We zullen het alvast verklappen: we zijn ontzettend duurzaam bezig in Nederland.
Als de term duurzaamheid valt in een discussie over auto’s gaat het vaak over nieuwe auto’s. Elektrisch versus verbrandingsmotor, bla bla bla. Maar wat gebeurd er aan het eind van de linie met afgedankte auto’s? Dat heeft natuurlijk ook alles met duurzaamheid te maken.
De partij die zich daarmee bezig houdt is Auto Recycling Nederland, of kortweg ARN. Zij houden ook ieder jaar bij wat voor percentage van een auto er nu uiteindelijk gerecycled wordt. Zo ook in 2020. In het afgelopen jaar werd in Nederland maar liefst 98,3% van de auto hergebruikt. Het gaat daarbij om het percentage van het gewicht van de auto.
We zijn dus hartstikke goed bezig in Nederland. Toch is er sprake van een lichte daling. In 2017 lag dit percentage nog op 98,7% en in 2019 was dat 98,4%. Nogmaals: het is een lichte daling, dus dat is nog geen reden tot paniek. Als je benieuwd bent om hoeveel auto’s het ging: vorig jaar werden 225.804 auto’s genadeloos afgedankt. In 2019 waren dat er 234.384.
Aan deze recycling draag je als autokoper zelf een steentje bij via de zogenaamde recyclingbijdrage. Dat was vorig jaar €35, maar de bijdrage is nu verlaagd naar €30. Een bescheiden bedrag als je bedenkt dat je in 1995 nog 250 gulden moest aftikken. Reken dat maar eens om naar euro’s.
Om het toch nog even over elektrische auto’s te hebben: hoe zit het met het recyclen van accu’s? Ook daar heeft ARN cijfers van. Vorig jaar is er 121.020 kg aan lithium-ion accu’s ingezameld. 20,4% daarvan kreeg een tweede leven als bijvoorbeeld opslagaccu. De rest is netjes gerecycled.
Bron: ARN
Foto: Het stoffelijk overschot van een Audi R8, gespot door @hat1117
pomoek zegt
Was volgens mij ooit nog een item uit het tv programma de hoogste versnelling, met vergelijkbare cijfers. Niet zo bijzonder dus. Punt is natuurlijk wat je precies onder recycling verstaat. Plastic zal niet snel in andere hoogwaardige producten worden hergebruikt, hoogstens als verpakkingsmateriaal, of isolatie oid. Het idee dat autorecycling een instrument is om klimaatverandering tegen te gaan is gewoon niet waar.
sprankel zegt
Bron: zit zelf in de sector.
De cijfers van recyclage die men bij het publiek bekend maakt, simpel gezegd, wilt zeggen dat 98,8% correct aangeboden word in het containerpark, niet meer, niet minder.
Dat vervolgens meer dan de helft in de verbrandingsoven vliegt of specifiek voor Nederland waar nog massaal gestort word, dat zit niet in dat cijfer.
Auto’s hebben het voordeel van veel metaal te hebben waardoor ze zowel waarde hebben als vrij gemakkelijk te recycleren. Maar heel het interieur, het namaak leder (plastic), de elektronica printplaten, je mag hopen dat het ergens correct verbrand word en niet op de E-waste berg in Afrika beland of niet in China, sorry, tegenwoordig is het Turkije die al dat plastic waar wij geen weg mee weten met plezier overnemen van ons voor een prijsje. Uiteraard kan je daar een papiertje bij krijgen dat ze hun best gaan doen het te recycleren.
Dat daadwerkelijk 98,7% gerecycleerd word, sjah, als je dat wilt geloven, naar het schijnt is de aarde plat.
PS: voor Nederland, die PMD zak, die vliegt tegenwoordig ook meer integraal de verbrandingsoven in dan iets anders. Men gelooft daar in de fabel van nascheiding, mijn CEO verwoorde het anders, als je begint met een zak shit dan eindig je met shit.
supertjeduc zegt
Maar de tijd dat hele weides vol gereden werden met wrakken is voorbij
Was landschappelijk niet het mooiste plekje
deSjonnies zegt
Dat waren de meest fantastische plaatsen op aarde.
Die Afrikaanse zeeman wiens schip in het droogdok lag en hij lapte een sloop peugeot break op om in zijn thuisland een taxi brousse te beginnnen, hij vertelde me dat hij dank zij de pigot break nu rijk was !
De versnellingsbakken en difs uit Triumph 2500 saloons slopen voor de TR 6, de Autobianchi Abarth leegroven om de mijne tot Abarth om te dopen, de Hanomag F20 benzinebus die over een BMC 1800 motor bleek te beschikken die ook in een MGB zat, Renaultjes 4, Fiatjes 850, Citroen GSssen, en DSssen Dyanes voor 5 tientjes kopen om een half jaar mee te rijden, Dirrek de Datsun die ik voor vier tientjes kocht en vrolijk anderjalf jaar in heb doorgereden.
Auto sloperijen, het Walhalla voor iedere petrol head !
Johanneke zegt
Nu nog de aangehouden definitie van recyclen erbij en we weten of de cijfers daadwerkelijk knap zijn of geflateerd.
DeWitteCondor zegt
@Johanneke: kon het ook niet vinden toen ik op de link klikte maar lijkt erop dat het als een ander product (verpakkingsmateriaal, rubbergranulaat etc) wordt gerecycled. Niet om weer een auto van te maken.
Overigens valt het me niet tegen. Van de accu’s valt het me wel tegen. 80% kun je dus niet weer terug in een auto plempen. Die grondstoffen zijn toch ook niet oneindig voorradig?
Johanneke zegt
Nee 20% kreeg een 2e leven, zoals al die nissan leaf accu’s bij de JC arena. Maar de rest wordt allemaal gerecycled, grondstoffen teruggewonnen op 1 of andere manier.
DeWitteCondor zegt
@Johanneke: precies dat. Of stoppen ze die opslagaccu’s dus niet in auto’s?
Beetje beperkte berichtgeving als je het mij vraagt.