Begin je dag met een punthoofd.
Als er één onderwerp is waar je hoogstwaarschijnlijk de kriebels van krijgt, dan is het wel de justitiële aanpak van strafbaar gedrag in het verkeer. Telefoongebruik achter het stuur is zo’n fraaie. Zonder enig bewijs worden vermoedens uitgesproken dat smartphones de oorzaak zijn van het toenemende aantal ongelukken op de Nederlandse weg. Vervolgens kun je erop wachten dat inhoudsloze termen als “keihard aanpakken” de dag erna in het nieuws verschijnen.
Er is een wetsvoorstel in de maak dat smartphonegebruik achter het stuur gaat scharen onder roekeloosheid. Daarnaast pleit de VVN voor celstraffen in plaats van de boetes à 230 euro die nu nog worden uitgeschreven. Wij hebben nieuws voor zowel het verantwoordelijke ministerie als de VVN.
Die achterlijk lage pakkans moet omhoog!
Al zet je 15 jaar gevangenis en TBS overtreding van een regel, het boeit de gemiddelde Nederlandse automobilist geen ene fluit want de pakkans is vrijwel nihil. Dat de pakkans zo klein is blijkt al uit het feit dat VVN schat dat smartphonegebruik de oorzaak is van de toename van het aantal ongelukken.
Overigens pleiten we niet voor gebruik van telefoons achter het stuur, integendeel zelfs! Wel ergeren we ons intussen groen en geel aan partijen die dergelijke praktijken in de kiem denken te smoren met een stukje wetgeving.
mashell zegt
Ik wordt ook een beetje moe van het verhogen van de pakkans. Het is een gedragsprobleem. Daarvoor willen we geen politiestaat optuigen met een agent met een bonnenboekje op elk kruispunt. Want je wet hoe dat gaat eindigen. Dat kost bakken met geld, de boetes en administratiekosten gaan dus nog verder omhoog. En die agenten letten ook op allerlei onbelangrijke zaken. Dan ga je een paar kilometer te snel om dat groene verkeerslicht nog te halen, kost je dat €500. Dan ziet oom agent dat, zonder dat jij het weet, je achterste kentekenplaatverlichting kapot is en kun je je persoonlijk faillissement aanvragen.
Meer handhaving is minder vrijheid. Aan handhaving hebben we alleen het bittere noodzakelijke nodig. Voor dit probleem is een technische software oplossing in die telefoons, dat als ze bemerken dat je sneller dan 5 km/h per uur over een weg gaat dat dan afleidende interactieve apps onbedienbaar gemaakt worden. We noemen het smartphones, dan mogen we best wat slimmigheid daarvan verwachten.
itiswhatitis zegt
@mashell: Maar wanneer je dan bij iemand in de auto zit doet je telefoon het niet meer?
mashell zegt
@itiswhatitis: het kan zijn dat dat de prijs is die we moeten betalen om het verkeer weer veilig te krijgen. Is het echt zo belangrijk dat passagiers moeten kunnen internetten met hun telefoon? Moeten we echt altijd de mogelijkheid hebben om aan die verslaving toe te geven? Of is gewoon afkicken van die telefoon een betere optie en zijn internetvrije momenten zoals tijdens het autorijden (zowel als bestuurder) daarbij zelfs een hulpmiddel?
545e60 zegt
@mashell: Wat een onzin. Dit zo ook betekenen dat als ik me laat vervoeren in mijn auto ik niet aan mijn telefoon mag zitten. Verder houdt het dan ook in dat mensen in een trein, bus, metro of taxi de sjaak zijn. Dat plan is absoluut niet haalbaar.
mashell zegt
@545e60: je nog in de ontkenningsfase van je verslaving: Ik ben helemaal niet verslaafd aan mijn mobiele telefoon maar sorry meneer de pyschiater, ik moet nu echt dringend even op facebook kijken…
Waarom is het belangrijk dat passagiers dat moeten kunnen, is het echt onbestaanbaar dat die een paar uurtjes zonder facebook moeten. Want als dat het echt zo is dat ze niet zonder kunnen dan is er sprake van een verslaving. En dan hebben we daar het ware onderliggende probleem te pakken: het halve land is verslaafd aan de smartphone en wil niet afkicken.
beefcake zegt
@mashell: dat is het. Het is een verslaving, maar we denken allemaal dat het meevalt. Zeker de helft van de mensen die in tegenkom op straat belt of appt. Kinderen lopen erbij, doen waar ze zin in hebben, want moeders/vaders zit begraven in die telefoon. Ik heb junks rustiger met heroïne zien omgaan.
timberleek zegt
@mashell:
Dat de kortpittige huismoeders niet kunnen feesboeken als ze in de bijrijdersstoel zitten is misschien niet zo rampzalig (als is het nog steeds onzin om het onmogelijk te maken).
Er zijn ook bergen mensen die gereden worden naar een locatie en ondertussen aan het werk zijn. Of mensen die werken in de trein.
Sowieso, als ik een paar uur passagier moet spelen doe ik graag wat (al dan niet nuttig). Alle netwerken platleggen op basis van snelheid is gewoon schieten met een kanon op een mug. Er moet een verandering komen, maar dit is er geen van.
545e60 zegt
@mashell: Heeft niks met een verslaving te maken. Wil je niet begrijpen dat het gewoon normaal is om even nog je rooster, laatste notities etc te bekijken als je 1 uur in de trein moet zitten onderweg naar school. Er zijn veel mensen die hun tijd nuttig willen besteden, dus zij willen onderweg ook kunnen werken en dat kan achterin een auto zijn of met het openbaar vervoer. Je kan veel meer met een smartphone dan alleen maar whatsapp en facebook. Als iemand het actuele nieuws wil meekrijgen terwijl hij in de bus zit dan moet dat gewoon kunnen. Als iemand een bericht wil sturen dat hij niet optijd gaat zijn voor een diner, omdat de trein vertraging heeft, is daar toch niks mis mee.
Te hard rijden mag ook niet, dan maar alle auto’s begrenzen op 130?
Het is heel makkelijk om iedereen die tegen jou plan is een verslaafde te noemen. Ik kan prima uren lang zonder mobiel, maar dat betekend niet dat als ik uren lang achterin zit ik hem niet zou mogen gebruiken als ik wil.
mashell zegt
@545e60: de gebrukers in de trein zijn niet het probleem. We degenen die hun “rooster” nog even checken achter het stuur van de auto. Daar moeten we wat aan doen. Ik zie niets in een dure strenge handhaving. Dat geeft een nare politiestaat. Dus ik stel een technologische oplossing voor. En daar kan je allerlei argumenten tegen bedenken, en ja als de software niet goed is kunnen er vervelende zijeffecten met jengelende kinderen of directeuren op de achterbank gecreërd worden. Maar de technische oplossing kan, helaas, nog steeds de beste en meest effectieve oplossing voor dit probleem zijn. Want iedereen gaan opvoeden dat je tijdens het autorijden niet met je mobiel mag spelen, dat hebben we geprobeerd en dat werkt gewoon niet. Facebook, Whatsapp en het lesrooster zijn blijkbaar te belangrijk.
thenotorioust18 zegt
@mashell: hoeveel denk je dat het vervangen van iedere smartphone gaat kosten dan?
beefcake zegt
@545e60: zo werkt het ook bij kleine kinderen: if you can’t play nice, you don’t play at all.
rhellema zegt
@mashell: er zijn bestuurders die harder rijden dan de toegestane snelheid dus we gaan er voor zorgen dat alle auto’s die hier geïmporteerd worden voorzien zijn van electronica waardoor de auto’s niet harder kunnen dan de toegestane snelheid.
Er zijn mensen verslaafd aan alcohol, dus we gaan een verbod invoeren op het nuttigen van alcohol.
2 identieke stellingen zoals jij graag ziet hoe het moet gaan betreffende het gebruik van mobiele telefoons, maar je wil geen politiestaat maken van Nederland maar een land wat nog verder gaat dan Noord Korea.
itiswhatitis zegt
@mashell: Ik ken genoeg mensen die zich laten rijden en dus in de auto werken. Het gebruik van de telefoon is hierbij in bijna alle gevallen noodzakelijk. Dit heeft verder niets met een “verslaving” te maken maar met een efficiëntere manier van werken.
mopar zegt
@mashell: Haha jij hebt nog nooit een lange rit met kids gemaakt. Enig idee hoe “stil” het zou zijn in de auto als zij niet kunnen whatsappen, facebooken of YouTuben?
mar10us zegt
@mopar: het is maar net wat je de kinderen aanleert. Mijn zoon van 4,5 jaar heeft de hele rit naar Frankrijk Donald Duck gelezen en gespeeld met het speelgoed dat naast hem stond. Daarbij komt dat gewoon met elkaar praten in de auto soms erg verhelderend kan werken. Op vakantie blijven iPad en dergelijke lekker thuis.
Edge zegt
@mashell: Nja, als jij met je gezin naar Zuid-Frankrijk rijdt, is het fijn dat die twee koters op de achterbank gewoon Angry Birds op de tablet kunnen spelen. Mensen die zich per chauffeur laten vervoeren zodat ze hun reistijd ook als werktijd kunnen benutten zijn dan de sjaak. De student die van Amsterdam terug naar huis in Groningen of Zuid-Limburg gaat en even een verslag in de trein wil typen is de sjaak. Het hoeft niet om die social media te gaan, er zijn ook genoeg redenen om die tijd nuttig te besteden. En hoe ga je dat in de toekomst doen als er volledig autonome auto’s zijn? Je benadeelt met zo’n maatregel teveel mensen die zich wel aan de regels houden en geen gevaarlijke situaties veroorzaken.
Daarnaast is het ook nog het technische aspect. Hoe ga je zoiets bewerkstelligen? Telefoons meten hun snelheid op basis van GPS, maar GPS kun je met één druk op de knop uitzetten. Je kunt GPS continu aan laten staan, maar dat kost dan weer batterij en creëert een situatie waar de privacywaakhonden wereldwijd niet vrolijk van worden. Bovendien kan tegenwoordig bijna elke puisterige puber programmeren en is het een kwestie van enkele dagen tot na de release van het toestel voor er een workaround is gevonden. Een app die je GPS alsnog uitzet, een app die je snelheid kunstmatig naar 0km/u spooft.
Om de bovengenoemde redenen heb ik sterke twijfels bij jouw suggestie. Het idee om de smartphone van een bestuurder op de een of andere manier tijdelijk onklaar te maken klinkt goed, maar op dit moment is het technisch nog niet mogelijk om dat te doen zonder passagiers te ontzien. Om de redenen die je in jouw comment noemt heb ik ook sterke twijfels bij strengere handhaving. Maar ik moet dan ook weer zo eerlijk zijn en zeggen dat ik geen oplossing weet die wél foolproof is. Het meest makkelijke is gewoon je eigen gezond verstand gebruiken en je telefoon niet gebruiken achter het stuur, maar ook dat is teveel gevraagd voor een aantal weggebruikers.
mashell zegt
@edge: we hebben het over een slimme telefoon. Die weet dus bijvoorbeeld op absis van kaart informatie of je in de trein of in de auto zit. Daar zit het probleem helemaal niet.
Je probeert met uitzonderingen een technische oplossing af te dingen en dat kan. Ik weet dat mijn voorgestelde oplossing niet perfect is, perfecte oplossingen bestaan ook niet, het streven daar naar is ook naief, goede oplossingen zijn altijd een combinatie. Ik beargumenteer dat de technische oplossing, ook als die wat ongewilde zijeffecten heeft, minder erg is dan meer bewaking door meer politie. Het wordt hoe dan ook kiezen tussen verschillende kwaden. Ik denk dat blokkeren op wegen bij een bepaalde snelheid het kleinste van de kwaden is.
timberleek zegt
@mashell:
Ik denk vooral dat het hele principe geen zin heeft. Net als die “blokkeerapps” voor bij het autorijden. Alleen zij die het al niet (willen) doen gebruiken dit. De mensen die willen whatsappen installeren zo’n app niet.
En een “verplichte” app is zo verwijderd. Of je spoofed gewoon je locatie en de app denk dat je braaf thuis zit.
Het probleem blijft gewoon dat het een soort van sociaal geaccepteerd is. Of in ieder geval niet zwaar veroordeeld.
mashell zegt
@timberleek: ramkraken worden zwaar bestraft zijn totaal niet geaccpeteerd maar er is een groepje Utrechters die op zoek zijn naar Audi RS6en om ramkraken te gaan plegen. Zware straffen schrikken alleen de brave burgers die het toch al niet zouden doen af. Een hoge pakkans schrikt af maar die heeft een te hoge prijs. Daarom zie ik helaas alleen de oplossing in de besturingsystemen iOS en Android als standaard functionaliteit die niet uit kan. De goede lijden helaas onder de kwaden.
timberleek zegt
@mashell:
Georganiseerde misdaad door een kleine groep vind ik nou niet echt te vergelijken met een relatief kleine overtreding (ja grote gevolgen enzo, ik weet het) door grote delen van de bevolking.
Om om in hetzelfde voorbeeld te blijven klinkt jouw oplossing meer als het aanpassen van alle audi’s om niet uit te vallen als ze binnen een straal van 100 meter van een pinautomaat komen.
Diepgeworteld wegwerken in android en ios gaat niet gebeuren. Dan moet het wereldwijd ingevoerd worden. In plaats daarvan wordt het een extra service die zou draaien op het toestel. Die is snel genoeg eruit gesloopt of gevoerd met foutieve gps data.
En een europese of nederlandse android versie heeft geen zin (te weinig kennis van IOS, dus die benoem ik even niet). Dan kun je binnen no-time de internationale rom laten flashen bij de locale (voormalige simlock-vrij-makende) telefoontoko. Al is het maar omdat mensen hun gps uit willen kunnen zetten, en als bijrijder dingen willen kunnen doen.
Regelgeving/maatregelen werken alleen als de meerderheid van het volk er in meegaat. Dit soort oplossingen werkt enorm veel mensen tegen. Daar krijg je nooit draagvlak voor.
captainknowit zegt
@itiswhatitis:
Helemaal gelijk. Het probleem zit hem ten eerste in de opvoeding. Maar zolang deze domme mensen nog steeds een rijbewijs krijgen, zijn we aangewezen op Hogere straffen én meer controle, of apps om telefoongebruik achter het stuur onmogelijk te maken.
Natuurlijk zijn er andere oplossingen. Wat dacht je van het toepassen van sensoren in je stuur die meten of je beide handen aan je stuur hebt. Indien je langer dan 5 seconden een hand los hebt, gaat er eerst een 100dB alarm af in je auto. 5 sec daarna wordt je motor uitgezet. (kan ook wat milder natuurlijk…) Werkt ook goed bij sigaretten draaiende chauffeurs, enz. Doe er nog glasbreukdetectie bij en mogelijke dieven zullen de inhoud van je auto met rust laten…
PS : je ziet me binnenkort vast wel in de finale van Het Beste Idee Van Nederland… ;o)
timberleek zegt
@captainknowit:
Leuk idee, maar ondertussen wil ik even mijn zonnebril opzetten vanwege een laagstaand zonnetje. Of laat ik mijn hand even op de pook rusten omdat ik zo toch weer moet schakelen. Of… bedenk nog 100 dingen.
En motor uitzetten is een leuk idee, maar dat gaat alleen maar zware ongelukken veroorzaken.
werf76 zegt
@itiswhatitis: Ja want stel je voor dat je moet praten met elkaar. Dat doet pijn zeg…
bmwfreak038 zegt
@itiswhatitis: dit noemen we nou een geval de goeien leiden onder de kwaden.
jiltjes zegt
@mashell: idd!! Regels zijn er niet voor niets.
unknown32 zegt
@mashell: zo simpel is het niet. Als ik als passagier in de auto ben, en ik wil werken dan kan dat niet?
Hier moet dus nog iets anders, bijkomends, uitgevonden worden. GPS die tot de cm nauwkeurig is, bestaat nog niet voor particulier maar dat komt nog wel
pomoek zegt
@mashell: mooie aanvulling op de discussie. Blijkbaar geeft autorijden te weinig het gevoel dat je met iets gevaarlijks bezig bent. Ik zie ik er dan ook niet zo snel gedragsverandering komen. Iedereen doet het gewoon of voelt de behoefte om die smartphone vast te houden. Kortom: een megahoge boete zou juist wel eens uitkomst kunnen bieden. De kans is klein dat je ‘m krijgt maar je kan pech hebben. Wellicht dat dit mensen stimuleert om de mobiele te laten liggen?
Ik denk aan een bedrag van € 1.000,-?
jack_abarth zegt
@pomoek:
Zelf persoonlijk over de telefoon laten rijden zou al voldoende kunnen zijn. Dat blijft langer hangen dan even gauw geld overmaken met de bankieren-app vanachter je stuur.
karhengst zegt
@pomoek: wanneer jij aansprakelijk wordt gesteld bij een ongeval omdat je je telefoon verkoos boven actieve deelname aan het verkeer, dan kon het nog wel eens een stuk duurder worden dan 1000€.
Situatieschets: fietser kijkt niet uit want druk met telefoon en zorgt voor een lekkere kras over twee deuren. Tevens hoofdletsel. Gaat de verzekering nog betalen?
Ik ben benieuwd hoe ver het wordt doorgetrokken, maar een gelijke behandeling als met alcoholmobilisme sluit ik niet uit. En gezien het geslinger en de verminderde reactiesnelheid kan ik me er nog in vinden ook.
mopar zegt
@karhengst: In die situatie zou het nog de schuld van de autobestuurder zijn ook. Fietsen zijn in Nederland beschermde weggebruikers. In een situatie waarbij een auto en een fietser betrokken zijn is het altijd aan de bestuurder van de auto om aan te tonen dat hij of zij niet schuldig is.
mopar zegt
@mopar: *fietsers natuurlijk
karhengst zegt
@mopar: Precies, dus indien je een dashcam hebt welke aantoont dat meneer de fietser (m/v) druk bezig was met een telefoon en daardoor een ongeluk veroorzaakte lijkt het me een duidelijke zaak. Het zal de samenleving goed doen wanneer er weer eens wat verantwoordelijkheidsgevoel in wordt gepompt in plaats van dat misbruikers (al dan niet onbewust) koste wat kost beschermd worden.
pa045 zegt
@mashell: wat jij wilt is weer symptoom bestrijding. Dat moet je niet willen. Als er op iedere hoek een agent moet staan om mensen te straffen die met een telefoon bezig zijn, moet dat naar mijn mening kunnen. Levert genoeg geld op en, net als met snelheid, wanneer je weet dat de kans groot is gepakt te worden, doe je het ook niet zo snel.
Jouw argument om je snelheid te verhogen om groen te halen moet je ook eens over nadenken. Je nadert een potentieel gevaarlijke kruising, en je verhoogt je snelheid voor een minuut tijdswinst. Lijkt mij niet de meest verstandige beslissing die je in je leven genomen hebt!
En het muggenziften van een agent op een lampje kenteken verlichting is toch wel een beetje achterhaald. Ik ben reeds meerdere keren weggekomen voor ergere overtredingen. Gewoon door normaal met een agent te praten. Dat zijn ook maar gewoon mensen.
rulefollower zegt
@mashell: Heet maatschappelijke probleem zit veel dieper. De complete debilisering van onze bevolking door middel van facebag, insta, snapchat en grinder. Sowieso opsluiten bij bovenmatig gebruik. Niet alleen in de auto maar ook daarbuiten.
flutterby zegt
@mashell: Het is al lang en breed aangetoond dat je gedrag veel beter kan beïnvloeden door de pakkans te verhogen ipv de straf.
Zelfs aanhouden en aanspreken heeft meer effect als een maand later een boete van 1000 euro ontvangen.
flutterby zegt
@mashell: succes met vaststellen wat mijn snelheid en locatie is als GPS uit staat…
Een “auto modus” werkt enkel en alleen vrijwillig. Forceren is technisch niet haalbaar. Heel misschien met eye tracking, maar dan is je telefoon in een paar uur leeg.
mashell zegt
@flutterby: de strategie zal uiteraard zijn, zoals altijd, als het systeem niet kan vaststellen of gebruik veilig kan, dan kiezen we de veilige optie en kan het niet.
timberleek zegt
@mashell:
Dus als ik mijn gps uit wil zetten om batterij te besparen kan ik meteen helemaal niks meer met het ding?
Handig. Ik geef het systeem een week, daarna zijn er legio manieren gevonden om het te omzeilen.
gregorius zegt
@mashell: Zo’n 20 jaar geleden fietste iedereen zonder licht op z’n fiets. Toen hield opeens elke agent je staande. Nu heeft iedereen lampjes op zn fiets.
Kan hetzelfde werken met telefoon gebruik: motoren met camera’s voor, achter en zijkant door de file laten rijden; je pakt 100den.
Straat agenten (of hoe je die mensen moet noemen) met hun iphone foto’s laten schieten. Elke 5 minuten kan je er wel pakken bij een stoplicht.
Ook hangt de hele snelweg vol met prima camera’s. Beetje software en je komt een heel eind.
Er is met een beetje wil en niet zo heel veel extra werk, een hoop te bereiken.
marinepower zegt
@gregorius: de grote reden dat er veel meer mensen met verlichting rond fietsen ligt ook grotendeels in het betrouwbaarder zijn van de huidige (LED)verlichting. Met die oude gare 6V prutslampjes, dito fittingen en een slippende dynamo bleef je tobben.
lincoln zegt
@marinepower:
LOL .. er zijn in de tijd nog bekeuringen uitgeschreven voor Led verlichting omdat Balkenendemongolenhoofd er geen reet van snapte ..
weijs zegt
@mashell: Het probleem is niet de smartphone, of de gebruiker ervan. Het probleem is dat auto’s nog niet zelf kunnen rijden.
De oplossing is autonoom vervoer.
r3fl3x zegt
@mashell: ik zou graag wat handhaving in de vorm van flitskasten inruilen voor echte agenten op straat. Meer aandacht voor roekeloos rijden en minder voor kleine overtredingen
rob5nismo zegt
Wordt er nu ook iets gedaan aan die grote schermen in de auto?
keesieboy2 zegt
Toch ben ik van mening dat ze veel meer kunnen verdienen met een soort van verkeerpolitie dan met een flitskast. Hoeveel mensen ik zie appen onderweg is bizar veel
lincoln zegt
@keesieboy2:
Mwah .. dat boete quotum is er al hoor ..
Maak je geen zorgen ..
sleurs zegt
Dan gaan de auto en telefoonfabrikanten nog meer inzetten op integratie met de auto, waardoor je Facebook en alle crap ook op je digitale tellerhuis kunt lezen, terwijl je scrollt met de knopjes op het stuur en zijn we terug bij af. Blijft bijzonder dat die telefoon zo’n ding is, terwijl alle andere afleidende dingen wel geeoon kunnen.
sleurs zegt
@sleurs: geeoon is niet zimbabwaans, moet gewoon gewoon zijn
tkoote zegt
Hoewel ik toejuich dat dit probleem beter wordt aangepakt, is er nog een andere factor die minstens net zo storend begint te worden. We krijgen namelijk wel steeds meer auto’s met grote schermen als enige bediening. Hoe kan er van een bestuurder verwacht worden dat hij/zij altijd de aandacht bij het verkeer houd als zijn bedieningselementen continu op een andere plek (menu) zitten? Bovendien wordt met Android Auto en Apple Carplay het telefoonscherm puur verplaatst naar een groter scherm in de auto. Dat is iets wat ik bijvoorbeeld zo hypocriet vind aan de huidige generaties Volvo; ze willen nooit meer een sterfgeval in hun auto’s maar ze zorgen er wel voor dat de kans van afleiding op deze manier een stuk groter wordt.
Dit probleem is mijns inziens dan ook echt niet alleen een van de smartphones, maar van bedieningsschermen in de auto in het algemeen.
robicide zegt
@tkoote: nooit met Android Auto gewerkt? Het telefoonscherm wordt niet “puur verplaatst naar een groter scherm in de auto”. Er is een bijzonder strikte selectie apps die in Android Auto gebruikt mogen worden. Dat zijn navigatie apps (Maps, Waze), bellen/adresboek, en een selectie muziek-apps. Worden stuk voor stuk gecheckt of ze veilig genoeg (dwz genoeg beperkt in functionaliteit) om onderweg te gebruiken. Whatsapp is wel aanwezig maar beperkt tot voorlezen van ontvangen berichten en alleen antwoorden met “I’m driving right now” middels een enkele aanraking.
Voorbeeld: de app waarmee je muziek speelt (Rocket Player in mijn geval) beperkt je tot 7 schermaanrakingen, daarna blokkeert het scherm. Eindeloos naar je scherm kijken omdat je niet kan kiezen is er dus niet bij.
Verder is er niets, maar dan ook niets aan functionaliteit van je android phone beschikbaar in Android Auto.
robert110 zegt
Dit los je niet op met hogere boetes en zelf niet met handhaving. Hier moet je op de basisschool al mee beginnen. Gewoon die kleuters al leren dat het op die fiets en in de auto niet veilig is om met je telefoon te kloten.
Dutchdriftking zegt
@MauritsH : ”Al zet je 15 jaar gevangenis en TBS overtreding van een regel” gisteren vernomen dat je TBS mag weigeren, zal dus weinig uitmaken inderdaad.
timberleek zegt
@dutchdriftking:
Nee hoor, je mag deelname aan een TBS onderzoek weigeren. Bij ernstige gevallen kan een psychiater of rechter alsnog TBS eisen. Alleen gebeurt dit zelden tot nooit
Rick-dos zegt
Het toont de machteloosheid van de overheid om dit aan te pakken. Ik kan zulke uitspraken van justitie en dergelijke wel begrijpen, want ze moeten iets, ze willen iets, maar ze kunnen er vrij weinig tegen doen.
En natuurlijk als er met grote chocolade letters op de voorpagina staat dat justitie KEIHARD GAAT OPTREDEN zullen er genoeg burgers zijn die daar van schrikken en het ook niet meer doen. Feit blijft dat er meer dan genoeg automobilisten zijn die gewoon door blijven gaan met het gebruik van de mobile achter het stuur.
Ik ben zelf geen heilige en ik betrap mezelf er ook vaak genoeg op dat ik even mijn mobiel bekijk als ik voor het stoplicht sta of in de file. Het slaat werkelijk waar nergens op en toch doe je het. Wellicht dat het afleiding is tegen verveling of zo maar feit is dat het nooit zo belangrijk is dat het “even kijken” ook niet kan wachten totdat ik uit de auto ben gestapt.
Dit probleem zou eigenlijk niet door de overheid aangepakt moeten worden maar het zou aangepakt moeten worden in het publieke domein. Misschien een platform creëren waar we naming and shaming kunnen toepassen, want stel je voor je dat je met je kop op social media staat. Is er voor de huidige generatie een ergere lot dan voor l*l staan op social media? Dacht het niet…
z4coupe30si zegt
@Rick-dos: eens. Naming & shaming doen ze al jaren succesvol in Singapore. Al voor het digital tijdperk. In combinatie met zeer hoge straffen lijkt dit daar effect te hebben!
jack_abarth zegt
@rick-dos:
Interessant, sociale druk is over het algemeen wel een goed pressiemiddel dus het zou zomaar kunnen werken. Alleen hoe voorkom je dat iemand onterecht “terecht gesteld” word? Ik kan moeilijk een foto maken van iemand die zit te appen, dan en ik zelf net zo fout.
rulefollower zegt
@jack_abarth: Dat is de oplossing, bij constateren van een overtreding het facebag account inleveren/afsluiten.
Rick-dos zegt
@jack_abarth: Ik heb het allemaal (nog niet) goed uitgedacht natuurlijk, maar je hebt tegenwoordig ook van de gopro filmpjes waarbij motorrijders vuil die mensen uit het autoraampje gooien weer teruggooien in de auto. Dus wellicht iets met dashcams en gopro filmpjes?
Maar ik begrijp je punt. Nogmaals het is allemaal niet goed uitgedacht, maar ik denk wel dat het meer vanuit een sociale druk moet komen dan dat het van de overheid moet komen. Het is gewoon asociaal gedrag en ook nog potentieel gevaarlijk gedrag.
koen23 zegt
Ik krijg eerder een punthoofd van dit soort stoere artikeltjes dan van de ambitie telefoongebruik in de auto aan te pakken. Je kan ze er altijd gelijk uitpikken mensen die met hun telefoon aan het kutten zijn. Misschien komt het omdat ik als motorrijder anders aan het verkeer deelneem dan een autorijder, maar je Iet het gewoon mis gaan. De keren dat ik er bijna afgereden ben waren bijna (ja bijna, niet allemaal voordat iedereen gaat tetteren) allemaal door een joker met een tel in zijn hand.
Ik snap dat iedereen hier terwijl hij/zij 3 dingen tegelijk doet nog steeds een uitmuntend automobilist is waar Max verstappen jaloers op is. Maar het gros van de mensen is gewoon een slecht chauffeur en daar helpt bellen zeker niet bij om het beter te maken.
porsche928 zegt
Het maximaal tinten van ramen wordt nog big business.
flutterby zegt
@porsche928: dan hoeven ze tenminste niet naar binnen te kijken om je aan de kant te zetten.
petervee zegt
Misschien moeten ze zich eerst focussen op het op met verlof sturen van debielen en proberen zonder aanwijzing van de verdachte een zaak oplossen.
desjonnies zegt
Sociale controle.
Wij zijn in pakweg 30 – 40 jaar enorme egocentrische horken geworden.
In Japan waag je het niet om in het OV te bellen want je krijgt de hele bups medereizigers over je heen.
Daar geen gillende mensen in hun mobieltjes.
Ook ruimen ze de rommel op -hun eigen rommel- na een evenenent in een stadion of whatever.
Wij worden gewoon verkeerd opgevoed, er gaat iets gruwelijk verkeerd met ons en dat wreekt zich o.a. in het verkeer omdat daar alle verschillende sociale en a-sociale stromingen bij elkaar komen.
tjorque zegt
@desjonnies: het is zelfs tegenwoordig zo erg dat mensen zich niet meer schamen om voor je neus in je voortuin te parkeren omdat ze te lui zijn om 10m verder te stappen…
Opvoeding. Moeilijk. Uitbesteden aan het onderwijs…
Alfarobert zegt
Ik heb m’n smartphone altijd in m’n broekzak. Al zou ik willen,ik kan hem niet pakken onder het rijden. Gisteren ook weer een griet op de fiets,smartphone pal voor d’r kop.Die zag helemaal niet waar ze heen fietste. Gewoon zielig dat mensen niet zonder kunnen en alleen contacten maken via Facebook,etc
rulefollower zegt
@alfarobert: ze was juist wel aan het uitzoeken waar ze fietste, met Waze.
lincoln zegt
@alfarobert:
Nou nou .. dat moment vergeet je nooit meer ..
lincoln zegt
Telefoonbelastingverhoging dus ..
Goed bezig stichting aap ..
redneckdarian zegt
Een motoragent door de file laat rijden kan echt duizenden euro’s per uur verdienen aan al die mensen die appen en dergelijke dingen doen met hun telefoon.
brave zegt
@redneckdarian: precies wat ik een paar weken geleden ook postte. En daarbij denk ik dat hoge straffen in combinatie van uitsluiting van verzekeringsdekking op basis van telefoon gegevens (huil huil privacy! Maar ik ben er van overtuigd dat het terug te halen is wat men deed). En anders gewoon een dashcam 2 richtingen op. 1 vooruit en 1 op het gezicht van de bestuurder. Einde probleem lijkt mij. Gewoon zitten suffen geen probleem. Zitten appen, Netflixen porno kijken of andere telefoonmeuk, geen dekking. En ja dat kun je door trekken naar make uppen etc etc maar dat is naar mijn idee toch een stuk beperkter qua omvang.
frederik zegt
Het is toch volkomen duidelijk dat smartphonegebruik in de auto voor slecht weggedrag zorgt en het lijkt mij vrijwel zeker dat dit de verhoging van het aantal ongelukken verklaart. Slecht artikel dus.
We moeten er dus wel iets aan doen, maar de straf veel hoger maken is niet echt de oplossing. Ik zie meer in het sociaal onacceptabel maken, net zoals dronken in de auto stappen. En ik denk dat als je als agent een dagje over de snelweg patrouilleert (in burgerauto), je echt gigantisch veel bekeuringen voor telefoongebruik achter het stuur kunt uitschrijven en dat lijkt me helemaal prima.
spykerboy zegt
Ik word zo moe van dat telefoon gezeik, als je telefoons wilt bannen achter het stuur, ban dan ook drinken, make up, navigatie instellen, radio instellen, praten met de bijrijders, alles is afleidend net als de telefoon maar men hoor je alleen maar over de telefoon. Kinderachtige gezeik altijd.
lincoln zegt
@spykerboy:
Auto’s bannen zou het effectiefst zijn ..
ramshoek zegt
Onbegrijpelijk dat dit artikel en enkele reageerders hierboven, de aankondiging van strenger beleid en een hogere pakkans afdoen als betutteling, symboolpolitiek, ambtelijke aanstellerij en een nieuwe gelegenheid om de burger geld uit de zak te kloppen.
Psychologen zijn erg stellig. Multi-tasken bestaat niet!!! Niemand kan multi-tasken (ook jullie niet, dames) !
Je hersenen concentreren zich op het ene, of op het andere, maar niet allebei.
Als ik mijn mobieltje er onder het rijden bij pak, voel ik binnen 10 seconden de wegbelijning onder m’n wielen. 10 Seconden binnen de bebouwde kom. Da’s wel even 139 meter onoplettendheid !
2 Seconden op de snelweg, Da’s wel even 72 meter onoplettendheid.
Denken dat je tijdens echt autorijden ook wel iets anders kunt doen, is niet slechts een geval van zelfoverschatting, het is onnozel en als je pech hebt, misdadig.
Maar goed mensen denken dat het hen niet overkomt. En er zijn zelfs mensen die simpelweg ontkennen dat het gevaarlijk is. Net als dat er nog steeds rokers zijn die betwijfelen dat roken ongezond zou zijn, want we kennen allemaal wel een ouwe baas van 92 die nog elke dag een sigaartje rookt. ‘Anekdotisch bewijs’ noemen we dat. Maar echt bewijs, echte statistiek, wijst uit dat de kans dat je als gevolg van roken de pijp uit gaat levensgroot is. Het merendeel van de bevolking weet dat intussen. De meeste rokers weten dat (maar hebben de kloten niet om te stoppen).
Dat proces heeft 30, 40 jaar geduurd. Ik mag hopen dat we in Nederland sneller tot inzicht komen dat smartphone gebruik in het verkeer gewoon onnozel en potentieel misdadig is.
Author zegt
Hoe kom je erbij dat dit beleid gericht is op het verhogen van de pakkans?
Volgens mij heb je het artikel verkeerd gelezen.
Wij zijn uiteraard ook fel tegen het gebruik van telefoons achter het stuur, maar met het verhogen van boetes bereik je niet zoveel als de pakkans zo gering blijft als ‘ie nu is.
lincoln zegt
Ik ken iemand met en iPhone ..
En die leeft nog steeds ..
Geloven jullie vast niet ..
wimof zegt
@lincoln: met ios11 kan je je gsm laten blokkeren als je achter het stuur zit, jammer het is laten blokkeren.
monsieurleloure zegt
Het is eigenlijk triest dat men niet met hun poten van de telefoon kunnen blijven tijdens het rijden.
Praeses zegt
Dit beleid heeft idd niet zoveel zin. Toch is het wel echt een probleem. Dit filmpje zegt alles wmb:
https://www.youtube.com/watch?v=8crvXJJNxbQ
hotze zegt
Ze moeten eerst onderzoeken wat de oorzaak van de toename in ongelukken is. Om gelijk telefoongebruik de schuld te geven… Toename aantal auto’s op de weg, hogere max. snelheid, genoeg redenen te bedenken.
O plaat zegt
Had South Park hier overlaatst geen aflevering over? If you are president of the USA or you are driving a car PUT YOUR PHONE DOWN!
ff40 zegt
De beste oplossing hebben ze al voor de fietsers!
Er niks aan doen!
sportevo zegt
Ik ben het er mee eens dat telefoongebruik achter het stuur gevaarlijk is maar hoe zit het dan met de andere zaken: het bedienen van je navigatie, roken, eten, drinken, opmaken, etc.
Ik snap niet dat een navigatie bedienen minder gevaarlijk zou zijn dan je telefoon in de hand houden. Beide leidt je aandacht af van de weg. Waarom dan zo’n hetze over telefoongebruik en hoor je nooit iemand over deze andere zaken.
mashell zegt
@sportevo: omdat je navigatie bedienen vaak doet voordat je vertrekt. Of je doet dat met je ingebouwde systeem dat op een vasteplek zit, vaak ook met fysieke toetsen met haptische feedback. Dat gaat allemaal een stukje handiger dan een losse telefoon, die kleiner is, meer kan en vooral oproepen van buiten die een reactie van jou verlangen kan weergeven.
realhustler zegt
Ik denk dat het opvoeding is. En een stukje technologie. Als ik de de auto stap moet ik mijn bluetooth aanzetten, en dan rijd ik al, en dat pruts ik dus met mijn telefoon. fout, dat moet makkelijker kunnen.
En opvoeding. Tieners zie ik veel meer met hun telefoon, dan oudere mensen, ik houd mijn hart vast als tieners auto gaan rijden. Eergisteren reed ik achter een fietser, kon er niet langs want hij was bezig met zijn telefoon en had de hele weg nodig. Ik toeter, hij viel bijna van zijn fiets en was boos.
Tien minuten later, ik rij op een weg met een fietspad ernaast. Iemand fietst netjes, ik wil hem inhalen, maar er is net een iets smaller bruggetje wat lichtelijk omhoog gaat. Tot mijn schrik heeft hij plotseling de hele weg nodig, bijna zat hij onder mijn auto. De reden? Hij fietste met 1 hand, want telefoon in de andere, en tja, omhoog fietsen is lastig. Bijna een Darwin award dus. Op mijn kosten ws.
Boetes hoger, helpt niks. Pakkans verhogen, dat helpt, boetes kunnen wel wat omlaag. Maar pakkans omhoog, en registreren. 1e keer: 100 euro boete. 2e keer: 200 euro boete. 3e keer: 300 euro plus telefoon in beslag (bij staande houden, als zonder staande houden 500 euro boete). 4e keer: rijbewijs 3 maanden weg + boete. En rijden in verkeer, zonder rijbewijs is 6 maanden cel ongeacht waarom je zonder rijbewijs rijdt (in verkeer, want iemand die even oefent op een parkeerterrein, een boete ok maar geen cel).
En cel = 15 euro per dag, heb je geen geld dan wordt het een lening die via de belasting afgelost wordt.
tge1 zegt
Telefoons blokkeren en al die grote tablets in moderne auto’s verbieden. Allemaal nergens nodig voor als je autorijdt.
werf76 zegt
Je kan het ook anders zien. De slechte verpesten voor de goeden. Zoals altijd toch.
Andere kant, je kan als bijrijder toch ook tegen je bestuurder zeggen dat ie moet kappen met appen en/of bellen achter t stuur? Dat gebeurd alleen niet.
730ld zegt
Pfff celstraf maar maar wat een dreigementen. Toe maar. Zet maar andere idioten vast zoals nu in het nieuws is. Trouwens verhoog de boete maar naar 1000 euro voor rechts inhalen en 500 voor geen richtingaanwijzer gebruiken.
HZW zegt
Ze kunnen beter autonoom rijden versneld invoeren, dan kan iedereen veilig met zijn telefoon spelen achter het stuur.
potver7 zegt
Zoals met een heleboel overtredingen: pakkans significant verhogen helpt tig keer beter dan de strafmaat vergroten. En de boetes zijn hoog zat om de extra kosten daarvan te dekken.
tjorque zegt
Ik erger mij eigenlijk vooral aan die lulhannesen die in een luxewagen zitten te bellen met hun telefoon aan het oor. Alsof auto’s geen handsfree bellen mogelijk is…
Verder is het wat mij betreft heel simpel. Geen gsm signaal achter het stuur. Gsm nodig = stoppen of handsfree (gsm in daarvoor bestemd vakje) klaar.
MaartenD zegt
En terecht! Levensgevaarlijk die idioten op de snelweg die het nodig vinden hun “sociale” contacten al append bij te houden, slingeren en onnodig ongelukken veroorzaken!