Maar dan heb je wel sportieve en premium wielen op je gefacelifte Nissan Leaf.
Als het gaat om elektrische auto’s, praten we maar wat graag over Tesla. Het is het EV-merk bij uitstek, uiteraard. Maar eigenlijk mogen we de Nissan Leaf wel iets meer credits geven. Al jarenlang kun je bij Nissan terecht voor een betrouwbare hatchback met fabrieksgarantie.
De Nissan Leaf is al weer 12 jaar op de markt. Op dit moment staat de tweede generatie. Deze is sinds 2017 leverbaar ins on landje. Hoogste tijd voor een milde update, zou je zeggen. En warempel, dat dacht Nissan kennelijk ook. Want dit is de gefacelifte Nissan Leaf!
We hebben een heel groot aantal foto’s gekregen van Nissan en uiteraard delen wij die graag met jullie. De neus is iets strakgetrokken, bijna letterlijk. Er zijn nieuwe wielen in de maten 16 of 17 inch. Nissan heeft afscheid van het chroomwerk, zo te zien.
Hoogglans zwart
Aan de voorzijde is het verdwenen en aan de zijkant ook. Daarnaast hebben de wielen nu ook hoogglans zwarte afwerking. Dit is volgens Nissan gedaan om het een sportieve premium look te geven.
Maar het gaat nog veel verder dan dat. Wat te denken van nieuwe kleuren? Je kunt kiezen uit Magnetic Blue en Universal Blue. Magnetic Blue geeft de Nissan Leaf extra flair en met Universal Blue heb je een rijke uitstraling. Dat verzinnen wij niet ter plekke, maar bevestigt Nissan.
Gefacelifte Nissan Leaf
We zijn zo flauw bezig omdat er verder eigenlijk niet zoveel veranderd is. Qua techniek is alles bij het oude gebleven, helaas. Niet dat de huidige Nissan Leaf slecht is (integendeel!), maar de elektrische auto’s volgen elkaar in rap tempo op.
Wat een paar geleden indrukwekkend, was, is tegenwoordig de norm. Of minder. De range van de gefacelifte Nissan Leaf(maximaal 385 km), is anno 2022 nét voldoende. Die 385 km geldt voor de 62 kWh-versie. Er is ook een Leaf met 40 kWh-batterij die aanzienlijk minder ver op een volle lading komt.
Meer lezen? Check hier alles dat je moet weten over Private Lease EV’s!
kevertje zegt
Nét voldoende. Nét uitstaanbaar ook – zo’n lelijk, atypische over-Japans design. Maar je bent mee hé, als je hiermee de garage uitrijdt, je bent plots een groene laadpaalhopper op weg naar een nét klimaatneutraal bestaan. Of liggen er misschien avocados, mangos en nog een schijfje ananas te wachten in de keuken (ach dat is nét niet belangrijk)? Passeert het doosje met het laatste model smartphone straks een paar luchthavens, dieseltrucks of camionettes op weg naar jou (kwestie van ook daar nét mee te zijn)? Het is zo dubbel, dit batterijgedoe. Ik wil in elektrisch geloven wanneer er iets nieuws, echt ecologisch gebeurt met batterijen (vergeet Lithium), daarmee de range eindelijk vergelijkbaar wordt met die van een ICE of die zelfs flink overtreft, het buiten de 4 wielen zelf een beetje een normale en nog nét betaalbare auto kan worden. Vooral dat onze energieleveranciers niet op gas of bruin- of steenkool gaan stoken en je heel duur elke kW door de strot duwen. Het verhaal bovendien nog nét wat extra duurder maken aan elke laadpaal. Ach ja, een minor issue misschien, maar ook de nét-verdeling van zo’n vermogens terug aan normale, betaalbare kost kan. Distributie en transport van electriciteit is in sommige landen nu al duurder dan de onmogelijke factuur die de electriciteitsleverancier probeert te slijten (wat niet veel goeds belooft).
Richmond zegt
@kevertje: dus de accu’s en het productieproces moeten ecologisch verantwoord / vernieuwend zijn om over te stappen. Eb ondertussen rijdt je op benzine / diesel / LPG dat geheel niet ecologisch is of vernieuwend. Alleen maakt het geluid (emotie) en hoef je je niet druk te maken om hoe ver je kunt rijden. Want 1 of meerdere keren per week opladen is erger dan 1,x per week, twee weken of maand te tanken?
kevertje zegt
Als EV-rijder moet je minstens 70000km rijden om het negatief ecologisch conto goed te maken. De huidige diesel-hetze is ook volledig onzinnig, met synthetische brandstof op basis van gewassen en recyclage (XTL) wordt elke motor meteen veel malen CO2 gunstiger. Over fijn stof zijn er al wel langer discussies dat EV’s vanwege hun vermogens vervuilend zijn qua remsysteem. Dus misschien is het wel een illusie dat EV’s één probleem oplossen. Ik denk dat ze er vooral één creëeren om opgelost te worden. Dat noemt dan ‘vernieuwend’? Het is maar hoe je het bekijkt. Vooral van politiek, die ingepakt wordt door allerlei lobbies.
fanboy zegt
@kevertje: remsysteem? Wie gebruikt zijn remmen nou op een elektrische auto?
Anyway, hvo diesel is mooi. Diesel van gewassen (op land) zal noooit goed gaan werken en alleen maar bos laten verdwijnen en voedsel prijzen verhogen. Technisch werkt het wel.
Ik tank ook wel eens HVO diesel met de camper.
steephh zegt
Nee hoor, het omslagpunt ligt veel lager. Rond de 39.000km: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het en dat wordt in de toekomst alléén maar lager. Maar het maakt überhaupt niet uit, want niemand brengt zijn auto met dat lage kilometrage naar de sloop.
Je noemt lobby’s, maar als er één grote lobby is dan is het wel de fossiele industrie. En daar zijn toonaangevende voorbeelden van te noemen waarin desinformatie wordt verspreid. De politiek gaat daar volop in mee (met name PVV/FVD) aangestuurd door fossiele lobby’s als Clintel / Climategate maar er zijn er nóg veel meer. Je ziet het nu ook weer, Thierry én Geert die volop roepen dat we volop door moeten gaan met gas blijven stoken. Dat is ábsoluut niet in het voordeel van de armere gezinnen, die betalen zich blauw aan fossiel. De midden en hogere inkomens interesseert het niet, want die kunnen het allemaal toch wel betalen.
Als je het nieuws een beetje in de gaten hebt gehouden weet je dat er een sector is die gigantische winsten heeft gemaakt het afgelopen jaar: de fossiele. Kijk bijvoorbeeld naar Shell, met gas en olie: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/shell-schrijft-weer-hoge-winst-dankzij-dure-olie-en-gas~be9f0cdb/
Voor iemand die over lobby’begint, vind ik het daarom vreemd dat je er – bij uistek – niet bij stil staat dat dit grootschalig gebeurd in de fossiele sector, mede omdat ze natuurlijk wel door hebben dat hun verdienmodel in de komende decennia onderuit geschopt wordt door superieure technologie.
En dat zijn onder andere EV’s met elektromotoren, met een zeer hoge efficiëntie, waar een brandstofmotor amper 30% rendement kent om beweging te produceren (en dat is nog puur het redenement van directe verbranding, winning en transport daargelaten), overig 70% restwarmte wat in bedwang moet worden gehouden met een ducht koel- en uitlaatsysteem.
Prachtige techniek hoor – de brandstofmotor – en het gaat ook nog zeker wel een plaats krijgen: rijdend als oldtimer of in het museum waarbij we ons vergapen dat dit vervuilende voertuig ons dagelijks transporteerde.
Het is onvermijdelijk. Er zijn tal van voorbeelden te noemen van voortschrijdende techniek. We rekenen ook niet meer met telramen, maar gebruiken hier computers voor. We rijden niet meer met paard en wagen, maar met de auto/tractor/vrachtwagen. We hebben geen beeldbuis TV meer maar een plat model. We bellen niet meer vast, maar mobiel (de meesten althans).
fanboy zegt
@kevertje: EVs zijn juist heel goed te regelen, en met V2G zijn ze juist eerder de oplossing voor de net congestie.
Net congestie is overigens niet echt een technisch probleem. Het is meer een gevolg van een goed elektriciteitsnet hebben, en dan jarenlang niet uitbreiden. Er was geen visie. Niet bij de netbeheerder, niet bij de overheid.
Het zijn hoe dan ook allemaal slechte redenen om allemaal maar zo te houden als het was. Dan kunnen we blijven afrekenen aan Rusland en Midden-Oosten. Jij liever dan ik.
redbeams zegt
@fanboy: Die laatste zin he…dan zou je een ev van spyker moeten rijden en geen onderdelen buiten ons kikkerlandje halen 😉
fanboy zegt
@redbeams: Eigenlijk wel ja. Binnen de Eu dan in ieder geval.
Helaas heeft China een dikke vinger in de pap qua zonnepanelen en LFP accu’s. Had ik graag in Europa gezien. We krijgen nu in ieder geval onze eerste lithium accu fabrieken in de EU.
redbeams zegt
@fanboy: Eerst zien dan geloven…ben niet zo van het early adopt idee.Op dit moment komen de beste accu’s uit Japan en Korea.
fanboy zegt
@redbeams: Ja maar China domineert de LFP markt, wat ook steeds meer in auto’s voorkomt. En CATL levert ook voor EVs andere accu’s dan LFP, meestal NMC (wat nu in meeste EVs zit)
Dan hebben we nog het hele chip te k orten verhaal en grondstoffen.
Ach, ze hebben ook de zonnepanelen industrie kapot gesubsidieerd. Niet ideaal, maar daar hebben we toch wel voordeel van uiteindelijk.
kobus1967 zegt
Nog steeds een passieve luchtgekoelde accu, dus problemen met snelladen.
Niet voor niks dat er 10.000 euro korting wordt gegeven op de huidige Leaf.
Ga je nooit naar een snellader dan kan het interessant zij om zo’n aanbieding te nemen.
arthur75 zegt
Het blijft gewoon een lelijk hok. Feit blijft dat hij wel fijn rijdt en ik hem voor niks kan opladen. Principes en een v8 zijn leuk hoor, maar voordelig een daily rijden is dat ook. Trappen we in het weekend wel weer dinosap weg.
redbeams zegt
Ev’s blijft voor de bijtellingliefhebbers en de moraalridders en ohja de EVangelisten natuurlijk.
mashell zegt
En vanaf 2030 voor iedereen want dan is er gewoon niets anders (nieuw) meer te koop.
redbeams zegt
Mijn glazen bol zegt wat anders en die kan ook nog eens verder pissen 😉
mashell zegt
Ik noem je heus geen zeikerd en benoem slechts wat het regeringsbeleid is.
Ik werk in de auto industrie en zeg: het kan niet anders, er wordt gewoon niet meer aan toekomstige verbrandingsmotorvoertuigen ontwikkeld.
redbeams zegt
@mashell: Toevallig kom ik ook uit de autowereld en daarnaast ook de elektra.Als je de elektrawereld en vooral de componenten wat beter kent dan weet je waarom ev maar een “kort” leven zal kennen 😉 Er is gewoon een andere oplossing voor uitstootloos rijden nodig…ev is gewoonweg een tussenpaus