Daar is uitvoerig onderzoek naar gedaan, toch?
Jazeker! Deze stelling voert de boventoon op de Global Automotive Executive Survey van KPMG. Het onderzoek is gebaseerd op constateringen van 907 leidinggevenden binnen de auto-industrie, die een onvermijdelijke trend zien ontvouwen. Samen met ruim 2100 consumenten presenteren zij hun ideeën gebaseerd op bevindingen over de toekomst van de automotive.
Hoewel de complete lijst met statistieken en cijfers nog gepresenteerd moet worden, heeft Loek Kramer van KPMG alvast een aantal opmerkelijke voorspellingen uit de doeken gedaan. De meest opvallende hiervan is misschien wel de mate waarin de macht van de autofabrikanten naar de technologiebedrijven verschuift.
“De vijftig belangrijkste autofabrikanten zijn op dit moment goed voor 20% van de beurswaarde van de vijftien grootste technologiebedrijven. In 2010 was dit nog 40%. Een bewijs dat digitale ondernemingen de laatste jaren een steeds dominantere rol innemen in het ecosysteem.”
Dat zijn keiharde cijfers. Althans, zo lijkt het. De technologische sector is immers immens opgeblazen de laatste jaren en lijkt geen plafond tegen te kunnen komen om hun ongekende groei te stoppen, terwijl autofabrikanten al sinds jaar en dag dezelfde producten aanbieden, al zij het met verder ontwikkelde technologie. Daar zit een wezenlijk verschil in, en dat is op zich niets nieuws. Volgens Kramer kan het daarom niet anders dan dat autofabrikanten de handen ineen moeten gaan slaan met hun meerderen.
“Toch geldt voor zowel de traditionele als de digitale ondernemingen dat zij niet zonder elkaar succesvol kunnen zijn. Deze samenwerking zou tot uiting kunnen komen in Mobility-as-a-Services (MAAS) oplossingen, een alternatief voor het bezit van een auto.”
Kramer gaat verder dat deze veranderingen over niet al te lange tijd hun uitwerkingen zullen gaan hebben op de autodealers.
“Ook dealers zullen wereldwijd grote gevolgen ondervinden van de veranderingen. Ruim de helft van de executives verwacht dat het aantal autodealers in 2025 met 30 tot 50% zal zijn afgenomen. Bijna 80% is ervan overtuigd dat dealers alleen kunnen overleven door zich om te vormen tot een punt waar service wordt verleend of tweedehands auto’s worden verkocht.”
Het is natuurlijk nog maar de vraag in hoeverre dit ook daadwerkelijk zal uit gaan komen, gezien het om voorspelling gaat. Desondanks is dit al jaren de trend, wat recentelijk maar weer bleek in België.
Beeld: Fiat-dealer via @REDNECKDARIAN
ihrte zegt
Natuurlijk zal de keten gaan veranderen, maar laten we beginnen met het opdoeken van de importeurs. Zij hebben binnen deze keten echt een discutabele positie gekregen als je het mij vraagt. Een nieuwe auto importeren is goedkoper dan via de dealer zonder marge.
dwfc zegt
Absoluut mee eens.het aantal dealers daalt nu reeds sterk in BE en EV wagens behoeven minder onderhoudsuren en minder wisselstukken, Werkplaatsen zullen verkleinen en showrooms vergroten.
dirkv zegt
Veel autodealers hebben verkopers in dienst die niets van auto’s weten maar alles van dozen doorschuiven. De echte autofiel verkoper… die sterft een beetje uit, jammer!
shadowbroker zegt
@dirkv: Klopt, ik was een keer bij een VAG dealer en kon neer vertellen over de auto’s dan de verkoper zelf..
joostie zegt
@shadowbroker: Daar zijn wij hier dan ook autogek voor hè ;)
henrie zegt
@shadowbroker: Dat is niet alleen bij autodealers zo. Ik was een paar jaar geleden op zoek naar een nieuwe racefiets en moest de verkoper toen vertellen dat Specialized naast de Roubaix (waar ik interesse in had) ook nog de Diverge in het programma heeft. Daar had hij nog nooit van gehoord. Verder een prima winkel overigens. Het is uiteindelijk toch een Roubaix geworden trouwens…
Henk_he zegt
@henrie: fiets jij ook in een groepje, en dan zonder bel midden op de openbare weg? Want dan moet je wel oppassen hier op de AB. Wij hebben het niet zo op wielrenners ;-)
basv zegt
@Henk_he: Een bel is niet aerodynamisch.
henrie zegt
@basv: Dat ligt eraan wat voor bel…
[img]https://static.evanscycles.com/production/accessories/bells–horns/product-image/969-638/knog-oi-classic-bell-black-EV285695-8500-1.jpg[/img]
henrie zegt
@henrie: Poging twee:
https://static.evanscycles.com/production/accessories/bells–horns/product-image/969-638/knog-oi-classic-bell-black-EV285695-8500-1.jpg
henrie zegt
@henk_he: Nee, dat weet ik ;) Wielrenners hebben het overigens niet zo op opgefokte automobilisten, en het ‘in de weg rijden’, waar vaak over geklaagd wordt, is ook deels uit zelfbescherming. Op sommige momenten is het gewoon even niet prettig om ingehaald te worden, en als je dat kunt voorkomen door even ‘in de weg te rijden’, dan doe ik dat ook wel eens…
Ik vind die animositeit trouwens allemaal een beetje overdreven (van beide zijden). Leven en laten leven, en iedereen gewoon ruimte geven om zijn/haar hobby uit te oefenen. Bovendien, er zijn dus ook mensen die zowel auto rijden als fietsen leuk vinden (zoals ik), dus je moet niet iedereen over één kam scheren. En vooral een beetje geduld hebben met elkaar…
Maar om je gerust te stellen, ik rijd meestal alleen, en ik rijd dan meestal gewoon op het fietspad (indien aanwezig). Verder zoek ik voor mijn eigen genot (en veiligheid) meestal de rustige landweggetjes uit om te fietsen. En ik pak graag een bospaadje mee. Ik heb zelfs wel eens een stukje ‘single track’ (mountainbike parcours) meegepakt, maar dat is wel een beetje tricky, ondanks de relatief dikke banden (28mm) die ik erop heb liggen, en de relatief relaxte zitpositie die je hebt op zo’n Specialized Roubaix. Dat kun je toch beter op een cyclo cross fiets (of gewoon een mountainbike natuurlijk) doen. Een nieuwe mountainbike gaat er dit jaar overigens nog wel komen. Ik weet alleen nog niet welke…
st220 zegt
@shadowbroker: dat is niet zo vreemd als je als purist of autogek jezelf dermate verdiept….
toniominestrone zegt
@dirkv: lijkt Mediamarkt wel!
rhellema zegt
@toniominestrone: is ook logisch, ik zou ook geen echte verkopers meer in dienst nemen omdat consumenten nu alles tot in de puntjes uitzoeken op internet. Klant meegeven wat hij wil en verder geen info geven, geld opstrijken en de klant met een glimlach de winkel uit bonjouren…en op naar de volgende klant wiens geld in de broekzak thuis hoort in de winkel.
stationcar zegt
Tja mij ontgaat ook een beetje de meerwaarde van de dealer, een auto samenstellen kan tegenwoordig veel makkelijker vanuit je luie stoel met een configurator. Tuurlijk moet je je aankoop ergens ophalen en onderhouden, prima dat dat bij een merkspecialist gebeurt, maar thats it.
Opbokken met die waardeloze dealers, er zijn er zat die helemaal niks toevoegen en enkel geïnteresseerd zijn in het wegzetten van zoveel mogelijk leasecontracten om het onderhoud te kunnen doen, dat heeft al helemaal niks meer met autohandel te maken.
Ik was laatst bij een Ford dealer in het oosten des lands en de verkoper in kwestie wilde mij geen proefrit laten maken in een jonge tweedehands auto. Hij meende te kunnen zien dat ik niet serieus geïnteresseerd was in de auto. Yeah right. Vervolgens ergens anders dezelfde auto gekocht. Sukkel. Hij zei dat ze sowieso geen proefritten meer lieten maken, zeker niet als mensen kwamen voor een leaseauto, want als iemand een Focus kon leasen had het toch geen zin om hem in iets anders te laten rijden.
Misplaatste arrogantie, dat wordt de grootste oorzaak van de ondergang van dealers. Ik denk ook even aan de BMW dealer waar ik was voor onderhoud aan mijn BMW destijds waar de verkooers onderling geintjes maakten over klanten die maar een 3tje konden betalen. Alsof ze zelf een 3 Serie kunnen betalen van hun schamele verkopers salarisje.
misterdrogba zegt
Zo’n MaaS concept lijkt economisch wel heel interessant maar het voelt toch wel ergens een beetje als beperking van je vrijheid vind ik. Heb er wel een “Big Brother is watching you” gevoel bij.
gregorius zegt
@misterdrogba: dat x-aaS gedoe is voornamelijk een dingetje wat dit soort analysten leuk vinden (en de mensen die het moeten verkopen: consultants).
Wat vaak over het hoofd wordt gezien is dat het niet overal NY of Amsterdam is. Mensen gaan alleen op MaaS over als die goedkoper is dan het model van 1-person-per-auto, zonder dat er nadelen aanzitten. Echter, in de meeste gebieden in de meeste landen gaat dit m niet worden. En zolang die auto niet uit zichzelf naar de passagier toe komt, gaat dat m ook niet worden.
jack_abarth zegt
Ik heb het al vaker gezegd, binnen 20 jaar staat de straat vol met diverse wagens van de fabrikant zelf. Verschillende kleuren, verschillende vormen. Openen met je vingerafdruk, creditcard in het dashboard en rijden maar. Op locatie aangekomen auto achterlaten en op het moment dat je gaat weer een andere pakken. Het bezit van een auto, of sowieso een product, wordt steeds geringer wanneer mensen willen hun producten sneller vernieuwd hebben. Bij bezit is dit niet te bekostigen.
dirkv zegt
@jack_abarth: Het beeld wat jij schetst zou best waarheid kunnen worden. Maar ik bezit graag een eigen auto. De auto die ik ken, waar mijn spullen in liggen en waar ik zuinig op ben.
healey zegt
@dirkv: Inderdaad, dit concept is al talloze malen bedacht, uitgevoerd en afgevoerd. De meeste mensen hebben nu eenmaal een band met hun auto.
jack_abarth zegt
@dirkv:
Jep, ik voor nu ook. Maar stel nou dat je op elk moment van de dag een auto kan pakken waar je hoofd op dat moment naar staat. Dus een cabriootje bij mooi weer, een busje om met vrienden weg te gaan, een B-segmenter voor doordeweeks, en dat alles voor een vergelijkbare prijs? Auto’s worden goed onderhouden, want er zal geen fabrikant zich er aan branden om een defecte wagen neer te zetten.
trustmeiamanengineer zegt
Die glazen paleizen met van die gladde knaapjes erin zijn ook volstrekt overbodig. Doe mij maar een goeie monteur in een stofjas, die kan best ook af en toe een nieuwe wagen bestellen bij de importeur. Uiteindelijk is goed betrouwbaar onderhoud het belangrijkst, lekkere koffie en een mooi interieur heb ik thuis al.
Overigens heb ik wel hele goede ervaring met een Mazda/Suzuki dealer, nette bescheiden showroom met gewoon witte tegels en een zwik auto’s erop en aardig personeel. Maar ik denk dat zo’n “klein” merk waar voornamelijk particulieren kopen ook wel anders is dan de zoveelste VAG/BMW dealer die tientallen leasehokken per dag wegzet.
knapzuur zegt
@trustmeiamanengineer: toch voor jouw merk ken ik een hele mooie dealer in het midden van het land, vroeger een grote naam en nog steeds een aangename plek en mensen met verstand en begrip.
Overigens bestellen daar al veel mensen direct uit de folder/online, de buren hebben er ook al een dus: doe mij die maar.. ik ben er nog nooit een over enthousiaste verkoper tegengekomen.
mashell zegt
@knapzuur: je hebt ook helemaal geen enthousiaste verkoper nodig, liever niet zelfs. Hij moet gewoon vlotjes de sleutels voor de proefrit overhandigen. Beslissen en configureren doe ik zelf.
kniesoor zegt
Dat verhaal “dealers kunnen alleen overleven door zich om te vormen tot een punt waar service wordt verleend of tweedehands auto’s worden verkocht” sluit naadloos aan bij hetgeen ik in een interview met Stern’s CEO Henk van der Kwast tegenkwam. Er lijkt dus consensus binnen de automotive – althans bij de daarin leidende bedrijven – op dat vlak.
spykerboy zegt
Niks vreemds, dit is een ontwikkeling die je al ziet de laatste jaren, kleine familie dealers vallen om of worden opgekocht omdat ze niet kunnen concurreren met de grote holdings… helaas maar waar
Richmond zegt
Je hebt verschillende oorzaken, enerzijds de crisis die er hard heeft ingehakt. Daar merken de kleine bedrijven meer van de grote. De crisis is wel voorbij in autoland, er worden weer meer auto’s verkocht maar de marges zijn minimaal. Het geld moet vanuit de aftersales komen.
De verwachting is dat we naar dealers gaan die geen fysieke auto’s meer in de showroom hebben, maar met grote configurators werken en 3d printers.