Geen behoefte aan het sportieve van de GTE? Geen zorgen, nu weet je hoeveel je kwijt bent voor de goedkoopste plug-in hybride Volkswagen Golf.
Zou er zoiets bestaan als toeval? Net wanneer Volkswagen – een bedrijf dat zijn milieu-imago graag wil oppoetsen – de prijzen bekend wil maken van een plug-in hybride Golf, blijkt dat die PHEV’s helemaal niet zo goed voor het milieu zijn als gedacht. Maar goed, het Volkswagen-persbericht was toen al gemaakt en ingepland. Het is zonde om hem dan maar weer weg te gooien, niet?
Dus maakt Volkswagen maar bekend hoeveel je kwijt bent voor de goedkoopste plug-in hybride Golf. Namelijk: 39.835 euro. Daarmee krijg je de 1.4 eHybrid in Style-uitvoering. Deze combineert een 1,4 TSI-motor met 150 pk, met een 110 pk-elektromotor. Die elektromotor is gekoppeld aan een 13 kWh-accu, waarmee je 71 kilometer volledig elektrisch kan rijden. Mits je die accu daadwerkelijk oplaadt dan, natuurlijk.
Met beide motoren is het systeemvermogen 204 pk en 350 Nm. Samen met de DSG-versnellingsbak, zorgt dat voor een 0-100 km/u-tijd van 7,4 seconden en een topsnelheid van 220 km/u. Qua uitrusting krijg je zaken als 17 inch velgen, Travel Assist, automatische airconditioning met drie zones, LED-koplampen, sport-comfortstoelen en een automatisch dimmende binnenspiegel. De Volkswagen Golf Style 1.4 eHybrid is meteen te koop. Ga je los met alle opties? Dan tik je de 50.000 euro aan.
De grootste concurrent van deze Golf eHybrid is waarschijnlijk de Golf GTE. Daarvan is de prijs donderdag nog van bekend gemaakt, namelijk 42.610 euro. Het verschil tussen de twee plug-inhybrides is daarmee opvallend klein. Want wat mis je voor bijna drieduizend euro? Nou, je hebt sowieso minder pk. De Golf GTE heeft een systeemvermogen van 245 pk en 400 Nm, de 0-100 km/u-tijd ligt bij de GTE dan ook 0,7 seconden lager. Ook kan je bij de GTE maar liefst vijf kilometer per uur harder rijden. Het uitrustingsniveau lijkt vergelijkbaar te zijn, al heeft de GTE wel een kekker interieur met de blauwe GTI-achtige details.
sntial zegt
Wat is het percentage Belgische lezers? Misschien ook soms de BE prijs vermelden? Merci :)
Groninger zegt
@sntial: het is autoblog.nl?
alassad zegt
@groninger: er is weliswaar niets boven Groningen, maar er ligt een hele wereld ten zuiden van Groningen ;-)
wilbertg zegt
@sntial: Belgische prijzen zijn te pijnlijk voor ons als Ollanders. Iets met belastingen of zo…
sanki zegt
@wilbertg: Dat verschil komt ook omdat bij ons de prijs all-in is en in Belgie zit de BIV niet bij de prijs in. Dat is zoiets als de bpm en dergelijke…
Thomas20vt zegt
@sanki: de hoogte van BIV en BPM is een wereld van verschil…
Jochen zegt
@thomas20vt: bij echte vervuilende auto’s maakt het op 4 jaar echt niks meer uit
quinn zegt
Dan is A-klasse 250e een betere aanbieding. Deze biedt ook DC laden, meer vermogen en uitrusting.
tanzanitef30n zegt
@quinn: ik zet mijn auto erop dat deze GTE de A250e zoek rijd. Op papier doet de golf 7 GTE 7.5, bij elke test op youtube blijkt dat de werkelijke pk van de GTE 224 pk is en het rond de 6.7 sec 0-100 doet. Dat zijn GTI waardes… just letting you know, de Merc heeft zeker geen meer power…
mick0210 zegt
@tanzanitef30n: Rijden mensen liever in een golf dan een a-klasse? Schokkend
tanzanitef30n zegt
@mick0210: je doet alsof een A klasse the Thing is.. please dude, ook al ben ik anti Vag, ik rij liever in een golf dan een taxi
grasvreter zegt
Welk blok / automaat is betrouwbaarder, daar zou mijn keuze van af hangen. Al ben ik bang dat je bij zo’n golf vooral voor de mooie techniek moet zijn, niet de lage onderhoudskosten.
pentar zegt
Wat is dat toch met die nep-uitlaten tegenwoordig.
superfunky zegt
13kwh, 71km. Prachtig!
Zoveel betere koop dan een EV! Wanneer gaat die overheid in NL eens snappen dat je daar het geld in moet stoppen en dat verhalen over zakelijks hybride rijders die nooit laden een broodje aap zijn?
goodvibrations zegt
@superfunky: zijn helaas geen broodje aap.. De particulier (die zelf brandstof betaalt) zal wellicht vaker laden.. Maar wat nu als je least en geen laadpaal voor de deur hebt… En geen eigen parkeerplek/oprit..
Het klopt dat leaserijders in praktijk te weinig stekker en maar dat is deels de fout van de overheid zelf…
superfunky zegt
@goodvibrations: is gewoon niet waar. Ja, dat zal een enkeling zijn, maar ik ken tientallen ondernemingen die hun werknemers met leaseauto’s verplichten te stekkeren en actie ondernemingen als de brandstofkosten te hoog en de laadkosten te laag zijn.
Ja, natuurlijk kan niet iedereen altijd overal laden, maar het overgrote deel vd km’s is woon-werk en thuisladen en op de zaak is in vrijwel alle gevallen eenvoudig te realiseren. Of laten we het omdraaien: zij die niet kunnen laden met een PiH, kunnen dat ook niet met een EV, dus die blijven sowieso ICE rijden.
goodvibrations zegt
@superfunky: wellicht heb je gelijk.. Maar uit onderzoek is gebleken dst het niet gebeurd… Kwam onlangs nog op BNR.. Vrienden van mij doen het niet omdat er geen laadpaal in de buurt is… En ze in een flatje wonen.. Leuke werkgever heb je dan als het verplicht moet..
jorden zegt
@goodvibrations: een doorsnee lease rijder kiest nu geen hybride meer. De bijtelling is gewoon de volle 22% en de nieuwprijzen zijn niet mals.
Dus die paar fanatiekelingen die 200+ pk willen, die zullen wel opladen.
kobus1967 zegt
Even op autoscout24 kijken welke vermogende youngtimer ik kan kopen voor die 39000 euro’s.
appeltaartislekker zegt
@kobus1967: classicdriver.com is ook zo’n mooie website