Het verschil met een paar jaar geleden is erg groot, want zoveel kost het Tesla om een auto te produceren anno 2022.
In veel gevallen wil je eigenlijk niet weten wat iets echt kost. Qua grondstoffen kost een pizza je minder dan een euro. Een blikje Eed Bull nog geen paar dubbeltjes. In de autobranche is dat niet anders. Met name op het gebied van opties verdient een fabrikant zijn geld terug. Metallic lak kost jou al snel 1.000 euro, maar de fabrikant kost het ongeveer 7 tot 10 euro per auto. Al die elektrische opties waar je grof geld betaald zijn niet veel duurder per item.
Bij Tesla hebben ze een iets andere kijk. Daar verkopen ze niet zozeer veel opties, alhoewel metallic lak, fatsoenlijke wielen en een mooiere interieurkleur al flink meer kosten. Nee, bij Tesla focussen op het verlagen van de productiekosten. Daarom zijn er weinig keuzemogelijkheden bij het uitkiezen van een Tesla. Dat maakt het wel zo overzichtelijk.
Zoveel kost het Tesla
Dat laag houden van de kosten lukt erg goed. Sterker, nog, het gaat beter dan ooit daarmee. Dat laat Martin Viecha weten aan Business Insider. Mocht je hem niet kennen, hij is de Head of Relations bij Tesla en een official van het merk die gek genoeg niet Elon Musk heet. In 2017 kostte het Tesla 84.000 dollar om een auto te bouwen. Tegenwoordig is dat slechts 36.000 dollar. Ja, 36.000 dollar. Zoveel kost het Tesla om een auto te bouwen. Dat is bijzonder laag voor een elektrische auto in het hogere segment.
Dat komt niet zozeer door goedkopere materialen voor de auto of diens accu. Nee, bij Tesla zijn ze telkens bezig om de productie nog verder te stroomlijnen en de auto’s daarop aan te passen.
Kleiner model?
Uiteraard kiest Viecha het jaar 2017 niet zomaar. Toen maakte het merk de Model S en Model X. Tegenwoordig zorgen de goedkopere Model 3 en Model Y voor de omzet. Die auto’s zijn goedkoper om te produceren, dus logisch dat de prijs per gebouwde Tesla een stuk lager ligt.
Uiteraard werkt Tesla eraan om die prijs per gebouwde auto lager te krijgen. Hoe beter dat lukt, hoe meer winst ze kunnen maken. Je zou aannemen dat een goedkopere auto daarvoor kan zorgen en dat klopt ook. Toch zal het nog wel even duren voordat er een kleinere Tesla onder de Model 3 komt.
De vraag naar met name de Model Y is zo hoog, dat Tesla zich eerst daarmee bezighoudt. Sterker nog, de verwachting is dat de Model Y volgend jaar de bestverkochte auto wereldwijd zal worden. Viecha spreekt zelfs van het bestverkochte voertuig.
Meer lezen? Deze auto’s worden het meest ingeruild op een Tesla Model 3!
dalmore zegt
Vergelijkt ie nou de oude Model S kosten met de huidige Model 3 kosten?
Robert zegt
Op zich niet zo heel vreemd. Het zijn weliswaar twee verschillende modellen, met verschillende afmetingen etc., maar voor een fabrikant is de optelsom van alle componenten van een grote vs. kleine auto niet zo heel vele verschillend.
Overigens kan Tesla dit soort marges op hun auto’s wel goed gebruiken, want ze hebben jarenlang enkel maar geld verdiend met het verkopen van CO2 emissies aan andere autofabrikanten. En dan heb ik het nog niet eens over de investeringskosten om het merk op te bouwen tot wat het nu is.
En om de grappenmakers voor te zijn: wie weet komt er nu eindelijk budget vrij voor het optuigen van een fatsoenlijke kwaliteitscontrole.
dutchneon zegt
“Overigens kan Tesla dit soort marges op hun auto’s wel goed gebruiken, want ze hebben jarenlang enkel maar geld verdiend met het verkopen van CO2 emissies aan andere autofabrikanten. En dan heb ik het nog niet eens over de investeringskosten om het merk op te bouwen tot wat het nu is”
tijd dat de reguliere merken een inhaalslag gaan maken, ondanks alle subsidies en incentives is Volkswagen met hun grote mond en die enorme kwaliteitscontrole die ze daar hebben (no pun intended) niet in staat om een beetje te pareren in marge….
dalmore zegt
Eens, al zou ik zelf dan wel benieuwd zijn naar wat een model S nu voor hun kost tegenover die 2017 prijs.
faalhaas zegt
Bedoel je kwaliteitscontrole als “controle met controleurs” of processtabiliteit/capabiliteit?
dolledries zegt
Gemiddelde prijs dus .. per model is interessanter
drsjeroen zegt
Hebben we ook de informatie over de gemiddelde verkoopprijs? Dan hebben we hebben we het over marge en geld verdienen.
Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de marge per auto in 2017 hoger lag, echter de winst is aantallen x marge per auto. Dat maakt het wel logischer dat ze nu meer verdienen.
dutchneon zegt
De modellen zijn duurder geworden, terwijl de productieprijs omlaag is gegaan. Een instapper Model-s kost nu 100.000 euro in 2017 kocht je een P100d topmodel voor 95.000 euro
CYBRTRK zegt
In Februari 2022 was de gemiddelde verkoopprijs $65.837 bij Tesla
6speed zegt
Tesla rapporteerde afgelopen kwartaal een brutowinst van bijna 28% per auto, wat voor een automaker echt heel hoog is.
simonbv zegt
in 2021 heeft Tesla 53.8 miljard omzet gedraaid en 5.5 miljard winst. Dat zou betekenen rond de 10 a 11% marge per auto
scrmeagle zegt
Gezien de kwaliteit van de materialen vind ik het nog veel. Muv accu
Rick-dos zegt
“Tegenwoordig is dat slechts 36.000 dollar. Ja, 36.00 dollar.”
Die dingen kosten hun maar 36 dollar en dan betaal je als consument er tienduizenden euros voor. Stelletje oplichters zijn het! En dan maakt men zich druk over hoge energierekeningen.
harrie zegt
Tesla is qua chassis techniek ook flink aan het innoveren.
Grote delen van de Model Y zijn bijvoorbeeld die-cast aluminium uit 1 stuk, waar traditionele fabrikanten nog talloze losse geperste staaldelen aan elkaar lassen. Dat simplificeert de productielijn enorm.
Ze hebben zelfs ook patenten ingediend om de hele body in 1 keer te spuitgieten in aluminium.
monsieurleloure zegt
@harrie
Klinkt goed, alleen als je schade rijdt moet dan het hele chassis vervangen worden?
Je aan een volledig spuitgegoten chassis niets meer vervangen of zie ik dat verkeerd?
AudiRS zegt
Tesla’s zijn een b**ch om te repareren. En extreem duur. Tijd voor innovatie hierop idd.
potver7 zegt
Typisch gevalletje goedkoop = duurkoop. Leuk dat de kostprijs per auto daardoor een paar honder dollar lager wordt, maar als er iets met de auto gebeurt is reparatie aanzienlijk duurder, en is het daardoor niet ondenkbaar dat de auto veel sneller total loss wordt verklaard.
En dan zullen we het nog maar niet hebben over verzekeringspremie’s die dientengevolge hoger zullen uitvallen. Deze innovatie is dus vooral leuk voor Tesla.
kruij zegt
Lekker voor mijn aandeeltjes
none1234 zegt
Als je dit niet wist 10 jaar geleden, dan ben je niet aan het beleggen maar aan gokken.
none1234 zegt
:D :D :D Toen de Tesla geïntroduceerd werd zei ik al dat er 50% marge op zat. Waarom denk je anders dat ze zoveel financiering krijgen en de aandelen koers zo belachelijk hoog is. Die giga fabrieken krijg je echt niet gefinancierd als je maar 1000 euro winst maakt op een auto. Van die 84k heb je dus 50k aan tesla gegeven om hun bedrijfje op te bouwen.
En al die @#$%@#$%#@$% hier, die vanaf begin af aan met lulkoek kwamen als dat de accu duur is etc.
potver7 zegt
Die gigafabrieken zijn betaald met de uitgifte van aandelen, en de verkoop van emissierechten. Niet uit de winst die gemaakt is door autoproductie. Leningen zijn bovendien relatief goedkoop geweest de afgelopen 10 jaar, waarbij de risico’s voor banken bovendien vrij klein waren ondanks de gigantische bedragen.
Beurskoersen hebben helemaal niks te maken met operationele resultaten, maar alles met verwachte koersontwikkeling in de toekomst. De tijd dat beleggers alleen maar kijken naar te verwachten dividenduitkeringen ligt ver, heel ver achter ons. Het aandeel Tesla stijgt (op wat dippen en dipjes na) al een hele tijd, dat maakt het aandeel gewild waardoor de koers nog verder stijgt. Op basis van bedrijfsresultaten of aantallen geproduceerde auto’s is er geen enkele reden te vinden waarom Tesla een hogere beurswaarde heeft als VAG of Toyota.
Als je werkelijk denkt dat Tesla 50k winst maakt op elke geproduceerde auto, dan moet je misschien toch eens een cursusje bedrijfseconomie gaan volgen.
Wolflow zegt
Tesla in het hogere segment?
Van binnen is het net een Lada, voorzien van een Android tablet met echt leer van de kunst koe.
Meer basic dan dit valt haast niet te verzinnen
mashell zegt
Het marktsegment wordt bepaald door de prijs die je betaald en niet door wat je krijgt. Het is overigens geen Android tablet maar een pc die Linux draait dat ze gebruiken bij Tesla.
mashell zegt
Wat zit er in die 36.000 dollar? De materiaalkosten? Of zitten daar ook de arbeidskosten in, de R&D afschrijvingen, transportkosten, kosten verkoop kanaal etc.? Want eerlijk gezegd vind ik het aan de hoge kant.
718s zegt
Wat ik even mis in het artikel, als je van iets meer produceert worden je kosten per stuk ook lager.
Moet je nagaan hoe hard je genaaid wordt bij rolls, bentley, ferrari, aston en al die andere premium merken als je daar 10k voor een lakje betaald terwijl het een paar tientjes kost….
GOOOOO tesla!