Ondanks het ontslag van Ron Dennis gaat het crescendo met het supercarmerk uit Woking.
De dames en heren laten vanuit hun smetteloze fabriek weten dat de 10.000e McLaren -een 570S– intussen in elkaar is geschroefd. Da’s een behoorlijk aantal, voor een fabrikant die halsstarrig weigert om bijvoorbeeld SUV’s te ontwikkelen. McLaren blijft in plaats daarvan bij z’n leest en bouwt supercars die gewoon heel erg goed sturen en puik in elkaar zitten.
Overigens heeft McLaren over de bouw van de laatste 5.000 exemplaren slechts 22 maanden gedaan. De allereerste McLaren, een MP4-12C, werd ruim vijf jaar geleden in elkaar geschroefd. Een groot deel van de productietoename wordt toegeschreven aan de relatief goedkope Sports Series, waar de 540C, de 570S en de 570GT onder vallen.
Voor 2016 verwacht McLaren dat er dit jaar twee keer zoveel auto’s worden verkocht als vorig jaar, toen 1.654 McLarens een nieuwe baas vonden.
Ook in Nederland loopt het lekker
Importeur en dealer Louwman Exclusive laat weten dat de verkoop van de Britse sportwagens in Nederland flink op gang is gekomen. Zo werden er vijf 675LT’s, zeven 675LT Spiders en twee P1’s aan de man gebracht.
Meer lezen? Zo stamp je in 5 jaar een supercarmerk uit de grond.
dare2think zegt
Het is de vraag wélke automerken minder zijn gaan verkopen hierdoor. In 5 jaar ontstaat over het algemeen geen nieuwe afzetmarkt.
mashell zegt
@dare2think: volgens mij zijn er dusdanig enorme markten opgebloeid (olie landen, china) dat elke sportwagen fabrikant meer kan zijn gaan verkopen.
Of ze allemaal de volgende crisis overleven is een andere vraag. (Die crisis staat overigens voor volgend jaar op het programma. De varkenscyclus zegt 2010 + 7 en daarbij komt dat we nu merkbaar in hoogeconomie zitten, wat vaak een voorbode is voor een crisis).
Supra1981 zegt
Een mijlpaal waar veel andere sportwagen merken waarschijnlijk jaloers op zullen zijn. Een geduchte concurrent voor de gevestigde orde.
jobberns zegt
“De allereerste McLaren, een MP4-12C…”
Ho, wacht even. Tellen de F1’s niet mee?
dubcars zegt
@jobberns: ik denk dat ze het over het moderne tijdperk van McLaren praten, die waarschijnlijk vanaf de MP4-12C is begonnen
kannito zegt
@jobberns: f1s komen vanuit een andere mclaren tak. Mclaren automotive bestaat sinds mp4
stationcar zegt
@jobberns:
Het huidige McLaren is in 2010 opgericht als spin off van het formule 1 team. Dit heeft dus in feite niet zo heel veel te maken met het McLaren uit de jaren 70-90.
camber24 zegt
En toch… heb ik er minder mee. Het zijn auto’s waar ik minder naar ‘verlang’ dan bv Italiaanse of Duitse supersporters.
bassx zegt
@camber24: MP4-12C, alleen de naam al. Maar toch als je destijds de reviews las en je wilt de beste sportwagen in de prijsklasse kon je niet om deze auto heen.
berlinetta zegt
@bassx: Maar toch is ‘het beste’ voor iedereen een subjectief begrip. Als je doelt op de snelste, dan is McLaren vaak nummer 1. Maar als je gaat kijken naar rijplezier of bruikbaarheid, dan zijn er merken uit Italië en Duitsland die McLaren toch wel achter zich laten.
bassx zegt
@berlinetta: ja precies. Dat bedoelde ik min of meer ook;). Snap heel goed dat iemand een F12 kiest over een 675lt, zou ik ook doen :)
Rob zegt
@berlinetta:
Dat “bruikbaarheid” vergt wel enige uitleg wat mij betreft. Want welke sportwagen met middenmotor en slechts twee zitplaatsen is “bruikbaarder” dan?
sportevo zegt
@camber24: om de een of andere reden zou ik juist toch liever een McLaren hebben dan een Ferrari of Lamborghini. Maar ik vind de F1 ook fantastisch, een droomauto. Dat gevoel heb ik niet bij Ferrari of Lamborghini.
camber24 zegt
@sportevo: maar waarom dan? (Los van de F1, die snap ik)
sportevo zegt
@camber24: geen idee eigenlijk. Ik vind de auto’s mij meer aanspreken. Daarnaast zie ik vaker een (moderne) Ferrari in het wild dan een McLaren.
Sterker nog, vorige week heb ik in Londen voor het eerst een McLaren (675LT) in het ‘wild’ op straat zien rijden (en 10 minuten later nog 2 vlak voor de deur van McLaren London). Dat maakt de auto voor mij exclusiever.
Begrijp mij niet verkeerd: ik vind Ferrari’s ook erg mooi (Lamborghini iets minder) maar McLaren doet mij exclusiever aan.
lincoln zegt
Wow .. dat is serieus veel ..
Heeeeel knap gedaan ..
Als ik had mogen raden had ik 1 tiende daarvan geschat ..
lekbak zegt
@lincoln: net zo knap is dat ze binnen 5 jaar bij de gevestigde orde horen wat supercars betreft. Nu al niet meer weg te denken…
dirkiii zegt
@lekbak: ze hadden al een goed imago voordat ze aan de mp4-c begonnen.
De F1 namelijk
Dutchdriftking zegt
Dat zijn er alweer zat!
Rob zegt
Zo zeg, dat is bijzonder indrukwekkend!
Maar ze doen ook eigenlijk alles goed; een duidelijk eigen gezicht, zeer compacte en krachtige V8, zomaar even 200kg lichter dan een Audi of Porsche en in allerlei smaakjes te krijgen. Topproduct. Niet perse mijn ding, maar zondemeer een topproduct.
kilum zegt
Valt toch wel mee. 450 P1’s (GTR en LM included) 1000 LT’s (Spider & coupe bij elkaar) dan nog zo’n 10 688HS’en. Dan zit je dus door de speciaaltjes alleen al bijna aan de 2K. Dat de limited production auto’s 20% van je totale productie is vind ik dan eigenlijk wel vrij veel. Zo speciaal zijn ze dus niet. Zeker gezien de rest van de productie ook nog is verdeeld over 3 andere modellen is.
lambo4all zegt
@kilum: ik kom op 1460, zeker geen bijna 2k. Verder geldt dit natuurlijk voor veel supercar fabrikanten, hoeveel speciales brengt ferrari aan de man?
Gulli zegt
Alternatieve titel;
McLaren heeft inmiddels 10.000 auto’s gebouwd.
Maar ja dat levert minder op zeker
ghost zegt
Hoeveel 570S’en en 650S’en heeft louwman verkocht dan?
E34M5Touring zegt
Ben benieuwd hoeveel van die NL verkopen ook op NL kenteken staan. Wel knap verder. En hoewel ik het destijds maar een saai ding vond ben ik die MP4-12C steeds meer gaan waarderen. Mooier in balans dan de huidige serie vind ik. Lijkt wel of ze na de kritiek op de styling van de MP4 hebben gedacht, dan gaan we nu lekker druk en extreem ontwerpen. Want ik vind die huidige serie maar een zooitje qua design.
Rob zegt
@e34m5touring:
Vond ik eigenlijk ook.
Maar zag laatst wat fotootjes van zo’n McLaren met zo’n mooi glazen panoramadak. Dan valt het hele ontwerp toch wel op zijn plek vind ik. En als je de vriendelijke mannen van McLaren vraagt of ze als-je-blieft de voor- en achterbumper in carrosseriekleur willen meespuiten, dat ze dat wel voor je doen. Dan is ie namelijk helemaal “af” wat mij betreft. Daar zou ik me wel in durven vertonen zeg maar ;-)
mashell zegt
Zijn dit alle medewerkers?
gerjan zegt
Zal wel goed sturen en bijzondere auto zijn maar mooi zijn ze niet.
pinut187 zegt
Waarom telt de F1 niet mee? Ik had er zelf wel wat meer verwacht, vind ze zelf niet de mooiste trouwens..
vondick zegt
Ik hoop maar dat ze niet worden opgekocht door Apple ofzo.. Of door een één of andere Chinees. Tof dat we weer een Europees sportwagenmerk erbij hebben. En nota bene een volledig Engels merk en bedrijf. Das lang geleden…