Neem met ons een frisse duik in de geschiedenis.
De Formule 1-wagens behoren tot de snelste die we ooit hebben gezien. Je kon er dit seizoen je geld op zetten dat er een ronderecord zou vallen, met name tegen het einde van de wedstrijd. Sommige coureurs, zoals Max in Brazilië, kozen er zelfs voor om met enkele ronden te gaan nog even snel de pits in te duiken voor een fris setje, zodat ze de snelste tijd aan gort konden rijden.
Nu het seizoen voorbij is, heeft een enthousiaste volger van de F1 een uitvoerig onderzoek op Reddit geplaatst, waar hij de jaren vanaf 1974 tot heden met elkaar vergelijkt. Zoals bekend waren de wagens aanvankelijk tientallen seconden trager dan dat ze nu zijn. Onderweg komen we echter een aantal verrassingen tegen.
Zo is te zien dat er in de periode tussen 1974 en 1985 gigantische happen uit de rondetijden worden genomen. Zeker in de kwalificaties, waar de turbodruk stevig werd opgevoerd, waren de wagens in de kwalificaties bijna even snel als dat ze nu zijn! Dit zorgde er echter wel voor dat de wagens tijdens de races nogal wat trager waren. Tegen het einde van de jaren ’80 zat er ongeveer 6 seconden tussen de zaterdag- en zondagsessies. Tegenwoordig is het gat, volgens de grafiek, gemiddeld nog altijd zo groot.
Gekeken naar de kwalificatietijden wordt bevestigd waar al ruimschoots voor aanvang van het seizoen over gesproken werd: de auto’s zouden sneller dan ooit zijn. In vergelijking met 1974, waar de gemiddelde rondetijd precies 1:40 was, zitten we er nu dik 25 seconden onder.
Toch zijn het niet de snelste wagens ooit. Of nou ja, technisch gezien dan. De ronderecords gelden namelijk alleen voor tijden die in de loop van de wedstrijd zijn gezet, dus niet in de kwalificatie. Als we de grafiek erbij pakken, zien we dat de bolides tussen 2003 en 2005 behoorlijk wat vlotter waren. De ultieme kampioen is en blijven de wagens van 2004, en dan met name de F2004 van Michael Schumacher. Wanneer we de snelste wagens van 2017 vergelijken met de F2004, zien we dat er tijdens de race zo’n 2 seconden tussen de snelste ronden zitten.
Dit komt natuurlijk grotendeels door het feit dat de Formule 1 het tanken tijdens races al een tijdje niet meer toestaat. Verschillende instanties proberen met halfbakken oplossingen te komen, maar in een tijdperk waarin milieu en efficiëntie de voorkeur krijgen, lijkt het onwaarschijnlijk dat het nog terug zal keren. De impact van de verandering was overigens direct voelbaar. Vanaf 2010, het jaar dat de regel van kracht werd, is duidelijk een negatieve stijging te zien in de race pace. Pas nadat de nieuwe turbomotoren een beetje hun best begonnen te doen, zien we de lijn weer enigszins dalen.
whoppie zegt
Lekker boeiend, vroeger was er meer spektakel op de baan en dus was het veel leuker om te kijken. Dat de auto’s sneller zijn maakt wat mij betreft niets uit, liever meer sensatie op de baan en 10 seconden per rondje langzamer.
shadowbroker zegt
@whoppie: Voor spektakel moet je World rally X gaan kijken
whoppie zegt
@shadowbroker: Mee eens, echter zoals je zelf al suggereert heeft F1 de sensatie niet. Ik ben van mening dat de “koningsklasse” van de autosport elementen als actie, sensatie en spanning wel moet hebben en niet zoals hieronder wordt gezegd kansloos rondjes rijden achter elkaar aan. Daarom ben ik ook een groot voorstander van het terugbrengen van tankstops.
KEV9 zegt
@shadowbroker: of het veel spannender WTCC
skinnybmw zegt
@whoppie: de ‘saaie’ jaren met Schumi en Ferrari misschien vergeten? Of Senna bij McLaren? Vroeger was niet alles beter…
willeme zegt
@skinnybmw: Eens. Vroeger waren races soms ook erg slaapverwekkend om te zien. Monaco, Magny-cours, Spielberg, Hockenheim: bijna altijd keek je de start, viel je in slaap om wakker te worden van het volkslied van Schumacher. 2007, 2008 en 2009 vond ik het leukst, toen zat alles redelijk dicht bij elkaar, alhoewel er toen ook saaie races tussen zaten. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben (regen, ongeluk, safety car, pech o.i.d.) dat zo’n race ineens interessant wordt.
ozer1907 zegt
@willeme: je bleef in ieder geval wel wakker van de v12 of v10 geluid. Wat nu niet het geval is
chrisvis zegt
@skinnybmw: kan het niet beter verwoorden, sommige mensen schreeuwen dat drs een aanfluiting voor de sport is, maar ze zijn wel vergeten (of kijken net F1) dat deze regel er gekomen is omdat er zo weinig actie op de baan te zien was dat deze regel echt noodzakelijk was gewoon omdat er niet werd ingehaald op de baan(enkel tijdens de stops)
wijsneus zegt
@whoppie: Toen ik F1 begon te kijken was ik ongeveer 11. Dat was in 2003. Ook toen had je een heel legio aan saaie optochten zonder spektakel. Dat wij dan alleen hoogtepunten onthouden, zoals Brazilië 2003 ligt meer aan ons brein.
Dus wat dat betreft is er niet veel verandert. F1 is in principe gewoon saai om naar te kijken. Het is elk seizoen wachten op die paar spectaculaire uitschieters, zoals dit jaar in Baku.
toniominestrone zegt
@wijsneus: kijk eens op you tube naar F1 fragmenten uit de jaren’70, spectaculair en onvoorstelbaar en uiterst gevaarlijk, daarmee wil ik niet zeggen dat zit te wachten op dodelijke slachtoffers maar het bracht wel een extra spannende dimensie met zich mee, F1 coureurs waren in die tijd ware helden.
aarsgewei zegt
@toniominestrone: toen waren de verschillen nog groter tussen de top en ahterhoede teams. Het was echt niet beter, van 2015-2016 kan je ook een compilatie maken waarin het lijkt op het helemaal top was.
skinnybmw zegt
@toniominestrone: zo kan ik van elk jaar wel een paar fragmenten pikken die spannend zijn…er zijn altijd saaie seizoenen geweest, of het nu spectaculaire auto’s zijn of niet. Begin 2000 en daarna is er altijd commentaar geweest over de saaiheid van F1, zo ook begin jaren 90.
chrisvis zegt
@skinnybmw: ben zelf beginnen volgen vanaf 97 en dit beviel me ongelooflijk…Villeneuve(jaja Hollanders),Hakkinen en Schumacher maakte er elk seizoen een ware thriller van…
Arnoud zegt
Ik had eigenlijk verwacht dat de FW15C de snelste ooit zou zijn geweest. Staat toch algemeen bekend als de verst ontwikkelde F1 bolide aller tijden. Elektronisch geregelde vering/demping én wagenhoogte, tractiecontrole én ESP, en ware het niet al vóór introductie verboden: variomatic versnellingsbak.
hamerhaai zegt
Over die snelste rondetijd. Ik zag vanochtend bij de FormuleE dat ze daar ook punten voor geven, maar enkel als je in de top10 finisht. Lijkt me eerlijk, zodat je achterin zonder iets te verliezen niet enkel daarvoor kan gaan.
phdg zegt
@Original_Arnoud: ik denk dat je de moderne banden , aero en de circuits zelf ook er ook iets mee te maken hebben
fmgarcia zegt
@phdg: Ja misschien komt het ook omdat Hockenheim, Spa, Silverstone en Monza ongeveer 2 km langer waren dan nu?! Lekker makkelijk om gemiddeld 25 seconde sneller te gaan in 2017.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Overigens met meer rechte stukken, maar de vergelijking slaat gewoon nergens op. Denk dat eind jaren 80 de bolides sneller waren tussen de 100 en 250 kph.
Arnoud zegt
@phdg:
Ook dat! Zeker mee eens.
kingdante zegt
Blijft jammer dat spektakel is ingeruild voor gecalculeerd rondjes rijden.
rhellema zegt
@kingdante: wat ik nog meer jammer vind is dat de coureurs van toen echte kerels waren en heden ten dage het voor de knulletjes zeer belangrijk is of hun haar nog wel netjes zit voordat de camera op ze gericht wordt.
hamerhaai zegt
@rhellema: jij doelt op Lewis, maar bijna geen andere coureur gedraagt zich zo. En tuurlijk haal je even een hand door je haar nadat je een helm afzet met een camera op je neus.
schreute01 zegt
@rhellema: ja. Vroegâh was alles beter. Remember James Hunt.
porker zegt
@schreute01: vroeger, toen echte kerels tenniste nog afgefikt werden in hun auto, er een paar begrafenissen per seizoen waren ja dat waren nog eens tijden?
desjonnies zegt
@porker:
Nee, ik pleit voor een gender neutrale F1 en wagens met afstandbesturing, op deze manier kunnen de teams iedere keer een dummy (paspop) die sexloos maar wel gekleurd is en over een blauw en bruin oog beschikt, de pop heeft blond, bruin, zwartachtig rasta stijl haar met krullen en is uitgerust met een prothese, zodat we de gehandicapte mens niet vergeten.
Tamiya uit Japan is al uitvoerig aan het testen met een klassieke Jordan en een Benetton, waar ene Verstappen ooit mee heeft geraced.
shadowbroker zegt
@desjonnies: Waarom altijd maar weer dat gender topic erbij halen…?
rhellema zegt
@schreute01: inderdaad, James Hunt die de avond voor de race zich suf neukte, een fles whiskey leeg lurkte en tussendoor een pakje Marlboro weg pafte. Mooie tijden waren dat.
desjonnies zegt
@rhellema:
En wereldkampioen werd in Japan in 1977 omdat Lauda weigerde te rijden omdat het enorm hoosde.
Je mag Lauda daar tot op de dag van vandaag niet op aanspreken, zo’n spijt heeft hij ervan.
breakingpoint zegt
@desjonnies: zal het onthouden de volgende keer ik hem zie
niwi zegt
@desjonnies: Lauda was wereldkampioen in 1977… en Hunt in 1976. Maar dat was ook omdat Lauda nog niet 100% genezen was na zijn crash.
Arnoud zegt
@kingdante:
Ik ben het eigenlijk wel eens met conclusies van eerlijke studies die aantonen dat de Formule 1 juist erg geprofessionaliseerd is. Coureurs van tegenwoordig zijn eigenlijk top atleten waar ze in de jaren zeventig voornamelijk gentlemen racers en playboys waren. En daarmee is de competitie tussen coureurs deels verlegd van de racebaan naar de sportschool. De competitie tussen fabrikanten is verlegd van de racebaan naar de windtunnel en motorenlab.
Maar dit willen we niet zien omdat we allemaal nostalgisch aangelegd zijn.
sracert zegt
@original_arnoud: Wat een lulkoek zeg. Vroeger waren het kerels incl. lekkere wijven. Dat is tegenwoordig niet politiek correct dus moet er gezond getraind worden met een blikje redbull tijdens de triatlon….met papa of mama in de pits. Hoogst irritant dat je dit soort zijdelingse figuren incl. flut filmsterrejtes, etc, tijdens een actie op de baan eerst in beeld krijgt en je vervolgens op een herhaling moet wachten. Wat een AANFLUITING.
alcantara zegt
Waarom gaat het hier zo vaak over F1 en nooit over rally?
Het heeft toch niks met Max te maken hoop ik?
ikschrijfookoverautos zegt
@alcantara: Ik denk dat je iets op het spoor bent.
fmgarcia zegt
@alcantara: Ik ben het met je eens hoor! f1 f1 f1 hier! Maar wat kun je allemaal over rally vertellen? Ik snap wanneer je het WRC of WRX volgt je op de hoogte bent, maar je kunt weinig boeiends vertellen over een stage of spanning in een kampioenschap als je het zelf niet hebt gezien. Rally X daarentegen zeker wel! Het grootste probleem is denk ik dat je weinig “helden” hebt die continue in de media verschijnen zoals Max en Lewis bijv. Het bereik is zoveel lager en daarom schrijft men niet veel over rally op algemene sites als deze. Misschien in de toekomst, laten we het hopen want het is zo enorm knap.
ikschrijfookoverautos zegt
@fmgarcia: Dit is grotendeels waar. Daarnaast zijn er zoveel stages dat je onmogelijk alles kunt meepakken en iedereen het ook interessant gaat vinden. De spectaculaire dingen pakken we uiteraard mee, maar aangezien er in het WRC vaak één coureur dominanter is dan de rest, zijn de uitslagen ook niet bijzonder interessant. Ogier is nu al vier of vijf keer achter elkaar kampioen geworden…
autoriteit zegt
Als ze milieu en efficiëntie belangrijk vinden, dan zouden ze in mijn ogen het tanken tijdens pitstops juist weer moeten invoeren. Nu moet de auto volledig volgetankt zijn aan de race beginnen en is daardoor zwaarder dan wanneer je tussentijds mag tanken. Hoe zwaarder de auto, des te meer gebruikt de auto en dat is slecht voor het milieu.
Joerek zegt
@autoriteit: Nee, ze hebben ook een maximum aan brandstof dat ze mogen meenemen en daardoor wat zuiniger aan moeten. Daarnaast is het ook een veiligheidsregel.
gregorius zegt
@joerek: wat nou veiligheidsregel? 1 keer was het flink raak met de vlammen, en toen hadden ze bij Benneton met de installatie lopen klooien.
Zelfs toen laagvlieger Albers begon te rijden toen die slang er nog in hing, ging het allemaal prima.
iamthestig zegt
Ter verduidelijking, in het ‘onderzoek’ staat dat dit geschatte tijden zijn op basis van de echte resultaten. Dit is dus geen echte gemiddelde rondetijd (zou ook lastig zijn met alle circuits die zijn gekomen en gegaan)
lebeaunl zegt
Een ‘negatieve stijging’ is toch een daling van de race pace ;-)
ikschrijfookoverautos zegt
Klopt, maar omdat je de pace in de grafiek ziet stijgen, wilde ik even spelen met de taal ;)
sracert zegt
Wederom een (faal)poging om de huidige F1 populairder te doen lijken!. Vergeet het maar, vroeger waren de auto’s beesten net zoals de rijders en teams. De circuits zijn in de loop der jaren aangepast omdat men geen slachtoffers wilde zien, daar kunnen de commerciële tere zieltjes niet tegen. De echte race fans begrijpen dat vanaf dag 1. Eitje om met een voorgeprogrammeerde stofzuiger op fully auto rond de rijden op een aangepast circuit. Niet te vergelijken zonder comp. hulpmiddelen, echte circuits, 1000 PK + , dito geluid en incl handbak!.
sracert zegt
Ik hoor die flapdrol van een Mosley nog zeggen: Als je 2 auto’s ter beschikking stelt aan coureurs, de ene is 2 sec. sneller maar minder veilig dan de andere die veiliger is kiest bijna iedere coureur de snelste. Dus daar moeten ze tegen worden beschermd. Zoiets als je geen fijne ontlasting hebt kunnen wij beter uw billen afvegen want dat mag/kunt u niet zelf beslissen, zo onhygiënisch!.
750i zegt
Ik verlang terug naar de tijd waarin ik Keke Rosberg in de Formule 1 zag racen.
gezondverstand zegt
Het knapste van de F1 is de power die ze uit zo’n klein blok weten te halen.
Maar voor de sound beleving verlang ik nog steeds hunkerend terug naar de motoren zonder turbo met hun kabaal en oorverdovend gejank.
gregorius zegt
@joerek: wat nou veiligheidsregel? 1 keer was het flink raak met de vlammen, en toen hadden ze bij Benneton met de installatie lopen klooien.
Zelfs toen laagvlieger Albers begon te rijden toen die slang er nog in hing, ging het allemaal prima.