Ook bij Ferrari zijn ze blij met de situatie. Zoveel mensen gaan ze namelijk bij Ferrari ontslaan.
Iedereen in het Verstappen-kamp – Max incluis – hield er rekening mee dat de GP van Hongarije 2022 met name ging om schade te beperken. Dat zag je al bij de start. Waar Pérez agressief een weg naar voren baande, deed Verstappen het erg rustig aan en was hij vooral bezig om de auto heel te houden. Iets dat prima lukte. Wat heet: hij kon dankzij een uitgekiende strategie de race winnen.
Nu willen we niet de prestaties van de strategen, monteurs en Verstappen teniet doen, maar ze wonnen voornamelijk omdat Ferrari een bijna zekere 1-2 door het putje hebben gegooid. Ondanks dat de Ferrari wederom de snelste auto op de baan was, finishten ze op P4 (Sainz) en P6 (Leclerc). Het is nu al de zoveelste strategische blunder van het team. Is het tijd dat er koppen gaan rollen?
Niets veranderen
Nee, volgens Mattia Binotto is dat niet nodig. Dat laat hij weten aan Autosport. Verstappen staat 80 punten voor op Leclerc, terwijl Red Bull 97 punten voor staat op Ferrari. Met nog 9 races te gaan lijkt dat een gelopen race. Binotto lijkt er vrede mee te hebben.
Het is niet een gevalletje pech. Maar er is niets dat we moeten veranderen. Het is een constant proces van leren en opbouwen. Zondag was zeker zo’n moment dat we moeten terugkijken hoe het kon gebeuren. Maar als ik zo naar de eerste helft van het seizoen kijk, is er geen reden om iets te veranderen.
Mattia Binotto, is kennelijk ook Verstappen-fan.
Dat is op zich best vreemd. Natuurlijk, het is niet zo dat ‘koppen rollen’ altijd de beste oplossing is in een dergelijke crisis. Echter, het is wel opmerkelijk dat er zoveel enorme strategische blunders worden gemaakt. Zeker omdat de Ferrari het merendeel van de races (op bochtige circuits) de overhand heeft.
Ferrari gaat helemaal niemand ontslaan?
Maar volgens Binotto is dat niet correct en had Ferrari sowieso niet kunnen winnen. Dus de strategie maakte niet uit, omdat racewinst überhaupt geen mogelijkheid was, aldus de teambaas.
Dat is bijzonder opmerking, want in de openingsfase van de race waren de Ferrari’s aanzienlijk sneller dan de Mercedes van Russell. Dat niet alleen, de Red Bulls startten van P10 en P11. Een uitgelezen kans om de winst te pakken, lijkt ons.
Maar wat vind jij? Moet Binotti met een ijzeren vuist gaan regeren en mensen bij Ferrari ontslaan? Of moet Binotto eruit? Wat is volgens jou beste oplossing? Laat het weten, in de comments!
Meer lezen? Dit is de stand na de GP Hongarije 2022!
osmo zegt
Er hoeft maar 1 kop te rollen, die van Binotto. Wat een totaal incompetent figuur is me dat. Durf de hand eens in eigen boezem te steken ipv de schuld altijd maar op externe oorzaken te steken.
lau_verbeek zegt
Voor mij is een man zoals Flavio Briatore de meest geschikte man voor het team.
Klinkt raar, de man is al aardig op leeftijd en heeft natuurlijk wat op z’n kerfstok staan, maar hij is wel het type dat een team flink kan aanpakken. Is een man met ballen, neemt beslissingen, geeft én heeft leiding aan het team en is typisch Italiaans: vol met temperament.
Binotto, aardige man maar ik mis de ballen bij hem. Heb hem nog nooit boos gezien… je moet als ‘baas’ ook je foute kant laten zien… laten zien dat jij de baas bent en beslissingen neemt…. de juiste beslissingen!
Richmond zegt
Hetzelfde werd al zijn voorgangers Verweten
schreute01 zegt
Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van Binotto. Die vliegt er gegarandeerd uit aan t eind van het seizoen.
revstars-net zegt
#ontslabinotto
flow82 zegt
Liever niet, laat hem nog maar een paar jaar aanklooten, dat scheelt weer een team vooraan op de grid.
jasbelle zegt
Nu heeft Ferrari er een handje van om het ene te zeggen en het andere te doen. Hoe harder ze zeggen dat ze niemand ontslaan, hoe meer ik grote veranderingen in het team verwacht.
Hubert zegt
Zolang Verstappen vóór Perez in het klassement staat, mag Binotto van mij blijven!
Edge zegt
@willeme: Kleine correctie, Mattia Binotto, niet Matteo.
Inhoudelijk: Binotto is in mijn ogen niet de juiste man op de juiste plaats voor Ferrari. Ik vind het aimabel dat hij zijn team op deze manier in bescherming neemt, maar als je echt fout zit moet je ook kunnen toegeven dat er fouten gemaakt zijn en aangeven er lering uit te trekken. Wat dat betreft kan Binotto een voorbeeld nemen aan Toto Wolff. Die doet het niet graag, maar geeft het wel gewoon toe als er fouten worden gemaakt en belooft dan de koppen bij elkaar te steken om ervoor te zorgen dat het de volgende keer beter gaat.
Ik weet echter niet of een ontslag van Binotto nou zoveel gaat opleveren. Onder zijn voorgangers Domenicali, Mattiaci en Arrivabene ging het ook met regelmaat mis op strategisch vlak, maar een grote schoonmaak op de strategieafdeling vond nooit plaats. Het team moet met of zonder Binotto zorgen dat er eens wat nieuw bloed op die afdeling komt, met verse en betere inzichten.
flow82 zegt
Wat mij dan weer enorm intrigeert is de achterliggende reden van het aanblijven van de strategieafdeling. Het is redelijk duidelijk dat er op die afdeling meedere keren kapitale fouten zijn en worden gemaakt. Ondanks dat de topman al meerdere keren is vervangen.
harrie zegt
Ik ben oprecht benieuwd hoe de beslissing voor hards voor Leclerc nou precies tot stand is gekomen.
Er zit een compleet strategisch team in Maranello alle rondetijden van alle coureurs nauwlettend in de gaten te houden, zien dat dat compound voor geen meter werkt bij anderen maar op het moment supreme zijn ze afgeleid omdat er een lekker wijf binnen komt met een pan verse pasta al dente?
Turbo S zegt
Was gewoon een laffe maar vooral ook domme beslissing om gelijk te reageren op de tweede stop van Verstappen. Leclerc had die tweede set geel nog helemaal niet lang erop liggen. Als ze hadden geweten dat ze de tweede stint kort zouden rijden, hadden ze hem beter op rood laten rijden om vervolgens op geel uit te rijden.
Of ze hadden op rood moeten starten. Op geel starten en vervolgens weer naar geel verzwakt natuurlijk je strategische positie.
Hoe dan ook, als ze niet gelijk op Verstappen hadden gereageerd en gewoon tot ongeveer ronde 50 tot 52 waren doorgereden en dan naar rood waren gegaan, was Leclerc in ieder geval hoger geëindigd dan wat hij nu is. Wat mij betreft dus zoals eerder gezegd een laffe maar vooral ook domme beslissing, omdat ze tegen die tijd al konden weten dat de witte banden niet werkten.
berlinetta zegt
Het probleem zit in mijn ogen met name op de strategische afdeling. Daar moet Binotto dus wat mee doen. Geef die mensen een schop onder hun kont of vervang ze door betere mensen. Als Binotto gewoon afwacht zoals hij nu doet, dan verwacht ik dat hijzelf vervangen gaat worden.
ecknine zegt
Het lijkt me wel duidelijk ondertussen dat daar iemand binnen Ferrari een hand boven het hoofd wordt gehouden…
ab1963 zegt
Even wachten totdat Ferrari uitspreekt het volste vertrouwen te hebben in de teambaas.
mashell zegt
Precies, dat is het moment om je sollicitatiebrief te sturen. Ze hebben daar toch mooie rode uniformen, goede salarissen en de lekkerste auto’s van de zaak.
Poulusma zegt
Ik denk dat Binotto in deze wel gelijk heeft. Ze moeten eerder iemand extra aannemen die het geheel overziet. Ik kan me een zekere Abiteboul nog herinneren, een draak van een vent. Maar had ook gewoon teveel petten op. Nu moet ik wel zeggen dat het met het verdwijnen van de beste man en het verdwijnen van de teamnaam nou nog niet veel beter gaat dan dat het ging. Feit is wel dat hun motoren wel betrouwbaarder zijn geworden!
linkador zegt
Nationalisme en nepotisme is niet enkel in de politiek rampzalig. Ferrari is er bovenop gekomen met de beste internationalen zoals Schumi en Todd. In de F1 heb je ‘s werelds beste van alles nodig van bandenwisselaar tot strateeg.
Aanwerven is altijd een gok, ontslaan is kennis.
bmwpowerm5 zegt
Misschien voor volgend jaar Vettel binnenhalen als strateeg
gregorius zegt
Die gamestrategist daar bij Ferrari; wat is die aan het doen?
Ze hebben een idee hoe ze die 71 ronden kunnen rijden in ‘de snelste tijd’.
Dan halen ze hun auto’s op med te vroeg naar binnen omdat ze bang waren om de slag te verliezen. Ze moeten dus hebben gedacht dat ze iets hebben gemist.
Maar dan bij de 2e stop; waarbij je denkt dat MV misschien toch wel erg lang op de laatste med’s moet rijden; dan ga je leclerc op hard zetten, terwijl je ziet dat de Alpines die dingen totaal niet aan wisten te krijgen. Iemand van die 700 man moet er toch op zitten om te kijken of de concurrentie op bepaalde banden het wel of niet goed doen? Zelfs na 15 ronden op hard waren die harde banden nog niet vooruit te branden. Dan moet er toch iemand zeggen: wat we ook gaan doen, niet die harde zooi eronder.
Maar wat me ook opviel: beide Ferrari’s waren niet zo goed op de zachte banden; hoe kon dat eigenlijk?
ericc zegt
Ze hadden moeten winnen afgelopen zondag en daarmee uit. Geen enkele uitvlucht is geloofwaardig. Max hoeft enkel in de top drie te eindigen elke race om zijn tweede titel binnen te halen. En ja. Ik had verwacht dat er koppen zouden rollen na zondag.
kniesoor zegt
Ik weet, dat je een boek nooit moet beoordelen op z’n kaft, maar Binotto heeft in mijn beleving nul uitstraling, oogt als een apparatchik. De gang van zaken bij Ferrari tijdens en na de races lijkt dat (voor)oordeel te bevestigen. Kijkend hoe er bij Ferrari wordt omgegaan met strategische mispeer na strategische mispeer is het de vraag of Binotto de boel alsnog aan de praat gaat krijgen. Kan het me haast niet voorstellen.
Erik ten Hag is misschien een beetje een onbeholpen prater, maar die heeft wel de uitstraling van een echte Draufgänger. En is dat ook. Ferrari zou gebaat zijn bij een dergelijke sterke, gefocuste persoonlijkheid als vervanger voor Binotto.
flyerbunch zegt
Ze hadden alle info op voorhand al voorhanden toen Max voor het eerst het circuit betrad op zondag en zei: soft banden want hard gaat het niet worden vandaag! Alpine die bleek te glibberen en te glijden (hadden andere strategie ja). Sainz die zegt dat er geen pace in de auto zat terwijl Charles juist het tegenovergestelde zegt. Maria die opeens weer zegt dat ze dit jaar niet voor het kampioenschap rijden, maar gewoon voor de overwinningen gaan. Het is een raadsel bij Ferrari. Denk alleen dat menig renstal wel jaloers is op Hannah Schmitz van RB!
Diesel Rocks zegt
Lijkt wel of Binotto betaald wordt om Ferarri juist niet te laten winnen. Die bandenkeuze, echt, mijn vriendin die toevallig even langs de TV liep tijdens de race snapte al dat dit een domme beslissing was.