Een slok op, daar kun je mee thuis komen.
Dat is blijkbaar de gedachte van een op de vijf jongemannen. Dit zijn geen cijfers van de politie, maar dit hebben jongeren zelf aangegeven, of beter gezegd toegegeven, tegenover Stichting TeamAlert.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.500 jongemannen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar. Vrouwen zijn gemakshalve achterwege gelaten, omdat doorgaans vooral mannen de boosdoener zijn. Vooral in de genoemde leeftijdscategorie gaat het vaak mis. Dit zijn nog beginnende bestuurders, wat betekent dat de alcohollimiet op 0,2 promille ligt. Pas als je vijf jaar de trotse bezitter van een roze pasje bent geldt de limiet van 0,5 promille.
Van de ondervraagden die wel eens in overtreding zijn, is dat voor 5% een wekelijkse terugkerend fenomeen. 16% stapt maandelijks met teveel alcohol op in de auto en de rest doet het incidenteel. Meestal gebeurd dat dan na een bezoek aan vrienden.
Negen van de tien jongeren zijn het er wel over eens dat rijden onder invloed onveilig is. Waarom doen sommigen het dan toch? Als de limiet niet al te ver overschreden is, wordt dit vaak niet gezien als een belemmering om achter het stuur te kruipen. Als het maar om een kort ritje gaat idem dito. Ongeveer een derde van de overtreders gaf aan dat het in hun sociale omgeving normaal is om met te gaan rijden met te veel alcohol op. Bij jongeren die buiten de stad wonen was dit vaker het geval dan bij de stedelijke jeugd.
Dit onderzoek past in een zorgwekkende trend. Het aantal verkeersdoden is namelijk flink gestegen in de afgelopen jaren. In 2016 waren er 13 dodelijke slachtoffers te betreuren, maar in 2018 was dit aantal opgelopen naar 36. Voor 2019 is de balans nog niet opgemaakt, maar in september stond de teller ook al weer op 29 doden. Ook het aantal alcoholongelukken in het algemeen is toegenomen. Om de trend tegen te gaan heeft Grapperhaus al laten weten alcomobilisten harder aan te pakken. Misschien wordt het ook tijd voor een opvolger van de BOB-campagne.
cossiekiller zegt
Doe ik nooit. Dan kan je je apps en mails toch niet meer lezen.
Sir_Vmax zegt
@cossiekiller: op lautobloh reageren valtt ok niie m
Volvo940polar zegt
Logo had niet afgeplakt hoeven te worden op het stuur. We weten sws wel dat alle Audi eigenaren als een zuipschuit rijden?
barendbotje zegt
@volvo940polar: ergste vind ik nog wel het merk… van het bier
Foramen zegt
@barendbotje: man man man, jij hoeft het toch niet te drinken..
bierbuik zegt
@barendbotje: dat gezeik over biermerken altijd, beetje vent drinkt wat de pot schaft
arierobbemont zegt
@bierbuik: maakt de naam hier zeker waar, hulde!
raceface zegt
Best onterecht dat vrouwen in deze leeftijdscategorie niet worden meegenomen in het onderzoek… ik ken er genoeg van mijn leeftijd die regelmatig met alcohol op (te veel of niet laat ik erbuiten) achter het stuur kruipen..
tomthepetrolhead zegt
@raceface: Ik snap het wel. Vrouwen kunnen zonder alcohol ook al niet rijden
mashell zegt
Tja, zijn er nog wel eens alcohol controles?
RiKe zegt
@mashell: Weinig tot niet, het liefst wil Sylvana Simons dit helemaal niet meer (überhaupt een controle) ant dat is etnisch profileren. Waar ze die kolder vandaan haalt weet ik overigens niet.
fanboy zegt
@rike: Waar haal jij je kolder vandaan dan?
rhellema zegt
@fanboy: van Sylvana Simons
Robert zegt
@mashell: ik heb nu bijna dertig jaar m’n rijbewijs, rij 25dkm per jaar en ben nu welgeteld drie keer gecontroleerd tijdens een grote controle. Da’s m.i. te weinig, maar het schijnt dat personeelstekort bij de politie en het feit dat zo’n fuik dankzij de sociale media al snel aan werking verliest, er voor heeft gezorgd dat die controles afnemen.
Dat gezegd hebbende, ben ik van mening dat dit véél strenger gestraft moet worden – verplichte EMG cursus plus rijontzegging is wel het minste, bij herhaling celstraf plus definitieve intrekking van het rijbewijs, maar helaas komen first offenders er nog vaak met een boete en een voorwaardelijke ontzegging van af.
mashell zegt
@RRRobert: ik heb iets meer dan 23 jaar mijn rijbewijs, rijd bijna 50k per jaar en ben een keer of vijf gecontroleerd. De statistiek lijkt dus te kloppen…
Ik geloof niet dat zware straffen een afschrikkend effect hebben en al helemaal niet als de pakkans zo laag is. En dan is het nog zo dat drank overmoedig maakt, de gedachtengang, “ach dat kan wel”, komt gemakkelijk op.
Ik zie de oplossing meer in het sociale, mensen die met drank op rijden moeten gewoon zonder pardon uit de vriendengroep gegooid worden. Uit de uitgaanswhatsappgroep en ontvriend op Facebook. Zo van “Waar is Jan gebleven? Tja, die is ontvriend, hij reed met drank op. Wat een loser.”. Van rokers hebben we paria weten te maken, met drankrijders kunnen we dat ook.
Robert zegt
@mashell: ik snap je punt, voel er ook veel voor, alleen in sommige sociale (sub)culturen zal dit niet werken, vrees ik; net als roken is zo’n gewoonte erg hardnekkig aanwezig en daardoor nog steeds geaccepteerd.
lekkaah zegt
@mashell: met alcohol achter het stuur of simpelweg roken, daar zit nogal een groot verschil in.. En doe nou niet of dat zo terecht is, rokers zijn een fijne melkkoe voor de overheid, heeft vrij weinig met morele politiek te maken.. misschien moet je het gewoon doorgeven aan de verzekeraar waardoor de premie omhoog gaat bij het betrapt worden (bovenop de al bestaande gevolgen)
lekkaah zegt
Bovendien ook voor rokers en vaste McD klanten, zorgverzekering omhoog bijv (of omlaag bij goed gedrag, broekzak vestzak).
Maar dan krijg je weer een soort ‘politiestaat’, nadeel
cloverleaf zegt
@lekkaah: ze gaan wel eerder dood die rokers en hebben een relatief kort ziektebed. Dat in combinatie met alle accijnzen en ze zijn goedkoper uit ivm met de sportende geheel onthouder.
Maar laten we een collectiviteits verzekering lekker collectief houden. Anders krijgen we hier straks nog dat alle risico groepen meer moeten gaan betalen. En nee, ik rook niet…
lekkaah zegt
@cloverleaf: oh ja dat klopt, rokers betalen natuurlijk een enorme bak aan accijns, dus zou je dan of zorgpremie omhoog + accijns omlaag, of andersom, maakt niet uit voor de rest.
jorden zegt
@mashell: vrijdag/zaterdagavond door centrum Rotterdam rijden en dan kan je de klok er op gelijkzetten dat je ergens een controle in rijdt. Wellicht is dat meteen het probleem. Het is zo voorspelbaar en zo makkelijk te omzeilen.
noodlesoup zegt
Ik snap hier weinig van. En als ik iemand ken die met drank op wil wegrijden, dan zal ik proberen die persoon te stoppen. Als deze niet luistert dan ben ik zelfs bereid de politie te bellen. Het is zo verschrikkelijk dom en totaal onnodig! Als ik deze aantallen zie, dan lijkt het bijna “normaal”. Ik kan daar echt niet bij… Hopelijk verandert de mentaliteit komende jaren hier nog. Geldt overigens ook voor drugs, lachgas en al dat geapp.. Hoewel ik eerlijk gezegd dat laatste ook niet altijd kan weerstaan. Daar werk ik aan :|
theblazerunner zegt
@noodlesoup: hypocriet dus.
retsok zegt
@noodlesoup: geef jezelf dan maar aan want met dat ge-app van je rijd je ook zo iemand dood.
gregorius zegt
Het is en blijft natuurlijk een grijs gebied tussen 0.2, 0.5 en zeg ‘3 tot 4 drankjes tijdens het uiteten gaan’.
Je zal het aanwijsbaar kunnen maken dat met 0.5 promile je aandacht en controle slechter worden en dat, voor het grootste gedeelte mensen dan niet meer zouden moeten rijden en daarom is de wet zo.
Maar ik denk ook dat er genoeg mensen zijn, die met 3 of 4 drankjes op en met grote aandacht op de weg (omdat ze wat op hebben), even die 5-15 minuten terug rijden; net per se veel slechter zullen zijn in het verkeer dan die trut/sukkel die zonder alcohol, half moe, instagram-kijkend op de weg zit rond die tijd.
En waarom mensen het doen? Omdat het alternatief om naar (een) huis te komen zoveel slechter is. Te veel tijd of te veel geld. En in dat geval zit je in een groot grijs gebied tussen ‘niet optimaal, maar kan nog net wel –tot aan– da’s dus echt levensgevaarlijk wat ie doet, wat een eikel.
Overigens zie ik in mijn omgeving juist veel meer 40-60 jarigen die half bezopen in de auto stappen dan je 18-25 jarigen.
(en ja, het is heel gevaarlijk. En ja, heel soms met 3-4 wijntjes na een goede maaltijd rijd ik ook 10 minuten terug; of dat nou <0.5 is of richting de 1.0, ik weet t niet. Maar na 5-8 drankjes (meer drink ik niet), haal ik t niet in mijn hoofd en neem ik gewoon een uber).
(en ja, ook ik ken naasten die met te veel alcohol achter het stuur zijn overleden).
b00m3rang zegt
@gregorius: Precies dit: ” dan die trut/sukkel die zonder alcohol, half moe, instagram-kijkend op de weg zit rond die tijd.” Als je moe bent is het vaak al slechter voor je concentratie vermogen dan een paar biertjes en dat gaat ook goed is de redenatie van veel mensen. Daarbij denken de meesten dat anderhalf uur per biertje kan omdat je lichaam het snel genoeg afbreekt. Dit is helaas niet altijd het geval. Vooral als men gegeten heeft of vocht tekort heeft kan het nog eens anders zijn.
Ik zelf drink ook wel 4 biertjes op een avond en de 2 uur voordat ik rij ga ik aan de cola. Maar met de motor haal ik dat niet in mn hoofd.
Pallas zegt
@b00m3rang: waarom ben je op de motor ineens wél verantwoordelijk?
hiostu zegt
@pallas: omdat hij dan zelf een groot risico loopt. Anders rijdt hij alleen maar een ander dood en dat boeit hem toch niet zo veel. Meestal overleven de drankrijders namelijk zelf het ongeluk wel en de onschuldigen sterven.
Pallas zegt
@hiostu: leuk voor zijn naasten om te weten dat niks om zijn eigen leven geeft maar omdat van anderen. Een sieraad voor de maatschappij die b00m3rang…
b00m3rang zegt
@pallas: En dit denk jij echt of zit je nu alleen maar de internetheld uit te hangen? Leuk dat je zo’n zware conclusie trekt uit iets waar je geen weet van hebt…
Pallas zegt
@b00m3rang: Blijkbaar schoot mijn moraliserende vingertje uit…
b00m3rang zegt
@pallas: Omdat mijn motor (Triumph Daytona T595) veel harder gaat dan mijn auto (Citroen AX). En ik word waarschijnlijk sneller aangehouden. En het is letterlijk moeilijker omdat je met meer rekening moet houden. En omdat de fouten van mezelf en anderen harder aankomen bij beide partijen. Plus je bent sowieso kwetsbaarder op een motor dus op die tijden rijd ik liever niet.
Maar ik ga met die 4 biertjes ga ik uit van een hele avond tot rond 2/3 uur snachts vanaf 9. Dit zijn 4 biertjes in 5/6 uur. Dit is dat grijze gebied waar we t over hebben, dat wat je liever niet doet maar als het moet toch ff doen omdat het alternatief niet aantrekkelijk is of ronduit niet kan. Ook al ga ik op de fiets waar mogelijk. Al moet ik 3 kwartier fietsen.
Er zijn ook genoeg mensen die die ochtend na t zuipen op de weg gaan rijden en die zijn minstens even gevaarlijk. Veel nuances, weinig begrip hieronder.
rob5nismo zegt
@b00m3rang: die zijn vroeger ook jong geweest. Het is lastig want je hebt geen kwaad in de zin als je een biertje drinkt tijdens het uitgaan. Alleen als je een ongeluk krijgt dan hangen er grotere consequenties aan vast. En dat besef komt meestal pas op latere leeftijd
retsok zegt
@b00m3rang: goede auto keuze;)
b00m3rang zegt
@retsok: Dankje, heb er nog geen enkel moment spijt van gehad. Een van de meest comfortabele kleine autootjes die er zijn voor een schappelijk prijsje en die naderende 100 km’h max vind ik niet eens zo erg. T ding rijd toch lekkerder op 100 dan 130. Tenzij ik op de motor ben natuurlijk, maar dan maak ik toch bijna geen snelwegkilometers want dat is gewoon als hobby erbij voor de leuk.
fanboy zegt
@b00m3rang: Wat is het verschil dan met de motor? Dan moet je scherper zijn?
Dus je geeft toe dat je bewust scherpte inlevert als je met de auto gaat en wat drinkt?
b00m3rang zegt
@fanboy: Ja natuurlijk. Maar jij wilt beweren dat je na een lange werkdag als je moe bent eerst een dutje gaat doen voordat je naar huis rijd? Moe rijden (in de spits) is ook gewoon best gevaarlijk. Vooral als iedereen moe van werk komt, tegelijkertijd.
Punt is dat je dat kan afvangen met beter opletten/rekening houden met. En men vind dat een goede reden. Hoezo is het ineens niet meer een goede reden bij 4 drankjes over een gehele avond? Er is aantoonbaar bewijs dat moe rijden minstens even gevaarlijk is namelijk.
Hier een artikel (van autoblog) hierover:
https://www.autoblog.nl/te-weinig-slaap-net-zo-gevaarlijk-als-teveel-alcohol
b00m3rang zegt
@b00m3rang: Daarbij stap ik ook niet op de motor als ik boos ben of iets anders heb, veel hoofdpijn of zo. Ben gewoon veel kritischer over mijn toestand als ik met de motor ga dan als ik met de auto ben.
hiostu zegt
@gregorius: “omdat het alternatief om naar (een) huis te komen zoveel slechter is. “.
Sorry, maar dit is toch echt een ontzettend domme uitspraak. Het alternatief is gewoon niet drinken als je nog moet rijden… Je zet gewoon het leven van anderen op het spel met je domme argumentatie. Als ik moet rijden drink ik gewoon niet, punt. Geen gezeik met eentje, of een beetje. Gewoon niet. Als ik wil drinken pak ik de bus.
gumz zegt
@gregorius: Exact, zie in mijn omgeving (25 tot 35 jarigen) dat we hier meer bewust mee omgaan en altijd iemand voorzien die niet drinkt om terug te kunnen rijden.. Bij de 50-plussers denken ze daar nog niet aan en stappen ze gewoon in na een restaurantbezoek waar ze per persoon een fles wijn gedronken hebben.
lekbak zegt
@gregorius: 3 tot 4 wijntjes is wel echt teveel. Als je al drinkt, laat het dan bij 1 flesje bier of 1 glas wijn. 3 tot 4 drankjes is gegarandeerd meer dan 0,5.
Of drink gewoon niet natuurlijk…
wimppy zegt
Tuurlijk ga ik met auto als ik gedronken heb. Een auto heeft vier wielen en een fiets maar twee, ik weet wel welke eerder omvalt. Nog een belangrijke rede, rijd maar eens met 80 kilometer per uur tegen een boom aan, en doe ook eens met een fiets…..
Ot92 zegt
Regelgeving voor beginnende bestuurders aanpassen naar: Alcohol op? Per direct rijbewijs kwijt.
hiostu zegt
@ot92: Tja, met zo’n kleine pakkans helpt dat natuurlijk ook gewoon niet. Ik ben serieus in de 19 jaar dat ik rij, 1x gecontroleerd op alcohol.
Ot92 zegt
@hiostu: Alle klein beetjes helpen om zulke malloten van de wegen af te houden.
In de bijna 10 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, heb ik maar 1 keer een alcohol controle mogen ervaren. De politieagent keek raar op toen ik “eindelijk een alcohol controle” riep.
theblazerunner zegt
@ot92: kan ik me voorstellen, je klinkt ook als een rasautist
Ot92 zegt
@theblazerunner: Ach man, je mag tegenwoordig niet eens meer ouwehoeren.
De beste man kon er in ieder geval wel om lachen. ;)
lekbak zegt
De zoveelste oorzaak van verkeersdoden die eigenlijk alleen aangepakt kan worden door de pakkans te verhogen. Wetgeving heeft niet de minste zin als er niet gehandhaafd kan worden. Gewoon weer meer blauw op straat. Dan pak je alles in 1 keer aan.
En dan nu echt op straat ipv op kantoor papierwerk in te vullen of te managen.
lekkerlinksrijden zegt
@lekbak: dat is de angel hier in Nederland, het systeem is helemaal uitgekleed.
Pallas zegt
Bij elke alcohol overtreding meteen rijbewijs inleveren. Iedereen die denkt dat een paar drankjes niks uitmaken is een drietrapsdwaas, en het bezit van een auto niet waard. Dit is overigens geen mening, dus als je wat anders denkt zit je fout!!! Wil niet te militant overkomen maar kan daar geen greintje respect voor opbrengen!!
theblazerunner zegt
@pallas: Van de wet mag je lekker bier drinken tot je op 0.2 promille zit
nietcreatief zegt
Het is toch niet zo heel moeilijk.. alles of niks.
Met de auto of motor willen sturen? 0.
Achterop een motor meerijden? Liefst ook 0.
Katlam de kroeg uit rollen? Rollend of kruipend over straat, lantaarnpalen ontwijkend met de fiets of van tevoren een auto met nuchtere bestuurder regelen. Moeilijker is het niet.
theblazerunner zegt
@nietcreatief: Dus straalbezopen op de fiets is geen probleem? Hoe denk je dan over een brommer? Wat als je dronken tegen een bejaarde of kinderwagen aan knalt?
2wheeler zegt
@theblazerunner: om 3 uur ’s nachts?
nietcreatief zegt
@theblazerunner: niet heel moeilijk, net als over een motor. Gewoon niet doen.
Zoals 2 wheeler al aangeeft: die weggebruikers zijn erg zeldzaam als je straal kachel de kroeg uit komt rollen.
Mochten ze er eens zijn dan moet je die maar met de 12 km/u die je op een kroeg fiets weet te halen zien te ontwijken.
Zo moeilijk is het toch allemaal niet zeg.. troep die je niet zelf hoeft aan te drijven maar wel moet besturen moet je gewoon met je dronken harses van af blijven.
gewoondirk zegt
@nietcreatief: En straalbezopen op die fiets is voor de wet nog net zo goed strafbaar, sterker nog, dat is openbare dronkenschap sowieso (ookal ben je te voet). Neemt niet weg dat je beter te voet naar huis kan dan met de fiets, brommer, motor, auto of ter paard.
Dutchdriftking zegt
Op zich niet raar dat het meer jongens dan meisjes zijn toch? De jongens hebben een eigen auto en halen de meisjes op….
janhenvol zegt
Ik drink persoonlijk nooit als ik nog moet rijden. Heb er zelf wel een mening over als anderen het doen in mijn buurt, steek die mening ook niet onder stoelen of banken. Heb zelfs een keer alcoholvrij bier gehaald omdat ik wist dat diegene nog moest rijden (werd met een lach met kiespijn ontvangen).
duittenb zegt
….”Negen van de tien jongeren zijn het er wel over eens dat rijden onder invloed onveilig is”….
Mooi, dan mag 10% direct het rijbewijs inleveren!