Swifterbant, Spijkenisse, Veghel, Tiel, Appelscha en Petten zijn ook heel erg mooie plaatsen om te bezoeken met een elektrische camper, toch?
We zien al meer en meer elektrische auto’s op de weg. Van klein tot groot: alles zal uiteindelijk elektrisch worden. In sommige gevallen is dat ook helemaal niet erg. Er zijn namelijk ook erg puike elektrische auto’s. Een Audi e-tron GT, Kia EV6 en Mercedes-Benz EQS wisten ook op onze eigen @wouter diepe indruk te maken.
Maar hoe zit dat het dan met de vakantiemobielen? De campers? Dat zijn meestal auto’s die een vrij modale bedrijfsauto als basis hebben. Maar er zijn ook elektrische bedrijfswagens. Waarom combineren ze die twee niet?
Elektrische camper
Nou, dat is min of meer gebeurd! Het gaat om de Winnebago e-RV Concept. Winnebago is een grote fabrikant van campers die je vooral kent van die enorme RV’s. In dit geval gaat het om een relatief compacte camper. De basis is een Ford Transit. Daar is een elektrische versie van onderweg, maar die is nog niet hier (of in de VS).
Daarom is de Transit omgebouwd door Lightning eMotors. Dit bedrijf heeft samen met Ford twee jaar gewerkt aan de elektrische camper. En het resultaat is… Hopeloos! Want de camper is een ultiem baken van vrijheid. De EV is dat natuurlijk niet echt. In dit geval is de EV-factor van de Winnebago verschrikkelijk. Er zit namelijk een accupakket in van 86 kWh. Dat is op zich niet verkeerd.
Maar ja, een camper weegt enorm veel en is vrij groot. Dus lekker veel rol- en luchtweerstand. Dat zorgt ervoor dat de actieradius van deze elektrische camper slechts 201 km is. Dat is echt veel te weinig. Dan rijd je net lekker weg uit Leeuwarden en begin je bij Meppel al met samen geknepen billen te zoeken naar een laadpunt. Uiteindelijk red je net Amersfoort met een paar kilometertjes reserve.
Meer is mogelijk
Volgens Winnebago is het echter voldoende voor dit type elektrische camper. Meer dan de helft rijdt namelijk minder dan 320 km op een dag, aldus de camper-fabrikant. Op zich zit daar een logica in, met een camper begint de vakantie als je wegrijdt. En in veel gevallen kun je laden waar je overnacht, dus je vertrekt altijd met een volle accu. Wel geeft Winnebago aan dat de technologie zich in rap tempo ontwikkeld en dat campers met een grotere range in de toekomst zeker mogelijk zijn.
Je kunt de accu van de Winnebago e-RV Concept opladen op diverse manieren. Er zijn diverse stekkers mogelijk, zodat je op alle situaties bent voorbereid. Op zijn snelst kun je in 45 minuten de accu weer helemaal volladen. Dat is op zich dan wel weer lekker.
Ten slotte het interieur van de Winnebago e-RV Concept, want daar gaan we compleet aan voorbij. Het is een relatief eenvoudige auto naar Winnebago-maatstaven, alhoewel het een verlengde en verhoogde Transit betreft. Wat dan in Nederland weer een enorm apparaat is.
Via: New Atlas.
pomoek zegt
Je moet dan inderdaad met een bepaalde mindset gaan rijden. Ik weet niet of ik dat in me heb.
DeWitteCondor zegt
Zou ik ook niet hebben denk ik. Ik zie mezelf ook niet onze twee kinderen een uur lang vermaken bij een laadstation en dan 2 uur later weer. Dat vind ik het tegenovergestelde van vakantie.
En die actieradius zal in de praktijk als je zuidelijk gaat waarschijnlijk nog een stuk lager zijn als ook de airco continu staat te loeien omdat het buiten 40 graden is.
Maar: als ze die range weten op te krikken / battery pack weten uit te breiden dan is dit natuurlijk best prettig. Omdat je in een enorme batterij rijdt kun je ook langer op plekken staan zonder stroompunt zonder dat het direct ten koste gaat van je apparatuur en voorzieningen binnen. Als je maar genoeg over houdt om tot het volgende laadpunt te komen.
heckblende zegt
ik maak me serieus zorgen of die hond de vakantie gaat overleven zonder brandwonden
flutterby zegt
300 km is nog wel te doen voor een camper, maar met 200 km sta je echt continu te laden als je bijvoorbeeld in Portugal wilt overwinteren.
por100 zegt
Dit product is vlees noch vis. Ga gewoon met een moderne diesel camper op pad of ga, als je het niet kan laten, met je ev op pad en neem een snel op te zetten tent mee danwel ga het avontuur aan en boek een hotel waar je accu leeg begint te raken.
210 km op een camper onder de meest gunstige omstandigheden (oftewel niet harder dan 80), slaat helemaal nergens op
steephh zegt
Het is maar net hoe je het bekijkt. Ja je hebt hier een andere mindset voor nodig: de reis onderdeel maken van je vakantie. Dus combineer het laden met een mooie wandeling in de buurt, ipv ongeduldig zitten wachten tot je accu vol zit.
Als je het idee hebt dat je ergens móet zijn en dat dán pas je vakantie begint, dan is zo’n camper inderdaad niets voor je.
flutterby zegt
@steephh: als je met geluk 2 uurtjes kan rijden schiet het ook niet op en moet maar geluk hebben om je bezienswaardigheid te bereiken. Het probleem met snelladen is dat je daar vaak maar 60-70% van de capaciteit gebruikt tussen de laadsessies.
steephh zegt
En dat valt dus reuze mee. Zelfs met nog minder range dan deze bus kom je echt een heel eind. Nogmaals: je moet echt de reis als onderdeel van je vakantie zien. Dit stelletje tikt in hun Nissan e-NV200 met 24kWh accu in hun roadtrips respectievelijk af:
2400 miles / 3862 km roadtrip en 109 pond / 131 euro laadkosten:
https://blog.zerocarbonadventures.co.uk/2019/02/climbing-in-jaen-electric-campervan.html
3500 miles / 5632 km roadtrip en 206 pond / 247 euro laadkosten:
https://blog.zerocarbonadventures.co.uk/2019/08/electric-campervan-euro-climbing.html
koeberg zegt
86 kWh op 200 kilometer, dat is 43 kWh/100km! Dat is echt abominabel!
Dit ga je niet oplossen met betere batterijtechnologie. Daarmee kun je dan wel verder rijden op een volle accu, maar alleen omdat je er meer elektriciteit in stopt.
Dat verbruik moet omlaag.
rutgerg zegt
@koeberg: gaat met zo’n zeecontainer lastig worden… rij sinds kort in een ID.4 en haal met pijn en moeite de 21 a 22 kwh/100km. Nu is het natuurlijk wel koud enzo maar toch.
kle500 zegt
Leeuwarden – Zwolle is krap 100km. Waardeloze range idd, maar overdrijven is ook een vak.
willeme zegt
@kle500: het is sowieso een vak! Ik zal er eventjes Amersfoort van maken ;-)/
rutgerg zegt
@willeme: nou dan zou ik liever stranden in de regio Zwolle om te kamperen dan in Amersfoort… dat moet je natuurlijk kosten wat t kost vermijden.
Jantje_555 zegt
dat vuurtje op de foto is toch slecht voor het milieu. Kerstboomverbrandingen of houtvuren mogen niet meer.
bernoulli zegt
Beter is het om meer ‘energie’ te stoppen in supersnel laden en een laagverbruik. Je kunt wel steeds zwaardere accupakketten gaan monteren in EV’s, maar dan sta je alleen maar nog langer te wachten en wordt hij door het extra gewicht nóg onzuiniger.
Bij een Porsche 911 heeft ook niemand het over de range, omdat je die in 5 minuten getankt hebt.
200 km range kan dus wel, als je vervolgens maar snel weer door kunt en niet een uur moet wachten.
Wel dikke Fast & Furious-verlichting, Ben je helemaal het mannetje vrijdagavond op het Transferium.
twijn zegt
Kans is groot dat je hiervoor een “groot” rijbewijs nodig hebt. Dan is het niet zo interessant meer voor de doelgroep.
MarcoM zegt
Als je een camper hebt, dan wil je ook vanaf de Noordkaap tot in Griekenland rijden, nou, veel succes met je 200 km rijbereik en geweldige oplaadmogelijkheden onderweg. Ik zie mij al staan om de 140 kilometer aan de flats hangen, nogo dus.
boomhauwer zegt
Is dat vuurtje wel co2 neutraal op de foto?