Een onderzoek wijst uit dat Duitse leaserijders faliekant tegen een limiet van ‘130’ zijn. Tevens blijkt dat een aantal van hen het gaspedaal flink dieper intrapt dan die beoogde limiet toe zou laten.
De Duitse Autobahn, het is zo ongeveer het laatste bastion van vrijheid in onze moderne samenleving. Waar de stoeptegels in de rest van onze levensruimte inmiddels allemaal van rubber zijn, is de Bahn nog van kneiterhard asfalt. In welke mate je daardoor laat intimideren mag je voorlopig nog steeds zelf weten. Op sommige stukjes dan tenminste. Op TV geven de mannen van Cobra 11 in ieder geval vast het goede voorbeeld.
Doch zoals je kan verwachten dezer dagen, ligt ook de ongelimiteerde Autobahn onder vuur van deugers. Een dergelijke mate van zelfbeschikking over je lot, dat is niet meer van deze tijd natuurlijk. Zeker niet omdat het ook nog eens slecht voor het milieu zou zijn. Mensen roepen op om de Autobahn te cancellen. Inmiddels zou zelfs een meerderheid van de Duitse bevolking daar voorstander van zijn.
Zo niet echter de meerderheid van de mensen die de Autobahn daadwerkelijk gebruikt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 62 procent van de Duitse leaserijders tégen een limiet op de Bahn is. Van de bestuurders geeft een derde aan minstens een keer per maand meer dan 160 te rijden. Zes procent van de ondervraagden gaat helemaal los en rijdt elke maand weleens meer dan 200. Braaaaaaap.
Uit het onderzoek blijkt echter ook dat deze hoge snelheden maar een enkele keer mogelijk zijn. Liefst 85 procent van de zakelijke ritjes wordt verreden met een gemiddelde snelheid van ongeveer 70 kilometer per uur. Daar wordt de korenwolf niet bang van. Of wel natuurlijk, als het komt door start-stop verkeer in de file.
Enfin, hoe vaak per maand rijd jij eigenlijk 200 plus?
Image-Credit: Audi RSQ8 via autojunk
Boomer zegt
Afgelopen dagen weer ruim 800 km door duitsland gereden. Stukken waar je echt meer dan 150 kan, niet mag, kan zijn op een hand te tellen. Het is vaak te druk en vaak tweebaans. Dus dat ze dat doen zal dan wel zijn door mensen die laat naar huis rijden.
woudloper zegt
@airc: hangt er ook van af welk deel van Duitsland. Rechter helft veel leger dan linker helft.
Zat laatst in de auto bij mijn Berlijnse collega. Die doet 100.000 km per jaar in zijn A6 3.0 diesel en heeft een overall verbruiksgemiddelde van 16 liter. Crazy.
Ot92 zegt
@woudloper circa 1 op 6 in een 3.0tdi? Rijd ie constant op top snelheid ofzo…
Hubert zegt
Op de handrem…
moveyourmind zegt
16 liter…
Valt nog ruimschoots binnen de norm die Audi hanteert voor het olieverbruik.
kennone zegt
@airc: je moet je wegen kennen. Als wij naar de wintersport gaan (bodemzee) is het logisch om de 61 te pakken en die is knetter druk! Rijd je iets om en pak je de 3 via Frankfurt dan kan je op alle stukken waar het mag volgas knallen.
grasvreter zegt
Heb het eens geprobeerd in mijn 1993 Mitsubishi Galant. De teller wilde wel over de 200, de GPS stopte op 198 :(
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Nooit, want ik kom zelden tot nooit in Duitsland.
Ot92 zegt
Zolang het verkeer het toe laat en er niemand in de auto zit die constant gaat schreeuwen als ik zo hard rijd…
seba zegt
Als het weer en verkeer toelaat dan In Duitsland regelmatig met de linker baan volk mee, in Nederland elke dag te hard, maar net onder de rijbewijs invordering.
scrmeagle zegt
Van de week nog even 320km/h gehaald op autobahn!!
Dutchdriftking zegt
@scrmeagle: toemaar op twee of 4 wielen?
Jantje_555 zegt
ik vorige week 284 op gps. en andere keren toch ook vaak +250 maar het is inderdaad wel vaak te druk hiervoor.
grasvreter zegt
Vind ik toch te leip worden. 200 aantikken, kan vaak, en is leuk. Maar 1x in de auto gezeten bij een maat, 255, nou ik vond het eng worden. Zijn mensen die hem toch te achteloos naar links gooien.
c4seum zegt
@grasvreter: het rare is als je net 215 hebt gereden en dan het gas loslaat om terug te zakken, dan voelt alles onder de 180 toch echt erg langzaam
focusrs1 zegt
Dat is toch logisch want hoe harder je rijdt hoe sneller brein werkt dus die moet daarna weer ff wennen aan die slakkengang.
tonniejj zegt
Toch wel 1x pw even die 2 in beeld zien op de oprit. Daarna vol in de ankers en lekker 108 mee pruttelen met de rest.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Heb jij een oprit van een kilometer? Zal ’n flink huis zijn ???
Erik zegt
Woonachtig in Duitsland van ’83 t/m 95, elk weekend +200 km/u (vr ==> NL / zo == > BRD).
Mijn record: vertrek BRD 00:00 uur, 340 km verder aankomst NL 01:58 uur. Gemiddeld 172,88 km per uur.
Auto: Honda Accord 2.0 EX ALB 16V
Jantje_555 zegt
ik rijd, in Belgie, ook wekelijks wel een keer boven de 200 op gps, dat kan gaan van 10 seconden per rit tot ettelijke minuten per rit op weekbasis
e39540itouring zegt
@Jantje_555: hier kan ik me voor Nederland volledig bij aansluiten. Vaak op hoge snelheid invoegen daarna 107 op GPS en waar het kan kan het harder.
schreute01 zegt
De tijden dat je lekker kon doorjakkeren op de Autobahn liggen wel achter ons. T wordt ook daar drukker en de ‘Baustellen’ zijn er te veel.
Ooit vroeg m’n zoon of t wat rustiger kon. Hij kon zijn Donald Duck niet goed lezen door t getril. Logisch. Ik reed 240 richting de Nederlandse grens.
slickrick zegt
@schreute01: ik rij ook graag dik boven 200 in Duitsland , maar nooit met mijn kinderen in de auto
schreute01 zegt
@slickrick: en je hebt nog gelijk ook. Zou ik ook nooit meer doen.
imaginenl zegt
@slickrick: en die moeder met kinderen die haar Alto in 1x naar links gooit dan?
iannuzi zegt
@imaginenl: in 1 keer naar links is ook wel zo netjes. In meerdere keren gaat zo slingeren.
Tonto zegt
Misschien moet die moeder dan net als een ander beter in de spiegel kijken. Maar het zijn meestal gele kentekenplaten die je in de gaten moet houden. Dat is mijn ervaring, die kijken één keer hoeveel ruimte er is maar niet hoe snel iemand inloopt. Retungsgasse wat is dat, iedereen staat uiterst links en zo’n gele plaat staat weer in het midden te kijken of zijn neus bloed. Ja, hoe kan ik dat weten, misschien een beetje inlezen in de regels van een land waar je deelneemt aan het verkeer. Oef……
pa045 zegt
@Tonto: misschien is het ook jouw obsessie om op die gele platen te letten. Duitsers zijn echt niet heilig en zeker niet allemaal top chauffeur. Net als de Nederlanders.
Tonto zegt
pa045 Topchauffeurs, dat is ook niet wat ik beweer. Wat ik ervaar in al die jaren (25 zo ongeveer)dat ik daar maandelijks kom is wel dat ik van de 10 keer vol in de remmen moeten het 9 keer door een gele plaat veroorzaakt wordt. Daar heerst een heel andere mentaliteit op de weg.
cloverleaf zegt
@Tonto: wat een gelul. Ik rijd wekelijks door Duitsland. Nederlanders of Duitsers maakt kein flaus aus. Behalve in de vakanties. Dan heb je Michael, Shanon en de kids onderweg naar de camping.
hooesi zegt
@slickrick: zo is het, als er dan iets gebeurt zijn ze alleen hun ouder kwijt?
karhengst zegt
@hooesi Als je dan iets onder controle hebt maar desondanks flink in moest grijpen, dan heb je je gehoor nog. Plus dat je het de komende 15 jaar niet bij iedere rit hoeft te horen.
Bijrijders, zeker die zonder rijbewijs, hebben geen enkel idee hoeveel speling je hebt. Die zien alleen dat je voorganger drie meter voor je rijdt nadat je stevig moest remmen. Niet dat je maar met halve remkracht werkte zodat zij niet in de gordels kwamen te hangen.
doublechevron65 zegt
@schreute01: trillende auto? Ehm dus niet echt geschikt voor de Autobahn…
schreute01 zegt
@doublechevron65: dat was jaren geleden toen de autobahn tussen Oberhausen en de grens dwarsrichels had. Als je heel hard reed volgden die richels elkaar heel snel op. Eenmaal opnieuw geasfalteerd ging t beter daar.
Crosscabouter zegt
@doublechevron65: Dan ken jij de Autobahn van vroeger zeker niet. Die mooie lappen asfalt zijn er pas sinds een paar decennia….
bmwx5m50d zegt
Toch wel minimaal 1 keer per maand die dieselpower aanvoelen tot 200
maxidyne zegt
Wekelijks in Duitsland, altijd strak 90 km/h op de cruise. V8 blubberend op de achtergrond.
autodidact zegt
@maxidyne: met je Scania
hexxion zegt
@autodidact: schelden op ‘witte kentekenplaten’ niet te vergeten..want zo rollen de Nederlandse chauffeurs.
xenonlampje zegt
Ik moet regelmatig op en neer naar frankfurt. Als je het buiten spits uren rijd is het serieus prima te doen.. Hele stukken waar je even flink gas kan geven… Zodra de lol er vanaf is gewoon rustig tussen de 160 en 180 doorkachelen…
karhengst zegt
Terwijl het vooral ná Frankfurt pas echt leuk wordt. Zeker Frankfurt-Würzburg is een genot tegenwoordig.
Robert zegt
Ik bezit sinds anderhalf jaar voor het eerst een auto die daadwerkelijk ruim boven de 200 km/u kan, maar heb het nog nooit uitgeprobeerd. Wel een half jaar terug eens een tijdje 170 op de cruise control gereden (in Duitsland) en ik verbaasde mij erover dat zoiets héél snel went, als in: het voelt niet veel anders dan met 105 op de cruise control. Leuk om het allemaal te weten dat het kan, maar ik heb er geen behoefte meer aan.
frederik zegt
@RRRobert: De eerste keer dat ik in een snelle auto (325i) op de Autobahn reed vond ik wel een openbaring: het gaat niet om de topsnelheid maar het is gewoon erg fijn om vlot naar 160-170 te knallen. Dat geeft veel meer controle.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Volgens mij geven goede remmen meer “controle” dan vlot naar de 180. Ja, het is fijn als je snel kunt inhalen, maar “meer controle”?
alloallo zegt
De laatste maanden? Bijna 2x dag. Ik heb woon-werkverkeer naar Krefeld via de a57.
jarnobakker zegt
Maandag weer dwars door Duitsland heen. De laatste jaren een grote ergernis door alle baustelle
mwti zegt
160km/u is een lekkere snelheid. Dan zuipt je auto niet teveel (behalve Suf’s dan). Ik rijd dan nog steeds zo’n 1 op 12 dus dan hoef je ook niet elke 400km aan de pomp te staan.
autoliefhebber002 zegt
Afgelopen 2 weken op vakantie geweest naar duitsland en oostenrijk. Op de stukken autobahn rijdt zowat iedereen wel 140/150 minimaal (uitzonderingen daargelaten) en zelf gewoon rustig 170/180 op de cruise en lekker doorkachelen. Ook wel delen gehad waar het niet mogelijk was door drukte maar deze keer was het prima te doen. Helaas zag ik de tank wel echt leegslurpen met volle bepakking en 180 km/u. Overigens over de 200 gereden terwijl gegevens zeggen dat die dat niet red.
bruinwerker zegt
Sorry hoor maar een gemiddelde snelheid van 70 km/h haal je in Nederland op de gemiddelde rit niet.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als je vlakbij de snelweg start en eindigt kan dat prima.
superfunky zegt
Gemiddeld 2x per maand die Schweiz – NL. Gewoon of vroeg rijden, of laat. Gemiddeld 6,5-7 uurtjes Luzern-Laren dankzij de fantastische wegen en genoeg vrije stukken (of doe er vrij uitzien dan ;). Helaas is de Corona rust weer voorbij, toen kon het ook gewoon overdag in 6 uurtjes :).
Zoals ik altijd zeg: De maximum snelheid is de resultante van de formule: slechts op de weg toegelaten auto x slechts op de weg toegelaten bestuurder. Ik ben zo arrogant te menen 2x in de top 5% mee te doen, dus ach, een M550d stopt helaas bij 250, 230 cruisen is niks mis mee. En dat staat gelijk aan 130 in een Cinquecento.
iannuzi zegt
@superfunky: gehoord van Zoom of Teams. Scheelt een hoop tijd, geld en risico (want neemt exponentieel toe bij hard rijden). Want ik durf zo arrogant te zijn om te zeggen: “de vraag is niet of, maar wanneer het een keer fout gaat”.
lpgbarrel zegt
@iannuzi: tesla rijder?
SvenskaAeroplanAB zegt
@iannuzi: Ik vind het wel een risico hoor, videobellen in de auto…
kenner zegt
@superfunky: zou oppassen met te hard rijden in der Schweiz, boetes kunnen erg hoog zijn en zelfs gevangenisstraf
superfunky zegt
@kenner: dat is bekend, woon er al een paar jaar ;). Max 25 te hard is prima te doen. Daarboven wordt het duur inderdaad. En het klopt, 200km/h is standaard een aantal maanden cel.
cloverleaf zegt
@superfunky: luzern – laren in 6u is gelul. 6,5 lukt net mits je niet stopt.
superfunky zegt
@cloverleaf: ai, laat mijn vrouw het niet horen, die reed het grootste stuk ;) en mrs Funky kan een beetje trappen en sturen. Is wel het record en gezet tijdens de top van de eerste Corona wave. Toen mocht je de grens alleen over met geldige reden en was de Autobahn leeg.
Maar maakt niet uit hoor, wat je wilt. Het was overigens incl. 20 min stop voor volle tank en een Mc-ie. :). Normaal is inderdaad 6.5/7u mits je op verstandige tijden rijdt.
deSjonnies zegt
Ik reed er verleden week nog 330, was in 46 minuten van Hamburg naar Stuttgart , daar aangekomen duurde het echter 3 uur eer we de nagels van mijn passagier uit het dashboard loskregen.
volvo480gtt zegt
@deSjonnies: van Hamburg naar Stuttgart in 46 minuten… lekker gemiddelde hoor!
bmwx5m50d zegt
@deSjonnies: ik vorige week nog 1000 km/u over de autobahn!
Heerlijk rustig in de lucht
karhengst zegt
Hoe is een passagier met vliegangst in de cabine gekomen, vraag ik me af.
moveyourmind zegt
Kom niet zo heel vaak meer in Duitsland, maar vind het nog steeds fantastisch om snel te kunnen rijden, maar het maximale hoeft voor mij echt niet meer. Ergens rond de 160 is mooi zat.
Heb toch nog steeds die ene keer in het achterhoofd dat ik met 180 km/u een lekke achterband kreeg. Dacht in eerste instantie ook nog dat het aan het wegdek lag totdat het wel heel oncomfortabel werd. Gelukkig niks gebeurd, behalve een band die zowat gesmolten was.
ericc zegt
Ongelimiteerde Autobahn is niet slecht voor het milieu. De lockdown in april rond Antwerpen toonde aan dat de CO2-uitstoot niet afnam. Ook is het zo dat in Duitsland de snelheidslimiet op gewone wegen gerespecteerd wordt omdat ze juist op de Autobahn gas mogen geven. Een beetje geven, een beetje nemen. Iedereen gelukkig! Behalve groen-links….
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Grappig.. In Nederland was juist wel een enorme verbetering van de luchtkwaliteit meetbaar tijdens de lockdown (natuurlijk een combinatie van verkeer, luchtvaart en industrie).
kareljansen zegt
@ericc: Als je echt denkt dat ongelimiteerd knallen net zo zuinig is als 100 rijden, dan heb je waarschijnlijk nog geen brommerrijbewijs..
frederik zegt
Inderdaad kun je zelden veilig meer dan 180-200 rijden. Maar het is toch wel erg lekker om 150-160 te kunnen cruisen op weg naar wintersport. En leuk om even je auto legaal uit te kunnen proberen. Maar bij 200 vind ik het wel mooi, het risico wordt toch wel erg hoog en zo leuk is heel hard rijden nou ook weer niet. Doe mij maar een leuke slingerende B-weg.
elemento zegt
Savonds snachts door Duitsland rijden is hwt beste. Nooit file
tjorque zegt
Ik heb nog nooit sneller dan 200 gereden.
Bij mijn auto (theoretisch 218km/h) duurt het toch wel even tegen dat je aan de 200 zit, dus in België lukt dat zelden of nooit.
Mijn vorige motor was een nakedbike dus dat is heel hard werken om de rijwind te trotseren.
Mijn nieuwe motor kan het waarschijnlijk ook vlotjes want de opgave van bmw is “meer dan 200”. Maar de gelegenheid heeft zich nog niet voorgedaan om het daadwerkelijk te proberen…
w0ut zegt
Rijden in Duitsland? Man viel dat viel dat dik tegen. Overal werken en files.
dirkiii zegt
Het fijne aan de ongelimiteerde stukken is dat je gewoon lekker aan het rijden bent zonder dat je de snelheidsmeter in de gaten hoeft te houden.
Zelf rij ik wekelijks op de a30 en a31. Dan is het heerlijk door kachelen met snelheden tussen de 150 en 180, daarboven wordt het in mijn auto oncomfortabel en zuipt hij als een tempelier.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De meeste auto’s hebben daar cruise control voor uitgevonden, of zelfs een speed limiter. Voor als even naar je teller kijken te veel moeite kost.
dirkiii zegt
@F36GC: cruisecontrol gebruik ik noeit meer sinds mijn auto acc heeft. Afstand op je voorligger is te groot. En hij remt te vroeg af als je op de rechterbaan op een vrachtwagen aan het inlopen bent.
SvenskaAeroplanAB zegt
Goed punt, het voelt wel gewoon vrij dat je even gas kan geven als je zin hebt en als het kan
dalmore zegt
In Nederland haal ik al makkelijk 1x per week de 160. Kan je nagaan als NL een variant van de Duitse autobahn zou hebben :)
vacano zegt
Altijd leuk als ik in Europa ben om ritjes door Duitsland te mogen maken.
Laatst was Munchen naar Kiel, 930km, in 6uur was ik daar!!
Ja slechts 1 baustelle en avond/nachtrit.
Telkens vind ik het geweldig om even snel te mogen rijden ( transitplaten, geen boetes als ze je niet persoonlijk tegenhouden ).
Doe jaarlijks minstens 100.000 miles maar hier in de States is dat zelden een plezier, nog erger dan Nederland.
unknown32 zegt
Als ik heen/terug naar Dusseldorf rij dan tik ik altijd de begrenzer aan (250). Heerlijk!
e39540itouring zegt
@unknown32: bij mijn auto is ie eraf en gaat volgens de vorige eigenaar door tot “Zweihundertfünfundsiebzig auf GPS” maar vind het zelf bij 250 ook wel mooi geweest, dus ook nog niet gecheckt of de beste man gelijk had. De kunst bij zo hard rijden is toch echt het anticiperen. Geen ver zicht, dan toch een tandje rustiger…
unknown32 zegt
Begrenzer afhalen ga ik niet doen, nergens voor nodig in onze auto’s. Ooit tegen 300 in een Aventador mogen sturen, crazy dat wel.
Anticiperen is altijd belangrijk. Zeker tegen zo’n snelheden. Ben zelf directiechauffeur met de nodige opleidingen. Daar wordt dat ook enorm benadrukt. Het gebeurd te vaak dat iemand niet in zijn spiegels kijkt en hem naar links smijt, daar gaan dan enkele millimeters aan remblokken verloren :-)
punt666 zegt
Woon al jaren in Duitsland en snelheid went enorm. Wel vind ik dat de Duitsers erg gedisciplineerd rijden en zich redelijk goed aan de maximum snelheid houden.
Waar ik me mateloos aan erger zijn de Nederlanders die menen op een ongelimiteerd stuk “snel” te zijn met 150 op de linkerbaan en totaal niet in hun spiegels kijken.
Ikzelf rijd sinds de geboorte van onze zoon niet harder meer als 160 op de Autobahn en alleen daar waar het kan en verantwoordelijk is. Op de weg naar Nederland over de A4 en A3 is het echt zinloos boven de 200 te rijden…. Baustellen en Tempolimits zijn er namelijk in overvloed. En daar waar het theoretisch kan (Oberhausen – Arnhem) is de weg van ongelooflijk slechte kwaliteit.
frederik zegt
@punt666: Inderdaad, Oberhausen-Arnhem is rustig maar je durft daar niet echt >200.
domusdimaria zegt
Gisteren rond 6 uur ’s avonds nog op die lange Strecke A31 tussen Schermbeck en Gronau richting Enschede constant 200 gereden. Het was er ongelofelijk rustig. De nieuwe 1 serie is wat dat betreft wel een echte BMW. Ongelooflijk stabiel.
petroldrinker zegt
Elke dag zowat wel, mooi rustig stuk n weg in de buurt die erg overzichtelijk is en je al op meerdere km de flitsers kan zien staan, blijft lekkerste moment vd dag altijd
ger_dekker zegt
Tja, hardrijden in Duitsland, boven de 200 of nog veel hoger, ik doe het regelmatig…frustrerend is wel dat je de auto,s die je met een gigantisch snelheidsverschil hebt ingehaald altijd weer tegenkomt bij de volgende baustelle of snelheidslimiet. En dat vaak honderden kilometers lang. Het plezier heb ik pas wanneer een andere hardrijder in een dikke bak mee oprijdt of een paar is nog mooier, dan is het nog iets van een soort wegrace. Tijd besparen doe je dus nauwelijks, behalve als je s,nachts rijd. Mijn snelste rit ooit was vorig jaar van Heerlen naar Ancona Italie, 1300km in 9,5 uur incl stops om af en toe bij te komen van alle hartverlammingen en het voeden van de inwendige mens. Ik moest de veerboot halen naar Patras…..Bleek die boot ook nog eens 4 uur later te vertrekken vanwege onstuimig weer op zee.
cloverleaf zegt
@ger_dekker: door kroatie is een mooiere route ;)
pitapita zegt
Om de paar weken in het weekend wel even de grens over bij Schengen om in Merzig een whopper te halen. Halverwege even in de ankers voor een tunneltje, maar voor de rest gewoon 250 (met het dak open als het mooi weer is). Alleen nu even niet vanwege het virus .. zucht.
karhengst zegt
Afgelopen woensdagavond Würzburg-München via A7-A8 gedaan en op slechts twee Baustellen na eigenlijk niet onder de 180 km/h gecruised.
Via de A3/A9 is korter, maar drukker en met een stuk meer wegwerkzaamheden, tergend dus. Straks ook maar weer even de 200 aantikken, wanneer het kan. Een gemiddelde van 130 is doorgaans goed te doen als je de spits vermijdt en de verkeersinfo in de gaten houdt.
Verder: Tijd is geld. Een half uur korter in de auto is goedkoper dan een halve tank diesel die je extra verstookt. En de gemiddelde leaserijder rijdt er geen Polo BlueMotion of Model 3 met beperkende accu. Best wel een open deur dus, al had ik het percentage nog hoger verwacht.
cloverleaf zegt
Ik rijd zelf regelmatig 200 plus in DE. Echter zou ik een maxV van 170 niet meer dan normaal vinden. Alles daarboven voegt vrij weinig toe in verhouding met extra gevaar. Echter zolang het niet hoeft blijven we blazen. #dieselpowerrrrrrrr
Bunecarera zegt
Is het leuk om af en toe in de elektronische begrenzer te knallen aan 250?
Tuurlijk.
Is het de dag van vandaag haalbaar om dat kilometers na elkaar te doen?
Nope…
Te druk, te veel middenvak rijders, sommigen te onvoorzichtig,…
Rond de 200 is mooi cruisen en snel zat.
Aan 250 komt alles heeeel snel dichterbij.
EJS zegt
Ik rij toch bijna wekelijks in Duitsland maar rijdt zelden boven de 200. Soms trek ik hem ’s nachts even door tot de topsnelheid van de auto, als het echt rustig is, maar anders… 160 rij ik wel regelmatig in Duitsland. In Nederland overigens niet, ik houd me meestal gewoon aan de snelheid.
Marcus van der Zaag zegt
800km en op één hand niet meer dan 150 km/h? Kan de auto dan wel sneller? Ik rijd wekelijks gerieflijke kilometers over prachtig breed asfalt met brede belijning en waar het driebaans is (Sachsen Anhalt, Bayern, Baden Wurtenberg) kan ik aardig doorrijden met 180 km/h en harder. ‘Problemlos.’ Wanneer er weer auto ’s in zicht komen: “Runter vom Gas!”
saxoke zegt
Hier geen lease en niet in Duitsland wonend. Wel vaak 200 rijdend. Zelfs 250 is probleemloos te doen. Als de auto er maar snel genoeg naartoe gaat en vlug genoeg hard kan remmen.