Niet de goedkoopste, wel premium.
Het is moeilijk om anno 2019 met een nieuw merk op de proppen te komen. Wat de boer niet kent vreet ‘ie immers niet, dus wil je dat er een betrouwbare, bekende badge op je auto prijkt. Wat dat betreft heeft Citroën het best slim gespeeld. Zij wilden onderscheid aanbrengen tussen de ‘goedkope’ Citroëns en het serieuze spul. De letters die ze hiervoor gebruiken zijn DS. Als merk komt het lichtelijk uit het niets, maar in de autowereld zijn het misschien wel de twee meest begeerlijke letters.
DS Automobiles is sinds 2015 een zelfstandig merk, maar begon in Europa met ‘rebadges’ van de Citroën DS3, DS4 en DS5. In 2017 voegde de Fransen daar een geheel eigen model aan toe: de DS 7 Crossback. Onderhuids is het gewoon een ‘EMP2′ SUV, het broertje van de Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross en Opel Grandland X. De koets die eroverheen zit is compleet anders. Vol met geinige designdingetjes. Een frisse verschijning, maar zoals het premium-auto’s betaamt: duur.
Veel interessanter is het dat de DS 7 een klein broertje heeft gekregen: de DS 3 Crossback. De standaard rits benzinemotoren vinden we nu even niet interessant, de auto heeft namelijk sinds zijn introductie al een volledig elektrische versie genaamd E-Tense. Deze heeft een 50 kWh groot accupakket, die 136 pk mobiliseert. De WLTP-actieradius is daarmee ongeveer 300 km, waarmee de DS 3 E-Tense geen potten breekt wat betreft actieradius. Misschien dat de prijslijst het verschil kan maken?
Dat komt goed uit, want die heeft Citroën DS bekend gemaakt. We gooien hem er gelijk in: voor 43.190 euro staat er een volledig elektrische DS 3 op je oprit. Dan heb je de So Chic- of Performance Line-versie. De verschillen tussen die twee zijn vooral optisch. De Performance Line+ staat een stapje hoger, met 45.990 euro. De duurste versie, genaamd Grand Chic, kost 47.690 euro. Het is vooral de extra luxe die de duurdere versies kenmerkt, allemaal hebben ze het 50 kWh-accupakket. Wat dan weer wel interessant is: alle vier de versies vallen onder de grens van 50.000 euro. Je kunt ze dus allemaal krijgen met slechts vier procent bijtelling over het hele bedrag.
De DS 7 Crossback E-Tense is er ook nog, maar dit is een PHEV, geen EV. Het hele PHEV-circus is wel een beetje voorbij en daarom mag de DS 7 E-Tense niet meer profiteren van vier procent bijtelling. 22 procent is bij deze je ‘aangewezen straf’. Dat in acht houdende is de E-Tense versie van de DS 7 de dikste DS die er is. De 1.6 PureTech levert met zijn elektrische hulpmotor ongeveer 300 pk. De elektrische range van de 13,2 kWh grote accu is zo’n 50 kilometer en je kan tot 135 km/u op enkel die motor rijden. Kosten? 58.360 euro.
Ook de DS 7 komt in een paar smaakjes, maar het verschil tussen de verschillende E-Tense modellen is om en nabij de tweeduizend euro. Standaard heb je de Business, daarboven zit voor 60.060 euro de Executive. De Be Chic zit daar precies tussen met 58.960 euro. Voor de Performance Line en de So Chic mag je respectievelijk 60.160 en 61.060 euro aftikken. Ook hier zitten de verschillen met name in de uitrustingsniveaus.
Beide elektrische Fransozen zijn vanaf vandaag te bestellen in de plaatselijke Salon DS. Wanneer de auto’s dan daadwerkelijk geleverd worden, is niet bekend.
utregcity zegt
“Wanneer de auto’s dan daadwerkelijk geleverd worden, is niet bekend.” Comme Easter et fankfest en une journée. ?♂️
sjonniedeluxe zegt
@utregcity: soms moet je gokje wagen in het leven
gandini zegt
@utregcity: Eh bien pas si négatif, tout ira bien!
Vrij vertaald: Het komt allemaal goed jonguh!
chriscross zegt
@utregcity: zal niet tijdens de Franse zomervakantie zijn, dan doen ze geen reet daar
rammillius zegt
In een mobiel racespel zat een mooie elektrische DS. Helaas nooit uitgebracht ?
sjonniedeluxe zegt
Er is toch geen chien die de ds3 elektromobiel gaat kopen voor deze prijs met deze range als je daar ook een model 3 met autopilot en supercharger network voor hebt
potver7 zegt
@sjonniedeluxe: niet iedereen wil gezien worden in zo’n #metoo-mobiel
dondeboer zegt
@potver7: de e-Niro heb je ook voor dat geld en die komt 450km ver.
scorpion80 zegt
@sjonniedeluxe: Haha, chien?
sanderp zegt
Voor dat geld toch echt liever een e-niro, meer actieradius, sneller en een formaat groter.
rogers zegt
Wel de 208 e kun je vandaag ook al bestellen. Verwachtte (!) levering q2 2020. Deze zal waarschijnlijk niet eerder geleverd worden. FAIL…
potver7 zegt
@rogers: hoezo fail? Doen ze bij Tesla ook steeds, levert ze ’n hoop publiciteit op, en ze verkopen er geen auto minder om.
sjonniedeluxe zegt
@potver7: omdat de producten die ze dan eenmaal leveren echt wat nieuws zijn met speciale techniek. Dit ding is dat absoluut niet. Er is dus geen reden waarom levering zo lang zou moeten duren, behalve mismanagement.
ghost zegt
Ten minste nog een redelijk design, niet zo typisch EV-isch, wat synoniem is aan lelijk.
sel777 zegt
Nu al achterhaald dus… jammer.
RiKe zegt
Dit is een late 1 april grap van Citroën, toch?
richh zegt
50kwh en 300km is voor een crossover niet eens zo slecht. Geen Model 3 cijfers, maar ze zitten al een stuk dichterbij dan een E-tron.
Wel erg jammer dat we zo weinig vermogen geleverd kan worden.
techniekmeneer zegt
Premium en Frans in 1 zin?
mashell zegt
@techniekmeneer: jazeker, limousine is een Frans woord.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: … en anders coupé, cabriolet, sedan, noem naar op.
jajeroenja zegt
Frans kiest liever Duits
jaapiyo zegt
Niet premium want geen RWD.
jvthof zegt
@jaapiyo: de DS7 is in Elektro she stand 100% achterwielasngedreven
jvthof zegt
@jvthof: heerlijk dat automatische woordenboek
sleepyj zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kobus1967 zegt
Frans en premium, is dat geen contradicti in terminis?