Bezitters van een elektrische auto rijden meer dan je denkt.
Rijden in een elektrische auto, das dan alleen voor rondjes om het huis. Want anders is de actieradius niet toereikend toch, toch? Misschien dat dit bij je opkomt, dan is het een grote verrassing om te horen dat EV-rijders in Nederland gemiddeld 126 kilometer per dag rijden. Dat blijkt uit een analyse van laadpaalfabrikant Easee.
Elektrische auto rijden
De laadpaalfabrikant voerde de analyse uit op basis van 3,3 miljoen laadsessies tussen 2022 en 2024. Tijdens de laadsessie wordt er gemiddeld 19,4 kWh verbruikt. Ook interessante data wat hier uit voortkomt is dat er twee piekmomenten in het laadgedrag waarneembaar zijn. in de ochtend tot de lunchuren (09:00-13:00), met een piek om 12:00 uur, maar ook in de avond tot nachturen (17:00-00:00), met een piek om 23:00 uur.
In de avond laden is het populairst, dan ziet de laadpaalfabrikant dat er met 42 procent het meeste stroom wordt verbruikt. Niet zo gek, dan zijn de mensen ook thuis van het werk en steken ze de laadkabel in de paal. Niet te lang blijven plakken, anders krijg je een kleefboete.
Daar zit dan ook de uitdaging voor het net. Als iedereen op hetzelfde moment z’n elektrische auto aan het laden is bestaat er de kans op overbelasting. In een ideale wereld laden elektrische auto’s netjes in een verdeling over de ochtend, middag en avond. Maar iedereen weet dat dit in de praktijk niet zo werkt. In het meest dramatische geval worden laadpalen uitgeschakeld.
Vooral in de wintermaanden december en januari ziet de laadpaalfabrikant pieken in het aantal laadsessies. Niet zo gek. Het zijn de koude maanden, met veel regen en het is donker buiten. Rijden in je elektrische auto doe je dan sneller in vergelijking met de zomermaanden.
De analyse werd uitgevoerd op basis van 3,3 miljoen anonieme laadsessies bij 18.880 Easee-laadpalen in Nederland tussen februari 2022 en juni 2024.
Lynkesoep zegt
Die piek na 23.00 uur: dan gaat het daltarief in.
petroldrinker zegt
We zijn en blijven (gierige)hollanders
mashell zegt
Hoe weet een laadpaal fabrikant hoeveel er gereden wordt?
Joris24 zegt
Ik kan weinig anders bedenken dan dat ze het gemiddelde verbruik gedeeld hebben door wat er in totaal afgenomen is. Google zegt mij “De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer.”. Wellicht hebben ze dus gewoon alle verkochte kWh’s gedeeld door 20 oid.
megaand zegt
Aantal KWh per laadsessie / gedeeld door gemiddeld verbruik = aantal km. Ze rekenen wel met een laag verbruik trouwens…
@autoblog, kunnen jullie ook de bron plaatsen?
janboel zegt
” Rijden in een elektrische auto, das dan alleen voor rondjes om het huis. Want anders is de actieradius niet toereikend toch, toch? ” mensen die dit nog denken zouden onder hun steen vandaan moeten kruipen.
petroldrinker zegt
@janboel onze ervaring is dat toch echt met onze EV hoor, vreselijk hoe slecht het rijberijk is en hoelang de laadtijden zijn
bevano zegt
Dus de GEMIDDELDE afstand per dag doorberekend naar een jaar is dan 46.000 km? Zou natuurlijk kunnen maar lijkt me sterk….
Hoe weten ze nou of iemand 13Kw/u of 25 Kw/u verbruikt maakt maar een klein verschilletje hoor. Natuurlijk gemiddelde waarde… dit is meer iets in de vorm van we krijgen allemaal €1000 belasting terug als/wanneer/indien…
Trojan zegt
Eens, verder zijn de gemeten laadsessies anoniem dus je hebt ook geen idee of het dezelfde auto is die weer ingeplugd wordt of losse (incidentele) bezoekers. Verder is dan ook niet zichtbaar of het om mensen gaat die alleen onderweg openbaar laden en verder thuis, etc. Waarschijnlijk niet eens of het een PHEV was of een EV? Allemaal factoren die het volgens mij compleet onmogelijk maken om ook maar enigszins nauwkeurig te roepen hoeveel EV’s gemiddeld rijden op basis van anonieme laadpaalstatistieken.
Dutchdriftking zegt
Stichting open deur denk ik? Elektrische auto’s rijden veelal zakelijk, en zakelijk leggen we vaak meer kilometers af dan privé. Dat er in de winter meer geladen wordt is niet gek. In de winter is het OV nog minder betrouwbaar, en is de fiets toch een minder prettig vervoermiddel, dus gaan we lekker met de auto.
rogerzz zegt
Hoe kun je verbruik nou omrekenen naar kilometers? Het aantal kWh zonder een kenteken of andere unieke key aan te hangen, dat zegt toch niets over het aantal kilometers wat ik per maand/jaar rijdt? Dat weet je pas bij zowel kWh in combinatie met de specifieke auto en specifieke aantal kilometers.
Totale kWh / aantal laadsessies = gemiddelde aantal kWh per laadsessie. Briljant rekenwerk so far wat ze hebben gedaan. Maar of dat is gereden door 10.000 EV’s of 300.000 EV’s is dus niet eens bekend. Goed artikel dit.