De Volkswagen-dochter kijkt in de glazen bol.
“Elektrisch is de toekomst”. Petrolheads wereldwijd mogen er dan niet blij mee zijn, maar het is nu eenmaal zo. Peter Mertens, de motorenbaas van Audi, heeft een boekje open gedaan over de elektrische toekomst van zijn merk. We kenden natuurlijk al de diverse plug-in hybrids en EV’s als de R8 e-tron. Daarnaast presenteerden de mannen uit Ingolstadt diverse elektrische concept cars.
Diezelfde concept cars zijn uiteraard een voorbode betreft de toekomst van het merk. Mertens geeft aan dat in 2025 een derde van alle verkochte Audi’s elektrisch of semi-elektrisch zal zijn. Zo zal van 2018 tot en met 2020 elk jaar een nieuw elektrisch productiemodel op de markt verschijnen.
Eerder verklapte Mertens al dat hij weinig toekomst ziet voor monsterblokken als de V10 en de W12. De V8 zou nog wel bestaansrecht hebben, maar de echte benzineslurpers in het gamma zijn simpelweg niet meer van deze tijd. Voor wat betreft die V8: er is nog steeds veel vraag naar de motor. Mertens verwacht dan ook dat de achtcilinder nog wel een poosje meedraait.
Als toegift legt Martens nog uit dat Audi en Volkswagen hard bezig zijn om een cultuurverandering teweeg te brengen bij de vele ingenieurs die bij het concern werken. Dit alles uiteraard om een herhaling van het miljarden kostende Dieselgate-schandaal te voorkomen. (via: ANE)
Foto: Audi Elaine Concept
gove zegt
hadden beter in de glazen bol kunnen kijken voordat ze de verkeerde motoren in de auto’s lepelde
moveyourmind zegt
“Mertens geeft aan dat in 2025 een derde van alle verkochte Audi’s elektrisch of semi-elektrisch zal zijn.”
Als ik in mijn glazen bol naar de plannen van de EU kijk is de enige conclusie dat ze dus zwaar achter lopen.
lincoln zegt
@moveyourmind:
De EU heeft nix te plannen ..
Handje ophouden ..
bakkes houden ..
en VAG volgen ..
In deze volgorde ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Je schudt ze ook zo uit de mouw hé, de waarheid is dat alles bepaald wordt door de drie grote R-en:
tRump
Rutte
Rabobank
Exact in deze volgorde.
Nu is het alleen nog wachten op het wijsvingertje van P. Omoek om ons terecht te wijzen of tot BFF te benoemen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Knap hoor! Toyota staat NU AL vrijwel op 10 miljoen…
stuko zegt
@svenska_aeroplan_ab: met een gemiddelde actieradius van 90km per tsja..
ik diesel nog even door in mijn sjoemelbak :-)
pomoek zegt
@svenska_aeroplan_ab: hybrides bedoel je? Dat is hooguit een tussenhuppeltje. Ze hebben de RAV4 EV afgelopen jaar definitief de nek omgedraaid.
justsomebody zegt
@svenska_aeroplan_ab: waar al aangetoond is dat die hybride troep schadelijker is voor het milieu als een diesel
Henkie86 zegt
Het nieuws dat de VAG tender voor een stabiele kobalt toevoer voor de komende vijf jaar door de leveranciers van deze nieuwe conflictgrondstof afgeschoten is, zullen we maar even over het hoofd zien. Wellicht dat deze info Herr Mertens nog niet bereikt had.
Grootschalige elektrificatie van het wagenpark voor 2030… Het zal mij benieuwen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Henkie86: yup. Straks krijgen we cobalt wars ipv oil wars…
pomoek zegt
@henkie86: Yup. Want er zijn nog nooit oorlogen om olie gevoerd.
Henkie86 zegt
@pomoek: Het punt is, de leveranciers van het goedje hebben VAG met een kluitje het riet in gestuurd met hun tender. Dit voornamelijk omdat afgelopen jaar alleen al de prijs van kobalt met 80% is toegenomen. Met andere woorden, VAG heeft geen zekerheid voor wat betreft de beschikbaarheid -en kosten- van kobalt voor de komende jaren. Die zekerheid hebben ze wel nodig, aangezien ze er 70 miljard Euro in willen pompen… Het feit dat kobalt bijna exclusief uit de DRC komt en het er daar niet geheel humaan aan toe gaat, is slechts een detail. Daar hebben we met zijn allen overigens ook al jaren schijt aan.
pomoek zegt
@henkie86: Je hebt een punt. Ik sta gecorrigeerd.
frederik zegt
Ze moesten eens weten wat ik allemaal van plan ben in 2025!
bartsmit zegt
Zelfs elektrisch zullen Audi’s nog olie verbruiken.
ramshoek zegt
Audi rekent op 30% geëlektrificeerde auto’s in 2025. Maar dan wel inclusief hybrids.
30% is dan iets ambitieuzer dan wat de markt gemiddeld verwacht: 25% in 2025. Dat zal dan ook wel incl. hybrids zijn.
Inclusief Hybrids. Maar wat zal dan het percentage zuivere elektromobielen in 2025 zijn? En wat in 2030?
Onze volprezen volksvertegenwoordiging wil vanaf 2030 geen enkele brandstof gestookte automobiel meer toelaten. Als ik bovenstaand artikel zo lees, dan is dat pas echt ambitieus.
Maar gelukkig zijn het politici. Die hebben het historisch recht om op uitspraken en beloftes terug te komen…