-probleem wordt opgelost rijdt iedereen plots een stuk zuiniger, optrekken, remmen en weer optrekken kost het meeste vloeistof ook wel brandstof genoemd.
Hard rijden heeft alleen nut als de weg leeg is, maar dat gebeurt in Nederland (België overigens ook) zelden.
Wat betreft de gemiddelde verbruikscijfers, deze kloppen nagenoeg nooit. Voor mijn auto geven ze op gemiddeld 1 op 16,4, ik rij gemiddeld 1 op 15. Dit is met een relatief rustige rijstijl, het is ’s morgen en ’s avonds in de spits toch veel te druk om te kunnen blazen. De keren dat ik 200+ rij is het verbruik ook niet echt leuk meer, 1 op 7 tot 1 op 8 (Audi A4 quattro 1.9tdi, 2003) .
zesinlijn zegt
Wouter, wat een héérlijk artikel. Geweldig!