De spreekwoordelijke kogel is door de spreekwoordelijke kerk. Zoveel geld gaan particulieren krijgen om een elektrische auto aan te schaffen.
We moeten met zijn allen aan de elektrische auto. Dat blijkt het bericht dat wij ontvangen van de Rijksoverheid. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldt dat particulieren financieel gesteund worden om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dergelijke plannen waren al bekend, nu is het officieel.
Middenklasse
Deze subsidie is een onderdeel van het klimaatakkoord. Het zou gaan om auto’s uit de ‘middenklasse’. Minister van Veldhoven wil dat elektrische auto’s ook bereikbaarder zijn voor de particuliere koper. Die hikken tegen de hoge aanschafprijzen aan. Ook is er veel onduidelijkheid over de batterij. Daar komt nu een “check” voor, zodat de particuliere koper weet waar hij aan toe is.
Subsidie
De subsidie is 4.000 euro voor een nieuwe elektrische auto. Voor een gebruikte auto krijgt een particuliere koper 2.000 euro. Uiteraard zitten er nog veel meer haken en ogen aan. De cataloguswaarde van de EV moet destijds tussen de 12.000 en 45.000 euro hebben gelegen. De actieradius moet minimaal 120 kilometer bedragen. EV subsidie op een Renault Twizy kan dus lastig worden.
Misbruik
Om te voorkomen dat mensen misbruik gaan maken van deze genereuze regeling, zijn er nog meer voorwaarden. Zo moet de elektrische auto “enkele jaren” bij dezelfde eigenaar blijven. Hetzelfde geldt voor particuliere leaserijders van een gebruikte EV (ja, dat marktsegment bestaat ook). Om aanspraak te maken op de vergoeding, moet je er minimaal 4 jaar mee rijden. Als de lease wordt afgebroken of de auto wordt doorverkocht, dient een gedeelte van de subsidie terug betaald te worden.
Batterijcheck
Dan die batterijcheck. Net als bij je laptop of smartphone wordt de kwaliteit van de accu telkens minder. Maar bij de ene auto is dat meer dan andere. Ook schijnt het voor veel mensen een drempel te zijn om een EV aan het schaffen. De batterij valt onder de BOVAG-garantie. In veel gevallen is deze garantie uit te breiden. Op dit moment werkt de Bovag aan een uniforme batterijcheck.
pors zegt
Teveel eisen om het aantrekkelijk te maken.
str8six zegt
zo denken veel vrouwen ook
por100 zegt
@pors: nou het gaat wel weer wat doen denk ik. Een grote groep nederlanders koopt graag een kat in de zak als de overheid meebetaald aan die kat in de zak.
okdoei zegt
@pors: actieradius > 120km, cataloguswaarde tussen €12.000 en €45.000 en minimaal 4j in bezit houden.
Dat zijn er 3…
Die eerste is al vrij verwaarloosbaar want hoezo zou je een elektrische auto willen met een radius van <120km dus houd je nog maar 2 echte eisen over.
De prijsrange snap ik ook wel want wanneer jij met "cash" een Tesla kunt aftikken van €100.000 dan heb je die €4.000 subsidie niet echt nodig in mijn optiek.
Edge zegt
@pors: Ach, dit is toch best begrijpelijk? Anders krijg je straks een handeltje in die spotgoedkope Dacia EV’s die puur en alleen gericht is op het zo vaak mogelijk aan- en verkopen van de auto om weer 4000 en vervolgens 2000 euro subsidie op te strijken
mauricerma zegt
@Edge: je moet ook minstens 4 jaar in die auto blijven rijden. Dus snel doorverkopen gaat niet door
Erik zegt
@pors: absoluut niet aantrekkelijk,
Een nieuwe EV van stel nieuw € 36.000,- – € 4.000,- subsidie is € 32.000,-. Voor dat bedrag koop ik nog altijd 2x een DACIA Logan MCV Bi-Fuel met alle opties.
acizane80 zegt
@erik2907: de vraag is waarom wil je een dacia logan kopen als je met het zelfde geld ook andere auto’s kunt kopen.
Erik zegt
@acizane80:
– Nieuw
– 3 jaar garantie / 100.000km
– Goedkoop in aanschaf
– Weinig afschrijving (goedkoop in aanschaf)
– Alle opties voor € 16.300,-
– Robuuste techniek
– Via Dacia verzekerd 5 jaar nieuwwaarde dekking!
– Ruimte (1.573 liter met neergeklapte achterbank)
– MRB meerprijs LPG maar € 22,- pm).
– LPG versie door WLTP € 700,- goedkoper dan benzine versie.
Enz., enz.
Rick-dos zegt
Als je dit al te veel eisen vindt dan zal het leven wel heel zwaar voor je zijn…
vingers zegt
Dat valt toch wel mee? Je auto niet binnen vier jaar weg doen. Meeste mensen doen dat zeker niet voor drie jaar, dus een extra jaartje aanjouden. Geen twizy kopen, nou daar komen we ook wel overheen. Geen tesla kopen, die is toch al te duur. Actie radius minimaal 120km, ik mag het hopen!
Prima te doen dus. En de regeling geldt ook nog eens 5 jaar dus ook al heb je net een nieuwe auto gekocht dan kan het alsnog voor je volgende auto.
bartteeuwen zegt
@pors: gelukkig maar, anders kregen we weer Metsubsidie Outlander taferelen…
theblazerunner zegt
@bartteeuwen: *Foutlander
deeberton zegt
En de subsidie die de benzine- en dieselrijder krijgen is het feit dat ze nu de aarde slopen en volgende generaties er voor mogen laten opdraaien.
Henk_he zegt
Troll
markie123 zegt
Als je het zo stelt, kleine moeite, graag gedaan. Ik heb geen kids en zowel ik als mijn vriendin hoeven ze ook niet, na mij de zondvloed. Enerzijds wil ik best een bijdrage leveren aan een beter milieu, maar door dit soort jankerige opmerkingen trek ik graag nog een keer door met mn diesel zonder roetfilter.
maotje zegt
@markie123: lekker egoistisch zijn jullie dan.
karaya zegt
Dat was mao ook.
sleepyj zegt
@maotje: of juist niet. Het is maar net hoe je het bekijkt.
vaakbenjetebang zegt
Het niet verder laten groeien van de wereldbevolking is een beste bijdrage hoor. Geen dank!
seicilindri zegt
@vaakbenjetebang: precies dat. Kinderen nemen is heel wat slechter voor deplaneet en uit de kern van de zaak best egoistisch eigenlijk.Zij hebben er niet voor gekozen, jij als vader/ moeder wel……
markie123 zegt
Ik gooi de knuppel in het hoenderhok – ja. Maar door geen kinderen te nemen, zorgen wij al voor veel minder uitstoot dan een gemiddeld gezin. Daarnaast letten wij prima op het milieu, afgelopen jaar bijv de hele hut geïsoleerd etc. Ik kan er alleen slecht tegen als van van de gütmenschen dat soort berichten plaatsen waarop ik reageerde, dan word ik recalcitrant. Niemand hoeft te bepalen hoe ik leef. Ik draag bij wat ik wil en kan en wat ik realistisch vind.
toniominestrone zegt
@markie123: misschien maar beter dat jij niet zorgt voor nazaten.
911targa zegt
Jullie hebben minder CO2 impact als menig EV rijder, maar goed: je moet het kunnen snappen.
ty5500 zegt
@911targa: heb je enig onafhankelijk onderzoek als staving voor je beweringen of roep je grag na wat de door oliemaatschappijen en autofabrikanten gesponsorde onderzoeken zeggen? Het tegendeel lijkt immers waar. https://www.transportenvironment.org/what-we-do/electric-cars. https://www.ce.nl/publicatie/indirect_and_direct_co2_emissions_of_electric_cars/1561. Los daarvan is mijn inziens het grootste voordeel van elektrische auto’s dat er amper tot geen fijn stof wordt uitgestoten in de steden waar get grootste aantal aan mensen wonen met alle bijhorende gezondheidsimpact.
maotje zegt
@911targa: maar dan wat meer nox en roet. Laten die nou juist slecht voor de gezondheid zijn.
flutterby zegt
@markie123: met zo een gedachtegang is jou idee niet zo gek. We willen natuurlijk geen “age of stupid”.
markie123 zegt
Ik denk dat de wereld al niet in al te beste staat is, hoef daar niet per se nog een paar mensen bij te plaatsen. Dat doen genoeg anderen voor mij al. Ik heb geen voortplantingsdrift om “mijn genen voort te laten bestaan” of zoiets doms. De afgelopen +/- 10 jaar is dat mede vanwege mijn carrière geweest, maar nu zit ik op een punt waarop ik wel tevreden ben met wat ik bereikt heb en is het toch vooral genieten van het leven. Overigens durf ik wel te stellen dat wij door geen kids te nemen meer aan een “age of stupid” bijdragen dan als we dat wel zouden doen… Ondanks mijn prikkelende stellingen hier op autoblog ter vermaeck ben ik niet zo achterlijk als je zou vermoeden ;)
flutterby zegt
@markie123: haha sportieve reactie! Uiteraard moet je het helemaal zelf weten of je wel of niet wilt voortplanten. Zelf heb ik er in ieder geval geen spijt van. Wat betreft de impact of het milieu vind ik een beetje een non-argument aangezien dat vooral ontstaat vanuit de levensstijl wat je kan sturen in de opvoeding.
bischero zegt
@markie123: achter deze reactie zit zoveel meer dan een mens zich hier voor kan stellen. Ik ben geen psychotherapeut (anders dan die van mijzelf ✌️) maar de woorden ‘hoeven ze niet’ zegt zoveel met zo weinig woorden.
seicilindri zegt
@bischero: Dus iemand niet aan zijn primaire driften voldoet en niet meewerkt aan de overbevolking op deze planeet is een slechter mens dan iemand die lekker doorfokt ? Als er iets uit eigenbelang gebeurt is het dat wel.
bischero zegt
@seicilindri: niet mijn punt, iedereen is vrij om hier een keuze in te maken. Maar de woordkeuze is gewoon triest. Misschien snap je het niet, geeft niet, ik laat het erbij.
flutterby zegt
@seicilindri: welke overbevolking? Het aantal kinderen op de wereld is al 20 jaar stabiel. Het probleem zit in de vergrijzing.
markie123 zegt
Ach gut, mea culpa maxima dat je gekwetst bent bischero. De volgende keer zal ik even in het sneeuwvlokjeswoordenboek kijken of er een geschikter alternatief is om exact dezelfde boodschap over te brengen.
karaya zegt
How dare you!
911targa zegt
Een beetje dankbaarheid tonen naar de personen die BPM, OB, MRB betalen en dus voor scholen, wegen, etc. betalen, zou je niet misstaan. Er is hiervoor geld nodig en die wordt betaald door mensen die het al minder breed hebben.
Rick-dos zegt
Prima regeling lijkt mij. Voor mensen die nog twijfelen kan dit hen weleens over de streep trekken. Kijk naar de zakelijke leaserijder. Een Nederlander laat geen gratis geld liggen.
Denk dat ze ook geleerd hebben van de laatste subsidieronde op auto’s. Denk bijna zo’n 20 jaar geleden of zo? Wilde men het wagenpark verjongen en kreeg je subsidie bij aanschaf van een nieuwe auto. Die regeling was iets te succesvol maar werd ook misbruikt.
markie123 zegt
Spijtig dat er nog steeds niks betaalbaars is met een range van ten minste 400 km en dat ook een beetje leuk oogt en rijdt. Over een paar jaar hoop ik dat een taycan, e-tron of andere nette elektromobiel privé wel te betalen is én dat de accu’s goed blijven. Tot die tijd nog even door dieselen. Meer dan 30k ga ik niet betalen voor een (tweedehands) auto en leasen begin ik niet aan.
kobus1967 zegt
Je krijgt de subsidie in 48 maandelijkse termijnen uitbetaald, dus je moer wel eerst zelf het hele bedrag ophoesten.
Verkoop je de auto dan stopt automatisch de uitbetaling van subsidie.
Rick-dos zegt
Nee. Je krijgt de subsidie in één keer als je de auto koopt. Als je de auto niet 4 jaar in je bezit hebt dan moet je een gedeelte terugbetalen. Alleen als je een auto least dan krijg je het maandelijks betaald.
flutterby zegt
@Rick-dos: leasers krijgen het wel per maand als ik het goed lees.
johnwaters zegt
Leuk, ome Joop mag mee betalen voor de buurman zijn auto.
Dutchdriftking zegt
Dus een Tesla Model 3 is geen 45k maar 41k? Leuk, maar dan blijf ik wel in mijn Passat hobbelen….
flutterby zegt
@dutchdriftking: nee de Model 3 blijft vanaf 49k.
faalhaas zegt
Accu is een slijtage deel, ook afhankelijk van gebruik en omstandigheden. Garantie kan je bijna altijd naar fluiten.
flutterby zegt
@faalhaas: toch bied iedere fabrikant het..
kevertje zegt
Met vele kleine lettertjes en niet onbeperkt in tijd. Precies daar wringt het schoentje. Je kan mensen gek maken met iets dat er eigenlijk zelfs niet is.
flutterby zegt
@kevertje: onbeperkte garantie is een financieel onhaalbaar concept. Bij de meeste premium merken houd de garantie op de aandrijflijn er na één jaar al mee op. Hoezo kwaliteit? Zelfs bij de Koreanen is het vooral een marketingstunt.
vingers zegt
Het grootste nadeel is dat de fabrikanten en andere verkopers gewoon de vraagprijs nu omhoog gaan gooien, daar kan je op wachten.
Anders is minimaal 10% toch niet heel verkeerd.
ronaldotour zegt
Wat ik in de voorwaarden niet meer terug zie is dat je de gebruikte auto perse bij een dealer moet kopen.
flutterby zegt
@ronaldotour: een erkend bedrijf (RDW?).
utregcity zegt
Mooi, kan ik een Honda e Advance kopen voor de prijs van een standaard versie! ?
thomasthomas zegt
Zou Tesla nu niet met een actie modelletje van de 3 komen voor 44.995,-
flutterby zegt
@thomasthomas: die hebben de Nederlandse koper niet nodig nu de Y van de band rolt.
kevertje zegt
De vraag is waarom overheden dit moeten subsidiëren. Daarbij de metafoor ‘echt goede pralines verkopen vanzelf, een kleinere, duurdere doos met veel mindere smaak ga je toch ook niet consumeren omdat je plots een paar euro korting krijgt?’. Ik bedoel hiermee, als rond deze technologie de keuze evident is en met de vingerknip voor iedereen voordelen biedt – is het een no brainer om volledig elektrisch te gaan rijden. Dan doe ik dat morgen ook. Maar duidelijk maakt de burger die keuze niet om evidente redenen. Voorbij alle betutteling is die uiteindelijk slimmer dan overheden denken en vraagt zich vandaag af:
1) is dit nu echt 100% zeker de toekomst, staat morgen niet iemand bv. met waterstof te zwaaien als oplossing?
2) is dit alles wel zo ecologisch en duurzaam is als media, politiek en ambtenarij moeiteloos schijnen te aanvaarden? (dat is het niet, zeker niet met de huidige technologie van batterijen, motoren, enz. – bewijzen genoeg voor)
3) is deze verandering wel echt leefbaar inclusief als we reizen of om andere reden kilometers vreten? (nee dus – rij maar eens vanuit Nederland naar Z-Frankrijk, het plezier van een zeer lange reis komt je tegemoet).
4) zijn we erop ingesteld om in onze maatschappij deze transitie te overleven met voldoende aanbod aan (snel)laadpalen? Laat de huidige voorziening (en die van de komende 5 jaar) van elektriciteit, het net, enz deze expansie wel toe zonder gigantische problemen? (helemaal niet, er zijn blijkbaar heel weinig politici en ambtenaren die beseffen hoeveel vermogen we gaan nodig hebben als 350-400kW de standaard laadpaal moet worden).
5) Zelfs met overheidskorting betaal ik nu wel een flinke duit meer, maar ga ik met deze auto 8-11 jaar kunnen rijden (het huidige gemiddelde zowat en dan toch nog een stuk geld terugkrijgen – dat is bijzonder twijfelachtig. Wat is het verschil in voetafdruk tussen een klassieke verbrandingsmotor die 20 jaar voort kan met 2 of 3 eigenaren en een EV die na 8 jaar rijp is voor de sloop?).
Het doet me denken aan het jarenlang promoten, subsidiëren en soms zelfs kado geven van spaarlampen (in België) als ecologische maatregel, waarna bleek dat deze vol kwik zaten en andere dure campagnes dezelfde lampen moesten binnenroepen om te ‘recycleren’. Zo vooruitziend zijn dezelfde soort van groene dienstplichtigen die dit alles met de losse pols bedenken…
fransananas zegt
@kevertje: 1 ja. 2 ja, zelfs steeds duurzamer. 3. Ja ook. De techniek gaat nog een vogelvlucht nemen. Lees deze comment over 2-3 jaar nog maar eens terug. 4. Ja, je hebt gelijk, veel energieleveranciers liggen te slapen. Maar met loadbalancing, thuisbatterijen e.d. komt het meer dan goed. Een laadpaal hoeft geen 350kW te zijn. Zeker niet als standaard. 5. Een EV gaat ver voorbij de 8 jaar mee met veel minder kostten. Mocht je de mogelijkheid hebben dan adviseer ik een EV je van harte aan, maar lees je goed in. Het is een snel ontwikkelde markt met vrij nieuwe spelers. Het worden interessante tijden!
wimof zegt
Waarom gaat iedereen er van uit dat een EV minder onkosten zal kennen?
kevertje zegt
Beste Fransananas. De duurzaamheid van het vele nikkel, kobalt, neodymium, enz. is…? Heb je al eens naar de ontginning annex milieuproblemen inclusief de arbeidsomstandigheden, de gigantische gifmeren, de totale onbekommernis om welk milieuaspect inclusief CO2 emissies gekeken? Waar ook geostrategisch deze ontginning annex industriën zich bevinden? (het meest verzwegen drama ooit) Ik rijd overigens vlot 500-1000km op één dag. Niet zomaar voor het plezier of vakantie en zonder benzine of diesel, zou mijn ’travel’ vele malen langer duren. De parkings die ik tegenkom hebben precies één laadpaal van een paar tiental kW (waar ik overigens nog nooit een auto heb zien aanhangen). Wat die acht jaar betreft, het is zeer moeilijk om dit aan de realiteit te toetsen. Ik kan wel het verhaal vertellen van de meeste elektrische fietsen, vergelijkbare Lithium batterij-technologie, die na 6-7 jaar quasi in koor momenteel problemen krijgen met de batterijen. Duur speelgoed hoor, geen goedkoop supermarktverhaal. De fabrikant aanvaardt geen enkel risico daarop – verwijst alles door naar de toeleverancier van batterijen (dezelfde als je in de meeste EV’s zal tegenkomen). Alleen met een soort van standaard-verzekering kan je 5 jaar zorgeloos rijden. Alles wat daarna komt is een kado en misschien gaat Uw dure fiets van wel 10 jaar mee, maar de autonomie zal uiteindelijk flink beperkt zijn zeker met inbegrip van koud weer. Eén kapotte cel kan Uw volledige EV ruïneren en de electronica tracht hiermee om te gaan, maar hoe. Ik wil ook nog wel eens zien dat merken zoals Audi, BMW, Mercedes enz. goedkoper worden in onderhoud en en-masse, garages mensen gaan afdanken dan maar, Zeker met de vele bijkomende electronica en remmen, die slijten ook, genereren bovendien evenveel fijn stof (oei dat werd ook nog even door de groene club vergeten). Zeer benieuwd hoe dit alles op korte termijn op te lossen valt. En precies daarom moeten overheden subsidies geven, want het is geen no-brainer. Het is nog steeds een gok in het wilde weg tot het proof of concept er volledigis en we al die vragen in de meest brede zin kunnen oplossen (helaas iedereen ontloopt ze met een soort van storende emotionele over-hyping ipv een beetje geleidelijk naar een doel te gaan, op basis van de juiste technologische parameters, infra enz.) Natuurlijk als je om de hoek werkt is het een ander verhaal dan dat je moet uitrukken naar de eerste de beste klant die een paar honderd km ver zit. Dat begrijp ik ook. Maar of ik zelfs voor een reis om de hoek een auto ga kopen die in feite dubbel zo duur is en me langs alle kanten beperkt… vraagteken. Serieus.
ronaldotour zegt
@kevertje: Je rijdt 1000 km. op een dag, werk je dan ook nog?
Dan zit je ongeveer 12 uur in de auto.
En fietsaccu’s kun je niet vergelijken met auto accu’s daar zit heel andere techniek voor qua laden en koelen cq verwarmen.
Erik zegt
@ronaldotour:
Er zijn mensen die 1.000 km per dag rijden, die hebben een chauffeur en trappen met de voeten mee op de achterbank terwijl ze bellen en internetten met hun laptop op het uitschuifbare plankje al onderuitliggend op hun massagestoel.
kwakmare zegt
@erik2907: ….of je bent die chauffeur?
erce zegt
Nu hopen dat er meer laadpunten worden geplaatst. Hier in de buurt mogen geen laadpalen meer geplaatst worden omdat er in een straal van 200 meter er meerdere laadpalen staan. Die ook allemaal heel regelmatig bezet zijn. Gelukkig kan ik op de zaak laden, maar handig is het niet.
fransananas zegt
@erce: zijn er palen die enkel op 1 punt gereserveerd zijn voor EVs en zijn de palen wel vaak bezet? Dan kan je dat indienen bij laadpaalnodig.nl. ze kunnen dan vergunningsvrij een tweede plek tot EV maken als er maar voldoende bezetting is
wimof zegt
Mijn overbuur gaat zijn Tesla laden een een laadpalenpark van het merk, in afwachting van een gevulde batterij gaat hij de tijd doden in de bar van het nabije hotel (Wavre)
Deze consequentie zit hem hoog.
superfunky zegt
Ze leren het ook nooit he. Toen de hybrides kwamen en de roverheid er een paar miljard tegenaan gooide (bedankt nog, heeft me 125k opgeleverd!), was het opvallend dat de prijzen van de hybrides, hoger waren dan de ons omliggende landen. Ik kocht toen 2 V60 PIH’s in Duitsland en van de winst (30k) een V40 D2 voor m’n zusje.
Nu gaat exact hetzelfde gebeuren. De EV’s gaan in NL het duurst zijn, dus de subsidie gaat grotendeels in de zak van de fabrikant.
ronaldotour zegt
@superfunky: Je kunt tegenwoordig op internet ook de prijzen in andere landen bekijken, de prijzen gaan in Nederland natuurlijk niet omhoog t.o.v. andere landen.
superfunky zegt
@ronaldotour: oh ja, echt waar? Kan dat? Heb nog wel een spreadsheetje voor je met de prijzen van plug-in’s 2013-2015 in NL, D, B en UK. Het zal je verbazen.
Het is nu trouwens al het geval. Voorbeeldje: Kona Electric in NL vanaf 41,5k in Duitsland vanaf 35k. Hoe zou dat komen, denk je? Misschien iets met subsidies en bijtellingsregels, daardoor vraag, daardoor gemakkelijker voor fabrikant hogere prijs te vragen.
Ik zou zeggen, maak ff een staatje met 4 auto’s en de prijzen in NL/D/B/UK en kijk 6 maanden na invoering nog een keer. Op zeker zal het prijsverschil nog groter zijn.
ronaldotour zegt
@superfunky: Dat had toen alles te maken met met veel meer vraag dan aanbod en een einddatum van de bijtelling. Vergis je niet in de uitvoeringen in Duitsland, die zijn vaak kaler dan in Nederland.
Bij de E-Golf moet je zelfs snelladen bijbestellen.
En die 4000,- staat niet in verhouding met de toen geldende zakelijke voordelen maar dat noemde je zelf al.
willemveenstra zegt
Die EV kunnen zichzelf niet verkopen zonder subside zo fantastisch zijn ze:)
maotje zegt
@willemveenstra: de zonnenpanelen ook niet. Maar daar hoor je niemand over.
degrotemuis zegt
Binnenkort stijgen de prijzen van tweedehands EVs dus met minimaal 1000 euro. Noemen we vraag en aanbod als gevolg, niet de psychologische prikkel van 2k subsidie. Ik snap dat de bovag dit een goed plan vindt.
Ook benieuwd wat dit gaat betekenen voor nieuwprijzen. Ik vermoed dat de private lease prijzen wellicht harder stijgen dan de aanschafprijs bij koop. De subsidie op nieuw lijkt namelijk wel geknipt voor private lease. Minimaal dezelfde looptijd als de gemiddelde private lease en met 100 euro per maand van de staat dicht je zeker de helft van het gat tussen benzine en EV. Een Corsa 4 jaar voor rond de 300, of een Corsa e voor 350 na subsidie. Dat klinkt toch beter dan een Corsa voor iets onder de 20k, of een Corsa e voor 32k na subsidie. Oke, je zal vast wat van die 12k terughalen bij verkoop, maar of een 4 jaar oude Corsa e bij inruil nog minimaal 9,6k meer oplevert dan een benzine Corsa…
Ik denk trouwens ook dat de Skoda Citygo en VW eGolf leasers na de aanbiedingen eind vorig jaar niet droevig hoeven te zijn over de gemiste subsidie. Die komt redelijk overeen met de minimale prijsstijging op het leasetarief.
Shaw zegt
Heel hard orakelen dat alle Tesla’s buiten de regeling vallen ga ik niet doen; weg met die lilleke 3’s en voorts dank ik onze overheid voor weer een nieuw businessmodel :)