Maandag maakte een Nederlandse stichting bekend Tesla keihard aan te willen pakken, zoveel Nederlanders hebben zich er inmiddels aangemeld.
Achterbumpers die wegvliegen, deurgrepen die niet meer naar buiten komen, elektromotoren die binnen een paar jaar meermaals vervangen moeten worden. Tesla heeft binnen korte tijd flink weten te groeien, maar die groei gaat niet zonder groeipijntjes. Ook in Nederland zijn er de nodige klachten om de elektrische auto’s, daarom kondigde een stichting eerder deze week aan om het autobedrijf eens goed aan te pakken. Woordvoerder Sieger Suurbier van de stichting – Tesla Claim – was vandaag bij de BNR Nationale Autoshow om uit te leggen wat ze nou precies willen van Tesla en hoeveel aanmeldingen ze inmiddels hebben.
Om te beginnen met het eerste: wat wil Tesla Claim nou van Tesla? Willen ze geld zien of een nieuwe auto, of wat? Nou, het schijnt dat ze dat zelf ook niet helemaal weten. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar dat is logisch uit te leggen. Ze zijn namelijk pas sinds deze week op zoek naar andere benadeelde klanten. Nu zijn ze aan het inventariseren wat al de klachten van die klanten zijn, waarna ze pas kunnen bepalen wat ze willen doen.
“Je moet je altijd afvragen wat redelijk is om te vorderen”, zegt Suurbier. “Je kan niet zomaar zeggen dat je heel veel geld wil. Maar als je zegt dat de motor of de achteras keer op keer stuk gaan, dan zou je misschien wel kunnen vragen om de overeenkomst te ontbinden, of een geldbedrag te vorderen. Maar dat weten we pas als we de klachten hebben gebundeld.”
Sinds het starten van Tesla Claim heeft de stichting nu 119 Nederlanders gevonden die mee willen doen. En uit die klanten blijkt dat het volgens Suurbier ‘veel bonter’ kan dan hij zelf had verwacht. Zo spreekt hij over een klant die een Tesla Model S 90D kocht. Destijds betekende het cijfer achter de S, hoe groot je accupakket was. Dus iemand die een 90D kocht, verwachtte een accupakket van 90 kWh. Kennelijk bleek dat toch een stuk minder te zijn. “Volgens een nameting zat er maar een 78 kWh-accu in”, zegt Suurbier.
Andere voorbeelden zijn kapotte aandrijfassen, deurhendels die niet meer naar buiten gaan, abrupt remmen op de snelweg door de Autopilot, ga zo maar door. Daarbij gaat het niet alleen om de ‘oudere’ auto’s als de Model S en Model X, ook Model 3-klanten hebben zich bij de stichting gemeld. Een deel van de klachten gaat daarnaast over de actieradius van de Tesla’s. Die zou ’tot vijftig procent minder zijn’ dan waar de autofabrikant mee adverteert. Het is echter maar de vraag in hoeverre Tesla Claim hiermee naar de rechter kan stappen; Tesla adverteert immers met door de overheid geteste WLTP-cijfers.
Suurbier verwacht binnen drie maanden met de rechtszaak tegen Tesla te kunnen starten, afhankelijk van hoeveel klanten zich bij de stichting melden. De stichting krijgt 35 procent van het mogelijke compensatiebedrag. Mocht Tesla winnen, dan moeten de deelnemers 500 euro per deelnemer betalen.
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Niels van Roij spreekt over zijn Silver Spectre Shooting Brake. En Meindert rijdt in de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate.
padoempats zegt
“De stichting krijgt 35 procent van het mogelijke compensatiebedrag. Mocht Tesla winnen, dan moeten de deelnemers 500 euro per deelnemer betalen.”
Schitterend, de stichting wint altijd!
crepito zegt
@padoempats: Toen ik dat las wist ik genoeg. Kansloos ook dat range argument
Dutchdriftking zegt
@padoempats: Het klinkt als een ouderwets Amerikaanse massaclaim. Helemaal met die 35% regeling.
mashell zegt
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als Tesla nadat ze de zaak gewonnen hebben (dat lijkt me voor de hand liggend) de stichting aanklaagt voor veroorzaakte reputatie schade en precies 500 * het aantal klagers eist.
mp014 zegt
@padoempats: inderdaad er gaat hier maar 1 echte echte winnaar zijn! Dhr Suurbier ??
dwfc zegt
Als je een ietwat gerenommeerd advocatenkantoor aanspreekt betaal je al vlug 4 a 500 € per uur excl. Btw.
Voor een intakegesprek en het openen van een dossier ben je snel 500 € kwijt.
Mijn inziens is de insteek van 500 € per deelnemer echt niet zoveel voor een onbeperkte dekking van de rechtsbijstand totdat de uitspraak is bekomen.
De winstpremie van 35 % op de uitgesproken schadevergoeding is helaas niet voor de heer Suurbier, het grootste deel van de winstpremie gaat naar het advocatenkantoor. Dit ter compensatie van het niet plafonneren van de hoogte van de rechtsbijstand. Een advocatenkantoor zal ook zijn kansen inschatten.
Ik ben niet op de hoogte van de overeenkomst tussen dhr. Suurbier zijn vereniging en het advocatenkantoor, maar een vergoeding voor de initiatiefnemer van 5 % lijkt me zeer aanvaardbaar.
Ik zou als gedupeerde geen probleem maken daar deze persoon initiatief neemt en veel tijd zal doorbrengen met zijn leden en advocaten.
Een gezamenlijke klacht van bv 200 mensen met gelijkaardige structurele problemen lijkt me juridisch zwaarder wegen dan een alleenstaande claim.
noodlesoup zegt
@padoempats: Dit soort stichtingen gaan niet om klantbelang, maar om geld. Sommigen maken het berg bont. Zo was er een stichting tegen woekerpolissen die doodleuk zelf op de pc hooftstraat bivakkeerde.. Mensen moesten ook behoorlijke percentages afdragen en vooraf een soort inschrijfgeld betalen.
grasvreter zegt
Haha die actieradius wat een onzin. Als je goed anticipeert en niet de hele tijd 140 rijdt of telkens remt en weer optrekt is het opgegeven verbruik gewoon te halen. Bij iedere auto. Geen enkele fabrikant gaat zeggen: we hebben een petje met 6 redbull achter de kiezen en een minderwaardigheidscomplex in onze nieuwe crossover gezet, het te verwachten verbruik is 1 op 8.
Voor de rest, gebreken horen opgelost te worden, dus ik wens ze succes en hoop dat benadeelde klanten geholpen gaan worden.
okdoei zegt
@grasvreter: Iedere auto?! Mijn auto zou een gecombineerd verbruik van 1:17 moeten hebben.
Ik rijd voornamelijk per rit minimaal 50km, veelal op de snelweg of achteraf 80 wegen.
Rijd max 110, bandenspanning is goed en auto is goed onderhouden.
Verbruik is amper 1:13 en dan ben ik flink aan t opletten.
Ot92 zegt
@okdoei Wat voor auto/motor betreft het?
okdoei zegt
@Ot92: Alfa Romeo Giulietta 1.4 170 pk variant. Maar dat doet er niet toe.
De stelling is ‘iedere auto’.
Als er 1 auto dit dan al niet haalt, dan klopt die stelling dus al niet.
Maar ik zal vast niet de enige zijn.
chrisvis zegt
@okdoei: net wat ik ook dacht. Heb in al die jaren dat ik ondertussen met de wagen rijd nog nooit het opgegeven verbruik van de fabrikant kunnen halen. De enige die in de buurt kwam was de Peugeot 207 1.6hdi van mijn vrouw die schol geen half litertje maar al de andere wagens scheelt minstens een litertje. Ligt ook niet aan de rijstijl want als de vrouw er een week mee rijdt komen we op nog meer verbruik uit
grasvreter zegt
Ik heb opgegeven verbruik gehaald met: (auto’s die ik ‘langere tijd’ gereden heb, minimaal een paar duizend kilometer)
2005 Mitsubishi Space Star 1.6
2002 Mitsubishi Space Wagon 2.0
1993 Mitsubishi Galant Sedan 1.8
1998 Mitsubishi Galant Wagon 2.0
2016 Toyota Aygo
2015 Lexus CT200H
2010 Ford Ka
2017 Volkswagen Golf 1.0
2010 Renault Megane Wagon 1.5 dci
Auto’s waar ik ‘langere’ tijd in heb gereden en het opgegeven verbruik niet heb gehaald:
2019 Audi E-tron (want ik gaf veel te veel ‘gas’)
Anticiperen is alles. Plus ik woon niet in de randstad. Dat helpt.
pcooperworks zegt
@chrisvis: schol, prachtig zeker in combinatie met jou naam :)
bpc zegt
Bij oudere autos merk ik vaak het omgekeerde, daar valt de fabrieksopgaven vaak redelijk simpel te behalen, die jaren 90 stadsgebakjes halen vaak verbruikscijfers waar een prius een beetje jaloers op is, terwijl volgens fabrieksopgavens niet opvallend zuinig zijn.
okdoei zegt
@bpc: die ervaring heb ik ook. Bij m’n andere auto (MX5 uit 2002) is het opgegeven verbruik 1:11,2 en rij ik makkelijk 1:12.
En ik rijd hiermee een heel stuk sportiever dan mijn Giulietta.
SvenskaAeroplanAB zegt
@okdoei: Je moet je ook niet vergissen in de eerlijkheid van Japanners… Die nieuwe UX Electric bijvoorbeeld: Lexus geeft aan ‘range is 300’. Blijkt 320 te zijn, en in de praktijk 280 ongeveer. Tesla 3 Long Range geeft aan ‘465 range’, is in de praktijk 350. Het is eigenlijk te schofterig voor woorden…
Rover 75 preproductie zegt
Nou het verschilt per merk. De duitsertjes liegen natuurlijk. Maar met m’n Rover 75 V6 automaat haal ik gewoon beter dan het opgegeven verbruik. 1op10 / 1op11. Iedere keer opnieuw. Okee, Rover zelf gaf gezuip op van 1 op 6 in de stad en 1 op 9 gecombineerd op dus is ook niet heel moeilijk. Maar ook m’n 2 vorige Rovers 416 tourer reden structureel 1 op 13,7 en dat is letterlijk exact wat Rover op gaf. Het is net als met vermogen. Het ene land liegt daarover en het andere land houdt de verwachtingen laag.
sprankel zegt
Probleem is dat het verbruik totaal anders werkt dan bij een klassieke wagen echter dat heeft de doorsnee burger totaal niet door. Een verbrandingsmotor zet 75% van zijn brandstof om in warmte maar een elektrische heeft dat niet. Daarom kan je bij alle elektrische/hybride wagens de auto voorverwarmen via een app terwijl hij nog aan de laadpaal staat. Tevens hebben ze allemaal zetelverwarming, klassiek kost je dat verbruik terwijl de gewone verwarming ‘gratis’ is maar elektrisch is het veel efficiënter die zetel warm te stoken dan de verwarming heel hoog te zetten, omgekeerd dus. Als je echter niet voorverwarmt en je zet de kachel op 25 graden in de winter, ja dan ben je 50% actieradius kwijt.
Daarnaast moet je zacht en langdurig remmen waarbij je enkel de energierecuperatie activeert maar niet de remschijven inclusief als je van de berg naar beneden komt, doe dat met enkel remschijven en tegen dat je beneden bent heb je geen remmen meer. De rijtechniek is dus ook anders.
Verbrandingsmotor verbruikt het minste op een snelweg moet je anders gaan zien, het verlies van een verbrandingsmotor is het minst op een snelweg maar elektrisch heb je geen verlies dus is het hoe meer luchtweerstand hoe meer verbruik wat wil zeggen dat je in stad minder gaat verbruiken dan op een snelweg, ook omgekeerd van wat men gewoon is.
jeroenm83 zegt
“De rijtechniek is anders”
Dus jij bent die bestuurder die dus al 300 meter voor een rotonde begint te ‘remmen’ (remlampen, maar geen aanspraak op je remmen maken) terwijl je een treintje auto’s achter je hebt. Dat treintje kreeg je omdat je zo zuinig mogelijk probeerde op te trekken bij het vorige verkeerslicht waar je -dus geheel onterecht- vooraan stond.
Ja, ik ben die autorijder die een beetje vlot wil rijden, en een beetje door wil rijden. En de verantwoordelijkheid neemt als ie vooraan staat.
Verhuis alsjeblieft. Eet je vegaburger daar maar bij LED licht met Gretha.
mglopez zegt
Dus jij bent de bestuurder die telkens onnodig moet remmen en/of stilstaan omdat anticiperen en efficiënt rijden onverantwoordelijk en hinderlijk zou zijn?
Wanneer ik een situatie zie waarvan ik weet dat ik daarvoor moet gaan remmen zal ik altijd tijdig m’n gaspedaal loslaten en wat ruimte laten vallen tussen mij en mijn voorligger, dezelfde voorligger die plots kort stilstaat voor de situatie omdat hij/zij perse tot het laatste moment moet doorrijden alvorens te remmen. Ik heb ondertussen ruim te tijd om de situatie zo in te schatten dat ik daar aankom wanneer de boel weer aan het rijden is en ik dus niet hoef te stoppen, ik zit dus ook weer achter diezelfde voorligger die door zijn ‘verantwoordelijkheid’ flink meer verbruikt en niks sneller is. Anticiperen kun je leren en efficiënt en vlot rijden is prima te combineren.
Tuurlijk ontkom je er niet altijd aan om af en toe te moeten stoppen maar het is gewoon een feit dat het in de meeste gevallen niet nodig is als je jezelf de tijd en ruimte gunt.
Ps, remlichten van een EV zal je over het algemeen minder vaak zien branden dan bij een brandstofauto, dit omdat bij een EV de remlichten pas gaan branden bij een wettelijk vastgelegde vertraging (je remt vooral af op de motor en niet met je rempedaal) en bij een brandstofauto wanneer je je rempedaal gebruikt, en dat doe je al relatief snel.
grasvreter zegt
Mooiste wat ik vind aan mij rijstijl: kom je met 80 op een rotonde af, schakel ik terug naar zijn 4 en laat uitlopen. Ondertussen komt iemand anders achterop mij drukken van wat doe jij nu. Dan is de rotonde daar, en schiet ik er door goed te sturen, en het feit dat ik geen lompe SUV oh foutje crossover rij er met 50 overheen. Moment dat ik van de rotonde af kom lig ik tientallen meters voor op de achterligger, plus ik heb meer snelheid. En ik heb niet geremd. En ik heb minder brandstof verbrand. En zo haal je met gemak de fabrieksopgave.
b088y zegt
Ben het wel met je eens. Verbruik wat word opgegeven is echt wel haalbaar onder normale omstandigheden (dus niet in de winter en vol beladen als je op vakantie gaat, of een tank met 35 supermarktritjes).
Gemiddeld praktijk gebruik ligt logisch wat hoger.
Wat persoonlijke ervaringen :
Audi A4 TFSI 35 (2.0/4-cilinder) 2020, 13xxx km
fabriek: 17,6
praktijk:16,7 (door corona veel korte afstanden)
Audi A1 TFSI Ultra (1.0/3-cilinder) 2017 32xxx km
Fabriek: 23.8
Praktijk: 20.2
BMW F20 116EDE pre facelift (1.6/4-cilinder) 2013 160xxx
Fabriek: 22.7
Praktijk: 20.8
BMW F20 116EDE facelift (1.5/3-cilinder) 2016 178xxx
Fabriek: 29,4
Praktijk: 22.1
BMW Z4 E85 (2.2/6-cilinder) 2006 3xxx (nog weinig KM gereden, voornamelijk touren en wat lange ritten)
Fabriek: 11.4
praktijk: 12.5
Alleen bij de BMW F20 facelift kwam ik niet aan fabrieks opgave, hooguit 1 op 25.5 op gecombineerde rit.
Rick-dos zegt
Ik ga me ook aanmelden. Het is gebleken dat sommige Nederlanders niet meer normaal kunnen functioneren als ze de naam Tesla of Musk horen. Willen ze je doen geloven dat Musk de tweede jezus is en Tesla’s onverwoestbaar zijn. En als er dan iets is met een tesla, zoals een bumper die er afvliegt of door een buitje de verf van de auto verdwijnt, en Tesla repareert dit dan noemen ze dat “service”. Zo hoeven ze niet te erkennen dat de kwaliteit uitermate teleurstellend is.
Ik eis niet een heel groot bedrag. Met een bedrag van rond de 100 miljoen wil ik dit Tesla en Musk wel vergeven.
arta zegt
De stichting gaat geld verdienen en de gedupeerden gaan er weinig mee opschieten
kenner zegt
@arta: zoals de staatsloterij claim. Haha die reed lekker in een Lambo daarna
moveyourmind zegt
Zo makkelijk komt die stichting van Sieger Suurbier hier niet mee weg…
Ik ben Siemen Suukerbiet van de stichting Teslaclaim-claim, waar toekomstig gedupeerden van de stichting Teslaclaim zich nu al aan kunnen melden.
Ik doe dit geheel belangeloos tegen een kleine onkostenvergoeding van 200% van het compensatiebedrag als wij winnen, en mocht de uitkomst onverhoopt anders uitvallen kost het maar 1000 Euro als een kleine bijdrage in de onkosten.
kevertje zegt
Een beetje vreemd, toch allemaal. Een boel mensen die toch een beetje naïef als ‘early adopter’ in iets geloven dat er niet helemaal is – daarna na de rechter stappen omdat hun avantgardistische speeltje niet voldoet. Ik neem aan dat geen van hen nog ooit een Tesla koopt met zo’n tegenvaller en dat weet de tegenpartij ook natuurlijk. Dus liever de relatie laten verrotten dan veel geld aan een oplossing te spenderen. Het is niet alleen Tesla die dat principe hanteert hoor. Ik heb het helaas in persoon met andere automerken ook 3x meegemaakt.
pramm zegt
Volgens mij zijn dit juist niet de early adopters.
arta zegt
De stichting gaat geld verdienen en de gedupeerden gaan er weinig mee opschieten vrees ik.
mpgc zegt
@arta: yep, eerst moeten de klagende Tesla klanten lid worden van de stichting (lidmaatschaps geld) en als er dan uiteindelijk uberhaupt een schadeuitkering uit komt moeten ze daar nog 35% van afdragen. Dit kantoor is ook geen advocatenkantoor dus als er geen schikking kan worden bereikt, moet men een echte advocaat inhuren. Ik heb een donkerbruin vermoeden wie daar voor op gaat draaien ?
crepito zegt
35% voor de stichting? Die hebben er dus flink belang bij om de klachten een beetje aan te pappen. (Dat range-argument, wat kansloos). Die “nameting”, wat is dat? Nettocapaciteit na degradatie? Dat is normaal..
Deurhendels heb ik ook 2x gehad. Toen kosteloos gerepareerd, gelukkig in de tijd dat de service uitzonderlijk goed was.
In het EV forum zie ik nu handenvol Polestar 2’s weg getakeld worden. Ook stoppen er meerdere ID.3’s met softwareproblemen. Daar wordt niet over geschreven.. Dus als iemand nog zin heeft om een stichting op te richten… Mercedessen hiervoor gingen net zo vaak stuk. Peugeot stadsauto ernaast, wat kansloos. Elk klopje/elektronica en de uitlaat etc etc alles ging stuk.
goodvibrations zegt
Interessant maar niet persé een bewijs dat Tesla super slecht is oid. Heb geen flauw idee of Tesla het bonter maakt dan VW.. Ben overigens wel benieuwd hoe ze dit in de VS zelf doen.. Stoor me er namelijk nogal aan dat diverse fabrikanten o.a. VW slechte garanties bieden in Europa.. Bijv. Op de DSG bak en in de VS dit allemaal vergoeden…
Tesla verdenk ik er ook wel een beetje van een “optimum” te kiezen en “berekenend” te werk te gaan.. Ipv gewoon goede service te bieden.. Maar ze zijn hierin zeker niet de enige..
Voor perfecte service èn kwiteit moet je bij Lexus zijn.. Maar vraag me af of dat zich voor hen uitbetaalt..
mashell zegt
@goodvibrations: in de VS is er nogal een claim cultuur: “mijn koffie was te heet, rechter maak me multimiljonair”. In Europa denken we “doe niet zo gek”. Dat maakt het sommetje dat de importeurs maken heel anders. En ook het bedrag dat ze voor garanties reserveren. Komt nog bij dat ze in de VS veel met de dikste motoren rijden waardoor problemen vaak meer voorkomen of ernstiger uitwerkingen hebben.
flutterby zegt
Nog beter als slapend rijk worden is zeurend rijk worden. Die klachten over de range maken het helemaal af. Tesla moet net als elke andere fabrikant verplicht de Europese maatstaaf gebruiken bij élke communicatie naar Europeanen. Betere kans heb je dan bij aanklagen van de RDW die deze voor Tesla uitvoert.
pcooperworks zegt
Geniet lekker van de lage bijtelling en ga niet zitten zeuren.
j05b zegt
Ik heb ook altijd maar 60% van de beloofde range.
Als mijn vriendin rijd is het ca 90%.
SpiderIV zegt
ik begrijp dat jij uit milieutechnische overtuiging zo’n Amerikaanse EV rijdt ………………….
ghost zegt
Het zijn ook gewoon niet zulke boeiende auto’s maar gebrek aan beter, veel voordelen, en fancy, dus iedereen wil er 1. Daarna klagen, wellicht onterecht of niet, maar wel typisch Nederlands?
robin78 zegt
Geweldig de reacties van de fanboys. Maar het is toch wel bekend (uit verschillende onderzoeken) dat Tesla bijna de slechtst gebouwde auto’s zijn die nu te koop zijn. Wel grappig dat nu mensen een claim gaan neerleggen voor een auto die grotendeels door subsidie is betaald. Weet trouwens iemand een in USA geproduceerd product die bekend staat om zijn degelijkheid? Precies… Goeie verkopers die Yankees maar een degelijk product kunnen ze niet maken.
mcshine zegt
@robin78: zeg dat even tegen mijn eigen auto, ik heb 0 problemen met mijn Model 3, dat was bij mijn vorige Renault en Volkswagen wel anders.
erikabarth zegt
@mcshine dat roepen alle fanboys van hun favo merkje, alles maar doodzwijgen.
Gelukkig weet men wel beter.
https://thenextweb.com/shift/2020/06/25/study-tesla-likely-us-worst-carmaker-reliability-build-quality-paint-battery/
sanderz28 zegt
Ik sprak van de week een ex werknemer van een Tesla center. Zijn record was een klant met 51! Klachten over z’n Tesla.
superfunky zegt
Oeps, breaking news:
Tesla recalls nearly 50,000 Model S and X cars in China over faulty suspension
jorden zegt
Hoeveel klachten kwamen binnen over de bijtelling?
Iets met een dubbeltje en de 1e rang. Tesla gaat af als een raket, kinderziektes hier en daar horen er gewoon bij.
adje070 zegt
Allemaal hocus pocus hoor voor mij …. na premium merken gereden te hebben met zeer vreemde foutmeldingen ( ook nepmeldingen ) kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat bv mn huidige Megane Coupe type 3 / en mn Opeltje ervoor niet 1 van die problemen vertoonden die ik wel meemaakte in de bmw s en mercedessen en niet staat dan voor nul.
Dus dat zo n tesla niet perfect is kijk ik niet van op ( amerikaanse shit he )
Als je geld hebt voor zo n elektra toy dan kun je vast wel leven met wat tegenslag ( t is wel snel maar mooi ? Hm….misschien dat grote scherm erin )
Ach ja ik ben ook maar adje he en gek op sfeer.
Ik zit droog in mn franse gebakje en trek ook nog volle zalen voor een paar duzend euri s .
Boys ik vond t weer leuk om te lezen he over die zielloze plastic yank ??
En hopelijk winnen jullie deze kwestie / zaak.
Groetjes van Adje he !!
room850 zegt
Waar veel mensen over klagen is dat onderdelen gewoon heel lang duren voordat ze binnen zijn. Ik zit in de ruitenbranche en voor een model 3 bijvoorbeeld is er heel veel backorder. Ook achterramen van de model 3 en S gaan stuk zonder schade buitenaf. Verwarmingaansluitingen die doorbranden en dus ruitbreuk veroorzaken.
Baroen zegt
Bumpers die loslaten, motoren die vervangen moeten worden, deuren die niet meer openen, iets met de achteras? Ik lees deze opsomming en dan het woord ” groeipijntjes”. Hahahaha. Dit is onder Zastava niveau.
rs62k5 zegt
Er staan zo’n 45k Tesla’s op kenteken in NL. 119 aanmeldingen. Poehpoeh.