De echte Volkswagen Golf kost in Nederland minder dan een Polo!
Het zal jullie allemaal zijn opgevallen dat auto’s in Nederland telkens duurder worden. Ook worden auto’s steeds groter, zwaarder, luxer en sneller. Heel erg tof natuurlijk, maar daardoor kan het zo zijn dat een model dat eerst acceptabel was, ineens veel te groot is.
De Volkswagen Golf is bijvoorbeeld uitgegroeid tot een soort semi-premium luxeauto die je verregaand kunt individualiseren. Je kan ze krijgen met hoogstaande plug-in hybride aandrijflijnen en vermogens tot maar liefst 320 pk, zelfs in de stationwagon! Heel erg gaaf natuurlijk, maar de Golf doet anno 2024 een beetje wat een BMW 3 Serie bij wijze van spreken 20 jaar geleden deed: snelle marketingmanagers snel op hun bestemming brengen.
Eigenlijk de echte Golf
Wat dat betreft is de Skoda Scala de échte VW Golf. Een keurige vijfdeurs hatchback met voldoende uitrusting en vermogen, zonder dat het te gek wordt. Het model is net voorzien van een flinke facelift en de importeur heeft er nu een prijskaartje aan gehangen. Skoda Nederland wil er graag 26.490 euro voor hebben. Dat moet je niet terugrekenen naar guldens (Hfl: 58.376), uiteraard.
Voor dat geld krijg je een Scala Essence met 1.0 TSI Greentech-motor, goed voor 95 pk. Dat is dan ook de enige Scala met 95 pk. Elke andere uitvoering heeft de 115 pk-versie van datzelfde blok. Dus als je gaat voor de Selection (28.990 euro), heb je niet alleen meer vermogen, maar ook lichtmetalen wielen.
Nog wat luxer is de Business Edition (29.990 euro) en dan is er ook het sportieve model, de Scala Monte Carlo. Die kost 32.490 euro. Optioneel kun je de 115 pk-versie uitrusten met een DSG automaat. Je kunt alle versies nu configureren en bestellen.
Vergelijk concurrentie echte Golf (de Scala dus):
- Skoda Scala 1.0 TSI | € 26.490
- Kia Ceed 1.0 T-GDI ComfortLine | € 27.195
- Seat Leon 1.0 TSI Style | € 29.695
- Opel Astra 1.2 Turbo Uitvoering Zonder Naam | € 32.999
Ja, de Polo is goedkoper dan de Scala, maar let op! De Polo heeft standaard een 1.0 MPI zonder turbootje en slechts 80 pk.
Ook gij, Kamiq!
Naast de prijzen van de Scala heeft Skoda ook de prijzen bekend gemaakt van de eveneens vernieuwde Skoda Kamiq. Dat is de kleinste crossover van het merk, onder de Karoq en Kodiaq.
Qua opbouw qua motoren en uitrustingsniveau’s loopt het gelijk op met de Skoda Scala. Het begint dus met een Kamiq 1.0 TSI Essence met 95 pk. Die is er vanaf 28.490 euro. De 1.0 TSI Monte Carlo met 115 pk staat op de Huishoudbeurs-parking voor 33.990 euro.
Dus dames en heren, kies een rode Monte Carlo! Ziet er niet verkeerd uit, toch?
Concurrentie Skoda Kamiq:
- Seat Arona 1.0 ECO TSI Reference | € 24.990
- Kia Stonic 1.0 T-GDI MHEV ComfortLine | € 25.995
- Hyundai Bayon 1.0 T-GDI i-Motion | € 26.895
- Skoda Kamiq 1.0 TSI Essence | € 28.490
- Toyota Yaris Cross 1.6 VVT-i Comfort | € 28.895
- Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life | € 29.990
Ook de Skoda Kamiq is per direct te configureren en te bestellen!
Mr. Cartoon zegt
Mooi ook dat ze de keuze voor je maken, 1.0 of pech hebben.
golf1985 zegt
Ik heb nu toevallig een scala mee als leenauto. Ben echt verrast op een of andere manier. Goeie stoelen, genoeg ruimte achterin en in de kofferbak. Ik vind het een leuk wagentje hoor.
Mr. Cartoon zegt
Er is ook niets mis met de auto, alleen de motor. Als ik deze auto zou overwegen dan zou ik liever de 1.5 TSI motor met 150pk hebben.
ukbob zegt
Liever een leuk uitgeruste Scala, bij voorkeur in dit kekke rood dan zo’n zaaddodend saai mini-suv hok als een Seat Arona..
tijdje als vervangend vervoer zo’n ding mee gehad, soort rijdende slaappil.
Dutchdriftking zegt
Een fijn karretje. Vooral jammer dat er geen station meer is. Net als van de Fabia. Zo’n compacte station is precies wat de jonge huisvader wil leasen. Jammer maar helaas.
ako6 zegt
58000 gulden klinkt alsof autos enorm veel duurder zijn geworden, maar realiteit is dat 26k euro in 15.5k euro in 2000 was gezien de inflatie. Toen betaalde je ongeveer 21k voor een golf, prijsstijging is dus een stuk minder dan de algemene inflatie.
gregorius zegt
Ik denk dat als je buitenkanten van de achterlichten gewoon scherp maakt, hij nog makkelijker oogt. Nu is het een soort rare bloedvlek op de auto.
Verder ziet et er gewoon prima uit.
Wat ik overigens niet helemaal snap, en misschien dat er ergens een foutje zit. Maar in Duitsland kan je dat ding ook met 1.5 TSI krijgen, 150 pk , voor maar 7 gram meer. Dat is in de 104-145 gram ‘maar;’ 167 per gram. Kortom, de 1.5 TSI krijg ‘maar’ 1000 euro extra straf. Dat lijkt me toch binnen de beperken om die ook gewoon aan te bieden in NL; toch? (ik snap dat als de 1.5 iets van 4-5k euro meer CO2-straf krijgt, dat m dan NIET aanbiedt).
rollingstoned zegt
Geen idee hoe zo’n 1.0 TSI rijdt, maar die Scala ziet er verder wel goed uit.
banaan7 zegt
Het rijdt best goed. Verre van spannend maar wel goed. Lekker no nonsense blokje, perfect voor deze wagen dus.
golf1985 zegt
Gister mee in de heuvels van zuid limburg gereden met wat fijne haarspelsbochten. Rijd best lekker hoor. Tuurlijk wil je die 1.5 tsi hebben met 150 pk. Maar het valt me niks tegen
golf1985 zegt
Gister mee in de heuvels van zuid limburg gereden met wat fijne haarspelsbochten. Rijd best lekker hoor. Tuurlijk wil je die 1.5 tsi hebben met 150 pk. Maar het valt me niks tegen