De Japanners hebben wat te vieren.
Je kunt zeggen van de Toyota Prius wat je wilt, maar het was wel een vooruitstrevende auto. In 1997 was dit de eerste hybride die in serie geproduceerd werd. 23 jaar later is de Prius nog steeds onder ons. De auto heeft inmiddels gezelschap gekregen van talloze andere hybrides. Ook wordt de hybride inmiddels ingehaald door de volledig elektrische auto.
Toyota heeft de hybride echter nog lang niet losgelaten. Momenteel leveren ze maar liefst negen hybride modellen. Naast de Prius zijn bijna al hun modellen als hybride te bestellen. Deze focus op hybrides heeft Toyota geen windeieren gelegd. Vandaag hebben ze namelijk een bijzondere mijlpaal te vieren.
De Japanners maken bekend dat ze de 15 miljoenste hybride verkocht hebben. Dit is mede te danken aan het feit dat vorig jaar meer dan de helft (52%) van de verkochte auto’s een hybride was. In onze contreien lag dit percentage nog hoger. In West-Europa was maar liefst 63% een hybride.
Toyota zag de vraag naar hybrides de laatste jaren stijgen. Dit heeft volgens hen te maken met de keuze voor “een emotioneler design”. Met andere woorden: niet zo’n doodsaai ontwerp als de Prius. Hoewel de Prius de godfather van de hybrides is, speelt het model nauwelijks nog een rol in ons land. Vorig jaar werden er maar 156 stuks verkocht. Je kunt je dus afvragen: heeft dit model nog wel bestaansrecht?
Desalniettemin heeft Toyota veel bereikt met hun hybrides. Als de Japanners hier te lang aan vast blijven houden kunnen ze echter het slachtoffer worden van de wet van de remmende voorsprong. Voorlopig zien ze nog wel een plek voor verschillende vormen van elektrische auto’s. Toyota heeft de hybrides nog altijd een belangrijke rol toebedeeld in de overgangsfase naar volledige elektrische auto’s.
Foto: Een Prius die niet saai is, gespot door @ghostnl
Praeses zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pindakoning zegt
Wat?! Waren er vorig jaar nog 156 mensen te porren voor een nieuwe Prius
RickB zegt
Heb je ook gezien hoe die er tegenwoordig uitziet?
pindakoning zegt
@RickB: eerlijk gezegd geen flauw idee
RiKe zegt
@pindakoning: Weeks blij, als je hem wel ziet dan heb je heel erg de neiging om je ogen uit te krabben omdat dat minder pijn doet
fanboy zegt
Nog steeds, sinds eerste opzet in 1997, onverslagen qua meest efficiente vorm van brandstofverbruik (zonder extern bij te laden). Nog steeds is niemand met een betere vorm gekomen.
Maarja, de elektrische auto is nu goed verkrijgbaar in veel soorten. En de prijs van een degelijke Toyota hybride komt ook in de buurt van elektrisch rijden.
lekkerlinksrijden zegt
@fanboy: in de buurt weet ik niet, de Prius is ongeveer 35k. Wat kun je voor dat geld elektrisch krijgen, 208 of iets dergelijks. Vergelijk nu hoe groot de Prius is tov die 208.
cvoo zegt
@lekkerlinksrijden: Die 208 moet je weer vergelijken met de Yaris hybrid. Die zit rond de 25k (nieuw model), welke nóg zuiniger zal zijn met de nieuwe Atkinson motor.
lekkerlinksrijden zegt
@cvoo: dat was ook mijn punt, qua ruimte dan
mar10us zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
azuli zegt
“Ook wordt de hybride inmiddels ingehaald door de volledig elektrische auto” Mwa het duurt nog wel even voor dat de verkoopaantallen van volledig elektrische auto’s de hybride aantallen evenaren. De als maar groeiende vraag de afgelopen jaren naar Toyota hybrides geeft aan dat Toyota nog steeds en nog vele jaren on point is.
goodvibrations zegt
Ach.. Een elektromotor ontwikkelen is niet zo spannend.. Respect voor Tesla hoor.. Maar Toyota doet mee zodra het echt winstgevend wordt.. Tot die tijd werken ze ook vrolijk aan hun lange termijn toekomst door te investeren in waterstof..
Het is echt de vraag hoe goed Tesla blijft in voorop lopen.. Zodra de Volkswagen en Toyota etc. Op stoom komen..
frank2b zegt
@goodvibrations: De concurrent is niet Tesla. De concurrentie komt ook niet uit Duitsland, daar zitten ze (ook) gewoon nog te pitten. Het is straks China die nu in eigen land massaal aan de EV gaat en daar een enorme interne markt creëert. De eerste Chinese fabrikanten staan op het punt naar Europa over te stappen en dan wordt het schrikken. Inmiddels zijn de productieprocessen daar ook gemoderniseerd en kunnen ze tegen lage kosten heel behoorlijke auto’s maken. Raad eens welk land zelf grote lithiumvoorraden heeft https://www.technischweekblad.nl/opinie-analyse/voorraad-lithium-voor-batterijen-ruim-voldoende