Althans, zoveel is je autoverzekering gemiddeld gestegen. Want we kunnen (nog) niet in jullie bankrekeningen kijken.
Het betalen van de autoverzekering. Niemand vindt het leuk, toch doet (bijna) iedereen het. Of het nou het uiterst minimale WA is, of de duurdere allriskverzekeringen: gemiddeld betalen we 977 euro. Per jaar. Dat is wat abo-vergelijker Independer zegt. En dat is 6 procent meer dan een jaar eerder.
Maar goed nieuws voor de jongeren, voor deze groep is de stijging wat minder zwaar. Relatief gezien, dan. Hier stegen de premies gemiddeld 5 procent. Het is maar de vraag of de jongeren hier wel zo blij mee zullen zijn, aangezien het alsnog om forse bedragen gaat.
Zo betaalt een jongere dit jaar gemiddeld 1.656 euro aan verzekeringspremie volgens Independer, de site die je gebruikt voor autoverzekering vergelijken. Tachtig euro meer dan vorig jaar. In 2015 betaalde een jongere nog maar 1075 euro. Dat betekent dat in vijf jaar tijd de premie voor de autoverzekering van een jongere is gestegen met 54 procent! Als het zo doorgaat, maken jongeren gemiddeld in 2025 maar liefst 2550 euro over naar hun verzekeraar. Dat is 212,52 euro per maand! Dat geeft een jongere veel liever uit aan bier, of een betere auto.
Voor dit bizarre bedrag is uiteraard een verklaring. Jongeren hebben minder rijervaring en maken dus veel meer brokken. Dat geld moet ergens vandaan komen, dus moeten deze jongeren meer betalen voor hun autoverzekering. Voor wie zich afvraagt hoe groot het verschil is; gemiddeld genomen betalen jongeren (18-24) 56,58 euro per maand meer voor hun autoverzekering.
En dan heb je nog de groep 65-plussers. Je weet wel, die groep waarvan een deel nu met verlopen rijbewijs rondrijdt. Bij deze groep is de premie het minst hoog gestegen, namelijk met 3,6 procent. Gemiddeld betaalt deze groep jaarlijks 613 euro voor de autoverzekering. Dat is ruim duizend euro minder dan jongeren. Met andere woorden: de volgende keer dat je als jongere bij opa of oma op bezoek gaat, hoef je je niet bezwaard te voelen als ze je een leuk zakcentje aanbieden. Zo te zien kunnen ze het immers toch wel missen.
Foto: Onze nieuwe Mini GP na 1 week van @ACAKoning, via Autojunk.nl.
billymobiel zegt
Omdat per abuis de btw nog in de verzekering zat, terwijl de auto zakelijk is, werd de polis aangepast. Mijn verzekeraar vond het nodig om de premie gelijk met 63% te verhogen. Gelijk overgestapt.
Robert zegt
@billymobiel: periodiek overstappen is sowieso een goede overweging. Mijn ervaring is dat in je eerste premiebedrag vaak een lokkertje zit in de vorm van wat verborgen korting en dat de premie het tweede jaar onevenredig hard stijgt.
frederik zegt
@billymobiel: Dat moet je ook echt doen. De verzekering van mijn BMW ging een paar jaar geleden ook ineens met honderden euro’s omhoog zonder enige verklaring. Gelijk overgestapt, geen probleem.
grasvreter zegt
Ik kon bij dezelfde verzekeraar, zelfde product, ineens 12 euro per maand minder betalen. Ik bellen, zegt de dame, ja klopt ik zie dat het nu goedkoper is, maar ik kan je niet overschrijven, moet je eerst 2 maanden bij een ander zitten. Ik opgezegd, online voor de lagere prijs aangevraagd, deden ze gewoon, niks aan het handje.
Wat ik ook zo gek vind, stel de goedkoopste aanbieder vraagt 35 euro, dan kan je als je bij de duurste kijkt ook voor 80 euro een verzekering afsluiten. Hoe dan, wie kiest er nu ooit die van 80, waarom zijn ze zo duur, en waarom bestaan ze nog.
escort77 zegt
@grasvreter: elke maatschappij heeft zijn eigen manier van premieberekening, ze gebruiken net andere risico-indicatoren en wegingen. Waar jij 35 betaalt ipv 80, kan dat voor een ander persoon/auto/woonplaats dus precies omgekeerd zijn
reus zegt
Die verschillen zitten erin dat iedere verzekeraar zijn eigen tarief/product heeft met strategie. Soms prijzen verzekeraars zich bewust uit de markt vanwege het feit dat er een bepaalde postcode, leeftijd of merk/model auto is ingevoerd. Daarnaast zit er ook nog een verschil in kwaliteit.
gregorius zegt
zitten een aantal redenen achter:
1: je wil als verzekering, voor de normale gevallen, eigenlijk nooit “Nee” verkopen. Maar door een hogere prijs te laten zien zeg je iig niet dat je niet kan leveren.
2: bij vergeijkingssites willen de sites (of de enginges daarachter) eigenlijk dat je als verzekering altijd een prijs afgeeft: dan moet doe je dat dus.
3: en wieweet dat net 1 van jouw parameters net extra hoog wordt geprijst bij die ene. Hoeft dus niet zo te zijn dat die soort verzekering voor iedereen erg duur is.
simonferrari zegt
Een stijging van 54% voor jongeren?! Hoe is dit verklaarbaar? Het lijkt me toch niet dat jongeren in deze periode meer schades rijden dan dezelfde periode vorig jaar? En van waar dat de premie voor 65plussers zo laag is? In mijn omgeving hoor ik vaker ongelukken met ouderen dan jongeren.
Pure oplichterij dat verzekeringsmaatschappijen commercieel zijn.
kareljansen zegt
@simonferrari: Dan zou ik me toch echt eerst een in harde cijfers verdiepen i.p.v. “wat ik om me heen hoor”. Zo’n verzekeringsmaatschappij kijkt echt wel goed naar haar data.
simonferrari zegt
@kareljansen: Dat geloof ik graag. En ik heb inderdaad geen cijfers bekeken dus ga uit op mijn gevoel. Echter, een stijging van 54% zou toch te verklaren zijn als er ook een toename van ongevallen in een gelijk percentage zou zijn? Ik lees veelal dat het aantal ongevallen afneemt en auto’s veiliger worden. Mocht je een link met cijfers hebben ben ik hier erg benieuwd naar.
knapzuur zegt
Niet dat alleen maar ook de kosten die bij een schade komen kijken, ben jij verantwoordelijk voor het bumpertje er afrijden van je Golf 3 maar heb je daarbij de bumper van een Golf 7 mee gepakt en die was toevallig uitgerust met een adaptief cruise control systeem? Hoppa de boppa 3200 euro voor een nieuwe bumper, balk, radiator en motorklep en wat “klein spruitwerk” en dan mag je zelf nog opdraaien voor de kosten van je eigen bumper.. 50 euri om de hoek.
Ik kan me niet voorstellen dat de winstmarges van de schade herstelbedrijven óók een forse stijging laten zien sinds 2015.. oh en je mag ook nog rustig een paar weken wachten op herstel want er zijn ook nog eens geen mensen te vinden voor de schade herstel business..
maotje zegt
@simonferrari: nen het met je eens. Het zou ze sieren om deze cijfers gewoon eens openbaar te maken. En dan niet kijken maar aantallen maar naar percentages ongevallen per leeftijdsgroep. Er zijn namelijk veel meer jongeren dan 65 plussers die autorijden dus is t ook logisch dat in die groep meer schades zijn. Maar richt de aantallen in in percentage naar het aantal verzekerden.
Dat zou ik wel eens willen zien.
simonferrari zegt
@maotje: Inderdaad. Ik geloof ook best dat jongeren vaker schades rijden. Maar wanneer het aantal schades afneemt (waar ik gemakshalve maar even vanuit ga) zou de premie ook lager moeten worden, of andersom wanneer het aantal schades stijgt. Een stijging van 54% is gewoonweg absurt en vereist mijn inziens een degelijke verklaring van de verzekeraars.
escort77 zegt
@maotje: “Er zijn namelijk veel meer jongeren dan 65 plussers die autorijden”
Ben benieuwd of je dit kunt onderbouwen.
mashell zegt
Dat vraag ik me ook af. Want ik denk dat het juist andersom is. Veel jongeren (18-24) rijden namelijk helemaal geen eigenlijk auto, die hebben daar geen geld voor (studenten…) en bezitten een OV studentenkaart. 65 plussers moeten ofwel nog een paar jaar gewoon werken en gaan met de auto of rijden met de caravan of het fietsenrek overal naar toe.
gregorius zegt
meen je dit nou echt?
Het gaat niet om de hoeveelheid schades in een groep, het gaat om de gemiddelde kosten per verzekerde in ‘zo’n’ groep. Mik daar een gezonde marge overheen (over elke groep) en dan is je prijs verklaard.
cabriohater zegt
@simonferrari: Zou het niet het geval zijn dat ze eerst 30 schadevrije jaren opbouwen en daardoor weinig betalen. Je kan nogal wat crashen voordat je dat afbouwt.
knapzuur zegt
Na een schade zak je harder terug dan je zou denken ;)
appeltaartislekker zegt
@simonferrari: idem dito hier. Ik benwel benieuwd naar de cijfers met betrekking tot jongeren. In mijn omgeving ken ik ook meer ouderen dan jongeren die betrokken zijn geweest in een ongeluk. Bovendien rijden jongeren vaak ook in auto’s die bijna niks meer waard zijn, dus daar kan de verzekeraar ook niet arm op worden. Is toch belachelijk om jaarlijks bijvoorbeeld 700 euro aan verzekeringskosten te betalen terwijl de auto 1000 kost.
reus zegt
Totdat zo’n jongere een letselschade veroorzaakt. Die lopen als snel in de duizenden, dan wel niet tienduizenden euro’s..
monsieurleloure zegt
Weet nog goed dat ik niet meer verzekerd kon worden een jaar of 13 terug. Alleen Rialto wilde mij nog verzekeren. 1920 euro per jaar voor een super kale Wa-verzekering. Dat was het keerpunt, nu betaal ik 360 euro voor wa-plus.
pretje zegt
Wat heeft @autoblogger met die Mini uitgespookt???
singer zegt
Je moet verder kijken dan je neus lang is en niet enkel beperken tot een site als Independer. Want zo independent is Independer al jaren niet meer..
Ik betaal 60 euro per maand voor een all risk voor mijn 2019 Polo GTI terwijl ik ook nog in de categorie jongeren val. Ik woon alleen niet in een grote drukke stad wat al een hoop geld scheelt
simonbv zegt
Wil je ook zeggen wie de verzekeringspartij is. Denk dat iedereen wel zo’n goedkope verzekering wil
appeltaartislekker zegt
@simonbv: idd al helemaal over zo’n nieuwe auto.
singer zegt
@simonbv: @appeltaartislekker
Ik zit bij Interpolis. Interpolis is vooral scherp geprijsd voor ‘sportievere’ modellen. Unive was de goedkoopste na Interpolis maar alsnog een goede 50 euro per maand duurder.
Let wel: ik heb een volledig pakket daar dus maximale pakketkorting. En heb nooit schade gereden dus heb ook 65% no claim korting
Berend zegt
Bij mij gaat het gelukkig de andere kant op. Ben nu 19 en rij een Megane Estate uit 2016. Vorig jaar €150 , dit jaar inmiddels €135. Slechts WA, dat wel…
faalhaas zegt
Dus volgend jaar de helft minder betalen omdat Corona?
chrism zegt
Mijne ging omlaag…
Joris24 zegt
Slechte clickbait titel. Jij weet helemaal niet wat mijn verzekering kost. Tot nu dan. Mijn verzekering voor de a3 (daily) is van 48.70 naar 40.91 gegaan. Verzekeraar liet vorig jaar weten fors te gaan verhogen, toen gebeld, aangegeven dat ik weg ging (heb er ook 2 oldtimers allrisk op taxatiebasis verzekerd) en een korting van bijna 8e per maand gekregen.
acakoning zegt
Even voor de goede orde, de Mini op de foto is mn oude GP2. Die is naar Polen gegaan. Zelf heb ik een andere GP2 weer gekocht. Echt een mini-supercar!
moveyourmind zegt
Ik had eerst een doeidoei verzekering, maar had de indruk dat je fors bijbetaalde voor het geweldige acteertalent van de gebroeders Coronel…
Dus op een gegeven moment even Apeldoorn gebeld. Ik dacht heel even dat ik per ongeluk het nummer had gedraaid van Stichting Aap die daar ook zit: alsof je op de kop gehouden wordt en de laatste cent, of je wil of niet, uit de zakken geklopt wordt…
Maar toen ontdekte ik Lincolnvendum .. Dé verzekering voor hogeropgeleiden .. Je hoeft geen kenniseconoom te zijn om uit te rekenen dat deze verzekeraar het meeste waar biedt voor je geld .. En geen moeilijk gedoe met verborgen kleine lettertjes .. Lincolnvendum zegt gewoon in klare taal waar het op staat .. En bij schade wordt alles tot in de puntjes .. geregeld ..
daihatsucuore zegt
Het is dat er geen reacties van het jaar meer zijn, anders zou ik deze graag willen nomineren.
cabriohater zegt
Kreeg geld terug van ZLM, dus dat viel wel mee.
elemento zegt
Ik begrijp niet hoe die verzekeraars monopoly spel.spelen. iedereen in nederland trapt erin. Er mogen geen echte buitenlandse verzekeraars in mengen. Hoge premie. Zelfs duitsland betaal.je 1/4 deel. Ik hoop dat er wat gebeurd. Net als een motor bijv s1000 xr uit 2011 betaal je 200 euro all risk. Je wilt toch niet zelf vallen etc
nietcreatief zegt
Hallo hey, de wereld is aardig veranderd dan de afgelopen 10 jaar.
Mijn eerste wrak was wa+ inzittenden verzekerd voor +/-50 per maand.
focusrs1 zegt
Ik zit al jaren bij Inshared betaal iets van €80(all-risk) per maand voor mijn 2017 Focus RS wonende in de Randstad.
En krijg ook nog eens bijna ieder jaar een gedeelte terug van de premie.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik heb een totaalpakket voor twee auto’s, twee motoren, huis, aansprakelijkheid en zorg. Dat totaalpakket zorgt voor korting en overzicht. Eens in de zoveel tijd even kijken en als het aantrekkelijk genoeg is switchen. Het zelfde geldt natuurlijk voor energiekosten en internet, TV en smartphone. combinaties maken, huidige prijzen vergelijken, en voor een aantal jaar vast zetten voor meer korting.
petroldrinker zegt
Kreeg net 2 weken geleden een brief van Centraal Beheer dat ik juist omlaag ben gegaan…onder de 5tientjes pm voor WA+ voor een e92 m3 als 26 jarige vind ik zelf niet slecht :)
Estate_of_mind zegt
Das gek, ik stapte over van een verstandige B-segmenter, naar een minstens zo saaie C-segmenter, en mijn verzekering ging ineens omlaag met 5E per maand, bij dezelfde aanbieder..
Makkelijk Bezwaar zegt
Naar verwachting zal de premie dit jaar lager uitvallen door minder geregistreerde schades (althans dat is de hoop).
Het is dan goed om op andere zaken te besparen, zoals onnodige verkeersboetes. Wij helpen je graag samen jouw verkeersboete aan te vechten via: http://www.makkelijkbezwaar.nl