Kopen Nederlanders ook nog supercars in tijden van crisis? Tijd om de autoverkoop van supercars eens te analyseren.
Het is nog te vroeg om te zeggen hoe het zit met de verkopen van dit jaar. Wat we wel kunnen doen is een voorlopige balans op maken. Dat hebben we dan ook voor je gedaan. In samenwerking met VWE Automotive zijn dit de nieuw verkopen van supercars in Nederland tot en met mei 2020. Dus de verkopen van de eerste vier maanden van dit jaar.
Nieuwe supercars zijn hot
Wat opvalt is dat met name de kerverse supercars in trek zijn. Supercars die al een tijdje in de prijslijsten staan zijn minder in trek. Zo is er bijvoorbeeld tot en met mei van dit jaar geen enkele Lamborghini Aventador verkocht. Wel was de Huracán Evo Spyder in trek met zes verkochte aantallen. Daarmee staat de Lambo op gelijke hoogte met de open instapper van Ferrari, de Portofino. Ook van deze open supercar werden zes stuks verkocht. Een andere redelijke nieuwkomer is de Aston Martin DBS Superleggera. Er zijn er dit jaar al zeven van verkocht. Van de Ferrari 812 Superfast zien we vijf nieuwverkopen.
Open genieten van meer dan 700 pk doe je onder meer met de McLaren 720S Spider. Uit de cijfers blijkt dat er al vier zijn verkocht. Van de 600LT Spider werden twee stuks verkocht. Nemen we de 911 Speedster mee in dit lijstje (wel of geen supercar?), dan zijn daar zes exemplaren van verkocht aan Nederlanders.
Verliezers
Je hebt winnaars én verliezers. We noemden hem al even. Lamborghini Aventador is zo’n verliezer. Ook de Audi R8 heeft zijn beste tijd gehad. Tot en met mei 2020 werd er één coupé en één Spyder verkocht. Daarnaast had blijkbaar niemand vooralsnog behoefte aan een McLaren 720S coupé. Iedereen wilt natuurlijk die dikke 765LT.
Overzicht
Het volledige overzicht met verkochte supercars check je hieronder. Om antwoord te geven op de titel: er zijn 41 supercars tot en met mei 2020 verkocht.
- Aston Martin DBS Superleggera – 7
- Audi R8 – 1
- Audi R8 Spyder – 1
- Ferrari 488 – 3
- Ferrari 812 – 5
- Ferrari Portofino – 6
- Lamborghini Huracán EVO Spyder – 6
- McLaren 600LT Spider – 2
- McLaren 720S Spider – 4
- Porsche 911 Speedster – 6
Autoblog Supercar Week 2020 is mede mogelijk gemaakt door Louwman Exclusive. Louwman Exclusive vertegenwoordigt McLaren, Morgan, Lamborghini, Automobili Pininfarina, De Tomaso, e.v.a.
Kijk voor het gehele aanbod (nieuw en pre-driven) op
AbdelJabbar zegt
Speedster een supercar? Dan is mijn aygo een brommer.
golf1985 zegt
@a20racer: zo klinkt die ook..
AbdelJabbar zegt
@golf1985: ik durf te zeggen dat die aygo best goed klinkt op een of andere manier
golf1985 zegt
@a20racer: hij pruttelt een beetje dat klopt. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Heb ik ook met mijn oude golfje. 55 pk en carburateur maar klinkt toch best leuk
hiostu zegt
Bedoel je te zeggen dat de speedster eigenlijk een hypercar is?
grasvreter zegt
Nu plaats je de Speedster dus hoger dan een supercar.
ar156sw zegt
@grasvreter: Alleen als je vindt dat een Aygo boven een brommer staat ;)
AbdelJabbar zegt
@ar156sw: diep filosofische dinges hiero
Dutchdriftking zegt
De cijfers geven goed weer hoe weinig er eigenlijk verkocht worden TOV van normale auto’s, en hoe bijzonder deze auto’s dan ook zijn.
outlook zegt
Ik begin een beetje supercar moe te worden onderhand…
sanderp zegt
@outlook: week is bijna over, heb er persoonlijk ook zo veel niet mee
sudbina zegt
@outlook: echt he. Ik wil verslagen over een Alfa 164. Ik wil lezen over een obscuur Innocenti model. Ik wil weten wat we kunnen kopen voor 3000,-. Ik wil een overzicht van de beste power-Ricers. Ik wil weten in hoeveel kleuren een Polo Harlekin is gemaakt. Ik wil weten waarom een Maserati BiTurbo zo brak maar toch zo gaaf is.
Maar al die supercars.. Ik heb er niet zoveel mee. Valt ook weinig boeiends over te vertellen naar mijn idee.
mashell zegt
@outlook: ik voel met je mee, al die supercars die ook Jan Driekeernodaal niet kan betalen zijn eigenlijk helemaal niet zo interessant.
vaakbenjetebang zegt
Raar is dat, ik heb hetzelfde – terwijl ik supercars wel degelijk gaaf vind. De techniek, de prestaties, de styling (of juist niet), allemaal geweldig. Maar sinds een aantal jaren boeit het me op de een of andere manier minder. Heb zelf het gevoel dat het komt doordat er ’te veel’ supercars zijn, ook in het straatbeeld – en dan ook nog eens op uiterst onbeschaafde wijze: zo veel mogelijk herrie makend rondjes toeren door een drukke binnenstad. Dat is naar mijn idee een beetje begonnen met overbetaalde voetballers en voltooid met de ‘vlogtokkieficatie’ van het fenomeen supercar. Doet niets af aan de auto’s, wel aan de perceptie van het wereldje er omheen. Niet dat ik die mensen hun auto misgun, want ze verdienen hem op eerlijke wijze, maar de mystiek die er ‘vroeger’ om supercars heen hing is daarmee wel definitief om zeep.
hotze zegt
Je omschtijft het prima. Ook van toepassing op de Mercedesjes en BMW’tjes met een plofuitlaat waar allerhande tuig mee van stoplicht naar stoplicht knalt.
Toch respect voor diegenen die een supercar rijden maar niet als beschreven stereotypen rondknallen.
Wat mij betreft zijn alle 911’s supercars, misschien op de cabrio na dan, dat is toch meer een boulevardcruiser. En eigenlijk heb ik met alle cabrio’s weinig. Te hoog ‘kijk-mij-eens-rijden’ gehalte.
michaelcorleone zegt
Blij om te zien dat AM toch er 7 wist te verkopen, Aston Martins zijn altijd welkom.
psycholander zegt
Handig als je het kan vergelijken met vorig jaar, nu weet je eigenlijk nog steeds niks, naja niet veel.
usbeetje zegt
Wat zegt dit? Dit gaat volgens mij om kentekenregistraties. Levertijd kan enorm zijn.
caprio zegt
Helemaal niet slecht voor Aston Martin, het wordt hoog tijd dat het aandeel wat omhoog gaat
mrB zegt
Tot en met mei zijn 4 maanden? Uhm… Overigens niet heel boeiend lijstje. Misschien zijn het er ook te weinig in NL en corona helpt waarschijnlijk ook niet mee.
mashell zegt
@mrb: ja, tot een met mei zijn vier maanden, onderdeel van de intelligente lock down is dat we die verloren maand ook zo snel mogelijk weer vergeten.
karaya zegt
God mag weten wat die Speedster er tussen moet. Gelukkig voelde de auteur zelf al nattigheid.
Ferrari verkoopt naar believen en de rest mag de kruimels oprapen. Van McLaren zijn we binnenkort gelukkig af.
Maar ik duim voor Aston Martin!
rutgerg zegt
Ik blijf het niet snappen dat een Audi R8 een supercar is en een Porsche 911 Turbo S niet…. afgezien van het feit dat t lastig te meten is omdat een 911 een 911 is in de registraties. Maar doe mij maar iedere dag een turbo s boven een R8
Stefje zegt
Niet zozeer verkocht als afgeleverd. Levertijd is vaak lang bij dit soort modellen.
maferick74 zegt
Je zal maar bij zo’n bedrijf werken, zit je bij kroymans, zie je in 4 maanden 11 verkopen langskomen, 8 uren zitten in de showroom, n beetje stoffen, mensen begroeten, denken oh heb je weer zo eentje die stoer praat en na 30 minuten weer naar buiten loopt, zal n werkdag langzaam voorbij gaan. Ja je werkt bij Ferrari, vraag me ook af of dat leuke klanten zijn. Ach ja t uitzicht is wel fijn.
maferick74 zegt
@maferick74: oh nee er zijn nog meer bedrijven die Ferrari’s verkopen, dus nog minder dan 11 auto’s
Joep zegt
Er is nog geen een keer een Nissan GT-R verkocht ?. Trouwens de Aston Martin Vantage en DB11 staan er niet tussen, dat vind ik toch echt wel supercars, net als de Polestar 1.