Lucratieve business, zo’n Formule 1 Grand Prix. Dit is de winst van de Dutch GP.
Miljoenen investeren en er vervolgens 15 jaar overdoen om eindelijk eens een keer winst te maken? Nee, wat dat betreft is het organiseren van de Dutch Grand Prix een stuk lucratiever dan de gemiddelde tech startup.
Overheidssteun
De Formule 1 Grand Prix van Nederland nieuwe stijl is sinds 2021 weer een feit. De eerste editie zou in 2020 plaatsvinden, maar een wereldwijd virus gooide roeit in het eten. Een jaar later kon het feest toch doorgaan. Wel in een afgeslankte vorm qua bezoekers en dus betekende dit een verlies voor de organisatie. Destijds schreeuwde de organisatie om miljoenensteun vanuit de overheid. Die steun kwam er uiteindelijk ook.
Destijds mocht niet iedereen die een kaartje had gekocht ook daadwerkelijk komen. En commercieel als ze zijn, nodigde onze race-prins alleen maar de mensen met de dure kaartjes uit. De tribunes met hospitality en dik prijskaartje zaten helemaal vol. Het plebs mocht thuis kijken.
Pure winst
Je hoeft dus geen medelijden te hebben met de dames en heren van de Dutch GP. Het verlies was van korte duur. Een jaar later, in 2022, boekte de Dutch GP een miljoenenwinst met de tweede Grand Prix nieuwe stijl in Zandvoort. Hoeveel dan? De jaren 2021 en 2022 zijn gezamenlijk goed voor een winst van 9 miljoen euro op een omzet van 137 miljoen euro. Dat blijkt uit jaarcijfers over 2021, ingezien door RTL Nieuws.
De winst zal in 2023 naar verwachting nog hoger zijn. Er zijn echter nog geen jaarcijfers over dit jaar bekend, dus dat horen we volgend jaar wel.
Dit betekent in elk geval dat de Nederlandse race al na twee edities winstgevend is. Dat is goed nieuws voor de organisatie, want dit helpt met de bestaanszekerheid van de race in ons land. Dat hangt ook weer tezamen met de carrièreplannen van Max Verstappen. Eens kijken of het feestje nog steeds uitverkoopt in minuten als maximiliaan wat anders besluit te doen met zijn tijd. Van dat rampscenario hoef je voorlopig niet uit te gaan. De drievoudig wereldkampioen staat nog tot tenminste 2028 onder contract bij Red Bull Racing en gaat in de tussentijd gestaag door met het slopen van records.
Verlies
Kent dit verhaal alleen maar winnaars? Nee, dat niet. Terwijl de miljoenen aan de commerciële kant inmiddels tegen de plinten klotst, zit de gemeente Zandvoort met de rekening. Uit cijfers van het college van B&W blijkt dat de Dutch GP in 2022 zo’n 800.000 euro heeft gekost.
Vanaf volgend jaar komt er een extra belasting van 3 euro per kaartje, zo kan ook de gemeente de (extra) kosten van het grootschalige evenement dekken.
Robert zegt
Ga er maar van uit dat indien er met de FIA over verlenging van het contract met Zandvoort wordt gesproken, die winst stevig zal worden afgeroomd.
lekkaah zegt
Het is krom dat de belastingbetalende local geld toelegt op zo’n groot event, terwijl het commerciele bedrijf winst maakt. Aan de andere kant geeft het de lokale economie wel een enorme boost. Wel moet dit geld meer naar het lokale MKB (en dus lokale werknemers en lokale bewoners) toevloeien en niet naar grootaandeelhouders van grote (hotel)ketens imho.
rwdftw zegt
Reken maar dat er in de buurt van Circuit Zandvoort rond de GP geen hotelkamer of huisje meer te vinden is. Ik ken zat mensen die 3 dagen op de tribunes zitten en al op woensdag vertrekken naar hun huisje. De lokale supermarkten en horeca wordt uiteraard niet overgeslagen.
Het lokale MKB zal er een prima week van hebben.
mashell zegt
Tja, waarom zouden we een F1 race anders behandelen dan een voetbalwedstrijd? Daar heeft de gemeente ook meer hinder en kosten dan plezier en opbrengsten van. Maar het volk heeft nou eenmaal brood en spelen nodig.
Ik snap niet waarom jij meent dat het geld wel naar het MKB zou moeten vloeien maar niet naar de hotelketens? Die laatste dragen toch ook hun steentje bij? Hoeveel Verstappen fans heeft Hizi Hair Zandvoort in het GP weekend eigenlijk geknipt en hoeveel sliepen er in Hotel NH Zandvoort?
lekkaah zegt
Nou, als je het EK of WK organiseert is het wel de bedoeling dat je er (indirect) geld op gaat verdienen. Helaas zie je zoals met de FIFA duidelijk dat er vaak steekpenningen/corruptie speelt waardoor het uiteindelijk alsnog in de zak van enkele mensen eindigd. VWB het MKB; zodat het geld ook vooral in Zandvoort blijft, en niet (gedeeltelijk) wegvloeit naar (offshore) shareholders, wat dus beter is voor de locals. Met de flinke globalisering van de economie is het belangrijk dat we het MKB niet uit het oog verliezen. Vooral de locals moeten hiervan profiteren want dit event bevind zich daar ook. Vandaar dus.
loggy zegt
Lucratief? 9mln op 137mln is 6,5% rendement. Daar zou ik het risico niet voor willen lopen. Dan ken ik hogere rendementen met een lager risico. Hoeft maar ergens een tegenslag te zitten en je rendement is negatief.
Je kan het ook nog anders stellen. Iedereen die zit te janken dat de kaartjes zo schofterig duur zijn. Op dat kaartje van 500,-, verdienen ze dus maar 32,50. En als je het verlies van de gemeente Zandvoort meeneemt, zou dit eigenlijk nog verdisconteert in de prijs moeten zitten en is dus of het rendement nog lager of dus de ticketprijzen nog hoger.
michaelras zegt
ja, zou alleen de Dutch GP organisatie iets verdiend hebben? Niet het circuit. Niet alle andere ondernemers die er druk mee waren. Zou het Circuit Zandvoort niet meer waard geworden zijn door de Dutch GP?
Blindstaren op alleen de organisatie is wel het grotere verhaal missen natuurlijk ;-)
petroldrinker zegt
een gemiddeld auto bedrijf staat te likkebaarden bij 6.5%, er vanuit gaande dat een gemiddeld auto bedrijf 1% rendement heeft….
Dutchdriftking zegt
Een autobedrijf heeft een laag percentage (of het daadwerkelijk 1% is weet ik niet, misschien wel op verkoop, maar niet op onderhoud en aftersales) een transportbedrijf heeft 2% de detailhandel zit vaak ook onder de 5%, zo gek is de marge inderdaad niet.
lekkaah zegt
1%.. Kun je beter je geld op je spaarrekening laten staan..
mashell zegt
Je kunt nog beter spaarrekeningen gaan aanbieden…
lekkaah zegt
Je kunt nog beter risicovrij staatsschuld kopen (3%). :)
Richmond zegt
Aftersales zit ook rond de 2%
alpina007 zegt
17% 😶
Otua zegt
Het is een stijgende lijn, de editie van dit jaar heeft vermoedelijk nog meer rendement opgeleverd. Vergeet niet dat het verschrikkelijk kutweer was gedurende het grootste gedeelte van het weekend.
mashell zegt
Dus naast het bier en worst zijn er nu ook veel regencapes verkocht, €0,49 bij de Action €14,95 op het circuit. Dan maak je wel extra winst.