En de export pakken we natuurlijk ook meteen mee.
In deze eerste dagen van het jaar hebben we het druk met vooruitkijken, maar vooral ook met terugkijken. Bovag heeft vandaag weer nieuwe cijfertjes voor ons. Nu kunnen we ook kijken hoe het er vorig jaar aan toeging qua import en export van occasions.
Occasionverkoop
Hoeveel occasions er afgelopen jaar verkocht zijn in Nederland kon @jaapiyo zondag al melden. Dat waren er maar liefst 2.025.309, ruim 50.000 meer dan dan in 2019. Sterker nog: het waren er meer dan ooit. Het kwam namelijk nog niet eerder voor dat er meer dan 2 miljoen gebruikte auto’s werden aangeschaft in ons landje. De occasionboeren hadden dus weinig te klagen in 2020.
Eerste lockdown
Betekent dit ook dat er meer occasions geïmporteerd zijn? Neen. Het was een grillig jaar wat de importcijfers betreft, maar onder de streep werden er niet meer tweedehandsjes geïmporteerd dan vorig jaar. Dat is vooral te wijten aan de eerste lockdown, met als dieptepunt april.
Daling
Omdat occasions meer dan ooit in trek zijn werd er vanaf juni juist meer geïmporteerd dan vorig jaar. Dat was echter niet genoeg om de heftige dip van het voorjaar te compenseren. Uiteindelijk zijn er 216.688 gebruikte auto’s de grens overgekomen, een daling van 5% ten opzichte van 2019. Het jaar daarvoor was er overigens ook al sprake van een daling.
Diesels
De sterkste dalers waren – niet geheel verrassend – de tweedehands diesels. Die werden namelijk 37% minder geïmporteerd. Hybrides en elektrische auto’s werden daarentegen een stuk vaker binnengehaald. Deze categorie steeg namelijk met bijna 50%. Wat betreft de landen van herkomst is er weinig veranderd: de top drie bestaat nog steeds uit Duitsland, België en Spanje.
Export
Er zijn natuurlijk ook nog occasions die de grens in de andere richting overschreden zijn. Dat waren er 273.545. Ook dit was een daling ten opzichte van vorig jaar. In 2019 lag dit aantal namelijk 9% hoger. De daling van de export zat hem vooral in de benzineauto’s. De export van diesels en EV’s is namelijk wel gestegen.
Foto: Twee Capturs (die veel geïmporteerd zijn in 2020), gespot door @suzukibelona
Johanneke zegt
Vraagje eh, mijn wagen is in oktober 2019 naar nederland gehaald, maar per januari 2020 op mijn naam gezet. Telt ie dan mee voor 2020 of 2019? Want als ik een kentekencheck doe zie je:
Oktober: geregistreerd door bedrijf
November: apk
Januari: dit voertuig is geïmporteerd naar nederland, geregistreerd door een particulier.
mats106rallye zegt
@Johanneke: stond hij in oktober of januari op kenteken? Ik zou die datum gewoon pakken
ontploffer zegt
@Johanneke: datum eerste tenaamstelling nationaal. Dat is de datum waarop hij officieel op kenteken is gezet in Nederland. In uw geval dus 2019.
jippie zegt
Tja, dan nog een artikeltje met hoeveel auto’s er geëuthanaseerd zijn en dan weten we met hoeveel het wagenpark is toe-/afgenomen in 2020.
Turbo S zegt
Ik was er eentje van. Gehaald tijdens de eerste lockdown en geïmporteerd zonder fysieke rdw keuring. Ging lekker gemakkelijk. Enige nadeeltje was 6,5k aftikken bij de belastingdienst voor een 7 jaar oude auto.
Variomatic zegt
@mercedesbenze350cdi: da’s idd nog veel geld, was dat volgens bpm tabel, koerslijst of taxatie?
Turbo S zegt
@variomatic: geen idee, gewoon rest bpm.
Variomatic zegt
@mercedesbenze350cdi: je hebt drie mogelijkheden om de rest bpm te bepalen, als je alleen het aangifteformulier hebt gebruikt dan heb je waarschijnlijk de ‘tabel’ methode toegepast.. niet meer doen: via koerslijst of taxatie aangifte doen had fors verschil uitgemaakt en veel lagere rest bpm opgeleverd
Turbo S zegt
@variomatic: heb echt geen flauw idee. Een bedrijf heeft het toen alles voor me geregeld. Zowel met de rdw als met de belastingdienst. Dat kon je als particulier toen ook niet zelf doen. Dan had ik moeten wachten tot de rdw weer open ging voor bezoekers en een afspraak moeten maken. Oftewel achteraan een hele lange rij aansluiten omdat het vlak voordat ze weer open gingen was. Ik wil niet weten hoe lang ik dan nog had moeten wachten.
Variomatic zegt
@mercedesbenze350cdi: ah, ok, dan zal het taxatie zijn geweest dus goed.. dikke diesel dan, 6.5k rest bpm..?
Turbo S zegt
@variomatic: nee geen diesel. Panamera gts.
Turbo S zegt
@variomatic: maar ik wist ook niet dat er meerdere manieren zijn om de rest bpm te bepalen. Alleen dat van berekening van het jaar van eerste toelating of de berekening van het huidige jaar. Kun je via koerslijst of taxatie ook gewoon aanvragen?
Variomatic zegt
@mercedesbenze350cdi: ja, fiscus biedt alle drie als optie
rubend zegt
@variomatic: koerslijst of taxatie, gaat dat ook via autotelex.nl?
Variomatic zegt
@rubend: voor koerslijst gebruik ik altijd Xray, taxatie kan alleen via een taxateur, Bolsenbroek bijvoorbeeld.
rubend zegt
@variomatic: super, bedankt voor de info. Als ik over enkele jaren weer ga kijken dan kan ik op deze manier mogelijk goedkoper uit zijn!
EnthousiaST220 zegt
Deze zomer in duitsland mijn auto gekocht. Ik moet zeggen dat ik het een behoorlijk moeizaam proces vond. Ruim twee maanden moeten wachten op mijn afspraak bij het RDW waarin ik de auto dus niet kon gebruiken…
wesp zegt
gewoon rijden met het tijdelijke kenteken? ik importeerde vaker auto’s uit Duitsland en reed gewoon met het export kenteken rond… weliswaar in België maar boeien. In België is het heel simpel om een auto te importeren trouwens. In Nederland is het dus blijkbaar wat moeilijker. Hun probleem dan; gwn op Duits export kenteken blijven rijden. kunnen ze niets tegen doen, die honden van RDW
Variomatic zegt
@wesp: dat mag in NL hier max twee weken en dat moet je vooraf online melden bij de belastingdienst
vaakbenjetebang zegt
@wesp: Zozo, ferme taal. De RDW kan inderdaad niets doen, maar de Belastingdienst wel. En vraag maar eens aan een bijstandsmoeder of je in die molen terecht wilt komen…
rubend zegt
@wesp: Europese wetgeving heeft bepaald dat je als NL-er met een Duits exportkenteken in NL mag rijden. NL wetgeving (die niet correct is) zorgt er voor dat je staande gehouden (kan) word door de politie en geen meter verder mag rijden. Boetes e.d. kunnen volgen.
Variomatic zegt
@finn1996: dat kwam denk ik dan door achterstanden agv de eerste lockdown, meestal hoef je niet meer dan één of twee weken te wachten. Je kunt ook online kijken welk station in NL het eerst een plekje heeft, dat wisselt de hele dag..
EnthousiaST220 zegt
@variomatic: die bij mij in de buurt was ook de eerste waar ik terecht kon haha
griffendahl zegt
Twee auto’s gedaan deze zomer als particulier, beide reden binnen een week op NL kenteken, weet niet wat jij verkeerd gedaan hebt, maar 2 maanden is beslist niet nodig.
Variomatic zegt
Officiële merkimporteurs importeren tegenwoordig ook op grote schaal omdat de BPM nieuwe suto’s te duur maakt en iedereen jonge benzine occassions zoekt. Pon haalt vrachtwagens vol auto’s uit Spanje en Oost-Europa, allemaal jonge ex-huurauto’s met weinig km’s. In de advertentie of de showroom vervolgens netjes melden dat het een ex-huurauto betreft zoals in Duitsland gebruikelijk (en wettelijk verplicht) is doen ze alleen niet aan. Gelukkig registreert de RDW dit wel, pas wanneer je zo’n gratis Carfax rapportje op Autotrack opent bij een van de vele Polo’s die Pon via haar dealers aanbiedt wordt duidelijk wat het land van herkomst is en dat het een ex-huurauto betreft..
raoufff zegt
@variomatic: dus eigenlijk koop je dan gewoon een afgelikte boterham?
Variomatic zegt
@raoufff: nee, verder onberispelijke auto’s, vaak nog geen jaar oud, maar je hoort dat gewoon te melden vind ik. Als de prijs er op is aangepast is ex-huur geen issue vind ik..
renskuhh zegt
@variomatic: Best veel merkdealers doen dit tegenwoordig, veel premium merken ook ( niet persee ex-huur auto’s maarja)
chrisvis zegt
@renskuhh: zo hebben wij onze Mercedes ook op de kop getikt. 14000km, net geen jaar oud en 15000€ goedkoper dan de factuurprijs. Vroeger altijd nieuwe wagens gekocht maar de moment je ermee de dealer buitenrijd ben je al o
chrisvis zegt
@chrisvis: …een hoop geld kwijt moest er nog bij. Een edit knop zou een gerief zijn
vpowert zegt
Waarom is Spanje zo’n populair land om vanuit te importeren? Zijn de auto’s daar goedkoper dan in andere Europese landen? Iemand ervaring met een auto uit Spanje?
renskuhh zegt
@vpowert: vakantieland, vaak ex huur. Jonge auto’s die niet veel hebben gelopen en goedkoop opgekocht kunnen worden omdat ze in grote aantallen worden aangeboden (maarja als dat niet gemeld word tegen de tijd dat ze in Nederland aankomen tja)
Stijnson zegt
@renskuhh: auto van mijn ouders is via de merkdealer direct ingekocht bij Hertz in Spanje. Ze gaven dat gewoon aan en deden er niet moeilijk over
renskuhh zegt
@stijnson: dealers zullen daar vaker wat transparanter over zijn. Er zijn helaas genoeg bedrijven die minder transparantie tonen
EnthousiaST220 zegt
@vpowert: naast de al genoemde dingen is het voor wat oudere autos ook gunstig omdat ze in spanje relatief weinig in de regen staan en er nooit gestrooid word