De prijs van een liter e-fuel is bekend.
Het zijn spannende tijden voor de liefhebber van mooie motoren met een fraai geluid. Sowieso worden die bijna al niet meer gebouwd, maar het gaat nog flink lastig worden om de auto’s die rond rijden te koesteren.
Milieuzones, belastingen en accijnzen zorgen ervoor dat het telkens minder interessant wordt om de Ferrari 812 Superfast te pakken voor woon-werk verkeer. Binnenkort zal het gros van de auto’s elektrisch zijn.
e-fuels
Er gaan al jaren verhalen over de toepassing van waterstof, maar voorlopig komt dat nog niet helemaal lekker van de grond, ondanks de inspanningen van Toyota. Voor sommige vrachtwagens en bedrijfswagens is waterstof wellicht een optie. Toyota experimenteert nu ook met verbrandingsmotoren op waterstof en sinds kort doet Stellantis dat ook.
Een andere strohalm voor de liefhebber van plofmotoren betreffen de e-fuels. Duitsland heeft bij de EU erop aangedrongen dat er een uitzondering gemaakt dient te worden voor auto’s die hierop kunnen rijden. Na 2035 mogen er namelijk geen nieuwe auto’s verkocht worden met een verbrandingsmotoren. De uitzondering is nu dat het WEL mag als de auto enkel en alleen rijdt op e-fuels. Hoe bedoel je een sterke autolobby in Duitsland?
Prijs liter e-fuel
Maar ja, gaan we dan straks enkel en alleen nog e-fuels gebruiken? Het succes daarvan valt en staat natuurlijk met de prijs van de e-fuels. En we weten de prijs per liter e-fuel nu en die is niet laag. Een litertje e-fuel kost je namelijk 4,50 euro. Ja, dames en heren: dat lezen jullie goed. Je gaat 4,50 euro per liter betalen voor e-fuel. Let wel: dat is dan nog ZONDER belastingen die er ongetwijfeld nog over geheven gaan worden.
Het probleem met e-fuels is dat ze weliswaar als CO2-neutraal gelden, maar alsnog CO2 uitstoten. Het voordeel is dat voor het maken van e-fuels CO2 onttrokken wordt uit de lucht (daarom noemen ze het CO2-neutraal), maar je zit alsnog met een auto die CO2 uitstoot.
De prijs van 4,50 per liter is wat het nu kost om het te maken. Uiteraard zal na verloop van tijd de prijs iets kunnen dalen. Volgens de Transport & Environment-milieuorganisatie komt de prijs van een litertje e-fuel te liggen op 2,80 euro en dat is dan vóór belastingen. Ook zijn er andere instanties die prijzen roepen variërend van 1 euro tot die 4,50 dus. Zoals het er nu naar uitziet zal het vooral een elitedingetje worden om je Porsche 911 rijdend te houden.
Via: AD Auto
Dutchdriftking zegt
Nu maar hopen dat er snel een overheid wakker wordt en we dieseltjes gaan ombouwen voor ruwe waterstof.
maotje zegt
Waarom zou je dat doen als er gewoon diesel voorhanden is en blijft?
Dutchdriftking zegt
Lokale luchtkwaliteit en afhankelijkheid van olie producerende landen ;).
maotje zegt
Luchtkwaliteit? Als jij zo om luchtkwaliteit geeft zou je zelf toch al je diesel wegdoen en een ev kopen? Had je ook kunnen profiteren van mrb vrijstelling en subsidie op aanschaf. Gemiste kans.
fanboy zegt
@Dutchdriftking: Joh zet het nou maar uit je hoofd. Voor al het dagelijks gebruik wordt het gewoon een grote of kleine accu. Al dit gedoe met e-fuel of waterstof verbranden is gewoon afleiding. Ja, dat zal straks een rol hebben voor die paar ritjes met sportwagen/oldtimer. Maar zelfs daarvan kun je je nog afvragen hoe erg het is om een paar liter benzine te verstoken in het jaar.
Zelfs Toyota concludeert dat een waterstof personenwagen niet echt werkt, en het voor zwaardere voertuigen gaat proberen.
petroldrinker zegt
enige reden dat het niet werkt is omdat de overheden en EU alles maar ook alles doet om hun gkeozen weg te laten (lijken) te slagen…. die duracell hokken word iedereen door de strot gedouwd want stel je voor dat iets anders beter is en ontdekt word door de mensen….
Dutchdriftking zegt
Die wedstrijd is echt nog niet gelopen. Ineens komt men er achter dat het stroomnet volledig overbelast is, en dat het heel veel tijd en geld kost om dit te verbeteren. Dus alle doelen TOV volledig elektrisch voor 2030 kunnen weer in de ijskast.
En de huidige winning van grondstoffen voor baterijen en elektromotoren is ook een dingetje zeg maar. Ik zeg niet dat ICE heilig is, maar we maken nu dezelfde of misschien zelfs wel grotere fouten.
Voor de korte termijn, geen volledig elektrische auto’s maar plug in hybrides met een elektrische range van ongeveer 100km. Dan kan 95% van de ritten volledig elektrisch worden gedaan, zonder dat we per auto heel veel schaarse grondstoffen moeten delven welke we zinloos meezeulen waardoor we veel te zware auto’s hebben. En als we dan een keer wat verder moeten of op vakantie dan kan gewoon de benzine motor aan. En deze kan in de toekomst dus op een andere brandstof draaien. Daar dit duurdere kilometers zijn dan elektrische kilometers gaat de consument echt wel zo veel als mogelijk laden.
Ook zal de overheid een steentje moeten bijdragen. Werkgevers moeten bijvoorbeeld kunnen kiezen tussen reiskostenvergoeding of gratis laden op het werk. Zo spreid je de belasting van het stroomnetwerk.
In de tussentijd kan het stroomnetwerk verbeterd worden, en kunnen elektromotoren en accu’s verder ontwikkeld worden om met steeds minder en uiteindelijk zonder schaarse grondstoffen deze te maken. Als we dan ook onze energie gaan opwekken met een thorium centrale dan komt het vast goed. Maar dan moeten we nu niet ons geld zinloos besteden aan opties die de wereld alleen maar slechter maken natuurlijk.
dalmore zegt
Voor mijn oldtimer die ik ca. 4x per jaar tank zou ik dit nog als oplossing zien voor de (hele) lange termijn ook. Liever dit dan een ombouw naar waterstof, of nog erger, accu. Hiermee kunnen we de glorieuze V12 laten behouden voor lange tijd na dat alles elektrisch is geworden!
maotje zegt
Benzine blijft gewoon beschikbaar.
Je kan dus gewoon benzine blijven tanken
fanboy zegt
@dalmore: Zeker! Alleen is het jammere van dit net als waterstofverbrandingsmotoren, dat er veel mensen vooral gaan hopen dat er niet te veel verandert, en ze denken dat het geschikt zou zijn voor dagelijks gebruik. Dat het een antwoord/alternatief voor een EV zou zijn, maar dat geloof ik niet.
Onehp zegt
In de praktijk is dit reeds het geval in Zweden voor mij. Mijn fun auto kost me 20€/100km en mijn BEV kost me gemiddeld 2€/100km (thuis laden) of 6€/100km (snelladen onderweg)…. Het verschil zal enkel groter worden….
weetikveel zegt
Relatief kleine accu met range extender op e-fuel à la I3 is dan echt een mooie oplossing. Stekkeren is dan echt aantrekkelijk ipv bij de zakelijke phev rijder van de afgelopen jaren, én je loopt onnoemelijk zware accu mee te nemen.
fanboy zegt
@weetikveel: Tja, dat ligt natuurlijk erg aan het gebruik. Als je met een PHEV slechts een keer of 2 a 3 in de maand de tank moet gebruiken dan valt daar wat voor te zeggen. Maar als het vaker is, kun je misschien gewoon een betere EV nemen. Een PHEV is ook ingewikkelder en zorgt ongetwijfeld voor meer onderhouds/reparatiekosten op de lange termijn. Ook een accu in een PHEV heeft een zwaarder leven dan in een EV.
weetikveel zegt
Ja, en juist daarom een kleine benzinemotor als range extender. Weinig (milieu)kosten om te produceren en je gebruikt hem toch zo min mogelijk, én het is een stuk lichter dan extra veel accu meetillen van een EV met grote range. Ik vind rijden met een PHEV altijd wrang, omdat er vaak een hoog technologische motor in zit die je eigenlijk zo min mogelijk moet gebruiken, wat dus ook weer zonde van de grondstoffen en productie. EV met randstad+ accu én een eenvoudige lichte range extender is denk ik de meest effectieve vorm van hybride.
potjak zegt
De prijs zal altijd hoog blijven. Als het gros elektrisch is dan is de markt voor deze brandstof niet groot en zal het waarschijnlijk enkel om liefhebber auto’s gaan. Doorgaans staan deze auto’s minder vaak bij de pomp. Qua kosten, ja het is hoog maar goed vergelijk het met een boot, die heb je om van te genieten en als hobby. Dat mag geld kosten.
Svenska II zegt
Dan was Bio ethanol, wat Saab tig jaar geleden ingevoerd had, zo gek nog niet. Is ook circulair en co2 neutraal. En lang niet zo duur!
fanboy zegt
@Svenska II: Als je een bio brandstof hebt wat je op een akker/veldje moet verbouwen, dan gaat het hem niet worden. Alleen op rest/afvalstoffen, zoals nu al de blauwe diesel te tanken is (voor een redelijke meerprijs)
Maar daarvan is te weinig als we er allemaal op gaan rijden.
Alles wat je nog moet verbouwen op een stuk land, gaat in andere landen direct ten koste van voedsel verbouwing en erger.
Jantje_555 zegt
autorijden wordt voor de elite. net zoals het paardrijden, nu reeds, ook niet voor Jan Modaal is.
mashell zegt
Paardrijden werd een hobby voor de elite vanaf het moment dat het gepeupel autorijden kon betalen. Als autorijden nu een hobby voor de elite wordt kan het gepeupel binnenkort dan allemaal privé vliegtuigen kopen?
waterisnat zegt
Wanneer gaat deze anti-wetenschappelijke kolder dan eindelijk het hoogtepunt bereiken? Dat blijft de vraag.
Richmond zegt
Welke anti wetenschappelijke kolder? E-Fuel? Aangezien in het een lab gemaakt wordt is dat heel erg wetenschappelijk. Elektrisch rijden is technologie dat ook wetenschappelijk is, ICE net zo goed. Klimaat problemen is ook wetenschappelijk.
waterisnat zegt
In eEn LAB geMaAkt!! 🎉🎉
ericc zegt
Betaal ik met plezier als ik in het weekend met mijn oldtimer kan blijven rijden! In de week met een elektrisch hok.
ponnie zegt
Dan kan je dus beter thuis een ethanolstoker neerzetten, zelfs met de huidige suikerprijs.
Ook leuk voor je turbo auto’s die het op ethanol toch net wat lekkerder doen.
coupedriver zegt
Vreet wel je leidingen op. Heb trouwens al heel wat meer berichten gelezen over de lagere prijzen…. Als je dat dan vervolgens in elke bestaande auto kan gebruiken is het een no-brainer. Geen 5-600 kilo zeldzame materialen per auto en niet afhankelijk van schurkenstaten.
MarcoM zegt
Lees ik nou dat binnenkort veel mensen EV gaan rijden? De merkdealers verkopen bijna geen nieuwe EV’s meer momenteel…. Gek he!
petroldrinker zegt
alleen maar mooi toch dat ze ze niet meer verkopen, dat ze er allemaal lekker in verdrinken in die hokken