Het bedrag aan BPM dat de overheid mist is enorm. Net nu ze het goed kunnen gebruiken.
Het was altijd een lekkere inkomstenbron voor de overheid: de opbrengsten van de BPM. Alles wat ook maar een beetje boven de uitstoot van een broodrooster komt, wordt enorm zwaar belast.
Buidel
Een nobel streven, zo daalt de CO2 uitstoot van het wagenpark en iedereen die dikke SUV’s wil blijven rijden zal dan in de buidel moeten tasten. Het betekent alleen wel dat de inkomsten enorm afhankelijk zijn van de autoverkopen. Zwaarder belasten betekent lang niet altijd meer inkomsten.
Coronaperikelen
Vanwege coronaperikelen is de verkoop van nieuwe auto’s dramatisch ingezakt. Met de opbrengsten voor de schatkist gebeurt hetzelfde: de BPM holt achteruit. Uit cijfers van VWE Automotive blijkt dat de inkomsten enorm gekelderd zijn.
2018 en 2019
Daarvoor vergelijken ze de eerste helft (H1) van 2020, 2019 en 2018. In 2018 werden er 254.900 auto’s verkocht. Dit resulteerde in een totaal van 1.242.612.500 euro enkel en alleen aan BPM. Ofschoon dat auto’s zuiniger werden, leken de CO2-doelstelling scherper te zijn in 2019. Ondanks het feit dat er toen slechts 229.000 auto’s verkocht werden, werd er voor 1.244.661.400 aan BPM binnengeharkt. Minder auto’s erbij, meer BPM in de kas: goed voor elkaar.
158.605 auto’s
Maar dit jaar is er geen ontkomen aan. Het aantal verkochte auto’s in 2020 is drastisch gedaald. Er werden tot nu slechts 158.605 auto’s verkocht. Ook daalde het gemiddelde BPM-bedrag per auto naar 4.828 euro. Dat betekent dus dat er 765.805.000 euro aan BPM is binnengehaald, een daling van 38,5%.
Transitie
Onlangs is besloten dat de NEDC naar WLTP transitie zou resulteren in veel te veel BPM, ondanks dat voormalig staatsecretaris Snel dat heel erg anders zag. De inkomsten zullen dus in de tweede helft van 2020 niet ineens voor elkaar zijn. Ook zien we de verkopen niet ineens exponentieel stijgen. De economie heeft een hele flinke knauw gekregen en normaal gesproken is dat een tijd lang zichtbaar in de verkopen van nieuwe auto’s.
XO101 zegt
De overheid gaat vast wel een manier vinden om dit tekort in te lopen, kwartje van rutte, meer wegenbelasting of nog extremer, gewoon het rekeningrijden doordrukken.
Hoe dan ook zal de auto in nederland een melkkoe voor de overheid blijven.
Dutchdriftking zegt
Hoeveel BPM mist de overheid, of hoeveel minder wordt de brave burger uitgeknepen? Het is een kwestie van perspectief….
Yzord zegt
Heb er geen medelijden mee. Ze stelen het maar eens uit de zakken van hun collega’s.
b088y zegt
@yzord: inderdaad, want al dat belastinggeld gaat rechtstreeks op de rekening van de ministers.
amsterdam zegt
@b088y: dan word ik ook minister!
mashell zegt
Als je mini-ster wilt worden moet je eerst mee doen aan de mini-playback show.
amsterdam zegt
@b088y: jij hebt er verstand van! En we asfalteren de spoorwegen en van de stations maken we wegrestaurants – dan is het fileprobleem ook meteen opgelost
b088y zegt
@amsterdam: Was sarcastisch :-)
De overheid steelt uiteraard geen geld. Veel mensen vergeten dat er vaak meer geld uit gaat dan ee binnenkomt, het is niet zo dat Nederland een positief saldo heeft.
Belasting betalen is vervelend, maar als je veel belasting moet betalen mag je volgens mij niet klagen over je inkomsten ;-)
Turbo S zegt
Zou het dalende gemiddelde BPM bedrag komen door toename van EV’s of zijn de mensen kleinere gebakjes gaan rijden? Zijn EV”s hierin wel meegerekend of betreft het uitsluitend ICE’s? En zijn de BPM inkomsten van import auto’s hierin ook meegenomen? Hoe dan ook de overheid zal doordat ze iedereen aan de EV willen in de toekomst maatregelen moeten nemen om de staatskas weer op orde te krijgen. Ik stel voor BPM en wegenbelasting op EV’s en stoppen met discriminatie van de ICE rijders.
ghost zegt
Eigenlijk niet vergelijkbaar.
Misschien kopen mensen nu een auto die eerder ontoereikbaar was, maar door wltp en betere schijven wel?
Corona heeft sowieso ingehakt op alles dus welicht is die -38% daling wel gewoon iets dat erbij hoort en niet valt te verwijten aan misgelopen inkomsten. Maar goed NL weet in ieder geval dat wij toch wel betalen en dus komt er nog wel een klap achteraan..eigenlijk zouden we met z’n allen eens 6 maanden niets moeten kopen, niet moeten rijden en niet moeten tanken. Dan voelt de overheid de klap wel…belast het maar ergens anders op, dit is toch onzin.
mashell zegt
Je snapt dat door “belast het maar ergens anders op” de minister van financiën altijd lacht als was hij Gerrit Zalm?
Maar 6 maanden niks kopen, qua toiletpapier moet ik dat nog net kunnen redden… Qua auto doen de meesten dat niet 6 maanden maar jaren achter elkaar.
RiKe zegt
Hoeveel BPM mist de overheid? HEEL VEEL! Als je de hoeveelheid BPM wat lager maakt dan stijgen de verkoopaantallen waardoor je uiteindelijk meer BPM binnen haalt…meer verkopen = meer omzet = meer bpm. Maar goed, onze idioten in Den Haag zullen vast iets bedenken om deze idioterie vol te blijven houden, en ergens anders een belasting te verhogen/te introduceren om het volk nog meer geld dwangmatig af te troggelen.
mashell zegt
Dat is nogal een aanname, dat door een lagere BPM er meer wagens verkocht zullen worden. En willen we dat eigenlijk wel, nog meer wagens op de weg? De stelling andersom gaat wat mij betreft meer op: de hoge BPM heeft niet weten te voorkomen dat we teveel auto’s op de weg hebben in Nederland.
RiKe zegt
@mashell: Dat de lagere BPM een nieuwe influx geeft aan een hogere hoeveelheid auto’s op de weg is ook een aanname, het kan ook simpelweg een vernieuwing van het algehele wagenpark betekenen. Dat er meer mensen een overstap naar een modernere, minder vervuilende auto zou kunnen maken is in deze geen aanname maar een feit (dat het kan). De hogere BPM heeft er met name voor gezorgd dat de tweedehands markt en import markt enorm is gaan groeien, waarvan de statistieken van de afgelopen jaren op te zoeken zijn. Die 100.000 import mensen willen vaak ook vervoer.
spidermann zegt
@rike: laffer curve, lager tarief hogere opbrengsten. Iets dat linkse drammers niet willen zien of accepteren.
RiKe zegt
@spidermann: Jij snapt ‘m!
pascalio92 zegt
Lekker importeren via Duitsland of België …..of daar gaan wonen wat met de dag aantrekkelijker klinkt
shellplc zegt
Als dat zo verder gaat komen we qua verkoopcijfers nog onder 2009 uit, bestelautomarkt is ook al behoorlijk onderuit gegaan.