Het aantal EV’s in Nederland is lekker aan het stijgen. Dat weten we allemaal. Maar hoeveel EV’s rijden er nu echt rond in ons koude kikkerlandje?
De elektrische auto is al lang niet meer een nieuw fenomeen in Nederland. Mede dankzij een paar flinke successen van onder andere de Tesla (Model 3), Jaguar (I-Pace), Volkswagen (ID.4) en Kia (e-Niro) zien we ze tegenwoordig overal.
Afgelopen jaar zijn er weer een recordaantal elektrische auto’s verkocht. Dat meldt de Bovag aan BNR. In 2021 kwamen er 64.000 nieuwe elektrische auto’s naar ons landje toe. Daarmee staat de teller nu op 250.00 EV’s in Nederland. Dat is een flink aantal dat nog hard aan het groeien is.
Waarom zoveel EV’s in Nederland?
De reden voor zoveel EV’s in ons land is meervoudig. En nee, het is niet alleen maar een lage bijtelling, alhoewel de financiële prikkels absoluut stimulerend werken. Ten eerste is er meer keuze uit elektrische auto’s, ook in de lagere klassen. Daarnaast zijn er telkens meer laadmogelijkheden onderweg, thuis en op het werk. Ook komen EV’s telkens verder op een accu én is deze sneller volgeladen.
De waterstofauto heeft het vooralsnog zwaar. Daarvan zijn er afgelopen jaar slechts 542 van verkocht. Er zijn maar twee waterstofauto’s (de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo) die erg prijzig zijn. Dat niet alleen, je zit ook met zeer beperkte laadmogelijkheden. Waarom Hyundai en Toyota beiden Tesla niet nadoen en hydrogen-supercharge-netwerken maken is ons een raadsel, overigens. Ome Elon heeft het al eens voorgedaan!
Diesel in de min
De hybride is ook populair in Nederland. Daarvan rijden er nu zo’n half miljoen van rond. Of men onderscheid maakt tussen plug-in hybrides of conventionele hybrides is niet bekend. Wat wel bekend is, is dat de diesel minder en minder gewild is.
Het totale aantal auto’s met zelfontbrander daalde in Nederland voor het eerst onder het miljoen. Daarmee zit de diesel weer op het niveau van 2003. Gezien het feit dat diesels zwaarder belast worden (meer BPM én hogere MRB) en er telkens minder worden aangeboden, gaan we ervan uit dat die daling nog wel even doorzet.
Meer lezen? Dit zijn 12 dingen die ons opvielen aan de autoverkopen van 2021!
petroldrinker zegt
Dat zijn er dus 250,000 teveel,
Gelukkig is de bestelling binnen onze familie van een EV ook gecancelled aangezien ze toch na goed nadenken realiseerde dat een brandstof auto ontelbaar x beter is dan die duracells
mashell zegt
Correctie: 249.999 teveel want ik wil de mijne niet kwijt (zo’n EV rijdt gewoon zoveel lekkerder, zo soepel en stil) maar ik merk wel dat het drukker wordt bij de laadpalen en snelladers, af en toe zelfs te druk. De laadinfrastructuur groeit niet in hetzelfde tempo mee met het elektrische wagenpark en dat lijkt een probleem te gaan worden.
karhengst zegt
Dat probleem lost van zichzelf wel op. Over hooguit 5 jaar is de helft al weer geëxporteerd naar het buitenland.
steephh zegt
Er wordt juist meer EV geïmporteerd dan geëxporteerd:
https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-verloopt-de-import-en-export-van-evs-181209
rutgerg zegt
@petroldrinker: uiteraard begrijp ik dat jullie liever in je pantalon met dit weer langs de A2 staan te tanken/weg te waaien bij de Shell voor 2.15 per liter, dan net als ik sochtends in een opgeladen en voorverwarmde auto te stappen. Logisch… geen speld tussen te krijgen!
faalhaas zegt
@rutgerg: Nee hoor, want ik tank goedkoop over de grens. Dus dan is het lekker goedkoop en ben ik iedereen te slim af. Mij pakken ze niet met de hoge brandstofprijzen!
mc96 zegt
Ben dan toch benieuwd waar je tankt. Ik woon vlak bij de Belgische grens en daar is de benzine inderdaad een stuk goedkoper. Maar ten opzichte van stroom toch nog steeds een stuk duurder.
sollie1984 zegt
@rutgerg: alsof jij met dit weer niet in je string de stekker uit je auto moet trekken en netjes in de kofferbak moet opruimen.
rutgerg zegt
@sollie1984: daarvoor heb ik een laadpaal met vaste kabel.. scheelt weer een handeling. Neemt niet weg dat ik inderdaad maar buiten moet met dit weer ja maar toch liever niet in string… haha
petroldrinker zegt
@rutgerg: nou als je veel lange ritten doet zoals bij ons in de familie (veel gezinsleden in diverse landen) dan is een EV waardeloos, je kan gewoonweg niet bijv voor 2 dagen naar zwitserland zonder 2 dagen heen en 2 dagen terug te rijden iov in 1 dag op en 1 dag neer…
rutgerg zegt
@petroldrinker: dat is echt onzin. Sorry dat ik het zo stel. Met de huidige snelladers kun je makkelijk 1000km + op een dag doen. Zwitserland is misschien 900km? Vol weg, na 2 a 3 uur ff ontbijten en half uur snelladen. Weer 2 uurtjes, bakkie koffie en snelladen. Weer 2 uurtjes en lunchen en snelladen, nog 2 a 3 uurtjes en je bent er. Wellicht nog even aftoppen bij een snellader zodat je niet leeg aankomt met een bakkie smiddags.
steephh zegt
Ik mag hopen dat @petroldrinker zijn familie niet met dergelijke onwaarheden heeft overtuigd.
Prima als je je familie helpt met het uitzoeken van een auto, maar als je je eigen voorkeur naar ICE of afkeur jegens EV’s mee laat wegen in dat advies ben je niet goed en vrij egocentrisch bezig. En ik heb zo’n vermoeden dat dit hier wel speelt.
petroldrinker zegt
Nee hoor, heb me er buiten gehouden, ze hebben zelf de bestelling gecancelled toen ze er zelf achter kwamen na een EV van vrienden geleend te hebben dat het niet voor hun is met de afstanden die ze rijden.
steephh zegt
Wel vreemd dat ze zich niet eerst beter informeren. Zeker voor een nieuwe auto.
Maar dat een EV niet toereikend is voor de afstanden die ze rijden klinkt als een veel betere en logischere reden dan dat ze zich realiseerden dat een brandstofauto ontelbaar keren beter was dan een duracell auto. :-)
tenaci zegt
@petroldrinker: als je petrol drinkt kun je beter EV rijden. Anders kun je twee keer die veel te dure vloeibare dino’s afrekenen.
fanboy zegt
@petroldrinker: Wat is er beter aan dan? Het vroem geluidje? Of het duur tanken? Is het dan wellicht het langzamere optrekken?
heckblende zegt
vroem vroem
https://pbs.twimg.com/media/DGv846hU0AAc6rY?format=jpg&name=large
petroldrinker zegt
@fanboy: feit dat je lange afstanden wel binnen normale tijd kan soen, als ik met een tesla richting de ring wil moet ik al 2x laden in die van een vriend, laat staan als ik naar zwitserland wil om familie te bezoeken, dan ben ik 2 dagen enkele reis bezig…
steephh zegt
Geen idee wat je doet, maar in ieder geval iets grúwelijk fout. 2 dagen, dude hahaha… Je moet m ook niet op 230V 16A proberen te laden.
Naar Oostenrijk, volgeladen thuis weg, 3x snelladen en je bent er. Je doet er wel twee uur langer over dan wanneer je met een ICE met 180 richting de skihut scheurt, maar de reis is ook een heel stuk comfortabeler.
Uitgebreide koffiepauze, keertje lunchen en een aflevering op Netflix kijken. Als je eenmaal ervaren hebt dat je de reis onderdeel kan maken van je vakantie, dan hoef je niet meer zo te jagen. En nog beter voor de verkeersveiligheid ook.
bernoulli zegt
Ik heb nu een diesel en een benzine op de oprit staan. Die diesel wordt in de loop van dit jaar vervangen door een EV. De benzine blijft voorlopig nog wel even. Elke aandrijflijn heeft zijn voors en tegens. Maar die soms blinde fanatieke haat van ‘aanhangers’ van de ene soort aandrijflijn voor de andere, ik snap er geen bal van. Bij voetbal of religie is het al debiel, maar bij de aandrijving van een auto? Pfff. En dan valt het hier nog mee. Op AutoWeek gaan ‘ze’ helemaal vol op het orgel in de comments.
EV rijden is soms een keuze, soms een verplichting. En als je de keuze hebt, denk dan maar zo: de EV-rijders van nu maken het over een aantal jaren een stuk makkelijker om over te stappen. Denk maar aan de mensen die 20 jaar geleden voor een godsvermogen een platte HD TV kochten, terwijl er nog amper content was. Tegenwoordig kun je geen voordeur intrappen of er staat wel een dikke 4K Ultra flatscreen achter.
steephh zegt
Mooi voorbeeld haal je hier aan! Dat geeft ook wat er gaat gebeuren wanneer er massaal EV’s geproduceerd gaan worden. Die zijn dan stúkken goedkoper dan de auto mét brandstofmotor.
Schaalvergroting brengt goedkopere producten binnen bereik. Zo ging het met alles. De platte TV, de mobiele telefoon.
mc96 zegt
Hartstikke goed verwoord!
ty5500 zegt
Doet me denken aan die figuren met hun Nokia’s die nooit een smartphone gingen kopen want een gsm moest echt wel toetsen hebben. Blijven volhouden, goed bezig;).
Alle gekheid op een stokje, alle begrip dat je liever een ICE koopt. Zeker in bepaalde segmenten kan ol dat goed begrijpen. Maar laat de mensen dan ook met rust die een EV verkiezen.
(ooo--V--ooo) zegt
En is de wereld zoveel beter geworden van die smartphones?
Dit bericht is getypt met een smartphone, dat dan weer wel
horza zegt
Waar ik vooral benieuwd naar ben:
Hoeveel EV’s en Hybrides zijn er verkocht sinds de gunstige bijtelling en hoeveel daarvan staan er nog op Nederlands kenteken?
Waar zijn de Honda Insight, Toyota Prius, Outlander PHEV, etc gebleven?
bernoulli zegt
Die zijn samen met de 14% spaardiesels allemaal de grens over.
rwdftw zegt
Er werden in 2021 ook weer 10.000 gebruikte EVs en bijna 40.000 gebruikte hybrides geïmporteerd. Daar was eerder een Autoblog bericht van.
Het vergt wat number crunching om te achterhalen wat er nou netto is gebeurd met al die investeringen in een groener wagenpark. Het enige wat hierover wel bekend is, is dat ons NL wagenpark tot de oudste van Europa behoort.
horza zegt
@rwdftw: omdat Jan Modaal zich geen Hybride of EV kan veroorloven 🤷🏻♂️
mashell zegt
Er is wel een verschil met de wagens, die wagens waren in de praktijk helemaal niet zo zuinig en dus niet interessant voor particulieren.
Maar elektrisch rijden is per kilometer juist veel goedkoper dan op benzine dus elektrisch is buiten gewoon interessant voor de particulieren die tweedehands auto’s kopen, als ze zich maar om futiliteiten als op vakantie met de caravan heen kunnen zetten.
v60germany zegt
Even je inlezen met de autotelex export data, dan ben je snel in je statistieken klaar. Is gewoon prima inzichtelijk.
Dat je een vermoeden hebt, dat durf ik wel met je te delen… kortom; wie pakt de handschoen met tijd op?
ronaldotour zegt
De reden dat er zo weinig waterstofstations zijn is de enorme investering die gemaakt moet worden. Een snelladen is ook niet goedkoop, maar is veel sneller terugverdiend.
golf1985 zegt
Ik sluit me voor nu aan bij petroldrinker. Ik heb nog niet in een EV gereden dus kan er geen oordeel over vellen of het daadwerkelijk beter is hoor. Voor nu doe ik het lekker met mijn 37 jaar oud golfje. Bevalt me meer dan prima.
Redrum zegt
Dat is toch ook vreemd. Je hebt er nog nooit mee gereden maar je sluit je wel aan bij iemand die z’n ritten herleidt tot die enkele vakantieritten.
Op deze moment is het niet voor iedereen financieel haalbaar of heeft men geen laad opties thuis.
Dat zijn reden die ik nog kan snappen maar ik zou het op deze moment niet weten wat mij uit m’n EV zou krijgen. Porsche 911, M4, C63 AMG of mss een RS5?
golf1985 zegt
@Redrum: ik kan me niet voorstellen dat een auto geen geluid maakt. Daarom sluit ik me voor nu achter hem aan. Ik vind het fijn om te schakelen, om de motor in de toeren te jagen en noem me maar ouderwets dan hoor.
ghost zegt
250.00 ?
RAW zegt
Inmiddels al met vele EV’s én de nieuwe Mirai (waterstof) gereden en die rijden over het algemeen echt prima. Maar ja, zelf laden gaat niet bij mij in de straat en met mijn caravan in de zomer naar het zuiden ook al niet. En hoe moet ik langs de weg laden met een caravan eraan? Kortom, als 2e auto zie ik het gebeuren, als 1e auto voorlopig nog niet.
mashell zegt
Dat is geen probleem, dat is een kans om je van die caravan te verlossen!
bernoulli zegt
Grappig dat de auto die één keer per jaar wordt gebruikt om de caravan naar het zuiden te sleuren wordt gezien als de eerste auto en de auto die je voor 99% van de overige situaties probleemloos kunt gebruiken wordt gezien als tweede auto. :)
TheMaster zegt
Ook in Frankrijk kan je tegenwoordig met je non-Tesla bij Tesla superchargers opladen (verwacht over 3 weken een keer een AB artikel hierover). Doordat Tesla het netwerk opent voor alle andere EV’s, kan je nu zonder problemen naar zuid-Frankrijk rijden met je caravan. Duurt wat langer, maar veel relaxter.
petroldrinker zegt
@TheMaster: nou wat relaxed als je elke 100kn minimaal een uur moet staan wachten 😅🤣🤣🤣🤣
steephh zegt
Elke 100 kilometer een uur wachten? Je bent duidelijk niet op de hoogte. Kijk eens rond op EV database en verbaas je over wat er allemaal aan auto’s op de markt zijn en komen. Inclusief range en laadsnelheid.
https://ev-database.nl/
Martijn Valk zegt
Huidige auto een model 3. Waar is super blij mee ben, maar..
De auto is niet gratis helaas. Kijkend naar de portemonnee gaat deze over 2 jaar toch weer de deur uit. Ik ben nu ongeveer netzo veel kwijt voor deze auto als voor de Dacia Logan mcv die ik hiervoor had. Zodra de bijtelling is afgelopen wordt het toch weer een Dacia. Helaas geen Logan, want die wordt niet meer gemaakt. Lijkt voor nu op de Jogger.
rutgerg zegt
@Martijn Valk: maar dat is toch niet te vergelijken? Ik ben voor m’n id.4 ook meer kwijt dan de buurman voor zn grande punto. Maar m’n auto is wel 4x zo groot en voorzien van veel meer luxe… een dacia logan is toch geen tegenhanger vd model 3… vergelijk het eens met een Passat of Insignia ofzo..
ar156sw zegt
@Martijn Valk: Die snap ik niet helemaal… los van de ruimte, in welk opzicht is een Logan MCV voor hetzelfde geld als een Model 3 een betere keuze?
Redrum zegt
Jaja, ik ga mijn M8 ook terug inwisselen voor een Up. Die reed toch beter….vooral het bochtenwerk mis ik van de Up.
rutgerg zegt
Overigens vind ik dit erg weinig… van de in totaal 8,7 miljoen auto’s in NL had ik een hoger percentage verwacht. Ik zie erg veel EV’s rijden… of zouden EV’s gewoon meer rijden omdat ze nieuwer zijn en vaker worden bereden door mensen die voor hun werk veel op de weg zitten… dat je ze daarom zoveel ziet?
golf1985 zegt
@rutgerg: ik had precies dezelfde gedachte. Je ziet toch veel EV’s rijden. Ik ga ze ook niet allemaal tellen als ik rijd🤣
mlut zegt
Van het totale wagenpark is nu 2,55% volledig elektrisch. Dit betreft vooral zakelijke rijders
mlut zegt
@mlut: weet iemand wat het percentage gereden kilometers nu volledig elektrisch is?