
Ondernemers opgelet: een elektrische bestelbus is dit jaar voor het eerst goedkoper dan een diesel.
Gisteren leerden we dat het kabinet Schoof het eigenlijk wel lekker vindt gaan met de EV-transitie. En dat zonder financiële hulpjes of juist belemmeringen voor benzinerijders. Voor bestelbusrijders wordt al wat gespeeld met verleidingstactieken. Denk aan de emissiezones voor oude diesels en de BPM op niet-elektrische bedrijfswagens. Dankzij die laatste maatregel is de elektrische bestelbus sinds dit jaar goedkoper dan een bedrijfswagen die diesel drinkt.
Dat heeft leasemaatschappij Ayvens berekend. Zij denken dat de BPM zorgt voor een prijsstijging van € 10.000 bij een klein busje en € 17.000 bij grotere bedrijfswagens die vieze dampen uitstoten. Aan de andere kant zijn er ook redenen waardoor elektrische bussen duurder worden. Zo is de SEBA-subsidie dit jaar komen te vervallen. Met die subsidie konden ondernemers maximaal € 5.000 subsidie per elektrische bedrijfswagen krijgen. Tevens ga je voor EV’s wegenbelasting betalen. Dit jaar krijg je daar nog 75 procent korting op, maar in 2026 betaal je al het volle tarief.
Hoeveel goedkoper is de e-bus?
De leasemaatschappij geeft ook een paar rekenvoorbeelden. Hierbij zijn een aantal bussen gebruikt. Ayvens heeft gekeken naar verschillende kosten om de bus te kopen en te houden. Denk aan de aanschafprijs, maar ook bpm, wegenbelasting en het tanken of opladen van de bestelbus. Er wordt uitgegaan van 30.000 kilometer per jaar en een looptijd van 60 maanden. Voor het verbruik wordt gekeken naar de WLTP-gegevens die de fabrikanten hebben gecommuniceerd.
2025
- Peugeot Partner: 13,7 procent goedkoper als EV
- Peugeot Expert: 19,9 procent goedkoper als EV
- Ford Transit Custom L2H1: 4,6 procent goedkoper als EV
- Mercedes Sprinter L2H1: 8,3 procent goedkoper als EV
- Renault Master L2H2: 7,3 procent goedkoper als EV
2026
- Peugeot Partner: 11,24 procent goedkoper als EV
- Peugeot Expert: 17,69 procent goedkoper als EV
- Ford Transit Custom L2H1: 2,16 procent goedkoper als EV
- Mercedes Sprinter L2H1: 6,26 procent goedkoper als EV
- Renault Master L2H2: 4,99 procent goedkoper als EV
Volgens de berekeningen is de elektrische Peugeot Expert dus bijna 20 procent goedkoper dan de diesel in aanschaf en gebruik. Je kunt deze bus bij Ayvens leasen voor minimaal € 599,- per maand. De diesel zou volgens de berekeningen dan ongeveer € 718,- kosten. Da’s best behoorlijk.
Wat je ongetwijfeld opvalt, is dat de verschillen in alle gevallen kleiner worden. Dat komt dus doordat de wegenbelasting op EV’s volgend jaar van 75 procent korting naar geen korting gaat. Daar staat tegenover dat de dieselprijzen omhoog gaan door het vervallen van de accijnskorting, maar die prijsstijging heeft dus minder effect dan het wegvallen van de korting op mrb.
Moet ik nu een elektrische bus kopen?
Ik zou dit alles wel met een korreltje zout nemen en ondernemers willen adviseren om nog even af te wachten. Bij de Voorjaarsnota van uiterlijk 1 juni presenteert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ook plannen met betrekking tot autokosten. Hierin wordt ook gekeken naar belastingen en de accijnskorting. Het doel hiervan moet zijn om een vrije keuze te houden aan de Nederlanders. Dikke kans dus dat er aan de hand van die plannen nog het een en ander gaat veranderen.
Foto: ID.Buzz combo gespot door @wouter
“Voor het verbruik wordt gekeken naar de WLTP-gegevens die de fabrikanten hebben gecommuniceerd”
Zoals Wouter altijd zegt; “neem daar maar 3/5 van,”
Doe dan het onderzoek nog maar eens.
Die 3/5 regel geldt natuurlijk ook gewoon bij brandstofwagens, daar rijdt ook bijna niemand de WLTP waardes mee.
Als je max 100 rijdt en niet als een debiel van stoplicht naar stoplicht en bocht naar bocht sprint, is de WLTP aardig te halen hoor. Zolang het niet vriest, dat dan weer wel.
Houd er rekening mee dat dit werkpaarden horen te zijn. Dus afgeladen vol met evt een aanhanger.
De meeste busjes rijden niet afgeladen en met aanhanger rond hoor.. Velen zijn ook gewoon leeg maar lekker voordelig zonder BPM, lage MRB en toch goedkope diesel.
Lege busjes? Hoe zie je dat voor je, al die ondernemers die naar hun klanten rijden zonder gereedschap en materialen? Goedemorgen meneer, ik kom een stukje gebakken lucht in uw kozijn plaatsen i.p.v. triple glas aangezien we volgens flutterbear leeg rond rijden :-P.
Goedemorgen meneer, kan je bevestigen of de materialen gister geleverd zijn? Dan kom ik morgen conform afspraak even langs voor montage. Als elektricien van 80 euro per uur wordt U namelijk niet vrolijk als ik materiaal moet ophalen en in en uit mijn bus moet laden. Mijn gereedschap past ook in een Up! maar dat is fiscaal niet aantrekkelijk en dat wilt U natuurlijk ook niet doorgerekend krijgen.
Zelfs onze glazenwasser rijdt gewoon in een personenauto en hij neemt zelf het water meer op een aanhanger.
Goedkoper “als”…? Echt?
Ja ik moest ook twee keer lezen, maar het klopt wel. Ze bedoelen, hij is goedkoper als een EV ten opzichte van een Diesel.
Dacht ik eerst ook, maar het klopt zoals het er staat. Goed lezen. Had er “als een ev” gestaan, dan was het fout geweest. Maar mooi is het niet.
Lees hier ‘goedkoper als EV’ in de zin van ‘goedkoper in de EV-uitvoering’
Een deugrovende bureaucraat zegt “spring” en u vraagt “hoe hoog?”, en het leven gaat verder. Enkel de wetenschap gaat lijden onder deze waanzin.
Ook hiermee prijst Nederland zich weer uit de markt: in de rest van Europa betaal je voor bestelbussen nu een stuk minder.
Door de grijskentekenregeling en de bijbehorende lage wegenbelasting waren busjes in Nederland al jaren te goedkoop en daarom rijden er ook teveel. Duitsland heeft ook een prima economie maar daar zie je veel minder busjes.
Ik heb even gegoogeld maar kan het artikel zo niet vinden. Ook zie ik hier in het artikel geen link naar het onderzoek. Ik had het heel prettig gevonden om even door te kunnen klikken naar het onderzoek, aangezien ik wat variabelen mis. Vaak wordt ervan uit gegaan dat je tenminste deels je eigen stroom opwekt en dat is lang niet altijd het geval. Ook wordt regelmatig nog ‘oepsie’ vergeten dat men over 1,5 jaar niet meer mag salderen als het om groene onderzoeken gaat.
Het is overigens nog maar de vraag in hoeverre de accijnskortingen terugkomen, want er is nu al een enorme toename in grenstoerisme voor goedkope brandstof. Gister heb ik nog in belgië E98 getankt tegen 1,67 per liter op 5 km afstand van m’n werk. De 95 schurkt daar nu tegen de 1,50 per liter aan.
Daarnaast is peok oil in china waarschijnlijk sneller dan verwacht bereikt. En gecombineerd met trumps “drill baby drill” en de chaos die hij de wereld inslingert dalen de olieprijzen alleen maar verder. En juist die brandstofprijzen zorgen voor het omslagpunt. Zal mij niks verbazen als de brandstof nog een jaar of 3-4 op een relatief laag niveau blijft. Vergeet ook niet dat het een afvalproduct is uit de olie-industrie, waar oliebedrijven eigenlijk gewoon koste wat kost vanaf willen.
Gecombineerd met eventuele praktische ongemakken zoals gebrek aan rijbereik en laadpalen (indien van toepassing) zou ik het toch nog even afwachten als ondernemer.
Brandstof is een afvalproduct?? LPG, dat klopt (al is het eigenlijk een restproduct) maar diesel en benzines zijn verre van afvalproducten.
https://www.huffpost.com/entry/the-real-economics-of-oil_b_24108.
Laten we dan maar zeggen dat er verschillende theorieen over zijn. De meeste olieproducten leveren een veelvoud op van benzine per liter. In het gelinkte artikel geschreven als “While gasoline at most yields $60/barrel of crude oil, the remaining products yield thousands of dollars of retail value to the oil companies. Accordingly, the real money in refined oil is not gasoline. So why do the oil companies insist upon marketing gasoline so much and resisting the idea of alternative energy for automobiles? The answer is that gasoline is a hazardous waste in the oil refining process and if not consumed by the driving public would have to be disposed as a hazardous waste at a cost that would be prohibitive.”.
Het is nog steeds efficiënter om je auto laden met een aggragaat dan direct in de tank te pompen.. Tijd voor een thuis-aggraat als de zon niet schijnt, als je de restwarmte voor tapwater gebruikt ook nog een serieus hoge efficiëncy!
Salderen heeft dr natuurlijk niks mee te maken. In dit onderzoek zou ook zeker niet mogen uitgegaan zijn van zelf stroom opwekken.
Nee klopt, maar sommige tooltjes doen dat nog wel, ook voor zonnepanelen of thuisaccu’s, en als ik het oorspronkelijke artikel niet makkelijk kan vinden mis ik dat wel.
Dus de ondernemer die wel in een elektrische bus heeft geïnvesteerd en niet nog net voor de deadline een goedkope diesel heeft gescoord is nu spekkoper, minder concurrentie in de emissie vrije waar lucratieve klanten zitten en per kilometer nog goedkoper uit ook!
Het kan nog goedkoper, gewoon geen diensten meer aanbieden in ZE zones. Je staat uren in de file naar je bestemming, je kan nergens parkeren, je betaalt je blauw aan parkeerkosten en je moet met alles kilometers sjouwen.
De bewoners van de stad kiezen hun bestuur. Het bestuur kiest voor een ZE zone. Dus als ze geen loodgieter, timmerman of nieuwe keuken meer kunnen krijgen…. Hadden ze iets anders moeten kiezen.
En jij denkt daar de bewoners mee af te straffen… Echter is dat totaal niet aan de orde.
Voldoende werklui te vinden als je fatsoenlijke tarieven wilt betalen. Wil je de aannemer die voor een dubbeltje werkt houdt het op, die rijden die oude rotzooi, dus komen er niet meer in… maar werken die ook dan volgens de juiste standaard of nemen ze het daarmee ook niet zo nauw…
Zo zo, jij durft. Dus de auto waar een monteur in rijd zegt iets over zijn vakkundigheid?? Ik doe mijn werk ruim 40 jaar en rij in een T5 van 13 jaar oud, omdat ik ervan uit ging (nadat ik deze nieuw had aangeschaft) dat deze mijn tijd zou uitdienen. Helaas mag ook ik straks de zero emissie zone niet meer in (en wil dat ook niet). De regering verzint altijd een spelletje en tijdens het spel veranderen zij de regeltjes. Zo wordt het ondernemen in Nederland bijna onmogelijk gemaakt. Pannenkoeken zoals jij begrijpen daar helemaal niets van. Maar dat geeft verder niet, ook jij komt een keer aan de beurt als je de factuur gepresenteerd krijgt van die aannemer die jij prefereert met z’n nieuwe vervoermiddel en het (bijna) alleen recht in jou stad heeft
Helemaal mee eens.
Ik rijd inmiddels in een elektrische bus naar klanten en rommel nog steeds maar wat aan. :p
JUIST, jij begrijpt het. Ik zelf ben er niet rouwig om. Die paar bedrijven die in die binnen steden denken hun slag te slaan (en dat gaan ze zeker doen door waanzinnige tarieven te rekenen), vergeten dat zij hun klanten buiten die steden niet meer kunnen bedienen, omdat ze het zo druk hebben met anderen een poot uit te draaien. Deze klanten melden zich vanzelf bij de eerlijke ondernemer (die uit diezelfde stad werd geweerd) om tegen normale tarieven te werken. En zo zal het balletje weer rond zijn. Oh, en diegene die dat niet geloven? Wacht maar na een paar jaar op verjaardagen. “Joh moest laatst een loodgieter hebben. Weet je wat hij rekende……..???? Oh ja joh, bij ons buiten de ring zijn ze een stuk goedkoper”. Wie is er nu slim bezig
Mag Leie dat ze binnen de kortste keren geen (echte) vakman meer kunnen krijgen. Deze liggen immers voor het oprapen (NOT).
Misschien kun je straks overdag je bus voor weinig opladen als je bij een huis bezig bent met zonnepanelen.
Gewoon de bewoner 10ct per kWh betalen, dan maken beide winst.
Ik zou best zo’n ID BuZz willen rijden, buiten het feit dat VW in hun eeuwige wijsheid heeft besloten de verlengde versie niet op grijskenteken te leveren, heb ik berekend dat ik tussen de 100 en 125 uur per jaar ga verliezen aan omrijden en laden. Klanten tot 450 km ver weg, dus vaak alleen in het weekend goedkoop thuis laden. Dus minimaal 100 * 105 ex is 10,5k ex niet te factureren omzet. Dan klopt voor mij de rekensom helaas niet meer.