Goede tijden, slechte tijden, want het leven spaart je niet.
Voor wie nu denkt: huh, deel IV? De supercarcollectie van deze Afrikaanse vice-president genaamd Teodorín Nguema Obiang wist de gemoederen flink bezig te houden, al drie delen lang. Door zijn zeer opmerkelijke collectie, bestaande uit bijvoorbeeld een Koenigsegg One:1, een Lamborghini Veneno Roadster, een Bugatti Veyron en veel meer, te delen op Instagram kwamen er wat vraagtekens. Equatoriaal-Guinea, waar Teodorín vice-president is staat nou niet te boek als het rijkste land ter wereld. Zoals het geld vloeit als water op Instagram, zo weinig geld zou er moeten vloeien vanuit zijn functie. Door onderzoek vermoedt men dat een deel van de olieopbrengst in de zak van de familie verdwijnt. Als zoonlief dit soort auto’s kan betalen, klinkt het niet gek dat papa, mama en eventueel ander kroost de hele bevolking in de armoede trekken door het geld te investeren in persoonlijke rijkdom. Moet je je eens voorstellen dat jij in de rij staat voor een dagelijks dieet van brood zodat Hugo de Jonge zijn 25ste Lamborghini kan kopen. Dan hebben wij het toch iets beter getroffen. Toch?
Anyway, net zoals de vorige keer dat de zaken van de regeringsfamilie niet helemaal eerlijk verliepen, kent men de volgende stappen: de inbeslagname, de veiling, wachten tot het weer gebeurt, nog een inbeslagname, nog een veiling. Daar plakken wij even een deel aan vast: de resultaten. De opbrengst laat namelijk goed zien hoe weinig geld uitmaakte voor de familie in Equatoriaal-Guinea. Er staat helaas geen lijstje van de auto’s die allemaal van Teodorín waren, het was namelijk een Zwitserse ‘collector car sale’ waar meerdere bijzondere verzamelaarsauto’s onder de hamer gingen. Die van de Afrikaanse politicus zijn er makkelijk uit de veilinglijst te vissen: sorteer de opbrengst van hoog naar laag en de eerste negen auto’s zullen iets met hem te maken hebben.
De hoofdprijs is betaald voor de witte Lamborghini Veneno Roadster. Dit is de meest waardevolle Lamborghini uit de geschiedenis van het merk, als je de coupés en cabrio’s bij elkaar optelt kom je uit op negen stuks wereldwijd. De auto, ongetwijfeld het pareltje van de collectie, leverde 7.624.309 euro op (prijzen zijn vrij omgerekend van Zwitserse Franc naar Euro, vandaar de misschien wat vage eindbedragen). Daarna volgde de Koenigsegg One:1, eveneens een zeldzame auto met zeven exemplaren wereldwijd (zes als je het prototype niet meetelt). Bonhams en Koenigsegg konden het niet helemaal eens worden over wat de auto nou waard is, dus is de auto voor veel meer verkocht dan de 1,5 tot 2 miljoen euro wat in eerste instantie de bedoeling was. De auto is uiteindelijk afgetikt op 4.235.727 euro. Een andere bijzondere auto is de Reventón Roadster, maar gezien de andere setting van de foto’s twijfelen we of die ook van de Afrikaanse verzamelaar is. Als het wel zo is, de auto leverde 1,8 miljoen euro op, waardoor Lamborghini net geen 10 miljoen euro liet rollen op deze veiling.
Alle drie de hybride-hypercars van vijf jaar geleden (LaFerrari, P1 en 918), die Teodorín alle drie in het geel heeft uitgevoerd, kwamen langs en verlieten de veiling niet zonder 1 tot 2 miljoen euro op te leveren. De Enzo kwam langs voor 2,8 miljoen euro en voor net geen 1,5 miljoen euro is ook de zeldzame Aston Martin One-77 van eigenaar gewisseld. Kortom: geld, geld en nog eens geld. De totale opbrengst van de collectie van Teodorín alleen was zo’n 25 miljoen euro.
Tot zo ver een autocollectie waar je u tegen zegt. Een aantal zeer bijzondere auto’s passeerde de revue, maar als de staatskas de primaire inkomstenbron is, dan klopt het natuurlijk niet. Daarom dus gewoon eerlijk je centjes verdienen en eerlijk je BTW betalen. Voor je het weet komt de FIOD langs en ben je alles kwijt.
reactief zegt
Bizar dat die Veneno zoveel opgeleverd heeft.
Ik blijf het een fabrieksaf tokkie versie van de Aventador vinden. Of mis ik iets wat die auto speciaal maakt op het uiterlijk na?
emping zegt
@reactief: speciaaltje gebouwd om Lambo’s 50 jaar bestaan te vieren en er zijn er maar 9 van gebouwd. Lekker zeldzaam dus.
RiKe zegt
@emping: Dat maakt hem niet minder lelijk
reactief zegt
@emping: Zeldzaam lelijk inderdaad ;) Maar waarom doet dit dan zoveel meer dan bijvoorbeeld die Reventon. Die had ook iets meer PK’s en een opgedirkte look.
Loek zegt
@reactief: en dat is juist de kracht van de Reventón. Een heel bijzonder ontwerp, dat terwijl hij nog best wel lijkt op de Murciélago (zelfde wigvorm, koeling op dezelfde plekken, zelfde deuren en spiegels). Net genoeg veranderd om enorm bijzonder te lijken, toch niet zoveel veranderd dat hij overdesigned is, zoals de Veneno wel is.
Om nog maar te zwijgen over het interieur. Die toerenteller in ‘jet mode’, oeh la la.
reactief zegt
@720s: Die tellers zijn inderdaad heel tof. Maar waarom deze dan zoveel meer opbrengt snap ik nog niet.
antoombom2000 zegt
@reactief: begrijp ik het goed dat je een Reventon mooier vind dan een Veneno? Ben persoonlijk niet echt van deze spec maar vind hem wel echt 1000 keer mooier dan die Aventador “replica”
reactief zegt
@antoombom2000: Nee, bijna. Minder lelijk is het juiste woord :) Haha.
Maar ik vind de aanpassingen van de tellers wel heel tof gedaan bij de Reveton. Verder eigenlijk hetzelfde verhaal, heel veel meer geld voor nagenoeg dezelfde auto met wat andere vormen en daarbij ook nog minder mooi dan de basis auto.
Maar blijkbaar is de Venemo geliefd, want iemand heeft er dit absurde bedrag voor over gehad.
carspotter3000 zegt
@reactief: de veneno heeft ook nog wat motorische upgrades. Ik dacht zo’n 50pk extra
spykerboy zegt
Tja, snap er nog niet van waarom andere landen hun overheden etc kunnen zeggen dat iets niet mag, elk land voor zich toch??
rikus zegt
@spykerboy: Ja slaat nergens op hé. Heeft die man eindelijk een fatsoenlijke auto collectie, beginnen anderen zich er mee te bemoeien. Is gewoon afgunst. Omdat de rest van de bevolking helemaal niks heeft, gunnen ze hem gewoon niets. Kinderachtig.
1audi1 zegt
@spykerboy: “elk land voor zich toch” Wetende dat je volwassen bent met tich supercars is dit toch wel een hele stomme opmerking he..
mats106rallye zegt
Dacht dat een One-77 toch minstens 2 miljoen op brengt, zo komt een droom weer iets dichterbij?
baklava zegt
En wij maar ontwikkelingsgeld die kant op sturen
Dutchdriftking zegt
@baklava: exact!
reactief zegt
@baklava: Dat valt wel mee. Handelen doen we wel redelijk met dit land. Met olie verdienen ze daar goed en ‘wij dus ook.
kreukelzone zegt
@reactief: Als ik het boek Moneyland mag geloven is die ‘ze’ puur de president en regeringsfunctionarissen. Een grote corrupte bende. Ik citeer uit het boek:
‘A US Department of Justice memo explained how Teodorin (waarvan de auto’s dus waren) imposed a ‘revolutionary tax’ on timber and other industries, and demanded the money be paid directly to him in cash or the shell company he controlled.’
Zou wat zijn als Rutte een zoon had en die even een nieuwe belasting bedenkt en het geld in zijn eigen zak steekt.
reactief zegt
@kreukelzone: Ja, ik zeg ook niet dat ze daar niet corrupt zijn. Dus absoluut waar. Maar dat geneuzel over ontwikkelingshulp gaat hier gewoon niet geheel op.
kreukelzone zegt
@reactief: Aah zo. Dat denk ik ook wel inderdaad. En er wordt tegenwoordig toch wel wat beter gecontroleerd wat er met het geld gebeurt dat daar heen gaat.
rikus zegt
@kreukelzone: Denk je? Ik denk dat er nog wel teveel aan de strijkstok blijft hangen van mensen met “goede bedoelingen”. Vooral bij particulieren, om het maar zo te zeggen, die een ontwikkelingsland financieel steunen.
tagooo zegt
@baklava: gauw opsoute met die onzin.. jij stuurt geen rooie cent naar die gasten, waarschijnlijk belazert jij de fiscus net zo volop als de meesten hier. En ontwikkelingsgeld wat die kant op gaat, belandt automatisch in de zakken van de aldaar aanwezige vvd-gespuis van een of ander ngo’tje..
clk63bs zegt
@tagooo: Ach meid, denk aan je bloeddruk.
autodrome zegt
@clk63bs: denk dat hij vroeger gepest is ….
autodrome zegt
@tagooo: Zozo, in 1 zin praktisch alle AB lezers beschimpen en jij bent natuurlijk het braafste jongetje vd klas. Aanvaard de toorn van het AB gepeupel, ik heb nu al medelijden met je.l, maar dat had ik al nadat ik jestukje had geleden. Suc6!
emping zegt
Hmm geen bedankt voor de tip @720s ?
Loek zegt
@emping: we waarderen het als je je bevindingen op het internet deelt, maar wij doen zelf ook onze zoektocht(en). Dit stond al op onze radar. We lezen alle tips wel, dus als er een verhaal in zit en jij bent inderdaad degene die het verhaal op onze radar heeft gezet, dan krijg je een bedankje.
Maar bij deze, alsnog bedankt voor de inzending ;)
emping zegt
@720s: Begrijpelijk, thanks!
Dutchdriftking zegt
Lekkere collectie. Mocht ik echter ooit 25 miljoen te besteden hebben aan voertuigen dan zouden het zeker niet alleen maar extreem zeldzame hypercars worden. Ik zou toch liever zelf gaan knutselen met zo’n budget.
ghost zegt
Dictator of niet, deze man had wel een goede autocollectie.
Anyway: het geld is nu natuurlijk verdeeld onder de bevolking? Eind goed, al goed!
gregorius zegt
Op dit soort veilingen zie je natuurlijk niet heel veel ‘koopjes’.
En als er een koopje tussen zat van deze gast, zou ik er misschien toch 2 keer over nadenken of ik zo’n auto zou willen kopen.
Er is altijd de kans dat er een keer een onderdaan van hem zijn bezit komt opeisen.
lambowambo zegt
“Als je de coupés en cabrio’s bij elkaar optelt kom je uit op negen stuks wereldwijd.” –> volgens mij zijn er 4 coupés (3 voor verkoop, 1 voor museum) en 9 cabrio’s van de Veneno.?
meneerbergsma zegt
Dit soort auto’ s worden toch gegund aan extreem trouwe klanten? Intereseerd het Lamborghini dan niet dat zo’n klant een dictator in Afrika is?
E34M5Touring zegt
@meneerbergsma: Denk niet dat dit soort jongens zelf ff bij Lambo naar binnen lopen. Dat gaat via bedrijven of middle men. Denk trouwens niet dat Lambo het verder interesseert. Zolang dat kreng maar verkocht wordt.