
Feest! Slingers! Muziek! Een mooi jubileum voor de autofabrikant uit Wolfsburg.
Bij Volkswagen kunnen ze na alle dieselperikelen wel een reden voor een feestje gebruiken en dat komt goed uit. Onlangs werd namelijk de 150 miljoenste VW in elkaar geschroefd. De eer gaat naar een uiterst milieuvriendelijke Volkswagen Golf GTE. Je zou bijna denken dat het geen toeval is.
CEO Herbert Diess en andere hoge baasjes van het merk waren erbij om de auto hoogstpersoonlijk van de productielijn af te zien rollen. Het merk heeft in de loop der jaren meer dan 50 fabrieken gebruikt verdeeld over 14 landen. Tegenwoordig bouwt VW meer dan 60 verschillende modellen die wereldwijd worden verkocht.
In de nabije toekomst verlegt Volkswagen de focus naar geëlektrificeerde auto’s. Zo werd de komst van de ID Buzz onlangs officieel aangekondigd en heeft het merk nog veel meer elektromobielen in de planning.
Leuk om te weten: de productie ving aan met de Type 1 Käfer, dat was op 27 december 1945. Er zijn in totaal 21,5 miljoen Kevers gebouwd. De Golf gaat daar echter makkelijk overheen. Van dat type zijn inmiddels meer dan 34 miljoen exemplaren in elkaar geschroefd. Vandaar dat je ze zoveel tegenkomt. Verder produceerde het merk door de jaren heen ruim 20 miljoen Passats, 19,5 miljoen Jetta’s en bijna 17 miljoen Polo’s.
En hoeveel daarvan zijn interessant?
@cossiekiller: niet veel, echter is de gemiddelde VW interessanter dan jouw laffe saaie opmerking.
@cpp1: waarom laf? Is toch gewoon een feit…!
@doublechevron65: nee dit is een mening in de diepste zin van het woord. Misschien is het niet je ding maar er is een reden dat VW zoveel verkocht wordt.
@cpp1: Just my two cents…
Met welke VW modellen zou jij morgen een onvergetelijke roadtrip willen maken? En tel dan eens hoeveel er daar van verkocht zijn in totaal.
Heb niet gezegd dat het slechte auto’s zijn…
@cossiekiller: Euh even denken. Een ovaal ragtop, lowlight ghia, een t34, een samba, t2 Westfalia, mk1 golf GTI, swimwagen, kubel, golf clubsport, amorak, transporter Californië, T3 synchro, 914, laatste Scirocco en de arteon.
Best veel. En dat is alleen wat ik me nu bedenk. Ik zie er vast wel een paar over het hoofd.
@cossiekiller: heb een meerdere roadtrips gedaan met een Scirocco R en zou er zonder twijfele weer een kopen. Golfjes R, gti performance allemaal auto’s waarin het beste van verschillende werelden in verenigd is.
Logisch, iedereen wil mooiste en beste auto. VW dus.
@achmedvw: de beste…proest!
@achmedvw: en dat allemaal dankzij ome adolf
@achmedvw: Toch een beetje schraal dan, 150 miljoen auto’s op 7 miljard mensen. Er vanuit gaande dat een VW koper er gemiddeld méér dan 1 koopt in zijn leven.
@Jochempie: en alle 7 miljard mensen zijn 16/18 jaar en ouder en mogen rijden, en alle 7 miljard mensen hebben een rijbewijs en per familie van 4 heb je 4 Volkswagens voor de deur. Heilige Maria wat ben jij een partijtje dom zeg.
@panam1 @Jochempie. Rustig aan tegen Jochempie, Einstein. 150mio en 7 miljard is bijna een factor 50. Daarnaast zijn de 150 mio vw ’s verkocht over 3 generaties dus maak er maar een factor 100 van
@lippie: nog zo’ slimmerik, en t gemiddelde maandloon in de wereld komt uit op 1400 USD , maar dit is nogal vertekend, je kan ervan uitgaan dat 50% van de wereldbevolking rond moet komen met 2/3 dollar per dag. Dus ook jouw domme geneuzel houdt geen stand.
Hebben ze de KdF-jes niet meegerekend? Volgens mij is de eerste in 1938 geproduceerd.
“Leuk om te weten: de productie ving aan met de Type 1 Käfer, dat was op 27 december 1945. Er zijn in totaal 21,5 miljoen Kevers gebouwd.”
Mooi staaltje; laten we ff die zwarte bladzijde uit onze geschiedenis wissen.
Sjoemelen. Ze kunnen het niet laten….
@Rick-dos: met goedkeuring van z’n ‘bedenker’ zo te zien
http://l7.alamy.com/zooms/8c83a316e0b044d19f2d91702d96b220/hitler-kdf-wagen-1938-a314kb.jpg
@Rick-dos: kdf wordt vergeten,..
@rick-dos: KDF was een ander merk dan VW. VW is door de Engelsen leven ingeblazen om de na-oorlogse economie van Duitsland aan te zwengelen.
De oprichter zou blij zijn geweest met dit resultaat.
Matcht het aantal auto’s wel met het aantal chassisnummers?
Ah, dus minder dan Toyota dus.
Net als dat er van de Golf minder verkocht zijn dan van de Corolla (40+ miljoen)
En dat Toyota jaarlijks nog steeds meer verkoopt dan Volkswagen, onder hun eigen merknamen.
Toch jammer, hebben ze die verplaswedstrijd niet gewonnen.
@fanboy: ojajoh
@fanboy: ach het gras is altijd groener aan de kant van de buren, laat ze lekker blij zijn met hun mijlpaal.
De aanstichter van al deze elende hebben ze voor het gemak maar even achterwege gelaten. Mooie “startdatum” van de productie ook…
@trustmeiamanengineer: Startdatum van het IMF?
150000000 aan ellende..
@peugeot307: ironisch dat je dat met die username zegt.
Die flapdrol links op de foto is een echte feestneus.
Ik had eigenlijk meer verwacht
Gaaaaaap. Weer 100 euro verdient door AB.
Ze doen er ook alles aan om te groeien;
http://www.automobilwoche.de/article/20170825/NACHRICHTEN/170829925/vw-und-fca-konnten-joint-venture-grunden
Rijd ik straks weer in een Doblo met starre achteras en bladveren……
Dat is veel.
Ik heb destijds vele mooie kilometers gemaakt met mijn Kever Cabrio. Ik hoop dat VW ooit weer één auto gaat maken die opnieuw een glimlach op mijn gezicht zal toveren.