Die zijn alvast op tijd voor de vrimibo.
Tesla vangt de laatste tijd orders alsof het niets is. Sinds de tokkie-keten Walmart de elektrische dans opende met een bestelling van 15 Semi’s, zijn er intussen al meer dan 200 trucks bijgekomen. Sterker nog, dat was vorige week al het geval toen DHL er nog eens 10 wilde hebben. Zelfs in Nederland valt het bakbeest in de smaak; het binnenlandse BREYTNER is de eerste die het gevaarte hiernaartoe laat verschepen.
Nu een aantal grootheden de stap durven te wagen en daarmee bevestigen dat ook zij een milieuvriendelijke toekomst tegemoet willen gaan, volgt de een na de ander. Gisteren hoorden we van Anheuser-Busch, de brouwer achter biergigant Budweiser, dat zij maar liefst 40 Tesla Semi’s hebben besteld. Volgens het bedrijf is het een van de zetten om hun ecologische voetafdruk met 30 procent te verkleinen voor 2025. Hoewel het nog een relatief klein gedeelte van hun vloot betreft, is het in ieder geval positief dat dergelijke grootmachten überhaupt de stap willen zetten.
Naast Budweiser bevestigde ook Sysco, de grootste voedselleverancier ter wereld, dat ze hun vrachtwagenpark uit gaan breiden met Tesla Semi trucks. Het bedrijf overtrof de order van Budweiser met 10 trucks en bestelde er in totaal 50. Hier geldt eveneens dat het nog een marginaal gedeelte van het totale aantal trucks betreft; de vloot van Sysco omspant al met al zo’n 7.000 vrachtwagens.
Slaan we aan het rekenen, dan is in ieder geval zeker dat Tesla hier aardig aan verdient. Een vijftigtal trucks levert het bedrijf zo tussen de $ 7.5 miljoen en $ 10 miljoen op. Maar er moeten uiteraard nog veel en veel meer orders bijkomen voordat we het een succes kunnen noemen.
UPDATE: ook Pepsi doet een grote bestelling.
lekkaah zegt
Vergeet niet @fanboy, die pre-ordered elk nieuw product van Musky
fanboy zegt
@lekkaah: Het is vrijdagmiddag, de werkdag is bijna afgelopen, dus als ik bier kan pre-orderen, ja graag!
(auto’s zal ik nooit pre-orderen, zelfs Tesla niet :P )
Hubert zegt
Indien ze daadwerkelijk winst op de truck maken, dan levert ze het wel wat op.
Maar ben bang dat er voorlopig geld bij moet.
shalomleon zegt
@Hubert: ach de aandelen zitten weer langzaamaan in de lift dus zo slecht gaat het nog niet
thisguy zegt
Wat ik mij nu even af zit te vragen: is een vrachtwagen/truck in Nederland niet bij wet verplicht om een hele zooi spiegels te hebben? Als in, moeten ook echt spiegels zijn en niet cameras met beeldscherm? Want als je een paar van dergelijke oren aan die tesla moet hangen ziet ie er punt 1 nog lelijker uit en punt 2 zal de actieradius ook een flinke duik nemen.
Meen mij te herinneren dat een autofabricant daar in het verleden al eens een hoop poeha over had gemaakt wat al snel weer verstomde toen het niet wettelijk toegestaan bleek in de halve wereld.
fanboy zegt
@thisguy: Dat, en het hele autonoom bumperkleven. Heeft enorme voordelen, maar zal niet zo maar toegestaan zijn.
Rudy zegt
Vraag me af of je die truck zo 123 op kenteken krijg in Nederland?.
numpty zegt
Deze semi zal alleen maar problemen geven in Nederland. Ik ben ook van mening dat meneer Breytner zijn bestelde Tesla Semi niet voor ‘echt werk’ maar meer voor promotie doeleinden gaat gebruiken. Hij kan wel, lekker populair met een fruitcocktail in de hand, op een feestje vertellen tegen al zijn ‘vrinden’ dat hij de eerste was die zo’n dikke Tesla Truck bestelde in Nederland. Deze vrachtwagen is volledig volgens Amerikaanse maatstaven gebouwd en zal op de Nederlandse wegen niet werken. De trekker (voor de ‘leken’ het voorste deel) is gebaseerd op een Amerikaanse Torpedo trekker en zal snel zo’n 6 á 7 meter lang zijn. Tegenover de ca. 5 meter van de Europese trekkers. Meneer Breytner beweerd de Tesla Semi te gaan gebruiken voor stads-distributie…. Zal een daverend succes worden in de binnenstad van Utrecht, Amsterdam of Maastricht met 7 meter trekker en een 10 meter citytrailertje. Of een bakwagen met 4.5 meter neus/cabine en 7 meter laadbak. Prettige wedstrijd. Leuk idee, maar niet naar Europese waarden gebouwd. Nu maar wachten op een Euro-Spec. Tesla truck of een Europese equivalent. (waar diverse Europese truckbouwers al jaren aan ontwikkeling achter de rug hebben) En ‘for the record’ Ik zie me zelf niet als doemdenker, maar geloof niet dat dit voor de Europese steden een antwoord is. Vooralsnog een Evolutie, en -nog- geen REvolutie.
fanboy zegt
@numpty: Ik zou graag een Europese variant zien. Die zijn er ook wel mee bezig. En inderdaad kortere trucks. Echter hebben ze geen van alle zulke specs voor zulke (relatief) lage prijzen. Dan bedoel ik met name het rijbereik en het snelle laden.
Overigens zie ik nu al initiatieven in de stad dat je een trailer ziet met zo’n kleine elektrische trekker ervoor. Wendbaar klein ding met weinig range, maar wel praktisch in de stad.
numpty zegt
@fanboy: Zie :
http://truckvandetoekomst.nl/praktijkvoorbeelden/hybride-volvo-fe/
http://truckvandetoekomst.nl/praktijkvoorbeelden/boudesteijn/
Zowel Hybride als volledig elektrisch, en dat al sinds 2011 en 2012.
Dus ook hier weer het is de ‘hype’ die rond Tesla gecreëerd word wat voor dit soort ‘nieuws’ zorgt.
Al is Tesla wél weer de eerste die een ‘Semi’ in het zware segment op de markt brengt.
Zoals ik al zei… nóg geen REvolutie, maar een E-volutie.
fanboy zegt
@numpty: Ja hyrbide en elektrische trucks zijn ook niet nieuw. Maar wat is het rijbereik van die verhuiswagen? 200km? En wat heeft die gekost?
Deze Tesla trucks bieden zoveel range (en snelladen) dat het ineens relevant wordt voor een groot deel van de sector. Natuurlijk is er sprake van hype/marketing, alleen al het ontwerp is “polariserend”
Maar deze Tesla trucks presenteren gewoon een compleet plaatje, ook als je als gemiddelde vrachtwagen chauffeur wel wat verder moet dan 200km op een dag. Tevens ook de businesscase van besparingen. Ik weet niet hoeveel kwh/km de Europese omgebouwde elektrische trucks doen, maar er zijn al wat grote bedrijven die inzien dat een Tesla truck prima uit kan. Wel zullen er kosten zijn voor de laadinfrastructuur, dus dat zal nog wel even een financiele hobbel zijn voordat je er aan kunt terug verdienen.
Dizono zegt
@numpty: er liggen europese plannen om ook hier de maximale lengte van trucks te vergroten, waarbij de extra lengte niet voor laadruimte gebruik mag worden, maar bedoeld is om aerodynamisch meer ruimte te hebben.
flutterby zegt
@dizono: zorgt dat ook voor meer ruimte in de binnensteden om je kont te keren?
dampu020 zegt
Heineken rijd al jaren electrisch
desjonnies zegt
Toppunt van cynisme : een Tesla truck die dieren naar de slachterij brengt.
tenaci zegt
@desjonnies: of diesel naar een tankstation
shadowbroker zegt
“Sinds de tokkie-keten Walmart”… Je kunt ook gewoon profesioneel blijven en niet je mening er bij toevoegen. Dit haalt je stuk tekst erg naar beneden in mijn ogen. Doe jij niet alleen hoor! Gebeurt tegenwoordig overal, maar ik vind het zonde. Zo haal je alle waarden en normen langzaam naar beneden en maakt gelijk hokjes.
rolov zegt
@shadowbroker: walmart is een vreselijke winkel. Verkopen wapens naast de groenten (jaja is legaal) Laten we eerlijk zijn. Ze behandelen hun personeel slecht en liggen buiten de wijken waar idd echt heel veel tokkies komen.
moveyourmind zegt
Bier met een Tesla vrachtwagen naar de supermarkt vervoeren…
Kraanwater drinken is veel beter voor het milieu en is bijna net zo lekker…
flutterby zegt
@moveyourmind: jij bent vast het middelpunt bij feestjes.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor, bier leveren in de binnenstad met een vrachtwagen die een grotere dode hoek heeft dan welke truck op dit moment dan ook.