Het aantal EV’s groeit gestaag in Nederland. Niet iedereen is in de mogelijkheid om te kunnen thuisladen met de elektrische auto.
Eén van de fijne voordelen van een elektrische auto is dat je thuis kunt ‘tanken‘. Zo rij je in principe altijd weg met een volle batterij. Lang niet iedereen heeft echter de mogelijkheid om thuis op te laden en is afhankelijk van bijvoorbeeld een openbaar laadstation of een laadmogelijkheid op het werk.
Thuisladen van elektrische auto
Om in kaart te brengen hoe dat nu zit heeft Multiscope een onderzoek gedaan. Met de Smart Car Monitor is geconcludeerd dat twee derde van de bezitters van een elektrische auto gewoon thuis kan laden. Dat komt neer op 80.000 thuislaadstations in Nederland. Aan het onderzoek deden 6.000 mensen mee.
Dat betekent dat 66% van elektrische autobezitters zijn of haar EV thuis op de oprit of in de garage kan volladen. Bijna een derde van deze thuislaadstations is van het merk NewMotion (30%). Andere populaire merken van thuislaadstations zijn EVBox (17%) en Tesla (15%). Het installeren van zo’n station kost gemiddeld 1.200 euro.
Wie niet kan thuisladen met zijn of haar elektrische auto is onder meer afhankelijk van het openbare laadnetwerk. Uit het onderzoek komt naar voren dat EV-bezitters gemiddeld op 313 meter afstand de eerste openbare laadplek vinden. Dat is niet extreem ver lopen, maar als je dat in een regenbui moet doen is het geen pretje. 50% van de bezitters maakt gebruik van de laadpalen op het werk en 25% laadt de auto op bij een tankstation.
Laadkosten
Als zakelijke rijder ben je misschien niet zo bezig met de kosten. Voor een particulier is dat heel anders. Zonder de mogelijkheid om thuis te kunnen opladen is elektrisch rijden geen voordelige hobby. Het onderzoek stelt dat de laadkosten gemiddeld op 924 euro per jaar uitkomen. Daaronder vallen zowel kosten voor het thuisladen, laden op het werk en het laden op openbare laadplekken. In de meeste gevallen (61%) dekt de werkgever de gemaakte laadkosten.
knapzuur zegt
Dit is dan ook exact de reden dat er een huis met oprit op de planning staat, kan me toch niet voorstellen dat onze volgende auto nog een diesel word of ze moeten nóg verder zakken in 2e hands prijzen met weinig kilometers.
* ja ook ik ben volledig schuldig aan het kijken naar goedkoop vervoer ipv. duurzaam
rutgerg zegt
Die Supra is veel leuker…. is die van Wouter of van Louwman & Parqui is dan de hamvraag.
joki zegt
Zakelijke rijders en mensen die zo’n wagen kunnen kopen, dus alle arbeiders en mensen met een laag inkomen, die dus dikwijls in kleinere huizen in bvb. de stad of in rijhuizen zonder staplaats voor de deur wonen zijn niet incluis… Echt representatief
Charles Taycan 4S zegt
Ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in mijn garage onder ons huis kan laden op nachtstroom. De dichtstbijzijnde laadpaal staat hier op de Franse campagne op 3,5 km dus dat is geen optie. Zonder die garage met eigen wallbox had ik geen EV gekocht maar dit is echt ideaal!👍
koeberg zegt
Snap ik. Ik weet niet hoever het dichtstbijzijnde tankstation is, maar daar hoef je nu niet meer heen. Altijd een volgeladen auto in de garage is wel heel lekker.
Charles Taycan 4S zegt
18 km idd, dus idd superfijn thuis in de garage laden!👍😉
Elfloro zegt
Leuk zo’n onderzoek onder bezitters van een elektrische auto.
Denk alleen dat als mensen in de grote steden steeds meer elektrische auto gaan bezitten die cijfers heel anders worden, met alle flatgebouwen, appartementen en portiekwoningen. Daar zijn de mogelijkheden om thuis te laden een stuk kleiner en zullen steeds meer mensen afhankelijk zijn van het openbare laadnetwerk.
flutterby zegt
@Elfloro: veel appartementen hebben ook een toegewezen parkeerplaats.
utregcity zegt
@flutterby: klopt, maar door die achterlijk Kassa uitzending over “elektrische auto’s die wel heul snel in de fik vliegen” wil mijn VVE geen extra oplaadpunten meer toestaan… 😭
kevindb zegt
Ik heb geen eigen oprit, de auto staat 50m van huis op een openbare parkeerplaats. 12 huizen 18 parkeerplekken. Als je wat later op de avond thuiskomt is er vaak geen eens plek om je eigen auto neer te zetten. 1 buurman dacht een parkeerplek te kunnen claimen door een laadpaal te laten installeren voor zijn lease auto. Hij werd compleet afgefakkeld door de buurt toen hij zijn plannen kenbaar maakte. Want 1 vaste plek betekend nog minder kans op een parkeerplek voor de rest van de buurt.
Ik zal absoluut niet de enige zijn die deze issue in zijn of haar woonwijk heeft. Zolang je geen oprit of garage hebt is het nauwelijks interessant om volledig elektrisch te gaan rijden.
Pascal zegt
Die laatste zin ben ik ’t niet helemaal mee eens. Ik woon in een druk woonwijkje waar je na 18 uur ook nog maar moeilijk je auto kwijt kan. De enige vrije plekken zijn dan vaak die bij laadpalen waar ik m’n auto dan maar neerzet en inplug, ook al hoef ik nog niet te laden. Daarnaast zijn er bij m’n werk voldoende laadplekken, waardoor ik ook daar goed terecht kan. Dit zorgt ervoor dat ik in 1,5 jaar tijd nog niet 1x bij een Supercharger ben geweest omdat ik niet tijdig thuis of op werk kon laden, ik heb die alleen nog maar nodig gehad bij lange ritten. Prima te doen dus, al komt er bij m’n volgende huis ook een oprit, dan hoef ik pas écht nergens meer over na te denken.
flutterby zegt
@kevindb: een laadplaats is niet hetzelfde als een parkeerplaats voor een EV. Bijvoorbeeld in het weekend mag je de auto er niet van vrijdag tot maandag laten staan.
Jantje_555 zegt
in theorie niet, maar toch blijven de auto’s daar staan. Er zou een systeem moeten komen dat je bv na 2 of 3 uur parkeren op een laadplaats het laden zou moeten stoppen en een soort van zoveel eurocent per minuut moet worden aangerekend in de hoop dat de EV rijder zijn voertuig elders zet zodat andere kunnen laden.
Ot92 zegt
@jantje_555 Als je er een klacht indient bij team toezicht of de politie ofzo, dan kan diegene ervoor bekeurd worden, naar mijn weten. Het is namelijk een laadplek en geen parkeerplaats.
utregcity zegt
@Jantje_555: helemaal mee eens! Hier in de buurt waar zo’n 12 palen staan, staan auto’s permanent aangesnoerd, terwijl je kunt zien dat ze of vol zijn of niet eens laden. Eentje maakt ‘t wel heel bont om al 3 weken op dezelfde plek te staan. Lekker weer typisch egoïstisch Nederlands. Als die van mij opgeladen is, haal ik hem weg, zodat een ander kan laden.
Pascal zegt
@flutterby inderdaad. Helaas heb je bij mij in de wijk wel van die types die hun plug-in hybride rustig een klein weekje bij de paal laten staan.
Ot92 zegt
@kevindb Het is nog een stuk erger hier. We hebben iets meer huizen hier, iets meer parkeerplaatsen dan bij jou. Een aantal buren hebben 2 auto’s, sommigen zelfs 3 of 4.. Dat is opzich niet zo erg, voor de straat zelf is het net genoeg, maar dan komt het echte probleem..
De straten voor ons zijn betaald parkeren. De gierige zielepoten die niet 7 euro per maand ofzo (eerste auto) kwijt kunnen, zetten ‘m hier neer. Tussen 16:00 en 17:00 uur staat hier de hele straat vol en mag je je auto in een andere straat gaan parkeren, puur vanwege het feit dat er van die zielige gieren bestaan.
Moet je je eens voorstellen als je in verschillende ploegen werkt, veel succes met een parkeerplaats te vinden. Het probleem is makkelijk op te lossen, simpelweg door ons straat ook betaald parkeren te maken, maar helaas is de helft voor en de andere helft tegen het betaald parkeren. :)
Wat uw buurman in gedachte had, had ik ook in gedachte, puur vanwege het parkeergezeik dat hier al een aantal jaren bezig is hier in de straat. Maar goed.. Je mag niet constant bij zo’n laadpaal blijven staan, of te wel op een gegeven moment moet je de auto verplaatsen, doe je dat niet, dan kan je ervoor bekeurd worden naar mijn weten.
Een elektrische auto is niet interessant als je in zo’n straat zoals ons woont. In de hele straat staat er ‘maar’ 1 plugin hybride en die laad zijn auto nooit op.
shicomm zegt
Het prijsverschil tussen publiekelijk en thuis opladen is ook gewoon te groot. Het zou een mooi steuntje in de rug zijn als straatladen wat betaalbaarder word.
Ik heb in mijn straat geen publieke laadpaal en er komt er ook geen ( reactie gemeente: er zijn al 5 invalideplekken in de straat … )
De enige (!) paal een straat verderop is niet alleen veel bezet ( logisch ) maar ook prijzig met 37 cent per kwh ( kale prijs )
Op m’n werk ( schiphol ) zou ik gebruik kunnen maken van speciale parkeerplekken maar er moet worden betaald voor het opladen..
Voorlopig dus nog maar even niet..
RAW zegt
Die laatste zin is precies wat er schort aan het onderzoek: In de meeste gevallen (61%) dekt de werkgever de gemaakte laadkosten. Dit zijn dus zakelijke gebruikers en juist voor de particulier is er nog een hoop te verbeteren. En dan woon ik niet in een een stadshart met weinig ruimte waar juist die EV zo’n uitkomst is qua emissie.
Dutchdriftking zegt
Ik ben zo blij dat ik twee auto’s op de oprit kwijt kan, en deze in de toekomst beiden tegelijkertijd kan laden. Dat moet geld waard worden.
wimof zegt
Is de infrastructuur (electriciteitsnet ) daarop berekend?
mashell zegt
Dat is het probleem van de netbeheerder. Je betaalt flinke netbeheerskosten, daar moet de netbeheerder ook wel wat voor doen.
Jantje_555 zegt
nee, maar de politiek ligt daar duidelijk niet wakker van.
Zie je het al gebeuren, een groot flatgebouw met een ondergrondse garage waar 40 auto’s staan die allemaal aan het laden zijn…en dan hebben we het nog niet gehad over de veiligheid hiervan.
j05b zegt
Dit kan toch prima veilig geregeld worden ..
rulefollower zegt
Laden op het werk is ook een optie. Niet iedereen die thuis geen lader heeft is aangewezen op het openbare netwerk.
Jantje_555 zegt
Is dan ook logisch, een EV is duur, en rijkere mensen wonen nu eenmaal niet in een klein appartementje waar de auto in de straten rond je huis een plaatsje vindt.
Laden op het werk is ook een lachertje nu we met zijn allen thuiswerken…dus publieke, en dus dure, laadpalen zijn het enige alternatief.
Dus nee dank je, geef mij maar een 2e hands benzine of diesel!
pomoek zegt
Over een jaar of 10(?) komt je auto on demand van de laadplek afrijden en staat ie voor je deur klaar opgewarmd en ready to roll! Tot die tijd lijkt het me slim om de publieke laadpalen zo veel mogelijk “publiek” te houden. Automobilisten die elders een laadmogelijkheid hebben, op het werk of thuis, betalen een hoger tarief dat direct wordt doorbelast en niet verdwijnt in de eigen bijdrage indien er sprake is van een leaseauto. Laadpaalplakken moet worden voorkomen door inderdaad, zodra de auto is opgeladen, een heffing systeem te introduceren. Krijg je een apje als je auto is opgeladen, binnen een uur ophalen of anders worden er kosten in rekening gebracht. Of zoiets.
realhustler zegt
Ik schrok idd van de kosten van publiek laden, dat is nauwelijks goedkoper dan benzine. EVs waren eerst alleen zakelijk, nu langzaam meer voor particulieren en ook tweedehands. Dat zijn mensen die wat meer geld hebben dus vaak ruimer wonen.
Huis met oprit staat ook bij mij op de verlanglijst al zou het wel passen in mijn voortuin.
En dan komt het net. Overdag met mooi weer leveren de zonnepanelen stroom en in de avond koken, laden tv aan pc aan wasmachine en vaatwasser draaien. Pffff
koeberg zegt
Eénderde van de bezitters van een elektrische auto heeft niet de mogelijkheid om thuis op te laden? Dat is een veel groter aandeel dan ik verwacht had. Wanneer iemand mij vraagt naar mijn ervaringen met een elektrische auto voor advies, dan is mijn eerste vraag: “Kun je thuis laden?” Want als het antwoord ‘nee’ is dan kan ik het gewoon niet aanraden. Want al heb je een openbare laadpaal in de buurt; kun je er van op aan dat die paal beschikbaar is? Over een half jaar ook? En wat is je plan-B als die paal bezet is?
Ik ben slechts 2 weken afhankelijk geweest van openbare laadpalen. Er staan er 3 zo’n 12 minuten lopen van mijn huis. Maar wel in verschillende richtingen. Dus reed ik vanuit mijn werk van de ene naar de andere paal.
mt03 zegt
Ik laad m’n Tesla en Id3 ook op m’n oprit. Gelukkig laad de Id3 ook aan de Tesla lader. Lekker afwisselend laden. Als trouwe klant zeer voordelig stroomtarief van mijn energieleverancier á 24u/dag. Lach me rot. Altijd volle accu’s.
De pomp is handig voor de koffie met een koek onderweg en m’n bmw cabrio in de zomer
Pascal zegt
@mt03 goed bekeken man, ik kijk er ook naar uit om dat zo te kunnen doen.
j05b zegt
Ik rij al 5 jaar elektrisch en laad alleen openbaar. Heb nog nooit problemen ondervonden en het is goedkoper dan rijden op benzine.
jeroenm83 zegt
Ik kom, naja, kwam voor mijn werk vaak op Schiphol, de personeelsparkeerplaats. Nou kan ik een boek schrijven over die parkeerplaats, maar ik vind het wel lomp dat mensen een hybride wagen aan zo’n laadpaal gooien (“lekker dicht bij de bushalte, heerlijk”) terwijl die juist bedoeld zijn voor puur elektrische auto’s.
Ik doe sowieso niet mee aan elektrisch rijden. Maar toen ik op zoek ging naar mijn eerste koophuis was de eis om ofwel gegarandeerd voor de deur te kunnen parkeren, of op het eigen terrein. Het werd gelukkig het laatste.
Nee, ik woon niet in een grote stad met een overijverig links bestuur. Bewust, want zo ver mogelijk van Schiphol svp vanwege vliegtuiggeluid.
Oja, en die laadpaal komt er niet want er moet benzine in een auto. Oude stempel. Ooit zal t wel moeten, maar dan hopelijk iets met belachelijk veel cilinders en herrie als lol-auto. Of tegen die tijd emigreren.