Het tankgedrag van ons Nederlanders is in beeld gebracht. Zoveel werd er getankt na de prijsverlaging.
De benzineprijzen houden in ons een in houdgreep. In Nederland zijn de accijnzen bovengemiddeld hoog. Nu de olie duurder wordt vanwege de Rusland-perikelen, compenseert de staat ons. Op zich is het een keurige geste. De accijnzen zijn altijd erg hoog, maar nu de olieprijzen de pan uitstijgen, doet de overheid het iets rustiger aan met het innen van accijnzen. Let wel: de accijnzen zijn ietsje lager, dus de BTW ook. Die heft de fiscus over de accijnzen heen. Leuker kunnen ze het niet maken.
Hoe pakte dat uit op 1 april? We konden al melden dat met name de onbemande pompstations zonder brandstof kwamen te zitten. Maar hoeveel tankte men nu daadwerkelijk? Die cijfers heeft de ING inzichtelijk gemaak met de NOS.
Stijging van 48%
Op 1 april tankte men namelijk 48% méér. Althans, er werden 48% meer pintransacties gedaan bij benzinestations. We zijn benieuwd of er ook dubbele transacties tussen zitten. Bij veel onbemande tankstations kon je weliswaar pinnen voor brandstof, maar niet tanken. Grote kans dat dit wel als transactie gerekend wordt, terwijl men alsnog daarna daadwerkelijk elders moest tanken.
Hoe zit het met de dag ervoor? Dat is natuurlijk ook een goede indicatie. Toen werd er zo’n 22 minder gepind dan normaal bij een pompstation. Er werd overigens niet zozeer gekeken naar de afgelopen weken. Die zijn natuurlijk niet helemaal representatief. De ING pakte dezelfde periode per jaar: 2017 tot en met 2020. Ook de coronajaren zijn niet meegerekend, vanwege eventuele uitschieters door de lockdowns, avondklok en meer thuiswerken.
Zoveel werd getankt op de zaterdag
Zaterdag was trouwens ook een populaire dag om te tanken. In vergelijking met andere jaren, tankte de automobilist afgelopen 2 april 20% meer dan gemiddeld. De daling qua brandstofprijzen is nu behoorlijk afgevlakt, als we kijken naar de cijfers van United Consumers.
Vandaag zakten de prijzen met enkele tienden van een cent. Een liter Euro 95 (E10) kost 2,242, diesel is 2,152 per liter en een litertje Super Plus (98, E5) doet 2,32 euro per liter. LPG-rijders lachen zich rot, die betalen slechts 1,355 euro peter liter.
Meer lezen? Hier, 12 zeer onderschatte auto’s!
Knul zegt
Ah ja, 22 minder gepind. Duidelijk.
cossiekiller zegt
Als binnenkort al de auto’s verlaagd zijn dankzij die nieuwe wet, besparen we weer een hoop liters. Komt allemaal wel goed!
ghost zegt
Maar ja, wat toont dit aan, de aankondiging vd verlaging was al even bekend. Als je dat dan weet, en je hoeft nergens heen, wacht je natuurlijk gewoon even tot na die verlaging..dus hoe kwalitatief is dit onderzoek nou werkelijk ?
mashell zegt
Handel met voorkennis!
Pallas zegt
Misschien leuk weetje voor de liefhebber: de DS 19 op de foto is voorzien van een provinciaal kenteken uit Noord-Holland (g-35350) De auto zelf komt uit de eerste paar produktiemaanden en één van de eerste in Nederland geleverde snoeken.
flippiez06 zegt
@pallas: prachtmobiel
dedokter zegt
@pallas: top feitje! Leuk om kenners te zien met passie.
SanderB zegt
Ach ik heb ook eerder in de week slecht enkele liters getankt, om na vrijdag mijn tank pas volledig vol te gooien. Ik vermoed dat veel mensen dat gedaan hebben. Dus los van het aantal transacties denk ik dat het verschil in liters nog groter is geweest
GH zegt
Binnen het artikel is mij 1 ding opgevallen en dat is hoe mooi ik die Volvo en Citroen vind. Schitterende automobielen!
G-Ammo zegt
Ehm:
”Nu de olie duurder wordt vanwege de Rusland-perikelen”
Komt niet door Rusland; dit komt door de inflatie (25% in laatste half jaar). In de laatste 2 jaar is er enorm veel geld bij geprint. Rusland is een goede dekmantel. ”Putin Bad Man”
”maar nu de olieprijzen de pan uitstijgen, …”
Ook niet waar. Olie is zelfs goedkoper dan een aantal jaren geleden toen de prijzen op 1.40-ish stonden per liter (95). Dit was met een olie prijs van 107 dollar per vat. Let op, dit was zelfs nog E5!
Nu kost een vat 106 dollar…
dawwg zegt
Yep; ruwe olieprijs is alweer een maand op het normale ‘pre-oorlog’ tarief; maar de consument betaalt aan de pomp nog door de neus terwijl Oliemaatschappijen miljoenen extra per dag opstrijken … waarom wordt daar niets aangedaan – overduidelijk marktmanipulatie en prijsafspraken !