Nu weten we allemaal dat luxemerken grotere marges hanteren. Maar de winst per auto bij Ferrari is bizar.
Het gaat lekker met Ferrari. In de Formule 1 zijn ze het te kloppen team. Qua aanzien hebben ze het altijd goed gedaan. Maar vandaag kijken we even naar de verkoopcijfers van het merk. Of belangrijker nog, de winst per auto.
Als luxemerk moet je het niet hebben van de aantallen, maar de marges. Zowel in percentages als keiharde euro’s. Na de chiptekorten zijn is er al een tendens te zien dat fabrikanten zich meer richten op het vergroten van de marge per verkochte auto, dan pure aantallen.
Winst per verkochte Ferrari
Dat is natuurlijk koren op de molen voor Ferrari. Die doen natuurlijk niets anders. Laten we even beginnen met het getal: per auto maakt Ferrari ongeveer 97.535 euro winst. Dat is een winstmarge van 25,5%. In 2020 was dat nog 21,4 procent. Dat een rapport van branchevereniging JATO.
Dat is vele malen hoger dan de nummer twee in het lijstje. Dat is namelijk Tesla! Die verdienen ongeveer 6.154 euro per verkochte auto. Dat verklaart meteen waarom Tesla zo ‘heet’ is. Zij maken de aantallen én hanteren flinke marges.
Ferrari maakt extreem veel winst per auto
Ferrari heeft maakt dus extreem veel winst per auto. In tegenstelling tot McLaren, Lamborghini of Aston Martin verkopen al hun modellen als zoete broodjes. Speciale edities (met extreem hoge vraagprijzen) zijn uitverkocht voordat ze in productie gaan. Daarbij zorgt Ferrari ervoor dat er voldoende verschil in hun modellen zit en mensen dus bereid zijn te betalen voor het ‘betere’ model.
Het is niet zo dat de andere merken dit niet proberen voor elkaar te krijgen, men geeft het graag uit aan Ferrari’s. Onderhandelen voor een Huracan zou misschien kunnen werken, maar voor een Ferrari gaat je dat waarschijnlijk niet lukken,
Opties?
Wat niet genoemd wordt in het JATO-rapport (gepubliceerd via Motor1.com), zijn de opties. Je kunt je Ferrari aankleden zoals je dat zelfs wenst. Bij een F8 Tributo is het echt geen probleem om er een ton aan opties bij te bestellen.
Vervolgens hanteert Ferrari een soort marketing-methode, populair gemaakt door Eric Cartman van Cartmanland. Het proces om er eentje überhaupt te kunnen kopen is bijzonder omslachtig, zeker als je niet in de Ferrari-familie zit. Volgens Ferrari is dat om trouwe klanten belonen, maar voor petrolheads als Jay Leno is de lol er wel vanaf.
Kijken we naar winst in het bedrijfsresultaat (operating profits), dan staat Ferrari op een vijftiende positie, nog voor Subaru, Mazda en Ford. Toyota staat op nummer 1, Volkswagen op nummer 2 en Stellantis op nummer 3.
BMW en Mercedes-Benz completeren de top 5. Ook die laatste merken moeten het hebben van relatief hoge marges en bescheiden verkoopcijfers.
Meer lezen? Deze Ferrari’s zijn het mooiste wanneer ze niet rood zijn!
lowlow zegt
-edit: Hahahaha, ja klopt! dank u, is inmiddels gefixt-
ukbob zegt
En de minste…?
wimof zegt
Wel dat is overduidelijk de laatste in de rij en de laatste bedoel ik de dealer, de sukkel die zijn hoofd boven water moet proberen te houden en altijd niet door de properste praktijken.
Wat denk je dat een Pon of een d’Ieteren per geïmporteerde wagen bedingen, je wil het niet weten.
schreute01 zegt
@wimof: ik wil het wel weten. Vertel!
wimof zegt
Afhankelijk van het model 32% soms wat meer op de kleintjes minder.
En is er de winst van de fabricant nog
Ik heb het al geschreven maar doe het nog eens, Ik maakte een offerte voor een zeer bekende renner voor een Audi S5, ik kwam uit bij 94.000€ heel mijn basiskorting erin gestopt. Hij heeft die die wagen (zij het wel met US specs ginder aan 52.000€ aangekocht en later verscheept naar ons land..
Gulli zegt
Laatst nog een bijzonder informatief filmpje van FortNine (niet Fortnite!) over dealers van motormerken. Die lui zijn echt het slachtoffer van de fabrikanten. Alle kosten, weinig coulance, weinig marges, en als je niet meer wil dan gaat de fabrikant wel ergens anders heen. Nee ik ben niet jaloers op dealers, ik denk dat je nog beter tweedehandsjes kunt verkopen, dan mag je tenminste zelf kiezen wat er in de showroom komt te staan.
Linkje naar de bewuste video; https://www.youtube.com/watch?v=meHYBhcpdvQ
Benny_Weisz zegt
@ukbob: Hot Wheels by Mattel
rogerzz zegt
Hmm, ik wil de echte berekening wel even zien eigenlijk. Want als je simpelweg winst deelt door het aantal geproduceerde auto’s dan kom je mogelijk op 98k winst per auto uit. Maar als je het jaarverslag gaat afstrepen voor licenties, kleding/petjes/meuk, accessoires (lederen tassenset van 18k euro zit best wat winst op) dan ben ik benieuwd hoeveel omzet/winst uit auto’s komt en hoeveel omzet/winst (want hogere marge) uit niet-autogerelateerde inkomsten.
Dit heb ik overigens niet zelf verzonnen, ik heb een jaar of 10 terug in de collegebanken een college gehad van een CFO’tje oid van Spyker die dat allemaal opratelde. Onder het mom; ken je klant en pas je producten/winstmarge daar op aan. De gemiddelde Spyker-klant had geloof ik al 12 auto’s in de garage staan voordat er een Spyker bij kwam, was wel een leuk verhaal overigens. Maar dat zal nog steeds wel zo zijn dat Ferrari ook goed is in andere dingen verkopen dan enkel auto’s.
Svenska II zegt
Beste experts, welk type Ferrari staat op foto 2? De (2e) gele? Kwam er net zo 1 tegen, kan het moeilijk vinden…
CYBRTRK zegt
De Ferrari SF90 Stradale
Roskampies zegt
Oh dacht sf90 spider.
henk123456 zegt
Welke is die grijze op foto 4?
Ordas zegt
@henk123456: Dat is de Ferrari BR20.
De auto is door de afdeling Special Projects van Ferrari als one off gebouwd op basis van een GTC4 Lusso.
Wat de fortuinlijke opdrachtgever heeft betaald is niet bekend gemaakt.