
Haal jij het gemiddelde omhoog of omlaag?
Net als kaas, je huis verwarmen en F1 kijken wordt ook jezelf van A naar B verplaatsen duurder. Tussen 2015 en 2023 zijn de kosten voor vervoer met 30 procent gestegen. Dat wil zeggen vervoer met een auto of het OV. Vervoer is dus flink duurder geworden, maar wat kost een auto je nu precies per jaar?
Autoverhuurder Sixt deed hier onderzoek naar in Nederland. Er is gekeken naar de jaarlijkse kosten voor het hebben en rijden van een auto. Denk aan een kosten voor het parkeren, het onderhoud, de afschrijving, benzine en wegenbelasting. De berekening gaat ervan uit dat je 11.000 kilometer per jaar rijdt.
Je merkt dat dit geen CBS-onderzoek is, maar een studie van een commerciële partij. Waaraan merk je dat? Er is alleen gekeken naar de kosten in de 20 grootste gemeenten van Nederland. We kunnen het daarom misschien beter ‘de kosten voor het hebben van een auto in een grote stad’ noemen.
Gemiddelde kosten voor autobezit in Nederlandse steden
De stedelingen zijn gemiddeld per jaar € 9.275 kwijt aan hun auto. De grootste kostenpost is uiteraard de optelsom van afschrijvings- en onderhoudskosten. Die kosten gooit Sixt namelijk op één stapel.
Vreemd genoeg is niet Amsterdam met zijn dure parkeerplekken de duurste gemeente van ons land. Volgens het autoverhuurbedrijf betalen Utrechtenaren € 17 per jaar meer voor het autobezit. Ook dat zit hem in de afschrijving en het onderhoud. Een parkeervergunning is wel duurder in de hoofdstad. Zonder vergunning betaal je net zoveel in Utrecht als in Amsterdam voor het stallen van je auto.
Duurste gemeenten
Gemeente | Parkeer- vergunning | Parkeer- kosten | Afschrijving & onderhoud | Totaal |
Utrecht | € 615,48 | € 780 | € 8.624 | € 10.019 |
Amsterdam | € 631,20 | € 780 | € 8.591 | € 10.002 |
Groningen | € 369,66 | € 468 | € 8.690 | € 9.528 |
Den Haag | € 93,80 | € 702 | € 8.690 | € 9.486 |
Rotterdam | € 106,80 | € 617,76 | € 8.690 | € 9.415 |
Van de twintig grootste gemeenten is Breda het goedkoopst met € 8.863. Inwoners van deze stad hoeven niet te betalen voor de eerste parkeervergunning. Bij een tweede vergunning betaal je € 96 per jaar. Tel je die tweede vergunning erbij op, dan is Heerlen de goedkoopste grote gemeente om een auto te hebben met een jaarlijkse kostenpost van € 8.883.
Schrik je van de gemiddelde kosten voor autobezit per jaar of vind je het wel meevallen? Van het geld zou je ook een leuke hatchback voor je partner kunnen kopen.
Foto: Alfa Romeo 8C Competizione gespot door @erwin11
Aan de kosten voor afschrijving en onderhoud kun je eigenlijk geen waardeoordeel hangen, zolang je dat niet relateert aan het aantal kilometers wat er met het voertuig per jaar wordt afgelegd. Ook is de kostenpost ‘parkeervergunning’ voor velen (gelukkig) geen issue. En dan wordt de stelpost ‘verzekering’ gemakshalve ook nog overgeslagen. En ook die fluctueert naar oorspronkelijke nieuwprijs, leeftijd van de hoofdbestuurder, aantal schadevrije jaren, woonplaats en jaarkilometrage.
Ergo: Sixt had z’n tijd, geld en energie beter elders aan kunnen besteden dan aan dit soort tendentieuze doch totaal nietszeggende onderzoeken.
Waarschijnlijk is de bedoeling dat je deze koste ziet en dan besluit gebruik te maken van Sixt leen auto service in die steden in plaats van het hebben van een auto
Hier een stuk goedkoper: vergunning 0, parkeerkosten nagenoeg 0, afschrijving 0.
Zit je wel met een oude bak in Schubbekutteveen.
Had dit ook gehoopt met de vorige auto, maar een goede €8.500,- aan onderhoud binnen 1 jaar verpeste dit feest voor mij.
Als het op de jaarlijkse kosten van m’n oto’s aankomt : geen idee. En dat wil ik graag zo houden.
Inderdaad beter, ook voor het thuisfront. Volgens mij missen er ook wat posten: ik gok dat hier benzine, verzekeringen en (preventief) onderhoud de grootste kostenposten zijn. De parkeervergunningen en kosten vallen daar zeker niet onder…
Ik hou van mijn Nissan Primera 2.0 uit 2006 exact bij wat ik er aan uit geef. Gewoon iedere keer als ik tank of onderhoud heb voer ik het in een excel die ik gemaakt heb, en die berekend dan van alles. Kosten voor mrb en verzekering rekent ie per dag vanaf de aankoopdatum tot vandaag. Ja nerd ik weet het.
Maar: met restwaarde 0 (realistisch is de restwaarde misschien 750 euro ofzo) ben ik ongeveer 390 euro per maand kwijt aan mijn auto. En ik rij 13500km per jaar. In die 390 euro zit alles. Aankoop, mrb, verzekering, onderhoud, benzine. Ik dacht laatst te zien dat ik net onder de 34 cent per kilometer was gekomen. Iets van 4600 euro per jaar dus.
Rijdt prima overigens. Voldoende vermogen en luxe (ding was voor zijn tijd hypermodern), 6 bak. En dus echt cheap. Verbruik valt ook mee, rij gemiddeld 1 op 13.5. Ga er nog 1 APK mee doen, en dan wordt het tijd voor wat anders. Hou nu eindelijk eens geld over voor een mooie auto. De laatste jaren was het 45k studieschuld aflossen, huis en tuin verbouwen, zieke kinderopvang rekeningen, dat soort zaken.
Alleen aan afschrijving zijn de kosten bij mij zeker weten al veel hoger dan wat Sixt als gemiddelde heeft berekend.. Ik wil de totale autokosten niet weten, zal te veel pijn doen.. en staat niet in verhouding, maar dat hoort erbij in NL.. andere dingen zijn weer beter geregeld hier..
over het algemeen houdt ik het niet bij, is hobby en hobbies mogen geld kosten zeg ik altijd… Mn houdt ik veelal wel bij, die zit al wel op 5K in ruim 4 maanden tijd (Alfa’s he)….
moest zijn “mn daily houdt ik” fijn zo een edit knop die nog altijd niet werkt…