Hoeveel extreem hoogbejaarden hebben eigenlijk een roze pasje?
Honderd jaar geleden was het 1916. Das best lang geleden. Toch zijn er nog levende fossielen met deze leeftijd, of zelfs nog ouder, die actief deelnemen aan het verkeer. Als deze mensen daadwerkelijk capabel genoeg zijn om op een prima manier mee te komen met de rest: respect. Anders mag men wat mij betreft op de bank blijven zitten.
Er is in honderd jaar verkeer een hoop veranderd op de wegen en op het gebied van de autoindustrie. Lastig meekomen voor die oudjes zou je denken, maar toch zijn er nog zeker 33 mensen die 100 of ouder zijn en beschikken over een geldig rijbewijs. Van deze 33 zijn er 17 precies 100 jaar oud, 13 zijn er 101 jaar oud, twee mensen 103 jaar en één persoon is zelfs 104 jaar oud. Deze cijfers zijn afkomstig van de RDW, opgevraagd door het AD. Tegenwoordig is het zo dat ouderen met een leeftijd vanaf 75 jaar iedere vijf jaar worden gekeurd of dat ze nog op een fatsoenlijke manier deel kunnen nemen aan het verkeer. Voorheen was dit 70 jaar, maar sinds 1 januari 2014 is deze regel door toedoen van Minister Schultz van Haegen opgehoogd naar 75 jaar. Daarnaast moeten bestuurders vanaf 75 jaar of ouder een verplichte medische keuring ondergaan.
Van allerlei ongelukken met een bijzondere oorzaak hoor je vaak dat hier ouderen bij betrokken zijn. We zagen gisteren een opvallend incident voorbijkomen in Rotterdam waar een 84-jarige man een klassieke rijfout maakte. Het is tegelijkertijd moeilijk om een oplossing te vinden voor dit probleem. Een rijbewijs zomaar afpakken op basis van leeftijd is geen ideale oplossing en neigt naar discriminatie. Sinds 2000 is het aantal verkeersdoden gehalveerd tot 570 verkeersdoden in 2014. Het zijn echter de 70 plussers die het vaakst omkomen door een ongeluk. In 2014 was 40 procent van de doden een persoon van 70 jaar of ouder. Belangrijk om erbij te vermelden is dat 37 procent van deze doden zich vervoerden per fiets en niet per auto.
Foto: het oude vrouwtje en haar Golf
postzegel zegt
Ook heel veel ongelukken door jongeren al dan niet op brommer of net met rijbewijs.
47cars zegt
@postzegel: en toch steken “jongeren” vaak beter hun hand uit wanneer ze afslaan dan oudere.. Deze zijn ook veel lastiger te peilen.
wimbraber zegt
@47cars: zeker waar, over het algemeen kijken oudere mensen van bijvoorbeeld 75+ helemaal nergens naar, zeker niet in de kleinere dorpjes waar toch “iedereen wel op elkaar let”
Tijdens het autorijden erg oppassen altijd voor ouderen, en goed anticiperen. Ze zijn tot alles in staat!
47cars zegt
@wimbraber: jep, sinds een half jaar ook in het bezit van een rijbewijs, en echt waar. Ik heb liever een beginnend bestuurder voor me of naast me als deze fietst dan een persoon op leeftijd. Ze zijn zo onverstelbaar, reactie vermogen is zwaar afgenomen. Bovendien kennen de meeste oudere mensen niet meer alle verkeersregels zoals ze nu zijn.. (Als ik even naar mijn oma kijk bijv.)
87sandyd zegt
@47cars: kan je ook op anticiperen. Ik pas namelijk altijd mijn snelheid aan als ik een ouder persoon op de fiets zie (in de buurt van mijn auto dan).
En dan krijg ik de getoeter van iemand die achter me zit, dat ik door moet rijden. Ik rij nog geen 5 seconden iets langzamer dan de maximum geldende snelheid. Mensen zijn tegenwoordig zo gehaast en alleen op zichzelf gericht, bah.
Als iedereen nou gewoon eens rekening hield met de “minderen” in het verkeer.
olivier420 zegt
@87sandyd: Probeer eens een normale snelheid in een woonwijk aan te houden zonder getoeter te ontvangen… Daar is het tegenwoordig ook een trend om zachtjes over een drempel te gaan, om vervolgens vol gas weg te stuiven. Moet er niet aan denken als er een kind tussen de geparkeerde auto’s voorbij schiet.
En voor wat? Die 15 seconden sneller op je werk, bij de sportclub of de school? Man man man.
47cars zegt
@olivier420: klopt zeker, in woonwijken of dorpen waar een 30 zone van toepassing is word nooit 30 gereden.. Terwijl er dan soms wel speelpleintjes naast de weg liggen..
47cars zegt
@87sandyd: klopt zeker, ook zijn er ouderen die slecht kunnen horen met een bordje achterop hun fiets die vervolgens midden op de weg fietsen, waardoor je er niet voorbij kunt. Toeteren heeft geen zin want hij hoorde me niet… Slim van die beste man
postzegel zegt
@47cars: Oud of jong: ’t zijn net mensen. En die rijbewijskeuring is prima hoor, maar het is zeker niet zo dat jongeren (of ik zelf) geen fouten of ongelukken maken. En tja, als je 70 bent en je klapt met je smoelwerk op een stoeprand omdat je elektrische fiets toch wat sneller ging dan je dacht,. dan is de kans dat je ’t niet overleefd wel wat groter ja.. want toen ik 16 was en met een MB50 (met 80cc blok) onderuit ging in een bocht waar toch wat los gravel lag,.. had ik een gat in m’n broek, deuk in m’n ego en toen stapte ik gewoon weer op.
Let wel: verantwoord t.o.v. medeweggebruikers is ’t wel om een rijbewijs-met-medische-check-keuring te hebben. Maar vergeet niet dat veel oudjes niet eens naar de keuring durven, en de mobiliteit dan maar ten koste daarvan opgeven.
Hier in de straat woont ook een oud mevrouwtje, waarbij ik altijd weer blij ben als ze eenmaal stilstaat en de motor uit is,.. maar toch: Nu doet ze zelf haar boodschappen, heeft ze plezier in het leven want onafhankelijk, en ze komt nog eens ergens.. Maar ik ben net zo goed blij als m’n kinderen niet net op straat aan het spelen zijn, als de buurjongen van 19 met de auto van pa met (te) hoge snelheid de bocht om komt met de stereo op 10, en z’n ogen op z’n telefoon. Ook hij moet ’t leren,… de straat is van ons allemaal. ( en nu basta met de linkse crap: Aan de kant! Ik moet er door! )
47cars zegt
@postzegel: het is sowieso een raar systeem in Nederland hoe je het rijbewijs moet halen.. En elektrische fietsers (de oudjes) gaan onverantwoordt te werk, ze fietsen je links en rechts voorbij maar hebben totaal geen inschattingsvermogen in de snelheid die ze wel niet fietsen… Het gaat zovaak mis. Laatst nog vergeette iemand rechts voorrang te geven, gelukkig lette de bestuurder in de auto nog goed op.. Enge fietsers..
sr20det zegt
Je heb ze er tussen zitten inderdaad. Mn opa ging op zn 99ste nog op fietstoer met mn oma.
postzegel zegt
Ook jongeren maken ongelukken. Niet door door fysieke ongemakken gehinderd maar gewoon onervaren.
Ik, op leeftijd, merk dat ik ondertussen lichamelijke ongemakken mijn rijgedrag laat beïnvloeden. ( als ik moet pissen rij ik harder)
wildewesten zegt
@postzegel: ik val onder de groep jongeren en als ik naar huis wil rij ik altijd wel “iets” harder, dat is niet raar. Als je je maar inhoud binnen de bebouwde kom… Toch?
jordydeknecht zegt
@postzegel: Die smoes ga ik de volgende keer gebruiken als ik langs de kant staat
draadloos zegt
@jordydeknecht: werkt alleen bij vrouwen
talladega zegt
Er zijn leugens en er zijn statistieken, die laatste kan je manipuleren en uit hun verband trekken en dat is precies wat Ruben hier doet.
Waar zijn die 70 +ers aan overleden, waren zij schuldig aan een ongeval of gewoon plat gereden door een overmoedig 18 jarig petje dat zijn cholesterol tekort met spoed aan moest vullen bij de lokale hamburgerketen.
Betreft het hier senioren die ongelukkig ten val zijn gekomen met de fiets? Of hebben zij een beroerte of hartaanval gekregen terwijl zij toevallig in de auto zaten.
Allemaal factoren die niet duidelijk worden uit deze statistieken en daarmee het werkelijke verhaal ernstig vertroebelen.
Ik vind het erg goedkoop en vraag mij af hoe Ruben daar zelf over 50 jaar over denkt als er dan een broekie vind dat hij maar met de bus moet.
Ik zou er tegen die tijd net zo over denken als ik nu doe.
RubenPriest zegt
@talladega: Ik benoem de cijfers aan de hand van statistieken van het CBS. Ik trek hiermee niets uit het verband. Scenario’s worden voor deze statistieken niet per individu uitgezocht. Ik beschrijf enkel de feiten.
Orichy zegt
@RubenPriest: nee, je beschrijft niet de feiten, zeg je net zelf, maar je beschrijft wel de statistieken van het CBS. Allemaal prima, want het individuele verhaal is lastg, maar wel belangrijk, als je de werkelijke redenen van de statistieken wilt checken.
Iedereen maakt fouten en of je jong, of oud bent, het blijft opletten. Als je de oude verkeersregels kent, zeker ook als jongere, dan kun je daar je voordeel mee doen, bij het anticiperen op ouderen.
Als iedereen in het verkeer zijn best doet, dan loopt het aantal slachtoffers terug, tot de meest geringe hoeveelheid, want ze zijn niet uit te sluiten, door technisch en fysieke pech.
t0astyyy zegt
@talladega: vindt*
samasama zegt
@talladega: jouw stelling dat de gemiddelde 70 jarige vast door een persoon met pet en een bepaalde voedselvoorkeur moet zijn platgereden is ook redelijk gekleurd. Zoals je al zegt, houd je bij de feiten…
marijkes zegt
Op m’n werk laatst een discussie gehad over bejaarden die nog rijden, een collega van me is 85(werkt nog steeds!) en komt elke dag met de auto naar het werk. Je kan aan z’n rijstijl wel zien dat het een opa is, maar liever te rustig rijdende bejaarden dan jongeren die altijd haast denken te hebben op de weg.
camber24 zegt
@marijkes: je zit veel op de weg lees ik in een andere reactie vandaag, en nu dat je een 85-jarige collega hebt. What the hell doe jij voor werk?
marijkes zegt
@camber24: gewoon kantoorwerk, ik woon in Rdam en moet 32km rijden naar omgeving Breda voor m’n werk, en m’n 85jarige opoe collega woont in Etten leur en hoeft maar 5 km te rijden elke dag
camber24 zegt
@marijkes: wel erg mooi dat opoe nog werkt, geeft hem blijkbaar veel plezier. Mooi dat hij die gelegenheid krijgt. Hoop hem alleen niet eens me tegemoet te zien komen op de snelweg ;-) (kon het niet laten)
9000cse zegt
@marijkes:
Die 85-jarige opoe. Is dat soms de dochter van de baas?
marijkes zegt
@9000cse: spelfoutje: opoe=opa
gijsso zegt
Rijbewijs afpakken op basis van leeftijd neigt naar discriminatie? Dan neigt het toch ook discriminatie dat je pas een rijbewijs mag hebben vanaf je 17e? Het woord discriminatie lijkt de laatste jaren flink zijn waarde verloren.
Aan de andere kan is het hebben van mannen- en vrouwentoiletten ook discriminatie, je maakt immers verschil tussen mannen en vrouwen (niet dat ik het erg vind).
Maar terug naar het onderwerp. Hoe moeilijk het is om een rijbewijs af te nemen, als iemand op leeftijd niet meer geschikt is om een voertuig te besturen moet dat dan ook niet meer gebeuren. Sommigen zijn eigenlijk bij 70 al ongeschikt, anderen kunnen na 100 nog vrolijk door rijden. Het is per persoon verschillend, en het is goed dat de test er is.
dionijsb zegt
Ouderen sterven sowieso al sneller bij ongelukken ongeacht of zij de veroorzakers zijn of niet.
henkhupelschoten zegt
Plaatselijke renault dealer had een Renault Zoë geleverd aan een 94 jarige oude man laatst. Stond er van te kijken, de man had heel zn leven bij philips gewerkt. De oudste elektrisch rijdende persoon in nederland (al zou ik van heel Europa zo kunnen geloven) offtopic, wat was het een mooi feest in Eindhoven.
roppp zegt
Het probleem is dat de rijbewijskeuring niets voorsteld. Vaak is het een gepensioneerde huisarts die de keuringen in het bejaardentehuis uitvoert. Het is een eenvoudige vragenlijst en als je de juiste vakjes aankruist mag je je rijbewijs houden. Het zegt echter niets over hoe iemand rijdt. Feitelijk zouden ze die oudjes door een onafhankelijk instituut vanaf 75 jaarlijks een rijproef moeten laten doen. Jaarlijks, omdat op die leeftijd het verval heel snel kan gaan.
jordydeknecht zegt
@roppp: Als dat zo is, dan mogen ze van mij part inderdaad rijtesten gaan invoeren
p2000 zegt
@roppp: en wat dacht je van controle van urine en een gezichtsvermogentest? Ook word er gekeken naar de medicijnen die worden gebruikt.
peug206 zegt
@p2000: mn opa is erdoorheengekomen met de melding dat hij maar eens de huisarts op moest zoeken met een bloeddruk van 200/120. De beste man hebben ze na 2 weken al in het ziekenhuis opgenomen omdat hij 2 bypass en 2 nieuwe hartkleppen moest…. en als ik er dan bij in de auto zat dan vond ik het ook echt niet meer vertrouwd maar dokter heeft hem net z’n pasje gegeven dus ……
mashell zegt
@roppp: ja lekker, controleren en vaak testen want je weet maar nooit… Maar als we even nuchter nadenken, welk probleem lossen we daar nu eigenlijk mee op? Zijn er niet heel veel 70+ers die er op een gegeven moment achter komen dat het rijden niet meer gaat en dan ook uit eigen beweging (of op aandringen van de kinderen) niet meer rijden. De wagen gaat naar een kleinkind en opa of oma gaat met de regiotaxi. Moeten we nu echt zo streng zijn en er op staan dat er getetst en getest worden zodat het roze kaartje maar tijdig ingeleverd wordt? Van mij mag het gewoon best bij opa of oma in de portemonnee blijven zitten. Controles om de 5 jaar zijn goed genoeg.
roppp zegt
@mashell: dat is juist het probleem. Je neemt de mobiliteit van die ouwetjes af als ze zelf geen auto meer hebben. Je gaat immers niet met de regio taxi boodschappen doen of naar de kleinkinderen die ergens wonen waar je net niet met het OV kan komen. Ik spreek uit ervaring. Ik kreeg mijn vader ook niet achter zijn stuur weg, terwijl het eigenlijk niet meer kon. Mijn opa van 86 vindt het zelf eigenlijk ook niet meer verantwoord, maar ja, anders kom je nergens meer………
olivier420 zegt
@roppp: Dat hoeft niet altijd. Mijn opa en oma wonen in een gehucht in Groningen en komen elke maand op visite hier in het mooie Den Haag. Mét het OV. Dagelijkse boodschappen met de fiets of de benenwagen , gaat hartstikke goed.
roppp zegt
@olivier420: tuurlijk kan dat, maar maak dat ze maar eens duidelijk. Als je eerst in een uur een plattelandslokatie kon bereiken met de auto en je doet er nu ineens drie uur over en je moet overal 20 minuten wachten, dan heb je sterke overredingskracht nodig……
scubakabouter zegt
@mashell: ik heb ook mijn bedenkingen om alles en iedereen testen. Feit is wel dat boven de 75 de reactie snelheid een stuk lager is dan op een gemiddelde leeftijd. En feit is ook dat het helaas boven een bepaalde leeftijd per jaar echt zo snel achteruit kan gaan dat autorijden soms niet verantwoord meer is. Daarnaast is autorijden een verantwoordelijkheid en geen recht. En als mensen (ongeacht de leeftijd) niet meer geschikt zijn om auto te rijden vind ik dat ter bescherming van alle andere weggebruikers (inclusief mijn kinderen) de rij bevoegdheid afgenomen mag worden. Of het een oplossing is om mensen boven een bepaalde leeftijd elk jaar te testen (op welke manier dan ook) weet ik ook niet. Weet uit ervaring (onze buurvrouw van 90) dat om de 5 jaar een rondje naar de keuringsarts soms niet voldoende is. De enige (buiten haarzelf) die blij was dat ze nog mocht rijden was het autoschade bedrijf hier om de hoek.
Griffin zegt
Griffin’s moeder is uit 1932, 84 jaar oud dus. Die rijdt hooguit bij slecht weer (!) naar ’t dorp om even wat boodschappen te doen. Bij droog weer neemt ze de fiets – nee, geen elektrische maar een gewone, degelijke oma-fiets.
Gelukkig durft ze niet meer de snelweg op. Zelfs binnendoor naar het naburige dorp doet ze niet meer. Maar die auto gaat er niet uit… de reden is vooral het gevoel dat ze niet aan huis gekluisterd is. Het gevoel ja, want de regio-taxi of een gewone taxi is gewoon te duur. Even naar de stad, 10km verderop? Drie zones, vier betalen x €4 per stuk = €16 enkele reis en totaal geen vrijheid om te bepalen wanneer je terug wil want dat moet je ruim van tevoren afspreken.
Een gewone taxi is helemaal onbetaalbaar…€28,40 enkele reis.
’tuurlijk, een autootje stilstaand in de garage kost ook geld. Alleen al voor de vaste lasten van een simpel ding kan je een paar keer per maand heen en weer. Maar zo werkt het in de praktijk niet…
roppp zegt
@Griffin: die prijzen kloppen niet. Mijn moeder kachelt met haar 65+ pad voor een euro het halve land door met de bus. Gelukkig heeft ze tijd zat ?
dwersbongel zegt
@roppp: 75? Ietsje eerder mag ook wel. Wordt je alleen maar beter van met een beetje geluk.
joeyseatleonv6 zegt
Gewoon bij 70 jaar rijbewijs afpakken en die mensen gratis ov geven
Dutchdriftking zegt
@joeyseatleonv6: ja, en als jij straks 70 ben, mogen ze dan ook jou rijbewijs afpakken? Zou je dat accepteren? Dat kan je gewoon echt niet maken.
moveyourmind zegt
@joeyseatleonv6: Goed idee!
Oude van dagen lekker laten werken tot hun zeventigste en ze op de dag dat ze met pensioen mogen gelijk het rijbewijs afpakken. Dat zal ze leren.
Alleen dat gratis OV ben ik op tegen, dat kost teveel. Gewoon iedereen op zijn zeventigste verjaardag een pot met geraniums geven om achter te gaan zitten. Ben je voor drie euro klaar.
roppp zegt
@moveyourmind: op de Veluwe heeft ieder huis een ‘bakhuus’. Zet daar je ouders in en alle problemen zijn opgelost. Kinderopvang, avondeten en de was kunnen meteen gedaan worden (ze hebben immers extra tijd over ?).
dieselbougie zegt
@joeyseatleonv6: Mijn opa van 85 gaat elk jaar nog paar maanden met de caravan op pad door heel Europa. Hoop dat hij ooit bij dit bovenstaande lijstje mag komen. Tevens tennist hij ook nog dus denk niet dat het snel gedaan is.
Denk dat mijn opa erg blij zou zijn als hij noodgedwongen zijn auto+caravan moet verkopen door dit soort belachelijke regels.
5cilinder zegt
@joeyseatleonv6: Iedereen met goed OV in de buurt rijdt geen auto op die leeftijd voor de ritjes. Maar dan moet je toch echt in de steden wonen. Ookal zit je in het groene hart kom je nog nergens met OV en dat zal in het noorden en oosten nog veel erger zijn.
Dutchdriftking zegt
65+ lekker met de bus!
santino zegt
Vorige week in Limburg door een 87-jarige spookrijder op A79 moeder en kind van 3 jaar overleden. Ik zeg na 70 jaar iedere jaar verplicht keuren op rijvaardigheid, zeker gezien het feit dat er steeds meer oudjes zijn.
p2000 zegt
@santino: en dat na 7 KM
dunhozzie zegt
Lastig verhaal, beide kanten hebben genoeg argumenten.
Maar eerlijk gezegd, ik zie zoveel idioten op de weg, dan zou ik de keuring eerder in laten gaan. Vanaf 17 of zo ;-)
ghost zegt
Gratis autonome tesla’s voor
75-plussers?!
9000cse zegt
@ghost:
Beste reactie tot nu toe! Gelijk doen!
escort77 zegt
Ok, maar op zondag 22 mei is er weer een Youngtimerevent, mogen die oudjes daar ook komen?
ocda zegt
Ach rijgedrag en verkeersinzicht scheelt gewoon per persoon, mijn wijlen grootvader reed gewoon stevig door ondanks zn 89 jaar. Zijn leven lang vrachtwagenchauffeur geweest en zeer zelden schade dat zie ik liever dan de 18 jarige met net een rijbewijs die tot zn 25e minstens 2 maal per jaar brokken maakt. Met de huidige periodieke keuringsplicht voor de senioren en het puntenrijbewijs voor jongeren is in mijn optiek dan ook niets mis
pomoek zegt
Mobiliteit is zeker belangrijk in deze discussie. Nu de zorg is gekanteld (google er maar eens op) wordt de aanspraak op gemeenschappelijke voorzieningen zo ver mogelijk dicht geschroefd. Geen wonder dat deze VVD-minister de leeftijd heeft verhoogd. Dit is volledig in lijn met het regeringsbeleid. Ik denk overigens dat het goed kan. Een 75-jarige anno 2016 is echt een stuk fitter dan een 70-jarige 50 jaar geleden.
Is ook bekend wie er al het langst zijn rijbewijs heeft in Nederland en hoe lang dat dan is?
pomoek zegt
Alles is overigens relatief, bij wie zit je liever in de auto?
bij deze jonge god?
https://www.youtube.com/watch?v=Py1B3Klqcdw
of deze ouwe baas?
http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2015/03/Goodwood_Revival_2011_18.jpg
ocda zegt
@pomoek: Bij de ene zit je continue te checken is mijn leven goed verzekerd, mijn nabestaandenpensioen en testament geregeld etc bij die andere precies t zelfde alleen stap je bij die ouwe wel verticaal uit.
stephano zegt
Paar jaar geleden stond er in de Autoweek een artikel over een man van 101 die nog lekker op z’n oude dag een Jaguar gekocht had (toegegeven, 2dehands X-Type wat toen al een oud model was, maar het was een artikel waardig).
Het zal heel erg aan de persoon liggen. Ik wil niet ontkennen dat een 100 jarige wellicht nog rijvaardig kan zijn, maar het heeft er ook mee te maken dat een rijbewijs voor een periode van 10 jaar word afgegeven, ongeacht je leeftijd. Als iemand op hoog bejaarde leeftijd nog net rijvaardig genoeg is, dan kan die nog 10 jaar door rijden, terwijl deze binnen een paar jaar al ontzettend kan aftakelen.
Mijn oma is 87 en begint te dementeren. Eigenlijk rijd ze al royaal meer dan 10 jaar niet meer veilig, maar officieel heeft ze nog steeds een rijbewijs! Nadat ze een keer niet kon verklaren waarom de zijkant van haar auto helemaal in de kreukels lag, hebben we haar auto ook maar gewoon afgepakt (tegen haar zin in uiteraard).
lekbak zegt
@stephano: die laatste zin laat ook gelijk het grote gevaar zien van gèèn grens stellen. Familie pakt vaak de auto pas af als het veel te laat is, zelfs willen ouderen het al helemaal niet. Begrijpelijk overigens, maar daarmee niet minder ernstig.
clarkson zegt
Prima maar wel vanaf 80 ieder jaar keuren. En op je 80e opnieuw je rijbewijs halen.
Gevaarlijk tuig dat het is..
9000cse zegt
Mag ik ook even? Niet dat mijn mening nou zo belangrijk is, maar ik wil het toch graag even kwijt.
Mensen boven de 100 die nog een geldig rijbewijs hebben? Ook al zijn het er in ons land maar 33, ik vind het er 33 te veel. Niemand krijgt mij wijsgemaakt, dat die mensen nog “rijvaardig” zijn. Zij zelf zullen mogelijk nog denken van wel, maar ik kan dat absoluut niet geloven. En als ze nog rijden, dan zal dat beslist niet meer zijn dan een rondje om de kerk. Dat ze vanuit de Achterhoek naar Amsterdam rijden om (natuurlijk als toeschouwer) deel te nemen aan de gay-pride-parade behoort voor mij niet tot de beschikbare opties.
Het probleem is echter het vinden van een goede en rechtvaardige oplossing. Voor mij persoonlijk geldt gewoon het volgende:
Vanaf mijn 60-ste neem ik (waar mogelijk) deel aan vrijwillige rijtests, waarbij zowel rijschoolhouders als examinatoren meerijden. Ik beleef er zelfs heel veel plezier aan en ben telkens weer een beetje (?) trots op mezelf wanneer ik na afloop (zoals ik echt kan aantonen) op het deelnameformulier de vermelding krijg: “Goede en veilige chauffeur”.
Dat geeft mij ook een goed en veilig gevoel en daarom kan ik ook met plezier achter het stuur stappen voor een rit naar Warschau, Genève of Bordeaux.
Maar ik zie ook leeftijdgenoten achter het stuur stappen waarvan ik denk: Mijn beste! Ik zou niet graag naast je willen gaan zitten. Waarom? Leeftijd of ouderdom is een relatief begrip. De een is op zijn 65-ste een wrak; de ander op zijn 80-ste nog “quicklebendig”.
Daarom vind ik dat het volgende niet verkeerd zou zijn:
1) Vanaf 65: Medische en rijvaardigheidstest; beide okay, dan verlenging met 5 jaar.
2) Vanaf 70: Medische en rijvaardigheidstest: beide okay, dan verlenging met 3 jaar.
3) Vanaf 73: als 2)
4) Vanaf 76: Medische en rijvaardigheidstest: beide okay, dan verlenging met 2 jaar.
5) Vanaf 78: zie 4)
6) Vanaf 80: Jaarlijkse medische en rijvaardigheidstest.
Indien beide vanaf 65 niet okay: Intrekking rijbewijs.
Maar verder zou ik ook willen pleiten voor rijvaardigheidstesten voor rijbewijsbezitters, die regelmatig ernstig in de fout gaan.
lekbak zegt
@9000cse: eigenlijk helemaal geen slecht idee. Maar ik zou daar graag iets aan toevoegen. Elke 20 jaar dat je in bezit bent van een rijbewijs verplicht 5 lessen bij een reguliere rijschool. Eventjes de verkeersregels opfrissen en mensen op slechte gewoontes wijzen.
miezemiez zegt
Ik zie “ouderen” voorbij komen “jongeren” voorbij komen, maar ben ik de enige die de 14% bijtellers zie vliegen in de ochtend en avond waarbij sommige het hondsdolle schuim uit hun mond loopt? Kortom elke doelgroep heeft wel zo zijn percentage dat eigenlijk niet op de weg hoort. Om nou alle vrouwen en heren op hun oude dag op te roepen omdat iemand uit hun leeftijdscategorie het heeft verpest hmm ik weet het niet….. Misschien is het handiger om het cbr te waarschuwen als men zware/bijwerkende medicijnen voorgeschreven krijgt o.i.d.
Rob zegt
Geweldig toch dat die oudjes nog mobiel en vrij kunnen zijn? Want die buurtbus rijdt maar 2x op de dag en fietsen is lang niet altijd te doen. (goddank voor elektrische fietsen!) Ik gun die oudjes die vrijheid van harte! Echt, dat is gewoon echt een dingetje voor die oudjes. Ik zou ze ook echt niet willen vermoeien met keuringen en praktijktesten om de haverklap.
Natuurlijk kan de gezondheid van ouderen heel snel achteruitgaan, maar misschien moet de huisarts samen met de familie dan ingrijpen (als de ouwe rot het niet zelf doet). Zo hebben wij onze Opa uit zijn auto gepraat destijds. Met hulp van een huisarts die Opa vertrouwde (belangrijk!). Dat voelt toch beter dan een één of andere keuringsarts of examinator die het rijbewijs doorknipt….
Nadat Opa akkoord ging, hebben we samen een ‘laatste rondrit’ gemaakt door het Twentse platteland met Opa achter het stuur. Paar mooie foto’s van zijn Jaguar XJ40 gemaakt (een ‘wagen’, geen ‘auto’) en een elektrische fiets met drie wielen gekocht. Uiteindelijk deed het Opa toch wel een beetje pijn toen zijn Jackpot daadwerkelijk verkocht werd. Maar met veel kinderen en kleinkinderen kon hij nog vaak genoeg zijn rondritjes door Twente maken.
Iedereen blij en vooral ook gerustgesteld!
captainknowit zegt
Wat is er mis met een keuring om de zoveel jaar ? Doen we toch ook met onze auto, naarmate die ouder wordt ? Er is niks mis met een 100-jarige die nog goed genoeg bij zijn positieven is om een auto netjes te kunnen besturen. Na de keuring rijdt hij gewoon weer verder hoor ! (Met meer vertrouwen misschien ?)
Wat is het probleem om iemand die niet capabel meer is om een auto te besturen, zijn rijbewijs af te pakken ? Is misschien wel zielig dat dat stukje vrijheid wordt weggenomen, maar er zijn genoeg alternatieven. Ik mag nog steeds blij zijn dat ik niemand ken die dood / invalide is geraakt door (in)direct toedoen van een oncapabel autobesturend persoon (niet leeftijd gerelateerd…)
PeugeotGTI zegt
Hoog tijd om een maximum leeftijd in te voeren voor automobilisten. We kunnen toch ook afspreken dat je voor je 18e (17e?) niet in staat wordt geacht te kunnen autorijden? Sommige mensen kunnen dat heus wel (heh, Max) maar we gaan er vanuit dat over het algemeen mensen dat niet kunnen.
Hetzelfde geldt voor mensen van boven de 70-75. Sommige zullen best op een verantwoorde manier aan het verkeer kunnen deelnemen, maar een heleboel ook niet. Dus wat mij betreft geen bullshit vijfjaarllijksekeuring, gewoon allemaal braaf met het OV zodat er geen kinderen meer doodgaan omdat opa en oma in het donker besloten te keren op de provinciale weg omdat ze de afslag gemist hadden en niet weten hoe een TomTom werkt.
Dank U.