De vraag waar je eigenlijk het antwoord al op weet. Zoveel EV’s werden er in 2020 verkocht in Nederland.
Het is alweer de laatste dag van het jaar. Wat gaat het snel, hè? Het jaar 2020 gaat de geschiedenis in als een knotsgekke. Het enige wat niet veranderde ten opzichte van voorgaande jaren: Lewis Hamilton werd wederom met overmacht kampioen in het wereldkampioenschap Formule 1-auto’s rijden.
December-registraties
Een andere constante zijn de autoverkoopcijfers in Nederland. Sinds de invulling van marktontwrichtende belastingmaatregelen, is het altijd een verrassing hoe december gaat verlopen. Korte inleiding: vroeger was het heel makkelijk om de december-registraties te voorspellen, want bijna niemand registreerde een auto in december. Dan was je auto na 1 maand namelijk meteen 1 jaar oud, met alle afschrijvingsnadelen van dien. Daarom willen leasemaatschappijen niet meer leveren na oktober (soms zelfs september).
Maar sinds de bijtelling afhankelijk is van prijs en uitstoot, gaat het alle kanten op. Denk aan de Volvo V60 D6, Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Polo Bluemotion en de Tesla Model 3. Aan het einde van het jaar zag je vaak een ware run om dit soort auto’s nog tegen de lage bijtelling te kunnen rijden. Is dat in 2020 nog steeds zo?
70.000 EV’s verkocht in Nederland
Jazeker! Dat meldt de BOVAG aan BNR. de branchevereniging verwacht dat er dit jaar meer dan 70.000 elektrische auto’s op kenteken gezet zullen worden. De woordvoerder van de BOVAG, Ton Huyskens, meldt dat het juist in deze maand nog storm loopt om auto’s af te kunnen leveren. Gisteren, 30 december, werden er meer dan 5.000 auto’s op kenteken gezet! Vermoedelijk komt dat door de bijtelling: die gaat morgen omhoog van acht naar twaalf procent. De meeste auto’s die op kenteken werden gezet gisteren, waren dan ook voorzien van elektrische aandrijving.
Ook geeft de Bovag alvast een prognose over het totale aantal auto’s dat dit jaar verkocht is. Waarschijnlijk zullen dat er zo’n 355.000 tot 360.000 zijn. Daarvan zijn er waarschijnlijk zo’n 70.000 elektrisch. Inderdaad, ongeveer een vijfde van alle nieuw verkochte auto’s is elektrisch.
Best verkochte EV van 2020 in Nederland
Dan als laatste, de best verkochte auto van 2020. Natuurlijk, dat is net zoiets als het ‘beste album van 1987’ of ‘beste Nederlandse spits in 2020’. Het is sowieso niet veel soeps. Vorig jaar was het nog de Tesla Model 3, met een zeldzaam grote voorsprong van ‘Kadett-esque’ proporties. Dit jaar strijden de Volkswagen ID.3, Kia Niro en Hyundai Kona om de titel.
Via: BNR.
astra zegt
En een van die EV-december registraties staat sinds 24-12 op mijn pad. :-)
sjeemsbond zegt
Als dit nu een artikel was over Italiaanse exoten, dan kan ik je reactie begrijpen, maar een elektrisch koekblik. Wees er maar trots op.
mrporter zegt
@sjeemsbond: wat een trieste reactie
ktm690sm zegt
@sjeemsbond: zuurpruim. Iemand z’n nieuwe aankoop afbranden.
@astra: gefeliciteerd met je nieuwe wagen! Veel degelijker dan die “exotische Italianen”, betere restwaarde en meer auto voor je geld.
astra zegt
@ktm690sm: dank!
evolutie zegt
Gefeliciteerd met je EV…en heel veel plezier ermee. Het rijd 100% relaxter dan fossiele voertuigen.
Degene die altijd negatief commentaar hebben, die kunnen geen EV kopen of hebben nog een leaseauto waar ze nog jaren in moeten rijden ;-)
Je hebt in een maatschappij altijd een klein aantal mensen die pioniers zijn en het merendeel loopt altijd een aantal jaren achter.
astra zegt
@evolutie: dank! Plezier gaat wel lukken. Inmiddels al bijna 1000 km gereden in de EQC. Rijdt echt fantastisch.
bbfix zegt
@astra: dat is mijn ogen ook niet zomaar een EV. Dat is gewoon een automobiel die heel veel mensen zich niet kunnen veroorloven. Veel plezier met Der Stern..
bbfix zegt
@bbfix: ..in…😏
goodvibrations zegt
@evolutie:
Ik heb ook een EV maar vind een brandstof motor nog steeds spannender hoor 🙂. Voor woonwerk prima en lekker voordelig.. Maar wel wat emotieloos.. Genoot onlangs zowaar van het rijden in een handgeschakelde panda.. Heerlijk hoe dat dingetje rijdt.. Geluid maakt door de versnellingen heen.. Beetje huilen in de eerste versnelling.. Gewoon karakter.. Verbazingwekkend hoeveel ruimte er in zit… Legt het zwaar af tegen een Tesla maar ik betrapte mijzelf erop dat ik met enig genot aan het rijden was.. 🙂
astra zegt
@goodvibrations: dat is wel een stukje emotie wat je mist bij een EV ja. Gelukkig rijdt mijn vrouw een MiTo 1.4 turbo, dus als ik de behoefte heb, dan hoef ik niet lang na te denken 😁
degrotemuis zegt
Nee, niet mee eens. Een van die 2020 EV registraties is van mij en het rijdt inderdaad prima. En met dat instant koppel kan je op papier flink snellere auto’s het nog steeds moeilijk maken. Maar de EV is niet heilig. Naast de range, want hoe je het wendt of keert, dat blijft voor een klein groepje toch echt een probleem, wil ook lang niet iedereen relax, gemakkelijk. Het kan ook heel leuk zijn om juist enorm betrokken te worden bij het rijden. Daarom rijden er mensen bijvoorbeeld een 930 911 Turbo of originele Dodge Viper RT/10 of GTS. Niet omdat het de beste, snelste, veiligste auto is, of omdat de buren je dan bewonderen of zo, maar juist vanwege de noodzaak je aandacht erbij te houden, juist omdat het een tricky auto is die niet driekwart of meer van het rijden uit handen neemt. Het een is niet zo nodig beter dan het andere. Persoonlijk vind ik allebei wel wat hebben. Ik kan genieten van de rust of het moeiteloze koppel van de EV, maar ook van de atmosferische 6 in lijn die je nog echt voelt werken en die meer bij het rijden betrekt.
En pionier als je een EV rijdt in Nederland? In 2013 misschien, maar in 2020 is het toch wel aardig mainstream.
@astra Gefeliciteerd met je EQC, zeker geen verkeerde auto en als je de 400 hebt intussen ook met het toch wel erg fijne 3 fasen AC laden. Veel fijne kilometers voor 2021!
superfunky zegt
@evolutie: hoho, ik heb al een EV gehad en 2 PiH’s. De EV (zo’n drama product uit de VS met een S) kon ik gelukkig na een paar maanden vanaf, wat een ramp. Voor mij never EV meer, als je nooit meer dan 300km moet, prima. Maar met geregeld 800km+ is het gewoon helemaal niks. PiH is prima, 60-70% van mijn km’s elektrisch, de rest gewoon normaal. In maart komt de volgende, iets met een P en turbo S ;)
goodvibrations zegt
@astra: enjoy!! Valt veel leuks te kiezen inmiddels!
jajeroenja zegt
Wat een treurig wagenpark gaan we tegemoet… 1/5 elektrisch, ws 3/5 met een 1.0 3cil.
Wil je een beetje een leuke auto, kom je ws op een import uit.
fanboy zegt
@jajeroenja: Als je het over motorisering hebt, de elektrische auto’s zijn juist vaak lekker krachtig. Veeel fijner dan met zo’n ecoblokje rijden
xjs678qr zegt
Voor mij liever elektrisch dan een 3-cylinder 1.5 in een D-Segmenter, maar ieder z’n ding natuurlijk!
Pascal zegt
Zelfde hier! Wel nog de ambitie om een ronkende 6 of 8 cilinder erbij te nemen voor in het weekend.
Jantje_555 zegt
dat is nóg emotielozer dan een brandstof motor…geen geluid, geen vibraties, geen manueel en altijd te duur voor wat je krijgt itt de benzine variant.
flutterby zegt
@Jantje_555: elektrische rijden is goedkoper dan benzine, als je nieuw koopt tenminste. Als je een paar jaar wacht koop je een dikke 6 in lijn voor de oud ijzer prijs.
goodvibrations zegt
@flutterby: exact.. Maar die giulia veloce wil maar niet zakken! Te veel concurrentie hier van autobloggers vrees ik 😫
sanderp zegt
Ohneeee, m’n auto om boodschapjes mee te doen en 5 kilometer per uur rij door de stad maakt me niet aan het janken omdat hij geen geen geluid, vibraties en geen manueel heeft!!! wat erg!!!
mashell zegt
@Jantje_555: te duur? Elektrisch is de goedkoopste manier om een 400pk wagen te rijden!
Jantje_555 zegt
Maar zoals hierboven verteld, ook wel de saaiste
goodvibrations zegt
Mustang importeren.. 😊
Of een hot hatch die wat gezakt is in waarde kopen…
utregcity zegt
Mooi toch? 😎
bjr1983 zegt
Nou doe ik veel zaken met een hoop leasemaatschappijen, maar na september niet meer mogen leveren is nieuw voor mij… Na 15 november is logisch en veel voorkomend, maar na september niet meer heb ik oprecht nog nooit gehoord. Verder hebben we hier gewoon mensen aan de telefoon die op de laatste dag nog snel een EV willen, incl. leasecontract. Je weet wel; Van die mensen die heel 2020 onder een steen geleefd hebben. Pffff.
nautique206 zegt
@bjr1983: inderdaad, 1 november op zijn vroegst. September slaat nergens op.
vaakbenjetebang zegt
In 1987 kwam ‘Retaliation’ van Carnivore uit. Prima album.
appiejappie zegt
@vaakbenjetebang: Home watching Star Trek
everything’s o.k.
little do I know
Soviet missiles are on the way , staat hier nog in de kast, ome Pete meerdere keren mogen aanschouwen
vaakbenjetebang zegt
@appiejappie: ik heb ome Pete ook meerdere malen live mogen aanschouwen. De kwaliteit wilde nog wel eens wisselen maar wat een legendarische kerel en tekstschrijver was het toch.
appiejappie zegt
@appiejappie: plaat gekocht nadat Henk Westbroek, Jack Daniels and Pizza draaide bij VARA’s Vuurwerk :-)
Charles Taycan 4S zegt
En volgende week , in 2021 dus, komt onze eerste nieuwe EV prive . alleen telt die niet in NL mee….
Pascal zegt
Lekker Charles! Wat heb je besteld? ;)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, haha! 3x raden!😜
superfunky zegt
https://eu-evs.com/NEW/public/index.php
Allle registraties t/m gisteren in NL, Noorwegen en Spanje.
Told you so, de Duitsers zijn de baas.
vetnek zegt
Spoiler: het is Volkswagen met meer dan 9300 registraties
alassad zegt
Ik verbaas me echt over de verkoopcijfers van de etron. Mooie bak, maar dramatisch verbruik….
superfunky zegt
@alassad: psstt ………, alle EV’s hebben een dramatisch verbruik als je er een normale rechtervoet op nahoudt en je best gesteld bent op premium luxe accessoires als airco, stoelverwarming en ach, doe eens gek, een trekhaak? ;)
Ik kon er niet mee leven, maar er zijn hier diverse mensen die je kunnen uitleggen dat de gemiddelde bestuurder 60km per dag rijdt, een half uurtje laden iedere 2 uur, een heerlijke pauze is en vooral dat optrekken zo’n feest is. We hebben het niet over de €295 bijtelling per maand, die is irrelevant :)€
mashell zegt
@alassad: dramatisch verbruik heeft nog nooit een petrolhead tegengehouden. En zo dramatisch is het nou ook weer niet. Volgens EV database gebruikt een Model X (vergelijkbaar formaat) 9% minder. Het grote voordeel van de e-tron is dat die echt snel kan laden en dat vooral ook heel lang kan volhouden (dankzij uitgebreide batterij koeling) wat de wagen geschikt maakt voor de langere afstanden.
cdlop01 zegt
Fiscale stimulans is dé reden EV te leasen, tweede reden, veel pk voor weinig. De EV heeft nog veel nadelen, hoog verbruik, stekkeren, extreem hoog gewicht, beperkte actieradius zelfs bij rustige rijstijl. Dit laatste wordt uiteraard altijd ontkend door de gebruikers maar het is erg droevig gesteld met het bereik onder winterse omstandigheden en beetje doorrijden, bij de stoelverwarming aan gaat het veelal al mis…. . Dus nog even wachten op 2e generatie EV’s met solid state accu techniek.
jdeboer zegt
Kwam net een witte ID4 op de A20 tegen, mijn god wat een gedrocht is dat. Echt alle proporties van dat hok kloppen niet. Echt van het niveau Pontiac Aztec.