Voor belastingen, uiteraard. Maar toch: het blijft een hoop geld.
Sportwagens bouwen. We kunnen veel, heel veel verhalen vertellen over hoe dat mis kan gaan. Het lijstje met sportwagenmerken die het niet gered hebben wordt met de dag langer. TVR, Marcos, Wiesmann, Spyker, Ascari en Isdera, om er maar een paar te noemen. Ook zijn er voldoende sportwagenmerken die met moeite het hoofd boven water weten te houden, veelal afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. Er is echter één merk uit Züffenhausen dat dapper weerstand blijft bieden: Porsche.
Dat doen ze door niet alleen sportwagens te verkopen. Sterker nog, ze verkopen met name crossovers zoals de Macan en Cayenne. We kunnen anno 2018 nog steeds roepen dat het een schande is, maar het simpele feit wil nu eenmaal dat we dankzij die crossovers wel eventjes kunnen genieten van pareltjes als de 911 Carrera T, 911 GT3 of de 911 GT2 RS. Maar is Porsche ook een beetje winstgevend bezig? Wij hebben het jaarrapport van 2017 onlangs in handen gekregen. Op basis daarvan zijn we eens gaan rekenen.
Porsche maakte namelijk een beetje winst in 2017, namelijk 4.22 miljard euro. Daarmee kun je bijna een #Dieselgate-sjoemel-schandaaltje financieren. 4,22 miljard euro is echt enorm veel geld, we schrijven het even uit: 4.220.000.000 euro. Leuk om op je rekening te hebben staan. Moeten ze waarschijnlijk wel even de app aanpassen, anders past het bedrag er niet op. Dat is 11.561.643,84 euro per dag! Per uur komt dat neer op 481.735,16 euro. Elke minuut verdiende Porsche dus 8.028,92 euro. Dat komt neer op 134 euro per seconde.
Dan de omzet, want ook die was niet mis in 2017. Porsche wist een omzet te realiseren van 23.490.000.000 euro (23,5 miljard). Porsche bouwde in 2017 de 718, 911, Macan, Cayenne en Panamera. Van al deze modellen zijn er enorm veel verschillende variaties verkrijgbaar. Alle cijfers van het jaarrapport kun je hier lezen. Porsche is overigens een goede werkgever. Het merk deelt de successen vaak met al zijn werknemers, die dan duizenden euro’s op hun rekeningen bijgeschreven krijgen.
We durven er niet op te wedden dat Porsche dit resultaat ook in 2018 weer neerzet, maar wie weet..
carsbyharmen zegt
En dat allemaal eigenlijk door de cayenne, toch?
willeme zegt
@harmengerritsen: Vergeet de Macan niet. Die doet het wereldwijd heel erg goed.
tjongejongejonge zegt
@willeme: goed en fout ? Hangt ervan af wie de oorlog wint
carsbyharmen zegt
@willeme: dat is waar, maar die kwam later pas :)
Mukmans zegt
@harmengerritsen: Het gaat in dit stuk toch om 2017?
carsbyharmen zegt
@mukmans: ja, maar ze zijn uiteindelijk groot geworden door de cayenne, en daardoor nu dus veel geld kunnen verdienen
wijsneus zegt
@harmengerritsen: Groot geworden zou ik niet zeggen. De SUV’s en sportauto’s hebben elkaar nodig. Zonder de 911 zou de Cayenne geen succes zijn geworden. Zonder Cayenne zou de 911 niet meer gemaakt kunnen worden.
Gulli zegt
@harmengerritsen: en de gehate spiegeleieren op de 996!
shibby zegt
Lekker dat ze zoveel winst kunnen Macan
berlinetta zegt
@shibby: hebben ze toch maar mooi voor elkaar geboxsterd.
carsbyharmen zegt
@shibby: cayenne niet zeggen he
Gulli zegt
Dat is 1.150.684,93 euro per dag!
Pwoahh, er zijn dagen dat ik daar verrekte hard voor moet werken!
Hubert zegt
@gulli:
En dus bij lange na geen 4 miljard per jaar.
unknown234 zegt
@Gulli: Hallo Jesse Klaver
lippie zegt
@unknown234: wat is je punt?
bischero zegt
@lippie: achter Klaver had inderdaad een puntje moeten staan.
Gulli zegt
@lippie: ik snap hem ook niet idd
bitd zegt
@Gulli: psst, je mist een nulletje
ttr6 zegt
Tja, je weet dus dat je als (nieuwe Porsche) koper een beetje teveel betaalt en toch doe je het….als je het geld heb (ik niet). Da’s nou wat een sterk merk doet. Ferrari is nog erger (procentueel dan).
rolov zegt
@ttr6: ja maar dat is voornamelijk merchandise . Daar kan je als koper niks aan doen
mashell zegt
@ttr6: maar dat gevoel ervaren kan ook goedkoper, als jij een Apple telefoon, Levi’s jeans of een pak de Ruijter hagelslag koopt doe je precies hetzelfde. Je betaalt te veel, je weet het best en je doet het lekker toch.
5cilinder zegt
Het zal ook kunnen schelen dat een groot gedeelte van de ontwikkelkosten bij Audi en VW in de boeken staan. Maar dan nog blijft het een topresultaat, ik heb zelf niet veel met ‘merk’-waarde, maar wat kan je daar toch lekker geld mee verdienen.
imaginenl zegt
Volgens mij moeten alle uitkomsten x 10 zijn (er zit een rekenfoutje in).
unknown234 zegt
@imaginenl: De invloed van Jesse heeft effect.
lippie zegt
@unknown234: nogmaals, uw punt?
unknown234 zegt
@lippie: Dat de berekening niet klopt(e).
autoblogger zegt
@imaginenl: thanks, we hebben het inmiddels aangepast!
Bo1972 zegt
Wil jij ook een baan bij Porsche………….meld je dan nu aan: http://www.porschejob.com
En misschien zien we jou snel in München………
spotje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
KEV9 zegt
In januari stort de boekhouder van Porsche weer een ruime bruto maandsalaris netto op de rekening van het personeel
intimrasiert zegt
Dat is nog niets vergelijken bij de winst van Appel
loserboi932 zegt
Dat is ook niet zo verwonderlijk als je voor normale opties al snel €20.000 meer betaald dan bij een ander merk.
appeltaartislekker zegt
Top bedrijf. Ook naar hun medewerkers toe.