Doen deze mensen geen marktonderzoek naar de behoefte voor elektrische hypercars, ofzo?
Marketingboeken zijn over het algemeen niet zo duur. De laatste herziene druk van ‘Principles of Marketing’ van Philip Kottler en Gary Armtstrong, kost slechts 71 euro. Daarin staat echt alles wat je moet kennen, weten en toepassen voordat je een eigen toko gaat beginnen.
Principles of Marketing
Het is vrij duidelijk geschreven, de modellen zijn goed te gebruiken in dagelijkse situaties en met behulp van het boek kun je enorm veel vooronderzoek doen. In heel zeldzame gevallen ben je een visionair of heb je een product dat een gat in de markt is. Maar in 99% van de gevallen is dat níet het geval. Dus moet je daadwerkelijk je best gaan doen. Je moet je klanten bestuderen, hun behoeften kennen. en afwegingen kunnen. dromen. Nu is ‘Principles of Marketing’ in het Engels, dus je zou zeggen dat het Britse bedrijf ‘Apex’ het boek ook heeft doorgelezen.
Apex AP-0
Waarschijnlijk niet helemaal, want ook dit bedrijf kondigt een elektrische hypercar aan voor de Salon van Genève, Jazeker: er staat gewoon nóg een elektrische hypercar te shinen naast al het andere geweld qua elektrische hypercars. Vorig jaar lanceerde Apex de AP-1, het nieuwe project heet de Apex AP-0.
Gewicht
Apex doet één dingetje wel anders dan veel andere hypercar fabrikanten en dat is gewicht. Een van de grootste nadelen van elektrische auto’s is het hoge gewicht. Dat komt overigens niet door de elektromotor, maar de nodeloos zware accu’s. De AP-1 woog slechts 620 kilogram. De Apex AP-0 zal zo’n 1.200 kilogram wegen.
Circuitspeeltje
Hoe we de Apex AP-0 moeten inschatten is een beetje onduidelijk. Van 0-100 km/u sprinten duurt 3 seconden en de topsnelheid is 300 km/u. Niet verkeerd, maar een beetje Tesla Model S sprint net zo snel. Volgens Apex moet de auto zeer agiel zijn. Naar het schijnt wordt het een op en top circuitspeeltje met nul luxe. Ook de actieradius zal niet al te indrukwekkend zijn. Nu benieuwd hoe ze deze auto in de markt gaan zetten, want de ‘EV-Hypercar‘ brigade lijkt met de dag groter te worden.
ericc zegt
Is Apex ook geen firma die rondjes aanbied op de Ring?
RiKe zegt
@ericc: Klopt, maar betwijfel of het dezelfde is, zelfs nu Micha weg is
stenvhelvoort zegt
@rike: Hij is niet weg, hij is ook bij Rimac idd, maar blijft nog altijd mede eigenaar bij Apex
RiKe zegt
@stenvhelvoort: Daar heb je gelijk in, ik bedoelde het meer in de richting van “niet meer zo vaak aanwezig”. Vind het nogal wat dat hij regelmatig heen en weer gaat tuffen in z’n Golf 4 diesel
marc_rutten2 zegt
Het realiseren van een EV hypercar is vrij gemakkelijk, omdat je qua homologatie geen emissies hoeft te testen. Verkoop in diverse landen is daardoor een stuk gemakkelijker en mensen starten daardoor sneller een jongensdroom wat betreft het realiseren van hun droomauto.
Helaas snapt al dat volk niet dat we nu al aan bijna 3000 – 4000 EV hypercars zitten als je alle productie-aantallen bij elkaar optelt en qua market zijn er max misschien een paar honderd mensen geïnteresseerd in die dingen. Aanbod en vraag is volslagen in onbalans.
Kijk dan eens naar de supercarmarkt die momenteel zware tijden beleeft. Te veel productie, te veel aanbod en merken als Aston Martin en McLaren die in zeer zwaar weer zitten. Daarnaast raken merken als Lotus, Rimac en Pininfarina hun EV’s aan de straatstenen niet kwijt.
Ik snap dat je graag je jongensdroom wilt bouwen, maar hou hem dan voor jezelf en verkoop er alleen eentje als iemand ook echt ernaar vraagt. Dat is de enige manier om die EV’s te verkopen in die wereld.
Dutchdriftking zegt
Tja, van de tientallen nieuwe bedrijven met elektrische hypercars (en gewone elektrische auto’s) zullen uiteindelijk maar een paar het redden. De rest gaan samenwerken of failliet…
hiostu zegt
@dutchdriftking: het lijkt wel een normale jonge markt zeg!
bernoulli zegt
Inderdaad. Een Apex hypercar op benzine daar verkopen ze zo een miljoen units per jaar van.
stationcar zegt
Deze mag gewoon aansluiten in de file naar fabeltjesland. Voor hem staan tientallen andere hypercars te zoemen, ronken en grommen. Direct voor hem staan wat dingetjes van de laatste twee jaar, vooral electrisch, iets meer naar voren staan de echte beesten uit de tijd dat je miljard miljoen pk moest hebben om de Veyron te verslaan.
Triest verhaal. Het wordt nog erger want binnenkort sluiten achteraan de vliegende hypercars aan, jeweetwel.
baklava zegt
Elektrische supercars zijn toch dodelijk saai? Je koopt zo’n auto voor de beleving. Daar hoort geluid ook bij.
mashell zegt
@baklava: al het geluid is energie die niet in de aandrijflijn is terecht gekomen. De ultieme beleving heb je dus juist in een elektrische auto. Als je geluid wil zet je gewoon de 9e symphonie van Beethoven op.
towi1989 zegt
Zware accu’s lijken me niet echt nodeloos voor een elektrische auto
woudloper zegt
Ik kijk uit naar de eerste EV van 1000-1200kg met 500pk
viezefreddyw zegt
@woudloper: En dat zal nog steeds minder beleving en sensatie opleveren dan wat jij onder je bips hebt.
sabrerator zegt
De geschiedenis herhaalt zich.
Toen de auto nog jong was, zeg tussen 1900 en 1914, was het ook een groot feest van nieuwe merkjes. Elke handige harry met een werkplaats (vaak een fietsenmaker) bracht ook een auto uit. De een nog geweldiger als de ander.
En daar redde ook maar een enkeling het langer als 3 exemplaren.