We wisten al dat dit de goedkoopste EV was van Europa, alleen wisten we nog niet hoeveel deze in Nederland zou kosten.
Elektrische auto’s waren jarenlang het domein van de leaserijder. Natuurlijk kon een particulier ze wel kopen, maar dankzij de hoge aanschafprijs gebeurde dat niet zo bijzonder vaak. De laatste jaren zien we echter steeds vaker goedkopere EV’s verschijnen. We wisten al een tijdje dat er een nóg goedkopere EV aan zou komen, met de Dacia Spring. Deze crossover moet de goedkoopste EV van Europa worden, nu weten we ook hoeveel deze in Nederland gaat kosten.
De Dacia Spring gaat namelijk 17.890 euro kosten. Klinkt misschien als weinig, maar voor de Fransen kost de Spring Electric nóg een stukje minder. Voor die prijs krijg je natuurlijk niet zo bijzonder veel. Om te beginnen met de uitrusting; je krijgt airconditioning, maar deze werkt wel handmatig. Verder krijg je Bluetooth, een USB-aansluiting en 14-inch-velgen. Er is een Comfort Plus-uitvoering, die kost duizend euro extra. Dan krijg je voornamelijk een Techno Pack met 7-inch-navigatiescherm met Apple CarPlay, Android Auto, een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter.
Dacia levert de Spring in Nederland vanaf deze herfst, bestellen kan vanaf 1 april. Later dit jaar komt er een Dacia Spring Business voor de zakelijke markt en een Spring Cargo. Dit wordt een bedrijfswagen-Spring zonder achterbank, een laadruimte van 1100 liter en een laadvermogen van 325 kilogram. Deze is vanaf begin 2022 leverbaar, al onderzoekt Dacia nog of deze bedrijfswagen wel naar Nederland komt.
Een ideale vakantieauto is de Spring niet, je moet deze elektrische Dacia eerder zien als een stadsauto voor je dagelijkse woon-werkverkeer. Mits je niet al te ver van je werk woont, dan. De Spring heeft namelijk een 26,8kWh-accupakketje waarmee je een WLTP-actieradius van 230 kilometer krijgt. Of 305 kilometer, als je alleen in de stad rijdt.
Die accu is gekoppeld aan een enkele elektromotor die 44 pk en 125 Nm levert. De topsnelheid is 125 km/u. Thuisladen met een 7,4 kW-wallbox duurt vijf uurtjes. Snelladen kan tot 30 kW, daarmee is de Spring in 50 minuten naar tachtig procent te laden. Daarvoor moet je dan trouwens wel de DC-lader-optie aanvinken á 495 euro. De Spring is 3,73 meter lang, 1,62 meter breed en 1,49 meter hoog en heeft een bagageruimte van 300 liter groot.
Erik zegt
26,8kWh-accupakketje — > zo jammer dat er denigrerend over deze Dacia wordt geschreven.
En vergeet niet standaard de elektrische raambediening…
vondick zegt
En de belangrijkste spec staat er niet bij: 0-100?
moveyourmind zegt
Eerst maar de NCAP resultaten afwachten.
Als die net zo goed zijn als die van de Renault Kwid, het zusje van deze Dacia, zou ik toch liever doorsparen.
mashell zegt
Altijd de resultaten afwachten, maar zonder lomp motorblok kan het zomaar een stuk beter uitpakken.
frank2b zegt
“je krijgt airconditioning, maar deze werkt wel handmatig”
Zwengeltje?
berlinetta zegt
Je moet voor je gezicht wapperen met de gebruiksaanwijzing.
dirkiii zegt
@frank2b: als hij maar arko heeft dan ben ik al tevreden
Hubert zegt
Gooi maar in de private lease, dan sta ik vooraan.
Ideale auto voor mijn woon-werkverkeer.
Sporadisch grote afstanden doe ik wel met mijn benzineslurper.
tjorque zegt
Ik zat net hetzelfde te overdenken:
– deze Dacia (of iets gelijkaardigs) erbij voor de boodschappen
– de benzineslurper houden om op reis te gaan.
Enkel jammer dat ik dan twee auto’s moet verzekeren, belastingen betalen en stallen die 99% van de tijd niks te doen hebben.
Hubert zegt
@Tjorque,
Dat went snel hoor.
De dagelijkse woon-werkauto (nu dus nog een eco-benzine) staat op de oprit en de auto voor sporadisch gebruik staat op straat voor mijn huis.
Bijkomend voordeel is dat de buurman niet een van z’n bestelautootjes (hij is koerier) voor mijn huis kan parkeren.
tjorque zegt
Ik moet gewoon een extreem mooi familiehok vinden, dan mag hij wel in de voortuin staan 😂.
Nu nog verzekering en wegentaks ifv de gereden km’s. Dan zou ik er geen drol mee in zitten om een dikke occasie break d’r bij te nemen voor die 4000km per jaar die we wat verder van huis rijden.
flutterby zegt
Dit is voor veel mensen een zeer betaalbare tweede auto, zeker als je thuis kan laden. Die grote ruime auto daarnaast kan dan voor de langere ritten en vakanties ingezet worden.
Jochempie zegt
Dan mag daar wel even de MRB voor aangepast worden naar rekeningrijden.
florisje zegt
Prima no-nonsense auto voor erbij lijkt me. Goeie vervanger voor de familie Up/107/Twingo etc.
Calimero zegt
Dus met een electrische auto is het ” verbruik” in de stad (met veel stilstaan en optrekken-stoplichten) beter dan bv op de provinciale weg/ Dit in tegenstelling tot een benzineauto? Juist ja….
knapzuur zegt
Je doet verbaasd, wat begrijp je er niet aan? Het start/stoppen van een motor kost behoorlijk wat brandstof, daarom werken die systemen vaak maar zeer beperkt (motor moet warm zijn word ie niet in de stad etc.) het optrekken en afremmen kost vrij veel energie waar niets van terug gewonnen word. Pak je nu een elektrische auto dan staat de motor altijd “aan” en kan je bij optrekken in de stad prima prestaties neerzetten per verbruikte energie eenheid en bij het afremmen weer regenereren.
Brandstof motoren werken het best bij een vast toerental, daarom zijn range extenders ook logischer dan wheel connected ICE oplossingen, maar dat blijkt allemaal wel wat met zich mee te brengen in een auto waar ook al ruimte voor een ICE en tank gemaakt moet worden ook nog eens een elektromotor en accu’s proppen blijkt lastig.
Calimero zegt
Ik ben nog niet zoi bekend met de techniek van een electrische auto zeg maar. Dus vandaar mijn verbazing.
Los van de start/stopsystemen leek mij het vele optrekken wat je in de stad hebt niet bevorderlijk voor het verbruik in vergelijking met vrij constant een bepaalde snelheid rijden. Dan heb ik het uiteraard niet over de snelweg maar zoals ik al aangaf de provinciale weg waar je max 80 km/u mag. Maar ik heb er niet bij stilgestaan dat bij afremmen een deel van het stroomvrenruik weer teniet wordt gedaan.
faalhaas zegt
@milan0: Mijn full hybrid is zuiniger in de stad. Lage elektrische snelheden en regeneratie.
tjorque zegt
Als je niet op binaire wijze de pedalen bedient wel ja.
Er kan dan zoveel remenergie gerecupereerd worden dat het echt opbrengt.
timh zegt
@milan0: stilstaan kost niets, remmen levert energie op. Hard rijden op de snelweg is een groot gevecht met de luchtweerstand.
Niet zo gek dan toch? Met 45 pk is het natuurlijk ook geen stoplicht sprinter.
mashell zegt
Klopt toch wel. Overigens is het verbruik van een elektrische auto wel logisch te begrijpen, bij langzaam verkeer laag, bij contante hoge snelheid hoog. Het opmerkelijke is dat een een verbrandingsmotor bij langzaam verkeer zo absurd veel verbruikt (want zo’n verbrandingsmotor moet minstens een 1200 toeren draaien, ook als die niets zinvols doet) dat het meer verbruik op contante hogere snelheid gering is.
flutterby zegt
@milan0: logisch toch. In tegenstelling tot het feit dat een brandstofmotor efficiënter is bij 80 dan bij 30-50. Weerstand neemt toe bij een hogere snelheid, een brandstofmotor heeft een waardeloos rendement.
wessel04 zegt
Ik ben wel oprecht benieuwd hoe 44 pk rijdt
berlinetta zegt
Waarschijnlijk merk je er vrij weinig van dat je rijdt.
timh zegt
@wessel04: gezien de voordelen van elektriciteit mbt koppel zal het misschien niet veel onder doen voor de goedkope 3 cilinder pruttelbakjes
escort77 zegt
moet je een keertje meerijden met een 1977 Ford Escort. Ik gok dat van de 54 fabrieks-pk’s er nog ongeveer 44 over zijn.
Spoiler-alert: het is niet vooruit te branden ;-)
tjorque zegt
Qua acceleratie: zoals 25 a 30 jaar geleden quasi elke gemiddelde auto…?
Toen de wegen nog niet zo vol waren en de mensen wat minder gehaast. :)
agdesigns zegt
@wessel04: 19,1 naar de 100 volgens een franse review
Edge zegt
Ik ben fan! ik vind het geen mooie auto, maar dat geldt voor geen enkele A-segmenter. Wel vind ik het gewoon een hele goede koop. De range is meer dan prima voor het soort auto, de prestaties ook. Je trekt de klinkers niet uit de straat, maar voor die boodschappenkilometers en die ritjes op een 80 weg kom je niks tekort met 44pk, elektrokoppel en een top van 125km/u. En met een prijsverschil van ongeveer 3000 euro met een vergelijkbaar uitgeruste Peugeot 108 of iets in die trant is dat ook heel goed geregeld. Dat is het soort prijsverschil dat je eigenlijk op termijn tussen een Golf en een ID.3 zou willen zien.
henkp1 zegt
Prima auto. Prima prestaties. Ziet er leuk uit en is best compleet voor deze klasse.
Ik voorspel dat deze auto een succes wordt. Net als dat de T, type 1, 2CV, 4CV, 500 en Minor hele volksstammen mobiel hebben gemaakt, gaat deze auto de menigte overzetten van ice naar bev. Denk ik.
koeberg zegt
No way dat deze auto met 26,8kWh accu 230km ver komt. Dat lukt zelfs de Hyundai Ioniq met 28kWh niet. En die is veel aerodynamischer. Ja, als je in de stad blijft. Dan lukt 230km wel. Maar 305?!? Haha!! Echt niet!
bernoulli zegt
Als je meer range wilt, dan kun je op de ECO-knop drukken. Dan wordt het vermogen beperkt tot 31 PK las ik. Dat klinkt gevaarlijk.
Charles Taycan 4S zegt
Als alle Fransen alvast hun oude dieseltjes gaan vervangen voor deze dan ben ik erg blij !👍
MarcoM zegt
Er zijn genoeg mensen die het geen moer interesseert waarin ze rijden, als het maar rijdt en nu als EV gaan er een hoop die kant op, immers, wat koop je aan nieuwe benzine wagen voor dat geld waarbij ook nig je MRB en benzine plus hogere onderhoudskosten hebt.
shicomm zegt
De prijs lijkt scherp maar tegen de tijd dat je de versie hebt met de “snel” laadoptie zit je al op 20k ( want die optie kun je alleen aanvinken als je er ook een ‘pluspakketje’ bij pakt )
Toch wel erg veel geld voor zo’n karige auto…
Jochempie zegt
Maar de gebruikskosten zullen heel laag liggen. Daarmee wordt het toch wel interessant!
sulobb zegt
Jullie zijn een zeer belangrijk punt vergeten: de acceleratie!! Dat ding gaat in 1/3 minuut naar de 100. Extreem traag als je het mij vraagt…
Jantje_555 zegt
230 kmu actieradius…dat geloof ik nooit. zal wel, zeker in de winter, de helft zijn