Als je net wat geld te kort kwam voor de grote versie, is er nu een uitkomst.
Hoewel de oeroude Defender nog altijd klanten wist te vinden, besloot Land Rover dat het dan eindelijk tijd was voor een opvolger. In september kregen we de splinternieuwe Defender te zien. De auto bevat genoeg verwijzingen naar het verleden, maar oogt tegelijkertijd modern. De Defender is wat dat betreft ingrijpender veranderd dan de G-klasse. Hiermee kan het model weer even vooruit.
Tot op heden was de nieuwe Land Rover Defender alleen nog in 110-uitvoering te bestellen, oftewel met lange wielbasis. Volgens Land Rover is de vraag naar dit model groot. Nu gaan ook de Nederlandse orderboeken open voor de korte variant, de 90.
De Land Rover Defender 110 is 5,02 meter lang. De Defender 90 is 43,5 cm korter en moet het met twee deuren minder stellen. De lengte komt daarmee uit 4,58 meter en de wielbasis op 2,59 meter. Dankzij deze korte wielbasis kan de auto nog beter in het terrein uit de voeten dan de lange variant. Ondanks de geringe lengte kun je er zes personen in kwijt. Dit is te danken aan een klapstoeltje dat zich tussen de voorstoelen bevindt.
De Defender 110 was niet onder de ton te bestellen, met een vanafprijs van €102.520. Een kale korte variant blijft wél net onder de ton. De vanafprijs is namelijk €96.520. Daar is overigens nog wel wat van af te snoepen. De Land Rover Defender is namelijk ook met grijs kenteken te krijgen als je gaat voor de Commerical-uitvoering. Daarvoor moet je nog wel even geduld hebben, want die komt later dit jaar.
fransananas zegt
Wat een geld…
v6ti zegt
@fransananas: waarvan 53.000 euro belasting.
fransananas zegt
@v6ti: dan maar hopen op een elektro defender
kennone zegt
@fransananas: lekker laten staan en een nette gebruikte zoeken van de vorige generatie??
fransananas zegt
@kennone: nog beter idee
tweetyv6 zegt
Inderdaad.
In Duitsland is de vanaf-prijs €49.700 …. Scheelt gewoon €47.000
ariif zegt
@tweetyv6: Dat is pas een verschilletje…
pindakoning zegt
@tweetyv6: gewoon bijna twee keer zo duur?!
tweetyv6 zegt
Yup. Gaat echt nergens over, de prijzen in NL.
Mijn Stelvio is in NL ook ruim 30k duurder.
blackmilo zegt
@tweetyv6: mij is nooit duidelijk geworden waar dit geld heen gaat. Wellicht de KLM aandelen?
tweetyv6 zegt
Full Options kom ik op €92.720 (3.0L V6 met 400 pk)
v6ti zegt
@tweetyv6: in NL zit er meer belasting op de auto dan de basisprijs. Schandalig die overheid.
SvenskaAeroplanAB zegt
@v6ti: Dat hoeft niet. Bij merken die WEL moderne motoren hebben, valt het bijzonder mee…
flutterby zegt
@svenskaaeroplanab: zoals Tesla
5cilinder zegt
@svenskaaeroplanab: Of merken die sjoemelen…
deuxani zegt
@tweetyv6: gewoon over 5 jaar een 5 jaar oude versie importeren, dan is hij en goedkoper als tweedehands en zit er bijna geen BPM meer op.
vondick zegt
@tweetyv6: nogsteeds veels te duur. Zo’n dingetje zou vanaf 20-25K moeten zijn.
pier zegt
Deze auto gaat z’n doel nu wel voorbij met z’n cultstatus, niet normaal wat een bedragen!
wimof zegt
Nu nog de kwalijke reputatie van zijn voorganger wissen.
maarteno zegt
@wimof wait….wuuut? die hep een behoorlijke positieve cult aanhang hoor….niet een kwalijke reputatie…
wimof zegt
Daar gaat mijn buur niet akkoord mee kunnen gaan.
Al kan het ook aan hem gelegen hebben, toegegeven.
Dutchdriftking zegt
Een enorme bak geld voor relatief weinig auto. Maar toch maakt het mij enorm hebberig. Doe mij die van het tweede plaatje maar met een 5.0 Supercharged SVR blok.
futse zegt
@dutchdriftking: hoe bedoel je, relatief weinig auto?
Dutchdriftking zegt
@futse: Laten we eerlijk zijn, als je voor een ton een Jaguar of Lexus samenstelt heb je meer auto. Maar deze is een stuk cooler, dat dan weer wel….
futse zegt
@dutchdriftking: begrijp ik nog steeds niet hoor. Jaguar komt met dezelfde motoren. Uitrusting van Defender is top, chassis en rijkwaliteiten ook. Wat je voor een ton in NL hebt weet ik dan weer niet, door jullie extreme taxatie systeem.
jensoffbutton zegt
Wie koopt er dat nu aan deze prijzen.. en heeft niet meer standing dan een Toyota Corollo.
Een defender zou net goedkoop moeten zijn om er dan mee in de bossen te crossen. Met een bak van 100.000 wil je niet in een put of over een boomstronk rijden.
wimof zegt
Belgische prijs voor de 110 , 56.800 € zo kan je aan een begroting met overschot werken.
Design_Driven zegt
Niet dat het niet ook te duur is maar de prijs in het VK is £40,000. Voor die prijs in NL kun je Land Rover moeilijk de schuld geven.
De Defender klinkt bij mij toch nog steeds niet. Ik heb hem in het wild gezien en zelfs een stukje in een proto gereden maar nee. Niet mijn ding vooralsnog. Ik wacht wel op de baby Defender. Niet zelden zijn die beter dan de origineel van LR de laatste tijd (Discovery Sport, Verlar)
stephane8200 zegt
De vraag was groot maar ‘Jaguar Land Rover schrapt 500 banen in Engelse fabriek’.
Vorig jaar ook 4500 mensen ontslagen.
De vraag is dus of het alleen bij vragen blijft of ook antwoorden met verkochte auto’s. Ik heb er nog niet een zien rijden trouwens.
futse zegt
@stephane8200: ze worden dan ook nog niet geleverd.
stephane8200 zegt
@futse: maar wel verkocht dan blijkbaar?
futse zegt
@stephane8200: ja, zo gaat dat toch in het begin van een auto loopbaan? Vanaf begin mei in Belgische showrooms alleszins
henkp1 zegt
Het is volgens mij nog erger, deze op-en-top Britse auto wordt volgens mij in Tsjechië of Hongarije ofzo gebouwd!
Oh, even opgezocht: Nitra plant in Slovakia
Slowakije dus.
dawwg zegt
Die stalen velgen staan m’n veel en veel beter dan die lichtmetalen velgen :)
vroaaaaaaaaaar zegt
@dawwg: staan m’n wat? veel en veel beter… M’n moeder…?
brera22 zegt
Bijna 50K aan Bpm..
Of electrisch of plug in is de oplossing..
dit slaat nergens op meer,.,,
toyotafortuner zegt
Dan zou ik liever een Jimny halen. En met de rest van t geld iets voor erbij
henkp1 zegt
Jimmy is er niet meer op de Nederlandse markt.
Dan maar vier Dusters….
mpgc zegt
Ik vind die nieuwe LaRo wel fraai. De 90 eigenlijk nog meer dan de 110. Kennelijk verkopen ze goed. Ik heb er echter nog nooit één zien rijden.
993carrera4s zegt
De grijs kenteken versie gaat dan ook 50 kosten zo te lezen, dat is dan wel weer gaaf als zakelijke auto
mashell zegt
Stervensduur door achterhaalde techniek, het is dus een echte Defender.
harrie zegt
Retro design gone wrong, wat een infantiel karikaturale bak is het geworden.
Succes ook met deze prijzen.
sizedoesmatter zegt
Dit moet een premature 1 aprilgrap zijn