Hoeveel ben je kwijt voor een Suzuki Jimny met alleen twee stoelen?
De Jimny zelf samenstellen kan al een aantal maanden niet meer, maar binnenkort verschijnt de 4×4’er weer op de Suzuki-prijslijsten. De offroader keert namelijk terug als bedrijfswagen, zoals Suzuki afgelopen november al aankondigde. Waarom als bestelbusje? Omdat Suzuki nu rekening moet houden met een strengere CO2-norm, waarbij ze een boete kunnen krijgen als het gemiddelde wagenpark teveel CO2 uitstoot. Maak je er echter een bestelwagen van, dan telt je auto niet meer mee.
Daarom heeft Suzuki de Jimny wat aangepast om er een Professional van te maken, zoals het bedrijf deze Jimny noemt. Verwacht geen al te grote veranderingen; de grootste aanpassing is gebrek aan een achterbank. In plaats daarvan heb je een grote laadruimte direct achter de twee voorstoelen, met een net als scheidingswand.
De Suzuki Jimny als bestelbusje kost…
Suzuki maakt nu bekend hoeveel de Jimny als bestelbusje kost. Voor 27.420 euro kan de tweezitter-Jimny op je oprit staan. Dat bedrag is uiteraard exclusief BTW. De Jimny Professional heeft een laadruimte van maximaal 863 liter, wat 33 liter meer is dan de personenwagen-Jimny had. Het laadvermogen is met 35 kilogram gestegen tot 150 kilogram. Het snoezige bestelbusje heeft een 1,5-liter viercilinder die 102 pk produceert en inschakelbare vierwielaandrijving. Hill Descent Control, High Beam Assist en Lane Departure Warning zijn standaard op de Jimny Professional. Zowel particulieren als zakelijke klanten kunnen de Jimny Professional direct bestellen, nog voor juli moeten de eerste bestelbus-Jimny’s in Nederland aankomen.
Nu je weet hoeveel de Suzuki Jimny als bestelbusje kost, is dit de alinea waarin we de bolide normaliter met de concurrentie vergelijken. De Jimny Professional heeft alleen een wat… bijzondere positie in Nederland, daar er eigenlijk geen andere offroad bestelbusjes te koop zijn. Het is nu eigenlijk een liefdeskind geworden van een Volkswagen Caddy en een pick-up. Overigens is het goed om te weten dat de Jimny qua laadruimte niet aan de grijskentekenregels voldoet. Bpm terugvragen is bij de Jimny Professional dus niet mogelijk.
monsieurleloure zegt
150 kg laadvermogen…..
In de cocaïnehandel kom je dan nog een aardig eind, maar voor andere bedrijfstakken is het wel heel erg minimaal (-;
slowland zegt
Ik.wil.een.Jimny!!!!
Maar helaas…. Suzuki heeft in 2013 de stekker uit de autoverkoop in North America gehaald…. Dus geen Jimny in Canada helaas…
Moet ik toch mijn 1992 Sidekick (Vitara) op de weg zien te houden….
robert110 zegt
@slowland: Alles wat 15 jaar of ouder is mag je in Canada importeren, even een paar jaar wachten dus.
dirkv zegt
@slowland: Als je het zo graag wil en je hebt de centen dan importeer je toch gewoon zo’n leuk wagentje?
Edge zegt
In 2018 kocht je een Jimny met vier stoelen voor net geen 27.000 euro inclusief btw, en nu wil Suzuki datzelfde bedrag ex btw hebben voor een Jimny met twee stoelen minder? Ik vind het nogal aan de dure kant voor wat je krijgt. Afgezien van een eenzame boswachter die om bizarre reden niet langer Toyota wil rijden, verwacht ik niet dat ze er veel gaan verkopen.
knapzuur zegt
Die boswachters rijden al een paar jaar vrijwel alleen nog maar Dacia Dusters er staat nog ergens een leen Land Cruiser voor als er die ene keer zwaar geschut nodig is.
potver7 zegt
Wat ik nou serieus niet snap is waarom Suzuki die 1.2 Smart Hybrid en/of 1.4 Boosterjet uit de Swift niet in de Jimny lepelt. Daar wordt het ding serieus zuiniger van, en kan de Jimny gewoon in personenwagenuitvoering geleverd worden. Een verkooptopper zal het sowieso niet worden, daarvoor is de niche te klein. Maar ik krijg nu het gevoel dat ze zich zwaar hebben verkeken op de impact van de Jimny op de haalbaarheid van de CO2-norm, en met kunst- en vliegwerk proberen toch nog wat van de ontwikkelingskosten terug te verdienen…
sudbina zegt
@potver7: de Jimny is dan ook totaal niet op de EU en al helemaal niet op NL gericht. In azie en zuid amerika is het een hit, net als de vorige modellen.
Je ziet het sowieso steeds meer, zelfs europese fabrikanten maken steeds minder modellen voor de EU-markt en steeds meer specifiek voor bv zuid amerika. Kijk maar eens naar alle modellen die Fiat in de aanbieding heeft in Honduras of Peru ofzo..
vpowert zegt
Zelfs met een mild hybride aandrijflijn zou het volgens mij onvoldoende zijn voor Suzuki om onder de CO2 grens van de EU te komen. Jammer!
De ontwikkelingskosten verdienen ze sowieso wel terug want er is wereldwijd blijkbaar veel meer vraag naar dan ze hadden verwacht. Er is een tweede productielijn opgetuigd in India omdat met alleen productie in Japan niet aan de vraag kan voldoen.
scheurbuik zegt
De Jimny is een enorm succes. Er is zoveel vraag naar het wagentje dat Suzuki momenteel een extra fabriek bouwt in India om aan de vraag te kunnen voldoen. Dat co2 verhaal is alleen een Nederlands dingetje. De rest van de wereld maalt hier niet om.
vpowert zegt
CO2 is een Europees dingetje en Suzuki heeft gewoon zitten slapen. Voor elke gram boven 95 gram CO2 uitstoot moeten autofabrikanten betalen en dat zorgt in de EU voor miljardenboetes bij sommige fabrikanten. Suzuki zit in de penarie want een Ignis 1.2 Smart Hybrid stoot al 110 gram uit. Om dat een beetje te compenseren verkopen ze nu een gerabadgde RAV4 plug-in hybrid en hebben ze de Jimny geschrapt. Suzuki moet gewoon beter hun best doen. Toyota kan een gekke GR Yaris maken omdat de rest van het gamma zo weinig uitstoot. Renault kan een Apline A110 verkopen omdat ze ook veel Zoe’s verkopen.
De hoge prijs is wel een Nederlands dingetje omdat in Nederland belasting wordt geheven over de CO2 uitstoot via de BPM.
MrHyde zegt
Dat is dus voor de ondernemer net zoveel als een Toyota Hilux, Navara, Fullback en Ranger, die wel vrijgesteld zijn van BPM zolang ze zakelijk gebruikt worden.
Die hebben dan wel een sterkere diesel, kwarttaarief MRB, mogen meer trekken, en zijn optioneel luxer af te werken.
En voor wie gewoon een benzine basic auto wil, die kan nog altijd een Duster nemen. Of een Jeep Renegade, als je het alleen voor de looks doet (welke er ook nog een tijdje via de importeur als VAN werd geleverd).
Waarom was dit ook alweer een goed idee Suzuki?
harrie zegt
Breng hem als EV uit en het wordt gegarandeerd een hit hier.
techniekmeneer zegt
@harrie: ook als hij dan 20k duurder is? Denk het niet.
mpgc zegt
Ik vind de prijs erg fors. Denk niet dat ze er veel gaan verkopen. Zonde!
mopar zegt
Hier in Azië struikel je bijna over die dingen. Dikwijls ook nog een aangepakt met aftermarket liftkits of bodykits waardoor ze op een baby G-Klasse of Wrangler lijken. Ik vind het best geinige auto’s maar ruim €30K voor een “bestelwagen” met maar 150kg laadvermogen?! Er zijn motorfietsen die bijna eenzelfde kunnen dragen…
clubbtraxx zegt
Vroeger, toen ie nog een bankje had konden er ook vast wel 2 personen achterin die meer wogen dan ieder 75Kg, dus die 150Kg laadvermogen zal vast niet correct zijn.
stijnn zegt
Leuk auto maar wel wat prijzig want daar koop je, met wat opties, bijna twee Jeep Renegades voor met grijs kenteken.