Driekwart ton voor een langwerpige Duitser met een flinke motor? Precies zoals het hoort.
Of er is een intieme onderlinge strijd aan de gang, óf het is puur toeval: twee grote Duitse merken die op dezelfde dag langverwachte prijskaartjes de wereld in slingeren. Nadat we vanochtend de prijs van de BMW X4 om de oren krijgen, trekt Audi de middag naar zich toe door de prijs van de nieuwe A6 Limousine te onthullen.
Jawel, dat betekent dus dat we nog even moeten wachten totdat Audi de prijs van de nieuwe Avant onthult, maar dat nemen we dan maar even voor lief. Voorlopig mogen we onze honger naar getallen stillen met twee verschillende prijzen, daar de A6 Limousine aanvankelijk in een beperkt aantal smaken op de markt komt.
Het voorlopige instapmodel, de A6 50 TDI quattro, is sinds vandaag te bestellen vanaf 76.995 euro. De zelfontbrander perst 286 pk uit zijn 3-liter V6. Kies je liever voor benzine, dan moet je tenminste 78.745 euro afrekenen. De A6 55 TFSI quattro beschikt over een 340 pk sterke 3-liter V6. De Pro Line- en Pro Line Plus-uitvoeringen kosten respectievelijk 3.800 en 6.900 euro bovenop de startprijs.
Zoals gezegd is de nieuwe Audi A6 Limousine vanaf vandaag te bestellen, maar de levering vindt pas in juli plaats. De twee huidige configuraties worden in een later stadium vergezeld door een 204 pk sterke 2.0 TDI, een 245 pk sterke 2.0 TFSI en een 231 pk sterke 3.0 TDI. De prijzen van deze auto’s worden later bekendgemaakt.
mikje90 zegt
Wat een boel geld voor zo’n vereedelde volkswagen
Loek zegt
@mikje90: Nou dat vind ik ook weer een beetje… ho wacht even iemand belt
Ah, het was 1999, ze vroegen of iemand hun visie op de autowereld heeft gezien. Moet ik de telefoon even aan jou geven?
dirkv zegt
@720s: Waarom belt 1999 jou dan? Heb je een makkelijk nummer of hebben ze ervaring met jou?
Loek zegt
@dirkv: ik denk dat ze mijn visitekaartje hebben gevonden.
mopar zegt
@720s: plusje voor de originaliteit :’)
Gulli zegt
@720s: heb je ze niet eens gewaarschuwd voor 9/11?!
weetikveel zegt
@mikje90: net als dat de jaguar 8cilinder een veredelde 6cilinder is wat een veredelde 4cilinder is?
SimonMc zegt
@mikje90: *Veredelde
e36m3gt zegt
@mikje90: is dat zo knul?
joppe zegt
Veel te prijzig. Liever een mooie dikke S80 of V90
huracan zegt
@joppe: ja en dan ben je 70k kwijt voor een kwalitatief slechtere auto met een saai uiterlijk en tenslotte ook nog ‘ns een 4 cilinder.
rpaolo zegt
@huracan: Wat is het toch fijn dat smaken verschillen
mopar zegt
@huracan: Alsof zo’n A6 een superspannend uiterlijk heeft… Een S90 ziet er toch wat statiger uit. Precies zoals een Volvo hoort te zijn.
gasskaas zegt
@mopar: zeker die nieuwe generatie ziet er een stuk statiger uit, dan ziet de a6 er toch weer een beetje het zelfde uit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@huracan: Hou nou op over die 4-cilinders joh… 90% van de Duitse priemiejum merken rijd ook rond met een 4-cilinder! Onzin argument
gasskaas zegt
@svenska_aeroplan_ab: exact iets met 2.0tfsi?
rufctr01 zegt
@huracan: wat is er slechter aan?
rikus zegt
@huracan: hij is wél veilig. Maar ik ben trouwens wel benieuwd waarom een Volvo een kwalitatief slechte auto zou zijn. In vergelijking met de nieuwe A6. Die jij nog niet gereden hebt, en werkelijk geen idee hebt hoe die kwalitatief gezien in elkaar steekt. Toch?
pa045 zegt
@huracan: Een Volvo kwalitatief slechter dan een Audi? Enige voordeel dat de Audi heeft is dat deze driekwart ton kost en kaal is. En wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Luister maar eens naar jouw opa.
atrak zegt
@huracan: Precies! Heren het is heel simpel: formaat C minimaal 4, E minimaal 6 en S minimaal 8 cilinders. Wat snapt men hier niet aan?
Orichy zegt
@atrak: Dat is het oude principe.
Het nieuwe principe is: C 4-cilinders+turbo/4cilinders+turbo+hybrid, E 4-cilinders+turbo’s+hybrid/6-cilinders/6-cilinders+hybrid, S 6-cilinders+hybrid/6-cilinders+turbo’s+hybrid/8-cilinders.
Het is veel gecompliceerder geworden, eenvoudig wordt het ook voorlopig niet.
dirkv zegt
Dikke bak hoor! Zal wel heerlijk zoeven op de autobahn.
mopar zegt
Ik had ergens in de 50 á 60K verwacht. 77 duizend is wel heel erg gortig voor iets wat nog niet eens de topversie is. Audi kennende zal je met een paar opties erop al in A8 territorium komen. Dan zou voor mij de keuze (als ik geen station hoefde) snel gemaakt zijn.
willeme zegt
@mopar: het zijn nu alleen V6 motoren. De rest komt nog.
mopar zegt
@willeme: klopt, las de laatste alinea pas nadat ik de comment gepost had. Gelukkig maar, ik weet niet of ze nog veel kopers hadden gehad als ze dit vroegen voor het basismodelletje ;)
peke zegt
Ik zou het overwegen als de typeaanduiding normaal was ;)
Wat een gekloot dat 50 en 55 etc…zit m.i. geen logica achter
breakingpoint zegt
@peke: groter en meer is beter, weet iedereen toch
mopar zegt
@peke: ja hoor, jij koopt ‘m niet omdat de cijfertjes achterop je niet aanstaan :P
peke zegt
@mopar: ja dat is echt de enige reden. Het geld niet, echt niet hoor:p
rikus zegt
@mopar: ik koop meestal iets niet als de cijfertjes achter het euro teken mij niet aanstaan.
jack_abarth zegt
@peke:
Audi doet gewoon haar twee eeuwige voorbeelden na (goh) door ook te gaan werken met een typeaanduiding ipv een motoraanduiding.
breakingpoint zegt
Is ie nieuw dan??
autodrop zegt
@breakingpoint: Audi houdt graag de retrolook aan, dit model is de facelift van die uit 2004.
weetikveel zegt
@breakingpoint: volgensmij nieuwer dan deze grap?
weetikveel zegt
@breakingpoint: volgensmij nieuwer dan deze grap
breakingpoint zegt
@weetikveel: volgens mij nieuwer dan je app
moveyourmind zegt
Heb het Audi lang kwalijk genomen dat ze van het onverzettelijke en nuchtere design van rond de eeuwwisseling afgestapt waren, maar begin het merk weer te waarderen. De huidige generatie Audi’s, inclusief deze A6 vind ik gewoon erg mooi. Vooral de trapezium-vormige hoekige gril met de gebolde motorkap vind ik vooruitgang.
Maar ik zou wel gek worden als ik in deze klasse mocht shoppen. De E-klasse zou ik alleen al willen hebben om het fantastische dashboard. De 5-serie omdat die zo beschaafd oogt, de S90 om zijn sublieme uiterlijk en de XF is ondanks dat het een wat ouder ontwerp is ook nog steeds bijzonder begeerlijk. En dan is er nog de Lexus GS, ook al zo’n fraaie verschijning.
Eigenlijk is de kans klein dat je in deze klasse met een miskoop thuis komt of dat je het gevoel moet hebben dat je je keuze tegenover de buitenwereld moet verdedigen.
sleepyj zegt
@moveyourmind: Eens. Echter, lijkt het me als je in die klasse kan kiezen raar als je het gevoel hebt je dat je jouw keuze moet verdedigen. Klinkt vrij bekrompen.
Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen: ik rijd een aftandse oude perenkist en heb nooit het gevoel gehad me te moeten verdedigen. Ik houd nu eenmaal van oude aftandse perenkisten.
rufctr01 zegt
@moveyourmind: de grille is hondslelijk! Veel te groot!
healey zegt
Die 50 staat zeker voor het afschrijvingspercentage op de diesel in een jaar.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@healey: Lol, goed punt. Denk alleen dat ie dan 80TDi zou moeten heten ;)
f31bmw320d zegt
@svenska_aeroplan_ab: volgend jaar wil ik ‘m best van je overnemen voor ongeveer 14.000 euro hoor, geen enkel probleem ;-)
drommedaris zegt
Wat een geld. En dan heb je niet eens opties…..dan gaat het pas beginnen. Dus beetje een leuke kost dus 100K plus voor een Luxe Volkswagen
dolledries zegt
Echt???? Geen type fout? Man man man
rufctr01 zegt
Dat is een beste bak geld! Met een paar opties zit bij Audi al snel flink duurder.
Er zullen er wel een hoop geleased worden, de normale man kan dit toch niet kopen.
kezzaa zegt
@rufctr01: De normale man kan dit ook niet leasen hoor. Je valt waarschijnlijk steil achterover van de leasetarieven.
karaya zegt
Als ik een goedlopende shisha lounge had dan wist ik het wel.
Orichy zegt
Dat is een hoop geld, te veel in mijn ogen, voor wat je krijgt, alleen al om naar te kijken.
Dan maar een ander merk en een tweede echt leuke auto erbij, voor dezelfde prijs.
e28forever zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-