Busje komt zo. Enkele honderden.
De Nederlandse politie heeft een order van 300 nieuwe Sprinters geplaatst bij Mercedes. We wisten al dat de nieuwe Sprinter de oude ME-busjes gingen vervangen en nu liggen de cijfers op tafel.
Het gaat hier om een Sprinter 316 CDI met een zeventraps automaat. De eerste exemplaren zijn reeds in gebruik genomen. De auto’s sturen prettig en kunnen goed manoeuvreren, zegt Gerrit den Uyl, directeur van het Politie dienstencentrum. Dit is dan ook de reden waarom de busjes zijn aangeschaft.
De Sprinter biedt plaats aan maximaal acht agenten en zit vol met technische snufjes. Mercedes levert de Sprinters af aan VDL Bus in Venlo, waar de busjes worden omgebouwd voor de politie. Het Limburgse bedrijf is onderaannemer van Mercedes.
Voor VDL Bus is dit de grootste opdracht die ze ooit hebben uitgevoerd. Eind 2019 moeten alle Sprinters zijn omgebouwd. Naast de ombouw is het bedrijf ook de komende 10 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van de politieauto’s.
Design_Driven zegt
Hopen voor VDL dat ze niet al te hard roesten. Daar schort het nog wel eens aan bij MB busjes.
frankvandelaar zegt
@sketcher: Ik rij op dit moment regelmatig met een “nieuw” model Sprinter. Ondertussen al 2 ton op de teller en geen roestplek te vinden. Auto staat buiten geparkeerd.
Ford. Dat roest velen malen meer
e39540itouring zegt
@frankvandelaar: vooral de bussen met unilak roesten erg naar mijn idee. waarschijnlijk door de poreuze structuur van de lak. (Geen blanke laklaag)Heb zelf een Vito van eind 2013 en toen ook bewust gekozen voor metallic lak. Tot op heden nog geen roest bespeurd.
mrrallycross zegt
316… Krijgen de agenten die er in vervoerd gaan worden ook extra geld voor het bijsteppen om vooruit te komen?
meneer zegt
@mrrallycross: meer dan genoeg, drukt de kosten en ik denk zomaar dat ze niet gebruikt gaan worden voor wilde achtervolgingen
jeroen13 zegt
@mrrallycross: 163pk is op zich niet verkeerd in zo’n busje hoor
mashell zegt
@jeroen13: dat ze bij mercedes aan het goochelen zijn met getallen weten we maar hoe moet iemand begrijpen dat een 316 dan weer 163 pk’s heeft.
sanderz28 zegt
@mashell: even husselen met de getallen en je weet het aantal pk’s
autoblaag zegt
@mashell: Bij Mercedes betekent dit al tientallen jaren hetzelfde: 3-tons chassis met een motor van 16* (163) pk. Net zoals een 309 90 pk heeft en een 108 (Vito) 80 pk.
lekbak zegt
@mrrallycross: 3 tons chassis, 16X10 pk’s. Ongeveer uiteraard, maar dat is hoe ze bij mb werken.
dutchiehd zegt
@mrrallycross: mijn 316 heeft er maar 102..
cadrez zegt
@dutchiehd: Heb je even voor het verkeerde merk gekozen vriend… (*kijkt waar hij z’n profielfoto kan wijzigen*)
dorus69 zegt
@mrrallycross: wilde net zeggen ik rijdt voor m’n werk een 519CDI en dat wil tenminste vooruit!! ?
cadrez zegt
@mrrallycross: 163 pk is echt wel netjes voor een busje. Die 7 traps automaat is ook nog eens supercomfortabel. De keuze voor de 163 2.2 ipv de 3.0 V6 kan ook aan het betere laadvermogen voor de 2.2 liggen (lees: minder gewicht van het 2.2 blok)
terazino zegt
@cadrez: met 8 man erin niet meer vooruit te branden. Bijzondere keuze. Een van de weinige Mercedessen die niet of nauwelijks verbeterd is. Hondehok op wielen.
ziekegeest zegt
Enkele honderden.. u weten we nog steeds niet hoeveel het er zijn. Goed werk mannen!
ghost zegt
Welke ‘snelle’ auto’s zijn het geworden eigenlijk?
StijnB zegt
@ghost:
Sprinters…
denniss00 zegt
Een beste klus
Voor VDL Bus
Oh wacht… Sinterklaas is al afgelopen…
rallypower zegt
Vind die nieuwe busje een stuk minder uitstraling hebben dan de oude…
scottreeder zegt
@rallypowerr: Da’s ook de bedoeling. Bij die oude busjes dacht iedereen: “Hé, ME. Tijd om terrasjes om te ploegen”.
Bij de nieuwe busjes moet iedereen denken: “Hé, politie? Maar ze zien er zo schattig uit? Tijd om te knuffelen?”
rallypower zegt
@scottreeder: ik weet dat dat de gedachte is. Maar ik denk toch echt dat bijvoorbeeld hooligans zich echt niet druk maken om de kleur van de bus. Hee kijk daar komen de witte busjes aan laten we gezellig samen een biertje drinken….
laraki zegt
@scottreeder: Aaibaarheid van ME is het laatste waar men druk om moet maken. Kijk naar de Franse ME. Die dragen gewoon pantserachtige gevechtstenue. Intimideren is velen malen krachtiger.
misterdrogba zegt
Zo’n 4 cilinder is toch niet meer vooruit te branden na een hoop beveiliging plus nog eens 8 zwaar bepakte agenten..
cadrez zegt
@misterdrogba: jawel hoor: 8 x 95 = 760 . dan nog die ombouwing, kom je er net.
gove zegt
busje met 199 gram co2, lekker goed voorbeeld geven,
las op internet dat ze denken dat in 2020 euro 7 ingaat, dus kun je maar 1 jaar die bussen toelaten,
goeje planning enzo
kapitein187 zegt
@gove: Je denkt toch niet dat ze dan worden geparkeerd? De overheid gaat deze gewoon langer gebruiken hoor.
gove zegt
@kapitein187: Klopt maar als ze eind 2019 die auto’s omgebouwd hebben moeten ze nog geregistreerd worden, als (niks is zeker) per 2020 alleen nog maar euro 7 mag worden toegelaten mag je euro 6 niet meer op kenteken zetten.
Dit zelfde hebben we ook gehad tijdens de euro 5 – euro 6 wissel, waarbei je euro5 auto’s na een bepaalde datum niet meer mag toelaten.
JagID3Merc zegt
@gove: In Eindhoven lopen nog steeds euro 5 modellen van de band en die worden ook nog steeds in Europa verkocht.
spykerboy zegt
Reken maar dat vdl hier echt wel goed aan verdient!
lekbak zegt
@spykerboy: en terecht. Zoiets hoeft ook helemaal geen vrijwilligerswerk te zijn.
dieselkameel zegt
@lekbak: aan de overheid wordt genoeg verdiend door bedrijven en gelijk hebben ze.
spykerboy zegt
@lekbak: dat hoor je mij ook absoluut niet zeggen
stuko zegt
Mooi dat de ombouw in nederland gebeurd. En niet vanaf fabriek.
Dutchdriftking zegt
Maare, de oude vond ik wel wat robuster!
tstile zegt
De meest betrouwbare bus omruilen voor een minder betrouwbare….
Achja, ze hebben het in ieder geval wel lang uitgehouden met die oude. Maargoed, daarvoor moet je wel liefhebber zijn en ik kan me voorstellen dat ook agenten graag een comfortabele wagen willen voor het dagelijks werk.