
De hele wereld wordt geserveerd. Dat resulteert in flinke cijfers.
Qua cijfers valt er deze week een hoop te melden. Elk automerk presenteert tijdig haar verkopen over het afgelopen jaar. Bizarre nummers hebben we nog niet écht gezien. Ja, 255.000 Porsches is veel, maar met de enorm populaire Macan, Cayenne en Panamera is Porsche geen ‘exclusief supercarmerk’ meer. En daarover gesproken: 4.800 McLarens is ook een grote stap voor de Britse supercarbouwers, maar valt weer in het niet bij zowel Porsche als SEAT, laatstgenoemde wist (op relatief kleine schaal, want niet wereldwijd) bijna 520.000 auto’s op hun naam te zetten. Grote getallen, maar de moeder der, eh, alles komt even vertellen hoe het moet.
Volkswagen verkocht wereldwijd in 2018 namelijk 6.244.900 auto’s. Ook hier is er daardoor sprake van een record, maar met de hakken over de sloot. Vergeleken met 2017 (6.230.300 auto’s) een toename van ‘slechts’ 0,2%. Daar er in Zuid-Amerika 13% meer is verkocht, gaat het om kleine aantallen (474.000 auto’s in 2018 vs 419.200 in 2017). Het grootste verlies word geleden in Azië (met name China), waar de 1,7 rode procenten een afname van 3.342.800 naar 3.285.600 auto’s betekent. Bijna het dubbele wat ze in Zuid-Amerika winnen, word verloren in Azië. De grootste percentuele domper valt in Noord-Amerika, daar moet VW 3 procent inleveren. Had ‘VW’ ze maar niet moeten uitschelden.
Voor VW heeft het succes (nog) niet te maken met elektrospul. De e-Golf ging zo’n 50.000 keer over de toonbank, maar door de beperkte range is het nog geen klapper. Het zijn voornamelijk de SUV’s waar VW winst boekte: er werden zo’n 38 procent meer SUV’s verkocht dan vorig jaar. Met name de hippe T-Roc beleeft een goed debuutjaar, maar ook de Tiguan blijft populair. Met de introductie van de T-Cross is de kans groot dat steeds meer mensen een VW-SUV kunnen betalen. Momenteel is een vijfde van de verkochte Volkswagens een SUV/crossover.
VW staat op het punt om hun portfolio enorm uit te breiden met volledig elektrische modellen en nog meer SUV’s. Wat dat betreft was 2018 een bufferjaar: in 2019 gaan we weer dikke records zien. Tenminste, zo hoopt het Duitse merk.
Verkauf Wagens
Ik ben wel benieuwd of de arteon het goed doet. Prachtige wagen!
@qwerty1234: mooi en apart van buiten ja, maar dat zie je er aan de binnenkant niet vanaf.
@qwerty1234: Ik ook want ik was al vanaf september aan het wachten om er een te bestellen. Uiteindelijk na 4 maanden wachten en aan het lijntje gehouden te zijn voor VW gekozen voor een C200 coupé. De 2.0 TFSI is (nog steeds) niet bestelbaar omdat ze hem niet (succesvol) door de WLPT cyclus heen krijgen. Dus dan blijft de 150PK versie over of de 280 PK. 150 is echt te weinig op de arteon 280 pas niet in mijn leasebudget.
Uiteindelijk dus geforceerd naar Mercedes gegaan (geen spijt van overigens) terwijl ik al jarenlang trouwe VAG klant was.
Kortom ik denk dat dat de verkopen van de Arteon geen goed gedaan heeft als je voor 1/3 van het jaar een hele range niet kan leveren.
14.000 auto’s verschil..het lijkt weinig maar das toch best fors, er zijn dagen bij dat ik geen eens 14.000 auto’s op een dag zie.
Hier in Mexico zie ik ze bij bosjes rijden, dan met name de Jetta 2019, jullie oude Polo en Vento als huurauto.
@patrick_koning: hebben ze daar geen vw fabriek?
@lekkaah: alles is hecho en Mexico.
Ik ben nu ook benieuwd naar de cijfers van Toyota.
@appeltaartislekker: Meestal richting de 8 miljoen geloof ik, maar een artikel met bron zou fijn zijn ja @720s
@fanboy: de info van VW (en de andere merken) komt uit een persbericht, die hebben we van Toyota nog niet ontvangen voor zover ik weet. We doen ons best!
@720s: rustig aan hoor :)
Maar ben wel benieuwd. Want volgens mij worden er nog altijd de meeste auto’s met een Toyota badge verkocht. Maar kan alleen cijfers van het hele concern vinden
ik dacht hier te kunnen lezen hoeveel de VAG groep verkocht heeft, SEAT, SKODA, VW en Audi zijn toch bijna zo goed als hetzelfde van interieur, zelfs de Urus is een verbouwde Q8 tenslotte.
Is er dus ergens een lijst of optelsom die van VW tot en met Scania gaat? En is het dan het concern dat wereldwijd de meeste auto’s heeft verkocht?
@jantje_555: ja die is er en die is heel makkelijk te vinden. Tegelijkertijd als je zelf te lui bent om te googlen, ga ik het ook niet voor je doen.
@chrisvonmeer: ooh vriendelijk hoor…als jij eens hulp nodig hebt zal ik eveneens een langer antwoord typen dan het antwoord gewoon te geven.
@Jantje_555: vag is met gemak het grootste concern, alleen al omdat ze zoveel merken onder zich hebben.
Dat zijn er 6 miljoen en een beetje teveel…
@bimmert: ruim zes miljoen mensen zijn het daar een beetje mee oneens.
Is het ze toch nog gelukt. Is er ook nog een overzicht welke modellen er goed en welke juist veel minder verkocht zijn?
2018 was een bufferjaar? Ze worden al gekker bij VW, hoop dat er dit jaar een stuk minder van verkocht worden. Geeft in ieder geval meer variatie op de wegen
@monsieurleloure: Hoe krijg je het voor mekaar om negatief te worden op iets wat niet negatief is? Echt ,wat ben jij een flauwe vent.
@dijan: wat is er flauw aan? Ze zijn de laatste tijd redelijk vaak negatief in het nieuws geweest. Dus jouw redenatie gaat niet helemaal op!
@dijan: Jaloezie?
@wimof: ?
@dijan: Ik ben flauw…
Ik heb net wat zout op mijzelf gestrooid, het hielp weinig.
@monsieurleloure: En wat rijd u dan om de variatie op de weg te bevorderen?
@dirkv: Mercedes en Alfa Romeo, driemaal raden welke nu ter reparatie bij de garage staat…
@monsieurleloure:
De Mercedes, tenzij je met de Alfa ernstig de bocht uit bent gevlogen.
Wow, wist niet dat de helft ervan in chinatown wordt verkocht. Echt whopping veel.
De verwachting voor 2018 was consolidatie, 14k is weinig op dit soort enorme aantallen. 2019 en met name 2020 wordt een flinke groei verwacht.
Zelf éénmaal een keer een nieuwe VW aangeschaft, na jaren geld opzij gelegd te hebben..Maar weet wel dat ik persoonlijk niet meer ga bijdragen aan de verkoopstatistieken.