Wie vond dat de Tesla Model 3 voor de bestuurder nét iets te klein was en daarom wachtte op de Model Y, komt bedrogen uit. Het crossovermodel van Tesla is van binnen maar nauwelijks groter dan de EV waarop hij gebaseerd is.
Je zou het bijna omschrijven als brekend nieuws: Tesla heeft een deadline gehaald. Sterker nog, het Amerikaanse EV-bedrijf loopt vóór schema! Want waar ze eerst dachten de Model Y pas op 15 maart te kunnen leveren, mocht de eerste klant al op 13 maart zijn crossover-EV in ontvangst nemen. Dat is twee dagen eerder!
En wat hoort er altijd bij een nieuwe auto? Een gebruikershandleiding, vol met specs van de auto. Electrek heeft daar in zitten pluizen, waardoor we eindelijk weten hoe groot de Model Y is ten opzichte van de Model 3. Om te beginnen met de buitenkant: 5,6 centimeter langer en 7,1 centimeter breder. De hoogte is echter het belangrijkst bij een crossover, daar zien we dan ook de meeste groei met 18 centimeter. De bodem staat nu 2,8 cm hoger ten opzichte van de Model 3.
Met andere woorden, aan de binnenkant heb je qua hoogte een ruime 15 centimeter winst. Heb je dan ook 15 centimeter meer hoofdruimte? Nee, dat zou sowieso vreemd zijn. Het gaat er bij een crossover om dat je een hogere instap hebt. De hoofdruimte is daarom maar nauwelijks groter, met 1,8 cm voorin. Achterin is het verschil iets groter, met 4,3 centimeter.
Qua beenruimte zien we iets geks: voorin ga je er namelijk iets op achteruit. Het scheelt net geen 2,3 centimeter met de Model 3. De achterpassagiers gaan er weer flink op vooruit, met 13,5 centimeter extra voor hun benen. Die passagiers moeten dan wel slankere heupen hebben, de heupruimte is namelijk 4,6 centimeter kleiner op de achterbank van de Model Y. Bij de voorstoelen is deze ruimte weer een centimeter breder.
Mocht je de Model Y vooral als elektrische pakezel willen gebruiken, dan is de laadruimte belangrijk. Volgens de gebruikershandleiding heeft de Model Y een maximaal laadvolume van 1926 liter. Dat is veel, slechts 200 liter minder dan de Model X en maar liefst 1501 liter meer dan de laadruimte van de Model 3. Volgens Electrek komt dit grote verschil vooral doordat de Y een hatchback is en de Model 3 een sedan is. Daarbij horen verschillende rekenmethodes.
Er is alleen wel een klein probleem met die laadruimte: je mag er minder zware spullen in kwijt. Wie veel toiletpapier gaat hoarden heeft met de Model Y geluk, maar iemand die cement verkoopt kan beter voor de Model 3 gaan. De Model Y is namelijk van zichzelf al zwaarder dan haar kleiner zusje, waardoor het aangeraden maximale laadvermogen 16 kilogram minder is. Inclusief mensen mag er maximaal voor 433 kilogram aan ‘dingen’ in de Model Y zitten. Met andere woorden, als er vier mensen in de auto zitten die per stuk 108,25 kilogram wegen, mag je niet eens een Snickers in de kofferbak hebben. Dealbreaker, of valt daar wel mee te leven?
ericd zegt
Lelijk mormel (sorry).
fendercd60 zegt
@ericd: geen sorry zeggen voot dingen diende waarheid zijn.
Benny_Weisz zegt
@ericd:
Nee, dan de rest van de line-up ….. adembenemende schoonheid!!!
grasvreter zegt
Heh, dus ik zou letterlijk niet 4 (lange) maten uit mijn voetbalteam mee kunnen nemen, want dan ga ik over de 433 kilo heen. Waar is die 433 kilo op gebaseerd..?
Zit nu bij mijn eigen auto te kijken, gewicht 1210 kilo. Rijklaar gewicht is altijd 100 kilo hoger (waar slaat dat op, en wat is gewicht rijklaar? Kan 64 liter benzine meenemen, dat is 46 kilo, heb ik nog 54 kilo aan andere vloeistoffen in de wagen? Lijkt mij sterk). Maximaal gewicht 1830 kilo. Waar is dat door bepaald..?
bmwx5m50d zegt
@grasvreter: 64 liter benzine in een tesla?
bobje zegt
@bmwx5m50d: ff lezen wat ie schrijft voordat je reageert.
RutgerK zegt
Belangrijk voor de Y is dat de achterbank hoger staat dan in de 3 want dat is voor achterpassagiers wel een punt. Iets meer ondersteuning voor de bovenbenen wordt node gezocht.
Zijn daar ook al de maten van bekend?
olivier420 zegt
@RutgerK: Ja dat is echt een misser. Ongelooflijk want de beenruimte is voldoende , het is puur de hoek van de bank die niet goed is.
flutterby zegt
@olivier420: de vloer is gewoon te hoog, niets mis met de hoek.
olivier420 zegt
@flutterby: de bank is gewoon te vlak, als de achterbank iets schuinere hoek was, ging het prima want dan zat je meer weggezakt.
Mijn vorige 3 serie had net zo’n hoge/ lage vloer en stuk onpraktischer met tunnel in het midden
flutterby zegt
@olivier420: geen idee wat voor 3 serie jij bedoeld, maar de twee die ik heb gehad zat achterin een stuk beter dan de Model 3.
rhellema zegt
@flutterby: ik denk dat Oliver420 de model 3 ook bedoelt.
alfisstii zegt
@grasvreter: massa rijklaar is gewoon een rekenmodel van de rdw. Dat is de bestuurder plus brandstof en overige vloeistoffen. Rijklaar betekend geen volle tank he
flutterby zegt
@grasvreter: waarschijnlijk zijn die 433 kg gebaseerd op de heilige Franse kilogram die bepaald hoeveel een kilogram is.
vroaaaaaaaaaar zegt
@flutterby: sinds mei 2019 is de kilogram gebaseerd op de constante van Planck (6,626 070 15 × 10−34 kg⋅m2⋅s−1). Hierdoor is de kilogram voortaan gebaseerd op de meter en de seconde. De meter is sinds 1983 (via afspraken over de lichtsnelheid) op zijn beurt eveneens gebaseerd op de seconde. De definitie van de seconde is sinds 1967 gebaseerd op de frequentie van onder gegeven, niet-variabele omstandigheden uitgezonden straling van een cesium-133-atoom.
toyotafortuner zegt
Nóg meer misvormde Tesla’s. Dát is wat we nodig hadden! Thnx Elon!
moveyourmind zegt
Ziet eruit als een dikke vette Ichtus-vis op wielen…
Doe mij dan maar de Mustang-E.
winniedepooh zegt
Wat een gedrocht idd, alles moet maar opgehoogd worden voor die aso babyboomers. Crossover, ik kan het woord niet meer horen ?
ericd zegt
Mee eens, tis meer de tuthola klasse dit gedrocht.
flutterby zegt
@winniedepooh: de (elektrische) hatch, derde zitrij en ruimte op de achterbank maken ook deze millennial enthousiast hoor!
Het gebrek aan een trekhaak en laadvermogen van 433 kg is wel een beetje jammer. Hoe krijg je daar ooit 7 personen in?
emping zegt
@flutterby: deze is niet als 7-zitter bedoeld toch?
eklasse zegt
@emping: jawel, vandaar ook dat de bestuurder minder beenruimte heeft en de 2 rij schuifbaar is. In deze tekst dus nog met optimistische cm’s maar met smurfen of de 3e zit rij wordt alles waarschijnlijk heel krap. Laat staan de hoofdruimte van die 3e rij.
retetikker zegt
Langere veren en grotere bumpers?
ghost zegt
Ach ja,
Hij is niet mooi (vind ik),
Hij is nerdy (vind ik),
Maakt geen geluid (vind ik belangrijk),
Hij is duur,
En toch wil iedereen het hebben, want iedereen wil een groen geweten?
stefan82 zegt
@ghost: dan blijkt maar weer hoe smaken kunnen verschilllen.
Ik vind hem zelfs mooi
Ik ben een nerd en vind nerdy leuk
Rust, soepel rijden en veel vermogen is wat ik zoek
Zoveel mensen, zoveel wensen. Over smaak valt niet te twisten en opinions are like assholes, …
flutterby zegt
@ghost: groen geweten? Elektrische rijdt gewoon zo soepel als een V12, zonder de herrie.
lekbak zegt
@flutterby: herrie? Het geluid van een verbrandingsmotor is een van de weinige dingen die nog enige beleving toevoegen. Perfectie is namelijk dodelijk saai.
markz1981 zegt
@lekbak: eens! Straks rijden we allemaal een elektro bak. Allemaal dezelfde motor. Waarom dan nog kiesen voor merk X, Y of Z? Alleen de vorm gaat dan nog tellen. Ik kijk al uit naar de toekomst… zucht….
lekbak zegt
@markz1981: vorm, afwerking, PRIJS, ruimte, actieradius, luxe etc. De aandrijflijn is nu ook zelden de doorslaggevende factor.
Wellicht dat een enkele liefhebben voor een bepaald merk of model kiest vanwege de motor, maar dat zal hooguit een enkeling zijn.
flutterby zegt
@markz1981: allemaal dezelfde motor? Elektromotoren zijn er ook in verschillende soorten. Tesla heeft zelf verschillende motor per as.
flutterby zegt
@lekbak: jij hebt zeker ook nog steeds een kaart tussen de spaken?
garp zegt
@ghost: niets lekkerder dan de geile roar van een C segment 4 cilinder natuurlijk :-)
lekbak zegt
@garp: geen enkel motorgeluid is nòg saaier dan een modale 3 of 4 cilinder.
flutterby zegt
@lekbak: Als je de elektromotor niet hoort rijd je niet hard genoeg.
tjorque zegt
wat mij interesseert is hoeveel liter de koffer slikt in normale toestand. Dus met de achterbank rechtop…
Dealbreakers:
– geen trekhaak
– crossover (why de fuck zijn er geen ev-breaks te vinden gvd. Die tering crossover shit hangt me de keel uit)
– de lelijke hockey-stick klinken
Y o Y!!!
flik2punt0 zegt
@tjorque: helemaal mee eens!
Philip - EQC zegt
Mocht het in je budget passen, kijk eens naar de EQC.
flutterby zegt
@philipc: en houd het bij kijken, want uitleveren gebeurt niet..
Philip - EQC zegt
Nochtans werden er in Nederland in februari en maart al bijna 100 op kenteken gezet … en wordt de mijne eind mei gelevered.
MDA zegt
Ik wil geen crossover, maar ik wil wel bagageruimte, en ik wil mijn MTB er in kunnen duwen, evenals 2 paar ski’s. Ik zou veel liever een model3 station willen hebben, maar ja, die maken ze niet.
w0ut zegt
Station is een europees dingetje. Amerikanen noemen die modellen steevast ‘a hearse’, een lijkwagen. Denk dat Muskus Maximus liever focust op grote aantallen ipv een niche voor de EU markt.
j05b zegt
Fatsoenlijk bereikbare laadruimte! Dat is voor mij het grootste gemis bij de 3. Ik neem nooit meer een ‘sedan’.
goodvibrations zegt
5,6 centimeter langer en 7,1 breder.. Volgens mij zijn de verschillen tussen een cla en c klasse vergelijkbaar of kleiner.. Die maximale massa is wel even slikken.. Moet geschikt voor Amerikanen zou je bijna stellen.. ?
goodvibrations zegt
@goodvibrations: niet geschikt..
Philip - EQC zegt
Hoe durven jullie zo negatief zijn, Amerikaanse social media staat op ontploffen, ze roepen daar in koor dat dit het beste is wat Tesla ooit gemaakt heeft! Want Lord Elon has spoken! Ik zag gisteren nog een video langskomen over het “innovatieve cargosystem” in de Model Y, zij hebben het zowaar voor mekaar gekregen om de zetels te laten neerklappen vanuit de kofferruimte middels een knopje (hier moet jarenlang onderzoek aan vooraf gegaan zijn, hail Tesla, hail Elon, praise the lord!) … dit is geen grap, zo werd erover gesproken … ik was diep onder de indruk! Hoe durven jullie kritisch zijn, dit is het beste wat de mensheid had kunnen overkomen, nu vooral in deze donkere dagen!